مهاجرت تحصیلی | شرایط بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مهاجرت تحصیلی امروزه تبدیل به یکی از محبوب ترین انواع مهاجرت در میان ایرانیان شده است. شرایطی که کشورهای دیگر نیز برای تحصیل دانش آموزان فراهم کرده‌اند نیز در این افزایش تقاضا بی تاثیر نیست. در واقع از گذشته تاکنون تعدادی از دانش آموزان ایرانی برای ادامه تحصیل و یا حتی شروع تحصیلات آکادمیک خود به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کرده‌اند. اما امروزه بیشترین تقاضا و همچنین اطلاعات زیادتری برای افراد در دسترس است. از آنجایی که تصمیم گیری در این مورد کار ساده ای نیست و نیاز به شرایط مختلفی دارد؛ بهتر است افراد در این مورد اطلاعات لازم را کسب کرده و در مرحله بعدی از یک مشاور نیز کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره خارج از کشور کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهاجرت تحصیلی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مهاجرت تحصیلی

شاید در کتاب های تاریخی خوانده باشید که در دوران ناصرالدین شاه اعزام دانشجو به فرنگ انجام می‌شد. از آن دوران ایرانیان برای کسب و علم و دانش نوین غربی مسافت ها را به سختی طی می‌کردند. بیشتر آنان از طرف دولت ارسال می‌شدند. کمتر خانواده ای قادر به تقبل هزینه های سفر و تحصیل در خارج از کشور بود. اما امروزه بحث مهاجرت تحصیلی تبدیل به یکی از راه های تغییر زندگی شده است. افراد علاوه بر کسب علم و دانش به دنبال یافتن آسایش و رفاه بیشتر در کشورهای دیگر می‌گردند.

با وجود رقابت های زیاد در عرصه مهاجرت تحصیلی، انجام این کار برای هر کسی امکان پذیر است. البته شرایط شخصی افراد نیز در این مورد تعیین کننده است. هرچه شما رزومه تحصیلی خوبی داشته باشید و یا از نظر مالی قوی‌تر باشید؛ شانس بیشتری خواهید داشت.

پس اگر قصد مهاجرت به روش تحصیلی را دارید باید به دو عامل یعنی کشور و یا دانشگاه مقصد خود نشان دهید که صلاحیت برخورداری از این موقعیت را دارید. عوامل دیگری نیز در این مورد موثر هستند. که در قسمت های بعدی آنها را بررسی خواهیم کرد. برای اطلاع از دلایل مهاجرت کلیک کنید.

مزایای مهاجرت تحصیلی

مزایای مهاجرت تحصیلی

همانطور که گفته شد؛ شرایط مهاجرت تحصیلی آسان‌تر از راه های دیگری مهاجرت است. چه از نظر مالی و یا حتی برخورداری از شروط لازم. اما یکی از اصلی ترین دلایلی که افراد را مشتاق برای این نوع مهاجرت می‌کند؛ تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت دائم آن کشور است. یکی از شروط گرفتن اقامت دائم در بیشتر کشورها حضور پنج سال و یا بیشتر در خاک آن کشور است. دانشجویان مقطع لیسانس و یا دکتری به خاطر مدت زمان تحصیل چهارسال در آن کشور حضور دارند. از طرفی بعد از به پایان رسیدن ویزای تحصیلی، یک سال به آنها زمان داده می‌شود تا کاری مرتبط با رشته خود پیدا کنند.

از این رو این پنج سال به راحتی طی شده و افراد می‌توانند اقامت دائم آن کشور را اخذ کنند. اما این تنها یکی از مزایای این نوع از مهاجرت است. دانش آموزان می‌توانند در کشورهای دیگر، شرایط تحصیلی بهتری داشته و همچنین از فرصت های متنوع تری برخوردار باشند. کسب مهارت های مختلف و همچنین آشنایی با فرهنگ ها و ملت های گوناگون نیز از دیگر مزایای این نوع مهاجرت است.

برای آشنایی با مقدمات لازم برای تحصیل خارج از کشور کلیک کنید.

مراحل مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی مراحلی دارد که دانش آموزان باید به تنهایی و یا با کمک فردی دیگری آن را پشت سر گذاشته تا به هدف خود برسند. در واقع شروع فرایند مهاجرت، سختی های خود را نیز دارد که افراد باید با توجه به آنها برنامه ریزی کنند. این مراحل از شروع یادگیری زبان مورد نظر برای دانشگاه های کشور تا آماده سازی مراحل و ویزا گرفتن را شامل می‌شود.

معمولا شرایط افراد با یکدیگر متفاوت است. اما به طور کلی توصیه می‌شود که در ابتدا افراد از یادگیری زبان آغاز کرده و سپس به فکر پیدا کردن دانشگاه و یا حتی کشور مورد نظر خود باشند. فراموش نکنید که انتخاب مقصد بسیار مهم است. برخی از دانش آموزان تنها به دانشگاه فکر کرده، اما زمانی که پذیرش گرفته و در کشور مقصد حاضر می‌شوند؛ نمی‌توانند ادامه دهند و مشکلات مختلفی را تجربه می‌کنند.

بهتر است افراد برای هر مرحله، برنامه ریزی های لازم را انجام داده و استمرار داشته باشند. زبان خواندن، آماده کردن مدارک لازم و ترجمه آنها، گرفتن نوبت سفارت، اپلای کردن برای دانشگاه های مختلف و… همگی به زمان نیاز داشته و افراد باید در این مورد با حوصله عمل کنند. برای آشنایی با دلایل ترس از مهاجرت کلیک کنید.

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی

این موضوع را در نظر داشته باشید که مدارک مورد نیاز برای دانشگاه و سفارت متفاوت هستند. در ابتدا باید از سایت دانشگاه شرایط و مدارک لازم برای اپلای مقطع مورد نظر خود را مطالعه کنید. در قدم بعدی آماده کردن مدارک مورد نیاز سفارت را انجام دهید. تمام این کارها را با کمی جست و جو کردن و یا پرس و جو می‌توانید انجام دهید.

در این حین برخی از سودجویانی وجود دارند که از افراد سواستفاده کرده و مشکلات زیادی برایشان ایجاد می‌کنند. البته که داشتن همراه و مشاوری مطمئن در این زمان می‌تواند همه چیز را بسیار آسان تر کند. برخی از موسسات صفر تا صد این مراحل را برای دانشجو انجام می‌دهند و تنها او موظف به خواندن زبان است. مدارکی که برای مهاجرت تحصیلی در مقطع ارشد و دکتری لازم است؛ شامل موارد زیر می‌شود.

ریزنمرات مقطع قبلی

ترجمه مدرک اصلی

ترجمه مدارک شناسایی

توصیه نامه

انگیزه نامه

رزومه تحصیلی

مدرک زبان. برای اطلاع از شرایط آزمون آیلتس کلیک کنید.

مدارک شناسایی والدین و یا همسر

گواهی گردش حساب

هزینه های مهاجرت تحصیلی

نمی‌توان عدد دقیقی را برای مهاجرت تحصیلی مشخص کرد. این قیمت بسته به کشور و یا دانشگاهی که افراد انتخاب می‌کنند؛ متفاوت است. اما هر کشوری تمکن مالی مشخصی دارد که باید این مقدار پول در حساب خود دانش آموز و یا والدین او باشد. این موضوع برای سفارت اهمیت زیادی داشته و شما باید به او نشان دهید؛ که حداقل قادر به گذراندن یک سال زندگی خود در کشور مقصد هستید و یا هزینه یک ترم دانشگاه خود را دارید. به همین دلیل باید از ابتدای این فرایند به صورت فکرشده عمل کنید. برای مثال حسابی را تنها به این موضوع اختصاص داده و سعی کنید گردش مالی خوبی با آن داشته باشید.

بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی | زمان و مکان مناسب

زمان مهاجرت تحصیلی

انتخاب کشور مقصد برای مهاجرت تحصیلی کاملا به شرایط دانش آموز بستگی دارد. با اینکه در حال حاضر شرایط بسیار خوبی از نظر تحصیلی در بسیاری از کشورها فراهم است. اما افراد به دلایل دیگری مانند آب و هوا، فاصله از ایران، هزینه ها … کشورهای دیگری را انتخاب می‌کنند. مقصد بیشتر ایرانیان برای مهاجرت تحصیلی اروپا، آمریکا و کانادا است. اما در مواردی افراد کشورهای آسیایی را نیز انتخاب می‌کنند.

📌اروپا

اروپا یکی از اصلی ترین مقاصد دانش آموزان برای مهاجرت تحصیلی است. چرا که به دلیل پیری جمعیت، قصد جذب نیروی کار و به طور کلی جوانان را دارد. از این شرایطی مانند هزینه رایگان و یا کمک هزینه های تحصیلی را برای آنان در نظر گرفته است.

📌آمریکا و کانادا

آمریکا و کانادا دارای معتبرترین دانشگاه ها در سراسر دنیا هستند. اما کانادا هزینه های زیادی برای زندگی دانشجویی دارد. در مورد آمریکا نیز سخت گیری های زیادی در مورد اخذ ویزا هست. به همین دلیل بسیاری از ایرانیان معمولا اروپا را برای تحصیل انتخاب می‌کنند.

سخن پایانی

به طور کلی مهارجرت تحصیلی با اینکه امروزه بسیار ساده تر و در دسترس از گذشته شده است. اما همچنان تصمیم گیری و یا حتی اقدام کردن در مورد آن دشوار است. دانش آموز همواره نیاز به حمایت خانواده خود و یا همچنین مشورت کردن با مشاوری مطمئن را دارد. افراد بهتر است در حین برخورد با موانع مختلف این راه ناامید نشده و صبوری کنند. با برنامه ریزی و زمان بندی درست می‌توان مهاجرت بهتری را تجربه کرد. همچنین کمک گرفتن از دیگران که تجربه بیشتری دارند نیز بسیار موثر است.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهاجرت تحصیلی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره