تحقیر کارمند | توهین رئیس به کارمند در محیط کار

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تحقیر کارمند از رفتارهای ناپسند و غیرحرفه ای محسوب می‌شود که در محیط کار بروز می‌کند. طبیعی است که گاهی کارمندان دچار اشتباهاتی شوند. اما باید به روش درستی این موضوع را به آنان تذکر داد. در واقع بی احترامی رئیس به کارمند؛ نه تنها مشکل را حل نمی‌کند؛ بلکه روشی برای پیشگیری از بروز مجدد آن مشکل هم نیست. از این رو بهتر است روش های دیگری را امتحان کنند. البته این همیشه رفتار کارمند نیست که چنین واکنشی را برمی‌انگیزد؛ بلکه به طور کلی مدیر خصوصیات رفتاری ناشایستی دارد. اگر با چنین مساله ای روبرو هستید با ما تا انتهای مقاله همراه باشید و یا برای دریافت مشاوره شغلی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحقیر کارمند می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره رابطه تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

بی احترامی رئیس به کارمند

به طور کلی تحقیر شدن منجر به بروز احساسات بدی در افراد می‌گردد. مخصوصا اگر این موضوع در محیط کار و در مقابل دیگران اتفاق بیوفتد. زمانی که مدیری تحقیر کارمند خود را به استفاده از روش های مناسب تر ترجیح می‌دهد؛ این موضوع منجر به شکل گیری یک احساس ناامنی در محیط کار حتی برای دیگر کارمندان نیز می‌شود.

در واقع برخی از کارفرمایان تصور می‌کنند که با اینکار می‌توانند بهره وری کار خود را افزایش دهند؛ اما این موضوع حقیقت ندارد. در اصل با اینکه کارمندان را بی انگیزه و ناامید می‌کنند. اما برای پیشگیری از این موضوع و یا حتی کنترل آن راه های مختلفی وجود دارد. برای اطلاع از راه های حمایت از خود در محیط کار کلیک کنید.

علل تحقیر کارمند

علل تحقیر کارمند

تحقیر کارمند و بی احترامی رئیس به کارمند خود به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. در واقع پیدا کردن دلایل این موضوع باعث می‌شود تا کارمندان، بروز این رفتار را شخصی نداسته و همچنین اعتماد به نفس خود را از دست ندهند. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شوند.

◀ ناآگاهی مدیر

یکی از اصلی ترین دلایل تحقیر کارمند؛ ناآگاهی و عدم اطلاعات مدیر از روش های مدیریت است. زمانی که مدیر به قدر کافی اقتدار و قاطعیت داشته باشد؛ دیگر نیازی به تحقیر کارمند و بی احترامی به او ندارد. چرا که از روش های بهتری می‌تواند مشکلات را حل نماید. برای جلوگیری از تبعیض در محیط کار کلیک نمایید.

◀ تحقیر کارمند به دلیل تجربیات گذشته

همچنین تجربیات تلخ گذشته بین کارمند و مدیر نیز منجر به تحقیر کارمند می‌شود. این موضوع مخصوصا زمانی که افراد رابطه شخصی نیز با یکدیگر داشته باشند نیز تشدید می‌شود. در برخی موارد کارمند در گذشته نیز کار اشتباهی را انجام داده است؛ از همین رو مدیر نیز از این موضوع استفاده کرده و به طور مکرر آن را یادآوری می‌کند.

◀ رفتارهای کارمند

یکی دیگر از دلایل تحقیر کارمند؛ رفتارهای اوست. همانطور که گفته شد؛ اشتباه کردن طبیعی است. اما گاهی برخی از کارمندان یک اشتباه را چندین بار تکرار کرده و حتی از این موضوع پشیمان نیز نمی‌شوند و یا سعی در جبران ندارند. به همین دلیل مدیر نیز از چنین واکنشی استفاده می‌کند.

حتما مقاله رفتار صحیح در محیط کار را بخوانید.

◀ تحقیر کارمند به دلیل تفاوت های فرهنگی

تفاوت های فراهنگی میان کارمند و کارفرما نیز در مورد تحقیر کارمند موثر است. گاهی کارمند رفتاری را انجام می‌دهد که تصور می‌کند اشتباه نیست اما این موضوع از نظر رئیس بسیار توهین آمیز و غلط است. از این رو این شرایط در نهایت منجر به بروز اختلافاتی میان این دو نفر می‌گردد.

◀ تاثیر تحقیر کارمند

فراموش نکنید که تحقیر کارمند به شکل شدید و همچنین در مقابل دیگران، می‌تواند تاثیرات بدی بر روحیه او داشته باشد. در واقع این موضوع هرکسی را ناراحت می‌کند. همچنین اینکار برای وجهه خود کارفرما نیز، مناسب نیست. از این رو باید قبل از بروز هرگونه واکنش شدیدی در محیط کار، عواقب آن را در نظر داشت.

برای جلوگیری از تحقیر کارمند چه باید بکنیم؟

زمانی که شاهد تحقیر کارمند دیگری در محیط کار خود بودیم و یا خود در معرض چنین چیزی قرار گرفتیم؛ باید رفتار درست و سنجیده ای از خود نشان دهیم. چرا که اینکار از بروز مجدد این رفتار جلوگیری می‌کند. برای آشنایی با راه های ایجاد انگیزه در کارمندان کلیک کنید.

🔸کنترل احساسات

در قدم اول احساسات و هیجانات خود را کنترل کنید. افراد در صورت تحقیر کارمند دچار خشم و عصبانیت و یا حتی شرم و خجالت می‌شوند. اما نباید براساس این احساسات تصمیم گیری کرد. بهتر ابتدا کمی به خود زمان دهید.

🔸عدم تحقیر کارمند با ارزیابی درست رفتار

همچنین رفتار هر دو طرف را به خوبی مورد ارزیابی قرار دهید. فراموش نکنید که همیشه دو نفر مقصر هستند و نباید یک نفر را به طور کلی محکوم کرد. به همین دلیل باید در مورد تحقیر کارمند به درستی فکر کنید.

🔸عدم مقابله به مثل کردن

فراموش نکنید که مقابله به مثل و تلافی کردن، اصلا واکنش درستی در مقابل تحقیر کارمند نیست. اینکار تنها شرایط را بدتر کرده و حتی باعث می‌شود تا افراد کار خود را نیز از دست بدهند.

🔸عدم تحقیر کارمند با آگاهی از حقوق خود

مطع بودن از حق و حقوق خود در هر شرایطی می‌تواند به کمک افراد آید. در واقع زمانی که شما از حقوق خود در محیط کار و همچنین تحقیر کارمند مطلع باشید؛ می‌توانید سنجیده تر در این مورد عمل کنید. برای مثال با منابع انسانی و یا یک منبع حقوقی صحبت کنید.

برای اطلاع از پیامدهای تحقیر دیگران کلیک نمایید.

🔸صحبت کردن با دیگران

در مورد تحقیر کارمند در محیط کار با یک فرد مطمئن صحبت کرده و حتی از او کمک بگیرید. در صورت صحبت کردن با دیگران، نه تنها احساسات شما تخلیه می‌گردد؛ بلکه می‌توانید با همفکری تصمیم بهتری نیز بگیرید.

🔸کمک گرفتن از مشاور

یکی از اصلی ترین راهکارهایی که افراد در چنین شرایطی می‌توانند از آن استفاده کنند؛ کمک گرفتن از مشاور شغلی است. چرا که چنین فردی از تمام قوانین در مورد تحقیر کارمند آشنا بوده و حتی می‌توانند در مورد کنترل احساسات شخصی و بازیابی اعتماد به نفس از دست رفته نیز به شما کمک کند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

برخورد با تحقیر کارمند در محیط کار

برخورد با تحقیر کارمند

طبیعتا هنگام تحقیر کارمند؛ احساسات مختلفی به سراغ افراد خواهد آمد. اما باید بر خود مسلط بوده و نکاتی را در نظر بگیرید. برای مثال اگر در هر لحظه واکنشی تند و پرخاشگرانه از خود نشان داده و شما نیز او را تحقیر کنید؛ برای آینده کاری شما بسیار بد خواهد شد. حتی می‌توانید در فرصتی مناسب تر با خود مدیر به طور مستقیم در این مورد صحبت کرده و این موضوع را به او تذکر دهید. تلاش کنید تا با وجود همه ناملایمات، شما رفتاری محترمانه داشته باشید. حتما مقاله نحوه برخورد با کارفرما را بخوانید.

بازسازی اعتماد به نفس

همچنین برای بازسازی و بهبودی اعتماد به نفس از دست رفته خود حتما اقداماتی انجام دهید. برای مثال:

تظاهر به قوی بودن کنید

مهارت های ارتباطی و کاهش استری را بیاموزید

تنها روی هدف خود تمرکز کنید

از بروز چنین موقعیت هایی در آینده پیشگیری کنید

از تجربیات دیگران در این زمینه استفاده کنید

سخن پایانی

فارغ از هرگونه خطایی، تحقیر کارمند اقدام حرفه ای محسوب نمی‎‌شود. این در بیشتر موارد از ناآگاهی مدیر و همچنین رفتارهای اشتباه مکرر افراد نشات می‌گیرد. به همین دلیل بهتر است افراد بر رفتارهای خود در محیط کار بیشتر تمرکز کرده و در صورت لزوم آنها را اصلاح نمایند. همچنین در این زمینه از یک روانشناس نیز کمک گرفته و با او مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحقیر کارمند می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره رابطه تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره