عوارض خودارضایی | 4 عارضه خودارضایی پسران و دختران

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

عوارض خودارضایی چیست؟ امروزه باورهای مختلف و متضادی در مورد خود ارضایی وجود دارد. برخی افراد فکر می‌کنند تکرار این کار با مشکلات جسمانی نظیر کاهش قدرت بینایی همراه خواهد شد و در مقابل برخی افراد انجام این کار را کاملا مجاز می‌دانند و حتی بر این باورند که خودارضایی با رفع تنش‌های جنسی می‌تواند فوایدی را هم به همراه داشته باشد.

ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا از منظر علمی این موضوع را بررسی نماییم و در کنار بیان عوارض و پیامدها راهکارهای درمانی را نیز مطرح کنیم. در همین راستا بهره بردن از مشاوره جنسی کمک می‌کند تا بتوانید آگاهی خود را در رابطه با خود ارضای و شیوه‌های ترک آن افزایش داده و بهداشت جسمی و روانی خود را ارتقا دهید. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

 

عوارض خودارضایی

خودارضایی که به صورت تحریک شخصی اندام تناسلی برای رسیدن به ارضاء جنسی تعریف می‌شود از دیرباز در مذهب و فرهنگ‌های مختلف امری نکوهیده محسوب می‌شده است. برای مثال از نگاه مذهبی این کار عملی قبیح و نوعی گناه است. همچنین در باورهای اجتماعی ممکن است فردی که دست به خودارضایی می‌زند به عنوان یک فرد ضعیف النفس در نظر گرفته شود که نمی‌تواند غرایز جنسی خود را مدیریت کند.

در همین راستا برای منع کردن افراد از عمل خود ارضایی باورهای غلطی شکل پیدا کرده است. برای مثال برخی افراد بر این باورند که خودارضایی می‌تواند قوه بینایی فرد را تضعیف کند و به مرور باعث تحلیل رفتن قوای جسمانی شود. این در حالی است که پژوهش‌های علمی هرگز چنین شواهدی را نشان نمی‌دهند. آنچه در تحقیقات مشخص شده این است که عوارض خودارضایی بیش از آنکه جسمانی باشند روانشناختی هستند و سلامت روان فرد را تهدید می‌کنند. ما در ادامه به مهم‌ترین عوارض و پیامدهای خودارضایی اشاره کرده‌ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

1- دچار شدن به مشکلاتی در رابطه جنسی با همسر

رسیدن به لذت جنسی تنها یک عمل مکانیکی نیست بلکه شما در جریان رابطه با شریک خود می‌توانید نیازها و خواسته‌های فردی دیگر را بشناسید، آن‌ها را درک کنید و به او کمک نمایید تا همزمان با شما لذت جنسی دلخواه خود را دریافت نماید. افرادی که به خود ارضایی عادت می‌کنند کمتر می‌توانند نیازهای فرد دیگر را مورد توجه قرار دهند. همین مسئله می‌تواند کیفیت رابطه جنسی آن‌ها را کاهش داده و منجر به بروز تنش‌ها و تجربه اختلالات جنسی در فرد می‌شود. لذت نبردن از رابطه یکی از مهمترین عوارض خودارضایی می باشد.

2- تجربه احساس گناه مفرط از عوارض خودارضایی

از آنجایی که در اکثر مذاهب و فرهنگ‌ها خودارضایی امری ناپسند محسوب می‌شود اکثر افراد پس از انجام این عمل احساس گناه مفرط رو تجربه می‌کنند. عوارض خودارضایی در دراز مدت سلامت روان فرد را تهدید کرده و می‌تواند زمینه ساز بروز اختلالاتی نظیر افسردگی، اضطراب و وسواس شود.

3- ناتوانی در رسیدن به ارگاسم از طریق رابطه جنسی

افرادی که ارضاء جنسی را از طریق خودارضایی تجربه می‌کنند ممکن است بعدها در رسیدن به ارگاسم در رابطه با همسر خود دچار مشکل شوند. این مسئله به خصوص در زنان بیش از مردان صدق می‌کند چرا که آن‌ها در دوران مجردی اغلب از ترس پاره شدن پرده بکارت مجبور می‌شوند که از طریق تحریک ناحیه بیرونی اندام تناسلی خودارضایی را انجام دهند. همین امر باعث می‌شود که آن‌ها در آینده و در حین دخول نتوانند به اوج لذت جنسی برسند که یکی دیگر از عوارض خودارضایی است. برای اطلاع بیشتر درباره خودارضایی مردان کلیک کنید.

4- اعتیاد پیدا کردن به خودارضایی

یکی از عوارض خودارضایی اعتیاد به آن است. امروزه پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که اعتیاد تنها به مصرف مواد مخدر محدود نمی‌شود. بلکه انجام برخی فعالیت‌ها نیز می‌تواند با تحریک کردن بیش از حد مدارهای پاداش در مغز منجر به وابستگی روانی و اعتیاد شود. از جمله رفتارهایی که تکرار آن‌ها می‌تواند زمینه ساز بروز اعتیاد شود باید به دیدن فیلم‌های پونوگرافی، خود ارضایی و انجام بازی‌های ویدیویی اشاره کرد.

 

آیا خودارضای امری طبیعی است؟

اکثر افراد در جریان بلوغ و رسش جنسی با کشف اندام‌های جنسی و لذت ناشی از لمس آن‌ها ممکن است خودارضایی را تجربه کنند. این مسئله امری طبیعی است و به خودی خود مشکل محسوب نمی‌شود اما با توجه به لذت بخش بودن این کار برخی افراد دچار مشغولیت ذهنی بیش از حد با آن می‌شوند و ممکن است دائما آن را تکرار کنند.

از نظر متخصصین سلامت روان این افراد بیش از دیگران در معرض دچار شدن به مشکلات جنسی و روانشناختی هستند و حتی ممکن است دچار اعتیاد به خودارضایی شوند و کژکاری‌های جنسی را تجربه کنند. در نتیجه، پرداختن افراطی به عمل خودارضایی به عنوان یک مشکل و آسیب رفتاری در نظر گرفته می‌شود و عوارض خودارضایی را به همراه خواهد داشت. برای آشنایی بیشتر با سایر مشکلات جنسی کلیک کنید.

 

درمان عوارض خودارضایی 

اگر خودارضایی حالتی وسواس گونه به خود بگیرد و با پیامدها و عوارضی نظیر آنچه در طول متن گفته شد همراه شود نیازمند دریافت درمان‌های روانشناختی است. اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید خودارضایی را کنار بگذارید و این مسئله روحیه یا عملکرد جنسی تان را تحت تاثیر قرار داده و با پیامد ها و عوارض خود ارضایی روبرو شده اید.

لازم است به یک روانشناس مراجعه نمایید. روانشناس به کمک روش‌های مختلفی نظیر تکنیک‌های شناختی- رفتاری به شما کمک می‌کند تا بتوانید مشغولیت ذهنی با عمل خودارضایی را از بین ببرید و انرژی یا تنش تجربه شده در وجود خود را از طریق مجاری دیگری تخلیه نمایید.

مشکلات مرتبط با خودارضایی اغلب با درمان‌های غیر دارویی قابل درمان هستند. با این حال اگر شما به دلیل اعتیاد به خودارضایی درگیر اضطراب بسیار شدید شده باشید یا همزمان اختلالات دیگری نظیر افسردگی و وسواس را تجربه کنید ممکن است درمانگر شما را به یک روانپزشک ارجاع دهد تا همزمان استفاده از درمان‌های دارویی را نیز آغاز کنید. برای شناخت بیشتر درباره راه های ترک خودارضایی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی و عوارض خودارضایی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول در مورد عوارض خودارضایی

آیا اختلال ارگاسمی در زنان یکی از عوارض خودارضایی است؟

زنانی که قبل از ازدواج از طریق خودارضایی کلیتورال اوج لذت جنسی را تجربه می‌کنند ممکن است هنگام رابطه جنسی با همسر و در حین دخول نتوانند به اوج لذت جنسی برسند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره