خودنمایی و پز دادن نشانه چیست | ترک خودنمایی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خودنمایی و پز دادن را می‌توان یکی از نیازهای طبیعی انسان ها دانست. از آنجایی که همه انسان ها نیاز به توجه و دیده شدن دارند؛ عجیب نیست که گاهی دست به اینکار زده و به این روش نظر دیگران را جلب کنند. امروزه به دلیل گسترش وسایل ارتباطی و حتی اینترنت، افراد بیشتر از گذشته این نیاز را در خود احساس کرده و یا حتی در این حوزه با یکدیگر رقابت می‌کنند. نشان دادن دستاوردهای خود به دیگران و یا حتی خوشحالی کردن بابت آنها، خودنمایی محسوب نمی‌شود. هرچند برخی از افراد در این مورد زیاده روی کرده و حتی بابت موضوعات پیش پا افتاده نیز به دیگران پز داده و یا فخر فروشی می‌کنند. واکنش دیگران نسبت به این موضوع بسیار مهم بوده و بهتر است در مورد آن اطلاعاتی داشته باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خودنمایی و پز دادن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره فردی تلفنی یا حضوری با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

خودنمایی و پز دادن نیاز است؟

در بیشتر موارد، رفتار خودنمایی و پز دادن از نیاز افراد به مورد توجه واقع شدن، نشات می‌گیرد. چنین افرادی احتمالا توسط جامعه و یا حتی خانواده مخصوصا در دوران کودکی، به اندازه کافی مورد توجه نبوده اند؛ از این رو به شکل های مختلفی سعی در جبران آن دارند. به طور کلی دلایل مختلفی برای بروز این رفتار وجود دارد. اما فراموش نکنید که همه افراد امکانات و یا نقص های مختلفی دارند.

در واقع لزومی برای خودنمایی وجود ندارد. البته همه انسان ها به نحوی در حال نشان دادن و یا حتی ثابت کردن خود به دیگران هستند. چرا که این نیاز در ما فطری است و همچنین از طریق آن احساس لذت می‌کنیم. اما می‌توان این نیاز را به روش های بهتری نیز ارضا نمود.

علت خودنمایی و پز دادن چیست؟

علل خودنمایی و پز دادن

بررسی دلایل بروز خودنمایی و پز دادن، باعث می‌شود تا افراد بتوانند به روش موثری با آن برخورد کرده و این موضوع را حل نمایند. در مورد اصلی ترین دلیل آن صحبت کردیم. اما برای این موضوع دلایل دیگری نیز وجود دارد.

✨شخصیت خودشیفته

یکی از اصلی ترین دلایل پز دادن و خودنمایی ابتلا افراد به اختلال شخصیت خودشیفته است. چنین افرادی تمایل دارند تا همواره در مرکز توجه بوده و دیده شوند. از این رو از این روش استفاده کرده به طور مداوم در مورد امکانات و شرایط خود صحبت می‌کنند. در واقع بیشتر از هر موضوع دیگری در مورد خودشان صحبت می‌کنند. حتی گاهی برای کم نیاوردن از دیگران، دروغ گفته و داستان های غیرواقعی تعریف می‌کنند.

✨کمبود اعتماد به نفس

شاید فردی که دست به پز دادن و خودنمایی می‌زند؛ هیچ اختلال شخصیتی نداشته باشد. اما به دلیل کمبود اعتماد به نفس مدام می‌خواهد خود را بیشتر از چیزی که هست نشان دهد. چنین افرادی معمولا در زندگی خود دست کم گرفته شده و یا سرکوب شده اند. به همین دلیل برای پنهان کردن این موضوع و یا غلبه بر آن از این روش استفاده می‌کنند. برای اطلاع از راه های افزایش عزت نفس کلیک کنید.

✨نیاز به تایید از سوی دیگران

یکی دیگر از دلایل خودنمایی و پز دادن، نیاز به تایید از سوی دیگران است. چنین افرادی نیز از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برند. در واقع وقتی افراد بیش از اندازه به نظر دیگران اهمیت داده و آنها را مبنای زندگی خود قرار می‌دهند؛ دچار چنین حالتی شده و ناخودآگاه مجبور به خودنمایی می‌شوند.

نشانه های خودنمایی و پز دادن

طبیعی است که خودنمایی و پز دادن توسط شخصی با نشانه های مختلفی همراه می‌شود. با اینکه به راحتی می‌توان این افراد را تشخیص داد؛ اما به طور کلی بهتر است افراد با شناسایی این علائم از برقراری ارتباط با چنین فردی خودداری کرده و یا حتی معاشرت خود را محدود نمایند. برخی از این نشانه های شامل موارد زیر می‌شود.

مدام در حال صحبت کردن در مورد دارایی ها و یا حتی ویژگی های ظاهری خود هستند

خلق و خوی ناپایداری دارند

به دنبال گرفتن توجه به روش های غیرمعمول هستند

از اینکه نتوانند در مورد خودشان صحبت کنند؛ دچار سرخوردگی می‌شوند

در همه بحث ها مشارکت کرده و همواره چیزی برای تعریف کردن دارند

معمولا انسان های پرحرف با شخصیت نمایشی هستند

گاهی دروغ نیز می‌گویند

اعتماد به نفس پایینی دارند

انسان های سطحی هستند و دید درستی نسبت به زندگی ندارند

برخورد با خودنمایی و پز دادن

از طرفی روش برخورد کردن با خودنمایی و پز دادن در دیگران نیز بسیار مهم است. بیشتر افراد در چنین شرایطی عصبانی شده و از روش های شدید استفاده می‌کنند. اما این شرایط را بدتر می‌کند. در واقع آنها به توجهی که به دنبال آن هستند؛ می‌رسند و یا تصور می‌کنند که دیگران به آنها به خاطر موقعیت شان حسودی می‌کنند. به همین دلیل باید با آنان به گونه ای رفتار کرد که هم این ویژگی در آنان کمرنگ شده و هم به خودمان آسیبی نرسد.

✅توجه کردن و همراهی با آنها

فراموش نکنید که چنین افرادی به دلیل نیاز به توجه، از خودنمایی و پز دادن استفاده می‌کنند. از این رو بهتر است آنها را به خواسته خود رسانده و از این طریق آنها را ارضا کنید. در واقع وقتی به خوبی به حرف های آنان گوش دهید و یا حتی گاهی آنان را تایید کنید؛ آنان بیشتر به شما علاقمند شده و حتی از کار خود شرمگین می‌شوند. به همین دلیل بهتر است به جای رو کردن دست آنها و یا پرخاشگری، سکوت کرده و به حرف های آنان گوش دهید.

✅پرهیز از مقابله به مثل

برخی از افراد تصور می‌کنند که اگر در مقابل خودنمایی و پز دادن، آنان نیز اینکار را انجام دهند؛ می‌توانند طرف مقابل را متوجه اشتباه خود بکنند. اما این یک باور اشتباه است و منجر به شدید تر شدن این رفتار در دیگری و یا حتی خودتان می‌شود. زندگی یک مسابقه نیست که برنده آن بر اساس این موضوعات تعیین شود. هر فردی شرایط متفاوتی داشته که باید آن را بپذیر.

✅صحبت کردن به طور مستقیم

یکی دیگر از روش های برخورد با خودنمایی و پز دادن، صحبت کردن با چنین افرادی به طور مستقیم است. در واقع می‌توانید به آنها بگویید که این روش درستی برای جلب کردن نظر دیگران نبوده و بهتر است این رفتار را در خود کاهش دهند. چرا که گاهی برای دیگران هیچ اهمیتی ندارد که وضعیت زندگی شما چگونه است و یا حتی جالب هم نیست. البته اینکار احتمالا آنها را عصبانی کرده و فایده ای ندارد. اما به هر حال بهتر است که متوجه رفتار اشتباه خود بشوند.

پیامدهای خودنمایی و پز دادن

پیامدهای خودنمایی و پز دادن

گاهی خودنمایی و پز دادن دیگران را دچار سوتفاهم کرده و منجر به بروز مشکلاتی برای فرد می‌گردد. برای مثال وقتی دیگران چیزهای غیرواقعی را در مورد زندگی دیگران می‌شوند؛ آنان را باور کرده و یا حتی تلاش می‌کنند که از این فرد سواستفاده کنند. این تنها یکی از دلایلی است که بهتر است در مورد شرایط زندگی خود مبالغه نکرده و یا حتی دروغ نگوییم. همچنین با اینکار فرد احتمالا بعد از مدتی دوستان خود را از دست داده و تنها می‌شود.

سخن پایانی

با اینکه برقراری ارتباط با چنین افرادی بسیار دشوار است؛ اما به هر حال بهتر است نکاتی را به آنها متذکر شد و یا آنها را راهنمایی نمود. از لحاظ روانشناسی وقتی فردی در حال خودنمایی و پز دادن است؛ مخصوصا در مورد چیزهای غیرواقعی، احساسات دیگران را جریحه دار کرده و یا حتی منجر به بروز احساس ناکافی بودن در آنها می‌شود. از این رو باید با این موضوع با کمک مشاور مقابله کرد و عوارض جانبی آن را کاهش داد.

برای دریافت مشاوره در زمینه خودنمایی و پز دادن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره فردی تلفنی یا حضوری با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره