9 روش موثر در برخورد با متجاوز

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

برخورد با متجاوز موضوعی است که بسیار دشوار و بحث برانگیز است. در واقع بسیاری از افراد در این مورد موضعی رادیکال داشته و تصور می‌کنند که بایدچ برای متجاوز شدیدترین نوع مجازات در نظر گرفته شود. اما بررسی و ریشه یابی این موضوع بسیار مهم بوده و می‌تواند باعث پیشگیری شود. بعضی ها رفتارهایی را تجاوز تلقی نکرده و به همین دلیل واکنش درستی هم در مورد آنان ندارند. از این رو متجاوز به کار خود ادامه داده و افراد بیشتری را مورد آزار قرار می‌دهد. در این مقاله به بررسی جنبه های مختلف این موضوع می‌پردازیم. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با متجاوز می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

برخورد با متجاور حتی پیش از وقوع اهمیت دارد

از آنجایی که تجاوز موضوعی بسیار مهم و تاثیرگذار در زندگی و آینده افراد است؛ به همین دلیل پرداختن به آن هم در سطح فردی و هم در اجتماعی بسیار اهمیت دارد. خیلی از قربانیان تجاوز این موضوع را از دیگران پنهان کرده و تا پایان عمر در مورد آن با کسی صحبت نمی‌کنند. اما با عوارض جانبی آن درگیر بوده و مشکلات مختلفی را تجربه می‌کنند.

فراموش نکنید که تجاوز به هر شکلی که صورت گیرد؛ پیامدهای خود را داشته و به شکل تروما برای افراد ظاهر می‌شود. اما پیگیری این موضوع و صحبت کردن در مورد آن و یا حتی برخورد با متجاوز می‌تواند از جوانب مختلفی موثر باشد. برای اطلاع از نحوه مراقبت از کودک در برابر تعرض جنسی کلیک کنید.

اهمیت برخورد با متجاوز

اهمیت برخورد با متجاوز

برخورد با متجاور از آنجایی اهمیت دارد که نه تنها آثار جانبی این مسئله را از نظر اجتماعی کاهش می‌دهد؛ بلکه تاثیرات فردی نیز دارد. در این قسمت به توضیح برخی از این موارد می‌پردازیم.

🔽اطلاع از انگیزه تجاوز

یکی از اصلی ترین اهداف برخورد با متجاوز، اطلاع از انگیزه تجاوز است. معمولا این موضوع به دلیل خشم و عصبانیت، ابتلا به اختلالات جنسی، انتقام گیری و… اتفاق می‌افتد. پیدا کردن علت این تجاوز می‌تواند در پیشگیری از بروز مجدد آن بسیار موثر باشد.

🔽کمک به فرد برای درمان

همچنین در برخورد با متجاوز ، می‌توان به چنین فردی کمک کرد تا در صورت ابتلا به انحرافات جنسی و یا روانی درمان شده و دیگر این کار را تکرار نکنند.

🔽 برخورد با تجاوز جلوگیری از مشکلات آینده

برخورد با متجاوز در پیشگری از مشکلات آتی نیز تاثیر دارد. در واقع زمانی که متجاوز به دلیل کاری که انجام داده است مورد مجازات قرار گیرد؛ کمتر احتمال دارد که آن را تکرار نماید.

روش های مختلف برخورد با متجاوز

روش های برخورد با متجاوز متفاوت بوده و بستگی به نوع تجاوز دارد. جلوتر در مورد انواع تجاوز توضیح خواهیم داد. اما در مواردی برخورد با چنین فردی اصلا آسان نبوده و تنها با مداخله مراجع قانونی امکانپذیر است.

📌حفظ حد و مرزها با چنین فردی

اگر توسط فردی مورد تجاوز قرار گرفتید؛ باید حد و حدود خود را با او رعایت کنید. چرا که احتمال انجام مجدد آن نیز وجود دارد. این معنی مقصر بودن قربانی تجاوز نیست. بلکه تنها به معنی رعایت کردن احتیاط در این مورد است. برای آشنایی بیشتر با نحوه جلوگیری از آزارجنسی در محیط کار کلیک کنید.

📌مراقب کردن از خود در برخورد با متجاوز

در برخورد با متجاوز مخصوصا به صورت مجدد، احتمالا آسیب های زیادی را از نظر روانی تجربه کنید؛ از این رو بهتر است از خود مراقبت کرده و به فکر سلامت روان خود باشید.

📌آرام بودن و خونسردی

سعی کنید در برخورد با متجاوز ، خونسردی و آرامش خود را حفظ نمایید. در برخی موارد چنین افرادی به دنبال عصبانی کردن شما هستند. اما باید به آرامی با آنان برخورد کرد و بر اعصاب خود مسلط باشید.

📌برخورد با متجاوز با همدلی

شاید او نیز از کار خود پشیمان است؛ اما راه جبران را نمی‌داند و یا به دنبال راهکاری است تا گذشته خود را جبران نماید. از این رو در برخورد با متجاوز گاه همدلی می تواند مرهمی بر دل زخم خورده خودتان باشد.

📌اطلاع از حق و حقوق خود

در برخورد با متجاوز باید از حق و حقوق خود نیز مطلع باشید. به طور کلی دانستن قوانین و یا نکاتی در این مورد می‌تواند در روش برخورد و یا حتی مقابله با این افراد موثر باشد.

📌 برخورد با متجاوز با داشتن ارتباط موثر

داشتن ارتباط موثر با متجاوز به معنی صمیمی شدن با او نیست. در برخورد با متجاوز تنها باید سعی کنید تا با او صحبت کرده و دلایل این موضوع را پیدا کنید.

📌کمک گرفتن از دیگران

کمک گرفتن از دیگران نیز یکی دیگر از راه های برخورد با متجاز است. همانطور که گفته شد؛ این افراد اصلا قابل اعتماد نیستند به همین دلیل بهتر است با حضور دیگران با آنان ارتباط داشته و همچنین با اطرافیان خود و یا حتی یک روانشناس مشورت کنید.

📌نه گفتن و قاطعیت در برخورد با متجاوز

به طور کلی یکی از اصلی ترین راه های متوقف کردن تجاوز و مراقبت از خود نه گفتن است. بهتر است در برخورد با متجاور قاطع بوده و در مقابل خواسته های او نه بگویید.

📌ترغیب آنها به عذرخواهی

همچنین می‌توانید در برخورد با متجاوز مکالمه را به سمتی سوق دهید که به او نشان دهید کارش اشتباه بوده و باید از شما عذرخواهی کند. البته عذرخواهی کردن اجباری نیست و یا گاهی عذرخواهی کردن مشکلی را حل نمی‌کند. اما به طور کلی اینکار می‌تواند تا حدی سبب آرامش قربانی گردد.

فرهنگ تجاوز و مقصر دانستن قربانی

در بیشتر موارد با شنیدن در مورد تجاوز، همواره قربانی را مقصر می‌دانیم و تصور می‌کنیم تا اگر قربانی کاری انجام نداده بود؛ متجاوز ترغیب به تجاوز نمی‌شد. اما فرد متجاوز بیمار بوده و در شرایطی که بخواهد اینکار را انجام دهد؛ دیگر به ویژگی های قربانی توجهی نمی‌کند. به همین دلیل بهتر است به قربانی احساس گناه نداده و او را سرزنش نکنیم چرا که در واقع مقصر فرد دیگری است. برای اطلاع از روش های درمان قربانیان آزارجنسی در بزرگسالی کلیک کنید.

انواع تجاوز

تجاوز به طور کلی به دو نوع جنسی و غیرجنسی تقسیم می‌شود. در واقع انواع دیگر تجاوز زیر مجموعه این دو مورد هستند. فراموش نکنید که حتی زمانی که فردی در مسائل شخصی شما بدون اجازه دخالت می‌کند؛ در حال تجاوز به حریم شخصی است. این موضوع گاهی تا این حد مهم و همچنین شایع است. معمولا افراد تنها تعرض جنسی را تجاوز می‌دانند. اما باید با انواع دیگر آن نیز آشنا شد و در مقابل آنان از خود محافظت نمود. برای آشنایی بیشتر با سواستفاده جنسی کلیک کنید.

اثرات تجاوز

اثرات برخورد با متجاوز

اثرات تجاوز نیز مانند انواع آن روانی و فیزیکی هستند. پیامدهای جسمانی بعد از مدتی برطرف شده اما آثار روانی گاهی تا پایان عمر همراه افراد هستند. این عوارض جانبی، افراد را دچار مشکلات مختلفی کرده و زندگی شخصی و اجتماعی آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی از اثرات روانی تجاوز شامل اضطراب، افسردگی، استرس پس از سانحه، سومصرف موادمخدر و … می‌شود.

سخن پایانی

به دلیل پیامدهای تجاوز و همچنین حضور متجاوز در جامعه، برخورد با متجاوز از اهمیت زیادی برخوردار است. این موضوع تا حدی فردی است و اشخاص خود می‌توانند در این مورد اقدام نمایند؛ اما در موارد دیگر قانون باید وارد شود. چرا که انواع مختلف تجاوز جرم انگاری شده و تبعات قانونی دارد. از این رو صحبت کردن در این مورد با دیگران بسیار مهم است. افراد بهتر است در این زمینه از روانشناس و یا حتی مراجع قانونی کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با متجاوز می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره