عوارض چاقی کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

عوارض چاقی کودکان یکی از مهم‌ترین پارامترهای سلامت است که والدین باید به آن توجه داشته باشند. شاید گاهی اوقات توجهی به اضافه‌وزن در فرزندمان نداشته باشیم؛ یا شاید تصور کنید که چاقی فرزندتان با رسیدن به بلوغ و بزرگسالی برطرف می‌شود؛ اما بهتر است بدانید اضافه‌وزن می‌تواند آسیب‌های روحی و جسمی بسیاری را برای فرزند شما به همراه داشته باشد. بسیاری از این آسیب‌ها جدی هستند و حتی تا بزرگسالی همراه او باقی می‌مانند. به همین خاطر باید برای جلوگیری از عوارض چاقی کودکان برنامه غذایی او و گاه حتی خانواده را تغییر دهید. کمک گرفتن از مشاورین تغذیه یا صحبت کردن با یک مشاور کودک برای تغییر سبک زندگی فرزندتان از جمله اقداماتی هستند که می‌توانید انجام بدهید. در صورتی که در این زمینه دچار چالش شده‌اید حتما از مشاوره کودک استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عوارض چاقی کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اهمیت توجه به چاقی و عوارض چاقی کودکان

اهمیت توجه به چاقی و عوارض چاقی کودکان

بسیاری از پدر و مادرها اطلاع چندانی از پیامدها و عوارض چاقی کودکان ندارند. خیلی از ما چاقی را در کودکان تشویق می‌کنیم و حتی فکر می‌کنیم غذا خوردن خارج از برنامه می‌تواند به رشد بهتر و تقویت جسمی و ذهنی کودک کمک کند؛ اما بسیاری از متخصصان معتقدند که چاقی‌های دوران کودکی یکی از اصلی‌ترین دلایل اضافه‌وزن در بزرگسالی هستند.

در واقع بر خلاف تصور بسیاری از پدر و مادرها چاقی کودکان با رسیدن به بزرگسالی برطرف نمی‌شود. به‌علاوه اضافه‌وزن و چاقی در همان سنین کودکی نیز می‌تواند بیماری‌های جسمی و روحی عمیق‌تری به همراه داشته باشد. به همین خاطر اگر فرزندتان دچار اضافه‌وزن شده بهتر است کمی جدی‌تر به این موضوع فکر کنید و برای درمان آن برنامه مشخصی داشته باشید. عوارض چاقی کودکان اغلب با رژیم غذایی سالم رفع می‌شود. اما حتما در این زمینه از متخصص تغذیه راهنمایی بگیرید. 

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

عوارض چاقی در کودکان چیست؟

بر اساس آمار بهداشت جهانی در سال 2016، تعداد کودکان زیر 5 سال که در سراسر جهان به چاقی مبتلا هستند؛ به 41 میلیون نفر رسید. این آمار در کودکان 5 تا 19 ساله به 340 میلیون نفر رسیده بودو این کودکان اغلب بیماری هایی را در زندگی تجربه می‌کنند که نشات گرفته از چاقی آنها می‌باشد. در این بخش مقاله راجع به عوارض چاقی کودکان توضیح داده ایم. 

? دیابت نوع دوم

یکی از جدی‌ترین و شایع‌ترین عوارض چاقی کودکان، دیابت است. دیابت از آن دسته بیماری‌هایی است که به مرور زمان در کودک ایجاد می‌شود. ولی در عین حال می‌تواند دلیلی برای شروع بسیاری از بیماری‌های دیگر باشد؛ اما علاوه بر مشکلات جسمانی دیابت، اینکه فرزند شما درگیر یک بیماری مزمن و بسیار آسیب‌زا باشد خودش مشکلات روحی زیادی برای او به همراه خواهد داشت.

تحقیقات نشان می‌دهد که میزان افسردگی در بیماران درگیر با دیابت به مراتب بیشتر از افراد عادی است. به همین خاطر می‌توان گفت دیابت بیماری خطرناکی است که جسم و روان فرزند شما را همزمان درگیر خودش می‌کند. پس بهتر است از همان ابتدا و با رعایت اصول ساده‌ای مثل کنترل وزن از بروز عوارض چاقی کودکان مانند دیابت جلوگیری کنید.

? بالا رفتن فشارخون و کلسترول

از عوارض چاقی کودکان می‌توان به افزایش فشار خون اشاره کرد. بیماری‌های قلبی-عروقی و به خصوص بالا رفتن فشار و چربی خون مشکلی است که دیر یا زود همه افراد چاق را درگیر خودش می‌کند. این بیماری‌ها درست مانند دیابت علاوه بر مشکلاتی که به همراه دارند زمینه را برای بروز بیماری‌های جسمی دیگر نیز فراهم می‌کنند. در عین حال یکی از موضوعاتی که آن‌ها را خطرناک می‌کند این است که معمولاً بدون نشانه خاصی اتفاق می‌افتند و شاید خود فرد نیز برای مدت طولانی از بیماری‌اش آگاهی نداشته باشد. به همین خاطر معمولاً درمان زمانی شروع می‌شود که بیماری عوارض بسیاری از خودش بجا گذاشته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برخورد با کودکان چاق کلیک کنید. 

? کبد چرب از عوارض چاقی در کودکان

کبد چرب از عوارض چاقی کودکان می‌باشد. نام بیماری کبد چرب را این روزها بیشتر از هر زمانی می‌شنویم. انباشته شدن سلول‌های چربی در کبد دلیل اصلی این بیماری است. متخصصین به این دلیل این بیماری را خطرناک می‌دانند که پیشرفت آن می‌تواند باعث آسیب دیدن جدی یا حتی سرطان کبد باشد. این درحالی است که چاقی اصلی‌ترین دلیل درگیری با این بیماری است؛ در نتیجه کنترل وزن نیز مهم‌ترین راه پیشگیری از آن است.

? آسیب مفصل و استخوان

متخصصان معتقدند مشکلاتی مثل کمردرد، زانودرد، آسیب‌های مربوط به لگن و همین‌طور شکستگی استخوان‌ها در کودکان چاق بیشتر از همسالان‌شان اتفاق می‌افتد. در حقیقت وزن بالا باعث می‌شود که این اندام‌ها فشار بیشتری را تحمل کنند؛ همین موضوع می‌تواند عوارض منفی بسیاری را به همراه داشته باشد. بنابراین از عوارض چاقی کودکان می‌توان به آسیب مفاصل و استخوان ها اشاره کرد. 

? سندروم متابولیک از عوارض چاقی در کودکان

از عوارض چاقی کودکان می‌توان به سندرم متابولیک اشاره کرد. سندروم متابولیک یکی از بیماری‌های خطرناکی است که این روزها به سرعت و در تمامی جهان در حال گسترش است. در این بیماری مجموعه‌ای از مشکلات مثل افزایش فشارخون، قند خون و همین‌طور کاهش چربی‌های مفید خون (HDL) همزمان با هم اتفاق می‌افتد. با توجه به این موضوع که هرکدام از این بیماری‌ها به تنهایی می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد قابل تصور است که درگیری همزمان بدن با تمامی این‌ها می‌تواند آسیب‌های خطرناک و جدی را برای بدن به همراه داشته باشد. متخصصین معتقدند رعایت نکردن رژیم غذایی صحیح و اضافه‌وزن از اصلی‌ترین دلایلی است که باعث بروز این بیماری می‌شوند.

? مشکلات تنفسی

یکی دیگر از بیماری‌های و عوارض چاقی کودکان مشکلات تنفسی هستند. آسم و همین طور آپنه یا احساس خفگی در شب از مهم‌ترین این مشکلات هستند. آپنه تنفسی اختلالی است که شب‌ها و هنگامی که کودک خواب است نفس کشیدن را برای او سخت می‌کند. در این شرایط مغز بارها کودک را برای نفس کشیدن از خواب بیدار می‌کند. اگرچه مدت زمان این بیداری‌ها کمتر از آن است که کودک صبح روز بعد چیزی به خاطر بیاورد با این حال خستگی که حتی با خواب کافی نیز برطرف نشده از جمله نشانه‌هایی است که خبر از وجود این مشکل می‌دهند.

? از دست دادن اعتماد به نفس

عوارض چاقی کودکان فقط محدود به مشکلات جسمانی نیست. چاقی می‌تواند مشکلات روحی بسیاری را نیز برای فرزند شما همراه داشته باشد. برای مثال بسیاری از کودکان چاق معمولاً وقتی خود را با همسالان‌شان مقایسه می‌کنند از وضعیت بدنی خود خجالت می‌کشند. به علاوه بسیاری از مواقع کودکان چاق نمی‌توانند مثل همسالان‌شان فعالیت‌های بدنی و بازی‌های مختلف را انجام بدهند. کنار هم قرار گرفتن این موضوعات باعث می‌شود کودک به تدریج احساس اعتماد به نفس خود را از دست بدهد و احساس کند که از همسالانش پایین‌تر است.

? کاهش مهارت‌های ارتباطی

کاهش مهارت های ارتباطی از دیگر عوارض چاقی کودکان است. همانطور که گفتیم کودکان چاق کمتر می‌توانند مثل همسالان‌شان فعالیت‌های جسمی مختلف را انجام بدهند. به علاوه بسیاری از مواقع دوستان‌شان نیز شرایط جسمی آن‌ها را مسخره می‌کنند. این شرایط باعث می‌شود که کودکان چاق کمتر در فعالیت‌ها و بازی‌های گروه سنی خود شرکت کنند و در نتیجه مهارت‌های ارتباطی آن‌ها نیز کمتر از سایر همسالان خواهد بود. این وضعیت در بسیاری از کودکان تا بزرگسالی باقی می‌ماند و همین موضوع باعث می‌شود که آن‌ها حتی وقتی به سنین بالاتر می‌رسند نیز در روابط اجتماعی ضعیف‌تر از سایر همسالان باشند.

? عوارض از نظر روانی

از عوارض چاقی کودکان می‌توان به عوارض روانی نیز اشاره کرد. بیماری های روانی مانند اضطراب، عزت نفس پایین، قلدری، افسردگی و منزوی شدن از عوارض روانی چاقی کودکان است. برای بهبود شرایط روحی کودک حتما از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید. 

دلایل چاقی کودکان

عوارض چاقی کودکان و دلایل آن

عوارض چاقی کودکان را در بخش قبلی مقاله گفتیم. در این بخش قصد داریم تا راجع به دلایل چاقی کودک اشاره کنیم. در این بخش مقاله راجع به دلایل این موضوع اشاره کرده ایم.

✨ عوامل روانشناختی

از دلایل چاقی می‌توان به عوامل روانشناختی اشاره کرد. استرس، میزان چاقی افراد را افزایش می‌دهد و افراد برای مقابله با این موضوع به پرخوری می‌پردازند. به مرور زمان نیز عوارض چاقی کودکان نمایان می‌شود. 

✨ ژنتیک

از مهم ترین دلایل چاقی کودکان، ژنتیک است. عوامل روانشناختی و زندگی فرد با سابقه خانوادگی نقش بسیار پر رنگی دارد. در این دلیل، همه اعضای خانواده عوارض چاقی کودکان را تجربه می‌کنند. 

✨ عدم فعالیت

عدم فعالیت دلیل بزرگی برای چاقی است. در این شرایط عوارض چاقی کودکان نمایان می‌شود و کودک با وجود عوارض و بیماری ها دیگر توان تکان خوردن نخواهد داشت. به همین منظور باید از طریق ورزش، بازی و فعالیت از بروز چاقی جلوگیری کرد. 

✨ رژیم غذایی اشتباه

از دلایل چاقی، رژیم غذایی اشتباه کودک را در نظر گرفته ایم. عوارض چاقی کودکان با رژیم غذایی نامناسب بروز می‌کند. به همین جهت برای بهبود شرایط باید سبک زندگی و رژیم غذایی مناسبی را انتخاب کنید. 

✨ مصرف دارو

برخی از دارو ها روند چاقی را افزایش می‌دهند. دارو هایی مانند لیتیوم، پردنیزون، آمی تریپتیلین، گاباپنتین و پروپرنولول باعث چاقی افراد می‌شود. که به مرور زمان عوارض چاقی کودکان با مصرف دارو ها و چاقی افراطی بروز می‌کند. 

✨ عوامل اجتماعی

در تعدادی از جوامع، دسترسی افراد به مواد غذایی سالم محدود است. همین موضوع باعث می‌شود که غذاهای فوری تهیه کنند که به روند چاقی کمک می‌کند. علاوه بر این افرادی که در مناطق کم درآمد زندگی می‌کنند؛ توان ثبتنام در رشته های ورزشی ندارند که همین امر موجب چاقی و بروز عوارض چاقی کودکان می‌شود. 

روش های پیشگیری از عوارض چاقی کودکان

برای جلوگیری از عوارض چاقی کودکان، روش هایی وجود دارد که والدین می‌توانند با کمک آنها، روند چاقی فرزند خود را کاهش دهند. در این بخش مقاله به این روش ها اشاره کرده ایم.

? تغذیه سالم و ورزش را در خانه باب کنید. تا همه اعضای خانواده از این روش ها استفاده کنند که برای کودک الگو شود. 

? از میان وعده های سالم استفاده کنید. این میان وعده ها را روی میز قرار دهید تا کودک به جای مصرف مواد غذایی ناسالم، از این مواد استفاده کند. 

?غذاهای جدید سالم تهیه کنید. کودکان به خوردن غذاهای جدید علاقه دارند؛ بنابراین با این روش می‌توانید مواد غذایی سالم جدید به کودک بدهید. 

? به بهداشت خواب فرزند اهمیت دهید. خواب کافی باعث تعادل هورمون ها می‌شود و از بروز چاقی جلوگیری می‌کند. 

? سالانه فرزند خود را برای معاینه و چکاپ نزد پزشک ببرید تا از بروز انواع بیماری ها و عوارض چاقی کودکان جلوگیری شود. 

?فعالیت بدنی فرزندتان را افزایش دهید. بهتر است او را در کلاس ها بازی و ورزش ثبتنام کنید. 

? زمان تماشای انواع نمایشگر ها را کاهش دهید. 

? روش های کاهش استرس کودک را آموزش دهید. 

?بیرون رفتن و غذا خوردن رستوران را محدود کنید. 

? مصرف نوشیدنی شیرین را محدود کنید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش پدر و مادر کلیک کنید. 

عوارض چاقی و اهمیت مشاوره

عوارض چاقی کودکان، می‌تواند زمینه جسمی و روحی بسیاری را به همراه داشته باشد. وقتی این مشکلات به وجود می‌آیند شما علاوه بر درمان چاقی می‌بایست به برطرف کردن آن‌ها نیز توجه داشته باشید. همانطور که گفتیم یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که چاقی برای کودکان ایجاد می‌کند کاهش مهارت‌های ارتباطی و همین‌طور از دست دادن اعتماد به نفس است. اگر احساس می‌کنید کودک شما نیز درگیر این مشکلات شده بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. بسیاری از مواقع این مشکلات تا بزرگسالی همراه کودک باقی می‌ماند و تأثیر منفی بسیاری روی زندگی آن‌ها خواهد داشت. مشاورین به کودک کمک می‌کنند تا واقعیت‌هایی مثل درگیر شدن با بیماری‌های جسمانی یا نامناسب بودن ظاهر خود را بپذیرند. سپس راهکارهایی را برای تغییر شرایط به آن‌ها آموزش می‌دهند. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله رفتار صحیح با کودکان را بخوانید.

کلام آخر

در این مقاله راجع به عوارض چاقی کودکان اشاره کرده ایم. کودکانی که چاقی را تجربه می‌کنند؛ بیماری های جسمانی و روانی تجربه می‌کنند. این افراد با کمک روانشناس می‌توانند از عوارض جلوگیری کنند و مشکلات کمتری را تجربه کنند. برای سلامت جسم و روان باید از متخصصان سلامت راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عوارض چاقی کودکان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا چاقی در کودکان برای آن‌ها خطرناک است؟

چاقی یکی از عوامل خطر برای بسیاری از بیماری‌هاست. به علاوه بسیاری از کودکان چاق تا سنین بزرگسالی نیز نمی‌توانند وزن خود را تغییر بدهند. این به معنی آن است که این عامل خطر تا بزرگسالی همراه کودک باقی می‌ماند. به همین خاطر بهتر است از ابتدا برای این موضوع راه چاره‌ای پیدا کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره