نوشابه خوردن کودک | 15 مضرات نوشابه برای کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نوشابه خوردن کودک یکی از دغدغه های والدین است. اغلب کودکان علاقه زیادی به مصرف نوشابه دارند. آنها به طعم، رنگ و بسته بندی جذاب نوشابه علاقه مند هستند. اما به دلیل قند زیاد موجود در نوشابه؛ زیاده روی در آن باعث بروز عوارض مخرب می‌شود. این نوشیدنی ها برای کودکان مضر است و هرگز مصرف آن توصیه نمی‌شود.

نوشیدنی هایی مانند نوشابه که جز مواد ضرر چیزی ندارند؛ متاسفانه مورد علاقه خیلی از کودکان است. این عوارض در دسته های مختلفی مانند آسیب به دندان ها، افزایش وزن، بیماری های قلبی، ناراحتی معده، دیابت، سلامت استخوان ها و … قرار دارند. به همین جهت هرگز به فرزندان خود از این مواد ندهید. از رژیم غذایی سالم استفاده کنید تا کودکی شاد و سالم داشته باشید. در این مقاله به طور کامل راجع به مصرف نوشابه کودک صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوشابه‌خوردن کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

نوشابه خوردن کودک

دلایل نوشابه خوردن کودک

اغلب کودکان علاقه زیادی به مصرف نوشابه دارند. اما نوشابه خوردن کودک جز عوارض چیزی به همراه ندارد. نوشیدنی های این چنین به طور کامل سلامت جسمانی فرزند شما را تهدید می‌کنند. اگر قصد دارید که فرزند خود را از مصرف چنین مواد غذایی دور کنید؛ خودتان نیز باید از مصرف نوشابه و مواد غذایی مضر اجتناب کنید. کودکان به طور کلی از والدین یاد می‌گیرند. به هر نحوی که شما تغذیه داشته باشید؛ کودک نیز به همان نحو غذا مصرف خواهد کرد. برای اطلاع از روش های تربیتی حتما از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

عوارض نوشابه خوردن کودک

عوارض نوشابه خوردن کودک

نوشابه خوردن کودک عوارض بسیاری به همراه دارد. این عوارض در دسته های مختلفی قرار دارند که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

📌 کاهش اشتها | نوشابه خوردن کودک

نوشابه خوردن کودک به مرور زمان اشتهای آنها را کور می‌کند. کودکان بعد از مصرف نوشابه احساس سیری می‌کنند و همین امر اشتهای آنها را کور خواهد کرد. در واقع سیری کاذب به کودک می‌دهد و دریافت ویتامین های بدن را کاهش می‌دهد.

📌 بیماری های قلبی

یکی از عوارض نوشابه خوردن کودک، بیماری های قلبی است. بر اساس تحقیقات، مصرف نوشابه های گازدار باعث بروز بیماری های قلبی- عروقی در کودکان می‌شود.

📌 تضعیف کبد و کلیه

یکی از عوارض نوشابه‌خوردن کودک؛ تضعیف کبد و کلیه است. اسید فسفریک موجود در نوشابه باعث بروز مشکلات زیاد در سنگ کلیه می‌شود. علاوه بر این مصرف بیش از اندازه این ماده غذایی عملکرد کبد را کاهش می‌دهد.

📌 شب ادراری

شب ادراری یکی از عوارض نوشابه‌خوردن کودک است. نوشابه عملکرد سیستم گوارش را بهم می‌زند و زمانی که کودک شب این نوشیدنی را مصرف می‌کند؛ به شب ادراری دچار می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه سالم کودک کلیک کنید.

📌 مشکلات بهداشت دهان و دندان

نوشابه خوردن کودک به صورت بی رویه باعث افزایش مشکلات بهداشت دهان و دندان خواهد شد. این کودکان در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار دارند و اسید موجود در نوشابه باعث خرابی مینا دندان می‌شود. در نهایت میزان قند خون بالا باعث ایجاد حفره در دندان کودک می‌شود.

📌 دهیدراته شدن بدن | نوشابه خوردن کودک

نوشابه خوردن کودک عوارضی مانند دهیدراته شدن بدن به همراه دارد. نوشیدنی هایی مانند نوشابه آب موجود در بدن را کم می‌کنند و بدن کودک دهدراته می‌شود.

📌 بیش فعالی و کم توجهی

نوشابه خوردن کودک باعث بروز بیش فعالی و کم توجهی می‌شود. کودکانی که به این اختلال دچار هستند؛ با مصرف مواد قندی سلامت بدنشان تهدید می‌شود. در واقع مصرف نوشابه باعث تشدید این اختلال می‌شود.

📌 مشکلات معده

از دیگر عوارض نوشابه خوردن کودک، مشکلات معده است. این نوشیدنی ها بر تعدل اسیدی، قلیایی معده کودک اثر می‌گذارد و به مرور باعث التهاب روده و دستگاه گوارش می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشکل تغذیه کودک کلیک کنید.

📌 افزایش وزن بیش از اندازه

نوشابه‌خوردن کودک عوارضی مانند افزایش وزن بیش از اندازه به همراه دارد. نوشابه های گازدار به دلیل ارزش غذایی پایین و انرژی بالا؛ فرزندان شما را به سوی چاقی سوق می‌دهد. این نوشیدنی ها باعث سیری نمی‌شوند و به دلیل قند بیش از اندازه، 60 درصد چاقی به همراه دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علت چاقی کودکان کلیک کنید.

📌 عادت غذایی اشتباه

از مهم ترین عوارض نوشابه خوردن کودک، عادت غذایی اشتباه است. مصرف نوشابه به مرور زمان به شکل گیری عادات غذایی بد منجر می‌شود. به مرور زمان و بعد از مدتی نیز رژیم غذایی کودک ناسالم خواهد شد.

📌 کافئین زیاد | نوشابه خوردن کودک

نوشابه خوردن کودک باعث دریافت کافئین بیش از اندازه می‌شود. این کافئین ها باعث ایجاد وابستگی می‌شوند و تعادل طبیعی مغز را برهم می‌زنند. در واقع سطح هورمون ها بهم می‌خورد و منجر به فرسودگی می‌شود.

📌 دیابت نوع 2

نوشابه‌خوردن کودک به مرور زمان باعث ایجاد دیابت می‌شود. زمانی که نوشابه شیرین مصرف می‌کنید، سلول های بدن نسبت به اثرات انسولین مقاومت نشان می‌دهند. زمانی هم که این اتفاق رخ می‌دهد؛ بدن انسولین بیشتری می‌سازد تا گلوکز را از جریان خون حذف کند. به همین جهت سطح انسولین خون افزایش می‌یابد.

📌 اختلال خواب

نوشابه خوردن کودک به مرور زمان باعث اختلال در خواب می‌شود. زمانی که نوشابه مصرف می‌شود؛ کافئین زیادی به بدن وارد می‌شود. سیستم خواب کودک دچار اختلال می‌شود و در نتیجه تخلیه مثانه کودک نیز با مشکل روبرو خواهد شد.

📌 مشکلات استخوان | نوشابه خوردن کودک

نوشابه‌خوردن کودک مشکلات استخوان نیز به وجود می‌آورد. فسفر موجود در نوشابه باعث اختلال در جذب کلسیم می‌شود. بر اساس مطالعات، کودکانی که نوشابه بیشتری مصرف می‌کنند؛ دچار پوکی استخوان بیشتری نیز می‌شوند.

📌 کاهش عملکرد مغز

یکی از عوارض نوشابه خوردن کودک، کاهش عملکرد مغز است. کودکانی که نوشابه مصرف می‌کنند؛ دچار سر درد و بد خلقی می‌شوند. همچنین این موضوع باعث عدم تعادل شیمیایی در مغز کودکان می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه میان وعده سالم برای کودکان کلیک کنید.

کلام آخر

در این مقاله راجع به نوشابه خوردن کودک صحبت کرده ایم. همانطور که گفته شد؛ کودکان زمانی که به مصرف بیش از اندازه نوشابه بپردازند؛ عوارض بسیار زیادی را تجربه خواهند کرد. این عوارض به مرور زمان سلامت جسمانی آنها را تهدید خواهد کرد. برای اطلاع از رژیم غذایی مناسب از روانشناس راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوشابه‌خوردن کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره