بهم زدن نامزدی | دلایل و خسارت برهم زدن نامزدی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بهم زدن نامزدی چه پیامدهایی برای عروس و داماد دارد؟ یکی از مسائلی که ممکن است در دوره نامزدی پیش بیاید این است که پسر یا دختر و یا هردوی آنان، پس از گذراندن بعضی از مراحل مقدماتی مثل گفتگوها، رفت و آمدها، مراسم بله برون و حتی بعد از عقد، با آشنایی بیشتر متوجه شوند که مناسب یکدیگر نیستند و به فکر بهم زدن نامزدی بیافتند. بدون شک جدایی در دوران نامزدی بسیار بهتر از جدایی بعد ازدواج است. اما با این حال تصمیم به جدایی در دوران نامزدی نیز پیامدهایی به همراه خواهد داشت که در این مطلب به بررسی آن می‌پردازیم. اگر احساس می‌کنید به آخر خط رسیده‌اید و دیگر نمی‌خواهید به رابطه خود ادامه دهید، با یک فرد متخصص مشورت نمایید و با آگاهی کامل بهترین راه را در پیش بگیرید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید.

 

بهم زدن نامزدی

فلسفه دوران نامزدی ایجاد فرصتی مناسب جهت آشنایی با اخلاقیات، روحیات و ویژگی‌های فردی و شخصیتی دختر و پسر با یکدیگر است. در واقع در این دوران افراد سعی می‌کنند نسبت به یکدیگر و نقاط قوت و ضعف‌شان شناخت حاصل کرده و این آگاهی را بنیانی در جهت ایجاد تفاهم و موفقیت در زندگی مشترک آینده‌شان قرار دهند. از آنجایی که نامزدی تنها دوران آشنایی است، دور از واقعیت نخواهد بود اگر طرفین پس از مدتی که از دوران نامزدی‌شان گذشت متوجه عدم سنخیت‌شان با یکدیگر شده و در دو راهی بین ماندن یا ترک کردن قرار گیرند. برای کسب اطلاعات در زمینه بایدها و نبایدهای دوران نامزدی کلیک کنید.

 

دلایل بهم زدن نامزدی

افراد برای بهم زدن رابطه خود دلایل بسیار زیادی دارند اما برخی از شایع‌ترین دلایل آن به شرح زیر هستند. اگر هنوز برای تصمیم گیری قطعی دچار تردید هستید و یا در انجام این کار عجله دارید حتما از خدمت مشاوره روانشناسی استفاده نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

1. شناخت خصوصیات اخلاقی طرف مقابل

یکی از عمده دلایل تمام کردن نامزدی پی بردن به خصوصیات واقعی اوست. در واقع شاید در اوایل آشنایی فرد بتواند تا حدودی ظاهر سازی کند و ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری خود را موجه جلوه دهد ولی به مرور چهره واقعی و مشکلات اخلاقی او نمایان می‌شود که این مشکلات می‌تواند بی بندو باری، خشونت، دروغگویی و یا موارد دیگر باشد که باعث بهم زدن نامزدی خواهد شد. از سوی دیگر ممکن است فرد تنها به تفاوت‌های میان خود و نامزدش پی ببرد که این لزوما به معنی مشکل داشتن فرد مقابل نیست.

2. اختلاف فرهنگی خانواده‌ها

معمولا بعد از کمی رفت و آمد بین دو خانواده اختلافات فرهنگی نمایان می‌شود. در صورتی که شکاف عمیق فرهنگی میان دو خانواده وجود داشته باشد، امکان بهم زدن نامزدی از جانب یکی از خانواده‌ها محرز است. در این میان می‌توان به مواردی مانند سطح اعتقادات خانواده، دخالت خانواده‌ها، توقعات و… اشاره کرد.

3. اعتیاد یا مجرم بودن طرف مقابل

اعتیاد به مواد مخدر یا مجرم بودن برای بسیاری از افراد غیر قابل قبول است و در صورت مشخص شدن این مشکلات احتمال بهم خوردن نامزدی زیاد است. گاهی اعتیاد فرد در روزهای اول مشخص نیست ولی این مسئله چیزی نیست که بشود برای همیشه آن را پنهان کرد. گاهی نیز فرد اعتیاد به مواردی غیر از مواد مخدر مانند فضای مجازی دارد و یا اینکه ممکن است یک بزهکار بوده و در زمان خواستگاری با چهره مطلوبی ظاهر شده باشد که در دوران نامزدی این مسئله نمایان شده و دلیل بهم زدن نامزدی می‌شود.

4. وضعیت مالی

بسیار دیده شده در دوران نامزدی اختلافات بر سر مسائل اقتصادی و هزینه‌های پیش رو برای مراسم عقد و عروسی پیش می‌آید و دلیل به هم خوردن نامزدی می‌شود. مشکلات مالی معمولا از جانب مرد است و زن نامزدی را بهم می‌زند.

5. داشتن بیماری

بیماری‌های جسمی و روحی نیز می‌تواند دلایل بهم زدن نامزدی باشد. در این مورد می‌توان به بیماری‌های جسمی مانند ایدز که امکان ادامه زندگی مشترک با فرد وجود ندارد اشاره کرد و یا دیگر بیماری‌هایی که می‌تواند در زندگی زناشویی به طرف مقابل منتقل شود. همچنین اختلالات روانی نیز از دیگر دلایل تمام کردن نامزدی است که می‌توان به اختلالات دو قطبی، اسکیزوفرنی و امثال آن اشاره کرد که امکان ادامه زندگی با فرد را غیر ممکن می‌سازد مگر اینکه او تحت درمان قرار بگیرد.

برای جلوگیری از اختلافات بهتر است هر دو درباره مراحل ازدواج مطالعه نمایید.

قبل از بهم زدن نامزدی اقدامات زیر را انجام دهید

بهتر است قبل از تمام کردن نامزدی موارد زیر را مد نظر قرار داده و بعد از اینکه به یک نتیجه قانع کننده رسیدید این کار را انجام دهید.

1. ملاک‌هایتان را باز بینی کنید

با خودتان فکر کنید، ملاک شما برای ازدواج چه بود؟ ملاک‌های اصلی افراد، آن موارد و خط قرمزهایی هستند که اگر آن ملاک‌ها در فرد مورد نظر وجود نداشته باشد، با او هرگز زندگی نخواهند کرد. اکنون که ملاک‌های ازدواج خود را مرور کرده‌اید به نامزدتان دقت نمایید، آیا او واقعاً فاقد این ملاک‌هاست؟

2. بهم زدن نامزدی | با افرادی که تجارب مشابه دارند مشورت کنید

قبل از مشورت با یک روانشناس، تصمیمی نگیرید. خیلی از افراد هستند که در دوران نامزدی مشکلاتی شبیه شما داشته‌اند اما بعدها این مشکلات را حل کرده‌اند. از آن‌ها بپرسید چطور با مشکلات‌شان کنار آمده‌اند و چگونه توانسته‌اند رابطه و نامزدی‌شان را مدیریت کنند. مشورت با بزرگترها می‌تواند راهگشا باشد اما دقت کنید که تصمیم گیرنده نهایی شما هستید. با اقتدار اما نه لجبازی تصمیم بگیرید.

3. از یک روانشناس کمک بگیرید

اگر به راحتی نمی‌توانید تعارض‌های درونی خود را حل کنید و اساسا دچار سردر گمی شده‌اید حتما با یک روانشناس صحیت کنید. گفتگو با یک مشاور می‌تواند سبب تخلیه احساسات و افکار منفی  شود و در تصمیم گیری عاقلانه‌تر به شما کمک خواهد کرد. گاهی اوقات ممکن است ظاهر رفتاری و گفتاری دیگران، شما را به عمق بیشتری از عدم محبت نسبت به نامزدتان ببرد و توهم یک زندگی بهتر در موقعیتی دیگر را ایجاد نماید، به همین دلیل گفتگو با روانشناس کمک می‌کند تا به علت اصلی جدایی پی ببرید و متوجه اشتباه خود بشوید. البته به هم زدن نامزدی را نمی‌توان مطلقا اشتباه دانست و چه بسا موقعیت‌هایی وجود داشته باشد که لزوم جدایی و بهم زدن نامزدی را ایجاب کند.

4. پیامدهای جدایی را بشناسید

به هم زدن یک رابطه عاطفی، چهره خوشایندی در پرونده زندگی شما و نامزدتان ندارد. درست است که هر فرد مسئول زندگی خود می‌باشد اما به هرحال نمی‌توان نقش باورهای فرهنگی و عمومی را در زندگی افراد نادیده گرفت. جدایی در دوران نامزدی می‌تواند حرف‌های ناخوشایندی را به همراه داشته باشد و حتی زندگی و ازدواج آینده را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این مساله مخصوصا برای زنان مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند. توجه داشته باشید که در صورت لزوم جدایی، نباید صرفا به دلیل جلوگیری از حرف مردم رابطه را ادامه داد. ماندن در یک رابطه اشتباه آسیب‌های بیشتری در آینده به همراه خواهد داشت. 

برای آشنایی با راه های جلوگیری و رفع پشیمانی بعد از عقد کلیک کنید.

اشتباهات در بهم زدن یا بهم نزدن نامزدی

گاهی بهم زدن نامزدی به دلایلی است که قابل حل شدن می‌باشد و چون فرد راهکار مناسبی را بلد نیست نسبت به نامزد خود سرد شده و سعی در بهم زدن نامزدی دارد. در این شرایط بهتر است قبل از بهم زدن نامزدی با یک مشاوره خانواده صحبت کرده و دلایل خود را بیان کنید تا در صورت امکان با استفاده از راهکارهای ارائه شده بجای بهم زدن نامزدی به حل مشکل بپردازید. به طور کلی اشتباهات در بهم زدن یا بهم نزدن نامزدی شامل موارد زیر است:

  • تصمیم گیری عجولانه برای بهم زدن نامزدی بدون فکر و دریافت مشاوره منطقی
  • عدم توجه به اشتباهات و مشکلات فاحش طرف مقابل و ماندن با او به دلیل علاقه زیاد یا دلایل دیگر
  • گاهی فرد ایرادات بزرگی دارد و شما تصور می‌کنید که بعد از شروع زندگی مشترک قابل حل است در صورتی که اینطور نیست.
  • بهم زدن نامزدی تحت شرایط غیر عادی و عصبانیت؛ بهتر است در این شرایط تصمیم‌گیری نکنید.
  • تصور اینکه عشق و محبت برای زندگی مشترک کافی است و می‌توان مسائل دیگر را نادیده گرفت.

روش صحیح بهم زدن نامزدی

در هنگام تصمیم گیری در آرامش کامل باشید و منطقی تصمیم بگیرید و قبل از بهم زدن نامزدی موارد زیر را بررسی نمایید.

  • مشکلاتی که باعث شده بخواهید نامزدی را بهم بزنید بررسی نمایید و ببینید قابل حل هستند یا خیر
  • اگردر مشکلات به وجود آمده سهیم هستید تلاش کنید تا خود را تغییر بدهید و درصدد حل مشکلات برآیید.
  • ملاک‌های اولیه خود را بررسی کنید و ببینید آیا هنوز این ملاک‌ها در فرد وجود دارد یا خیر
  • قبل از بهم زدن نامزدی درمورد مشکل و احساس خود و روش‌های حل مشکل با او مشورت کنید.
  • مشکلات و مسائل بعد از بهم زدن نامزدی را بررسی نمایید.
  • اگر با کمک یک واسطه می‌توان مشکل را حل کرد حتما از این روش استفاده کنید.
  • با یک روانشناس صحبت کرده و مشکل به وجود آمده را مطرح نمایید تا با دریافت راهکارهای علمی تصمیم درستی اتخاذ نمایید.

برای آشنایی با راه های رفع دعوا و اختلافات دوران نامزدی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بهم زدن نامزدی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

بهم زدن نامزدی چه پیامدهایی به همراه دارد؟

باور عموم نسبت به برهم زدن نامزدی چندان خوشایند نیست و این مساله می‌تواند بر ازدواج آینده شما تاثیر منفی بگذارد. 

بهترین راه بهم زدن نامزدی چیست؟

ابتدا با یک متخصص مشورت نمایید تا از درستی تصمیم خود اطمینان حاصل نمایید. مشکلات موجود را با فرد مقابل خود در میان بگذارید و در صورت عدم تفاهم با تصمیم مشترک نامزدی را به هم بزنید. 

میخوام نامزدیمو بهم بزنم

بهم زدم نامزدی برای هیچ کس کار راحتی نیست. حتی اگر دلایل کافی برای این کار داشته باشید، مسلما باید جوانب مختلف را بسنجید بنابراین حتما قبل از اجرای تصمیم خود مشاوره قبل ازدواج دریافت کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره