سندرم بچه وسط | فرزند وسط چه تجربیات متفاوتی دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سندرم بچه وسط یا فرزند میانی موضوعی است که بسیاری از خانواده ها را تحت تاثیر قرار داده است. در این شرایط خانواده باید بیش از سه فرزند داشته و تقریبا خانواده ای پرجمعیت محسوب می‌شود. به طور کلی داشتن خانواده ای پرجمعیت نیز مزایا و معایب خودش را دارد. در هر خانواده ای فرزند اول گل سرسبد بوده و احتمالا فردی است که خانواده هنوز به درستی نمی‌دانند باید چطور با او برخورد کنند. فرزند آخری نیز به اصطلاح ته تغری بوده و برای همه دوست داشتنی است. در این شرایط این فرزندان وسطی هستند که شاید کمتر به آنها پرداخته می‌شود. آنان نه محبوبیت فرزندان اول را دارند و نه می‌توانند از امکانات فرزند آخر برخوردار باشند. از این شاید مشکلاتی را تجربه نمایند. خانواده ها بهتر است در این مورد حتما با یک روانشناس مشورت نمایند. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندرم بچه وسط می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سندرم بچه وسط

فراموش نکنید که ترتیب تولد در مورد شکل گیری شخصیت افراد موثر است. با اینکه همیشه استثنائاتی در این مورد وجود دارد. اما در بیشتر موارد فرزندان اول بسیار قدرت طلب و مغرور بوده و فرزندان آخر نیز انعطاف پذیری بیشتری دارند. در این میان فرزندان وسطی معمولا بیشتر همراه و حمایتگر هستند.

چراکه آنان باید به فرزندان بزرگتر از خود احترام گذاشته و از فرزندان کوچک تر نیز مراقبت کنند. طبیعی است که در این میان حس حسادت نیز در آنها برانگیخته شود. چرا که هیچ گاه به طور مستقیم مورد توجه و محبت دیگران قرار نمی‌گیرند. در قسمت بعدی بیشتر در مورد نشانه های رفتاری آنان توضیح خواهیم داد. برای آشنایی بیشتر با تاثیر ترتیب تولد بر شخصیت کلیک کنید.

نشانه های ابتلا به سندرم بچه وسط

نشانه های سندرم بچه وسط

بچه های وسطی در بیشتر موارد نشانه های رفتاری مشخصی داشته که حتی در صورت اطلاع نداشتن از وضعیت آنها در خانواده می‌توان به آن پی برد. اما در صورتی که مبتلا به سنرم بچه وسط شوند؛ احتمالا رفتار آنها متفاوت خواهد شد. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با ویژگی های فرزند دوم کلیک نمایید.

◀حسادت

بر اساس تحقیقاتی که در زمینه سندرم بچه وسط شده است؛ مشخص گردید که در بیشتر موارد فرزندان وسطی حسود نیستند؛ اما زمانی که دچار این حالت شوند؛ هم به فرزندان بزرگتر از خود و هم کوچک ترها حسادت می‌کنند. در واقع آنها معتقدند که هرگز به اندازه به آنها توجه نشده است.

◀اعتماد به نفس پایین

در صورت ابتلا به سندرم بچه وسط اعتماد به نفس آنها خدشه دار شده و احتمالا نمی‌توانند در زمینه های مختلف به درستی عمل کنند. در واقع به دلیل اعتماد به نفس پایین با چالش های بیشتری روبرو شده و مسائل مختلفی را تجربه می‌کنند.

◀نداشتن هدف

سندرم بچه وسط منجر در نهایت به نداشتن هدفی مشخص در زندگی منتهی می‌شود. چرا که آنان همواره تلاش کرده اند تا برای مورد توجه واقع شدن مانند خواهر و برادرهای خود بوده و از آنان تقلید کنند. از این رو خودشان هیچ نظر و ایده ای ندارند. از طرفی فردیت آنان نیز از بین می‌روند. در واقع آنان تنها با ویژگی های شخصیتی خانواده خود شناخته می‌شوند و نه چیزی بیشتر.

◀احساس پوچی و ناکارآمدی

در صورت داشتن سندرم بچه وسط آنان دچار احساس پوچی و ناکارآمدی شده و تصور می‌کنند که قادر به انجام هیچ کاری به تنهایی نیستند. ریشه این احساس ناکافی بودن معمولا از تصورات خودشان و خانواده به در این مورد نقشی ندارد. چرا که خانواده ها در بیشتر موارد با همه فرزندان خود به یک شکل رفتار کردهو تبعیضی میان آنان قائل نمی‌شوند. اما احتمال رفتارهای اشتباه والدین نیز در این مورد وجود دارد.

از دیگر نشانه های این این سندرم در این فرزندان می‌توان به گدایی کردن محبت و توجه، تنفر از مقایسه شدن با دیگر فرزندان، رقابت های ناسالم و درونگرایی و برونگرایی شدید اشاره کرد.

دلایل ابتلا به سندرم بچه وسط

معمولا در مورد ابتلا به سندرم بچه وسط دو دلیل اصلی وجود دارد. فرزندان وسطی یا بعد از مدتی دچار بحران هویتی شده  و یا به دلیل عدم حمایت عاطفی از طرف خانواده چنین وضعیتی را تجربه می‌کنند. در واقع آنان به این دلیل که در بیشتر موارد در اولویت خانواده نبوده اند؛ هویت آنها به درستی شکل نگرفته و ترکیبی از والدین و فرزند بزرگتر است. از طرفی به این دلیل فرزند اول و آخر احتمالا بیشتر مورد حمایت خانواده بوده اند؛ فرزند وسطی نیز به این موضوع پی برده و دچار این سندرم می‌گردد.

نقش ترتیب تولد بر شخصیت کودکان

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ ترتیب تولد قطعا در شکل گیری شخصیت افراد و نحوه رفتار کردن آنها موثر است. حتی در مواردی مشاهده شده که این موضوع در ازدواج نیز خود را نشان می‌دهد. البته گاهی به دلیل مسائل محیطی و ویژگی های تربیتی فرزندان برخلاف آنچه از آنها انتظار می‌رود رفتار می‌کنند. اما به هر حال با اطلاع از این موضوعات می‌توان برخورد مناسب تری با فرزندان داشت. برای پاسخ به سوال ازدواج با فرزند چندم بهتر است کلیک کنید.

مقابله با ابتلا به سندرم بچه وسط

برای پیشگیری و یا حتی درمان سندرم بچه وسط در مورد این فرزندان راه های مختلفی وجود دارد. خانواده ها مخصوصا والدین باید از آنها استفاده کرده و میان فرزندان خود تبعیض قائل نشوند.

فکر کردن به نیازهای همه بچه ها: بهتر است والدین به نیازهای همه بچه ها فکر کرده و آنان را برطرف نمایند. در این صورت بچه های وسطی نیز کمتر احساس خلا می‌کنند.

زیاده روی نکردن در محبت: نباید در محبت کردن به هیچ یک فرزندان زیاده روی کرد. با اینکه آنان در سن کودکی بسیار به محبت نیاز دارند؛ اما به هر حال باید اندازه را نگه داشت.

به فرزندتان اجازه دهید که متفاوت باشد: هر یک از فرزندان ویژگی هایی دارند که متفاوت از دیگری است. نباید این تفاوت ها سرکوب کرد و یا تلاش کرد تا فرزندان را مانند یکدیگر کرد. در واقع اجازه دهید که آنان این تفاوت ها را بروز دهند.

همراهی کردن با او: با بچه های وسطی همراهی کرده و در کنار آنها باشید. در برخی موارد فرزندان بزرگتر آنها را به خانواده سپرده و خانواده نیز آنان را به فرزندان بزرگتر می‌سپارد. از این رو آنان احساس طردشدگی پیدا می‌کنند.

یادآوری منحصر به فردی او: باید به فرزندان وسطی یادآوری کنید که منحصر به فرد هستند. اینکار قطعا به آنان احساس خوبی داده و از بروز این سندرم نیز جلوگیری می‌شود.

آموزش به اشتراک گذاشتن: والدین باید به فرزندان خود به اشتراک گذاشتن را بیاموزند. در واقع با اینکه همه فرزندان از امکانات برابری برخودار می‌شوند.

آموزش دوست داشتن:حتی گاهی باید دوست داشتن دیگری را نیز به فرزندان آموزش داد. در این صورت اعضای خانواده به یکدیگر نزدیک تر شده و احساس صمیمت بیشتری می‌کنند.

ویژگی های فرزندان وسطی

ویژگی سندرم بچه وسط

فرزندان وسطی اگر در شرایط سالمی رشد کنند و به سندرم بچه وسط نیز مبتلا نشوند؛ معمولا چنین ویژگی هایی دارند.

  • آرامش دهنده
  • علاقه به رقابت
  • دیپلمات
  • انعطاف پذیری

برای درک بهتر حتما مقاله روانشناسی کودکان را بخوانید.

سخن پایانی

سندرم بچه وسط موضوع خطرناک و یا نگران کننده ای نیست که والدین را نگران کند. اما اگر تشدید شده و یا با رفتارهای دیگری از طرف والدین همراه شود؛ می‌تواند روابط بین فردی افراد را دچار مشکل کند. از همین رو بهتر است خانواده ها در این زمینه حتما با یک روانشناس مشورت کرده و از متخصص کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندرم بچه وسط می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره