اثر جابه جایی خانه بر کودک | جابجایی برای کودکان اتیسم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اثر جابه جایی خانه بر کودک او را در معرض مسائل زیادی قرار می‌دهد. به طور کلی جابجایی خانه یکی از تغییرات اساسی در زندگی محسوب می‌شود که تاثیر آن می‌تواند بر کودک بیشتر بروز کند. حال اگر کودک به طور کلی دارای شخصیتی حساس و یا حتی مبتلا به اتیسم باشد؛ این موضوع حادتر نیز می‌شود. واکنش والدین در این زمان بسیار مهم است. آنها بهتر است در این زمینه با فرزندان خود صحبت کرده و همچنین از لحاظ روانی آنان را آماده کنند. اما به طور کلی در هر شرایطی، کودکان تا مدتی دچار بحران شده و این موضوع اجتناب ناپذیر است. در این زمینه می‌توانند حتی از مشاورنیز کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اثر جابه جایی خانه بر کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اثر جابه جایی خانه بر کودک

در زمان جابه جایی با وجود کودکان، این موضوع کمی سخت تر خواهد شد. در واقع کودکان در این شرایط دچار گیجی و سردرگمی شده و یا حتی در مقابل پذیرش شرایط جدید، مقاومت نیز می‌کنند. آنان به دلیل تغییر محیط زندگی و یا حتی دوستان و مدرسه شان بسیار ناراحت شده و این موضوع را به شکل های مختلفی بروز می‌دهند. این دوران اگر به درستی مدیریت نشود می‌تواند تاثیرات طولانی تری بر کودکان بگذارد. طبیعی است که آنان درک درستی از شرایط نداشته و نمی‌توانند دلیل این جابجایی را قبول کنند. اما با واکنش صحیح والدین غلبه بر این موضوع کمی راحت تر شده و کودکان می‌توانند سریع تر با این مسئله مواجه شوند.

جابجایی برای کودکان اتیسم

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد؛ جابجایی برای کودکان اتیسم کمی دشوار تر است. آنان در مقابل تغییرات کاملا جزئی هم بسیار حساس بوده ونمی‌توانند آنان را بپذیرند. از این رو این شرایط می‌تواند برای آنان و خانواده هایشان بحران ایجاد کند. اتیسم یکی بیماری عصبی رشدی است که در آن کودکان حرکات تکراری از خود بروز داده و در بیشتر موارد دارای ضریب هوشی کمتر از متوسط هستند. از این رو در حین جابجایی دچار استرس زیادی شده و نمی‌توانند این موضوع را تحمل کنند. همچنین واکنش های شدید آنان در اسباب کشی، اختلالاتی ایجاد می‌کند. برای آشنایی بیشتر با اختلالات طیف اوتیسم کلیک کنید.

چطور اثر جابه جایی خانه بر کودک را کاهش دهیم؟

کاهش اثر جابه جایی خانه بر کودک

خوشبختانه در مورد کاهش اثر جابه جایی خانه بر کودک ، راه های مختلفی وجود دارد. خانواده ها با اطلاع از این روش ها و همچنین همکاری با یکدیگر و یا کمک گرفتن از یک روانشناس کودک، می‌توانند به شکل موثری بر این مشکل غلبه کنند. در این قسمت به توضیح این روش ها می‌پردازیم. برای اطلاع از راه های حرف زدن با کودک کلیک کنید.

1️⃣بزرگ نکردن اثر جابه جایی خانه بر کودک

فراموش نکنید که اثر جابه جایی خانه برای کودک را بزرگ و بغرنج جلوه ندهید. در برخی از موارد، خانواده ها به دلیل اینکه از واکنش فرزندان خود می‌ترسند؛ این موضوع را تا دقایق آخر با فرزند مطرح نمی‌کنند. اما این روش اشتباه بوده و او را دچار غافلگیری به شکل مخربی می‌کند. همچنین خانواده ها برای ترک خانه بی قراری زیادی کرده و این موضوع را بسیار ناراحت کننده می‌دانند. با اینکه این موضوع سخت است. اما به دلیل حضور بچه ها باید جوری وانمود کنید که خانه بعدی شرایط بهتری داشته و با خوشحالی خانه فعلی را ترک کنید.

2️⃣مشارکت دادن آنها در فرایند جابه جایی

همچنین یکی از اقدامات موثر در جهت به حداقل رساندن اثر جابه جایی خانه بر کودک، مشارکت دادن آنها در فرایند اسباب کشی و جابه جایی است. برای مثال از آنها بخواهید تا وسایل اتاق خود را جمع کرده و یا حتی در بسته بندی کردن وسایل از آنها کمک بگیرید. اجازه دهید تا آنها نیز با این موضوع درگیر شده و احساس کارآمدی داشته باشند. حتی می‌توانید در فرایند انتخاب خانه نیز با آنها مشورت کنید.

3️⃣انتخاب زمان مناسب برای اینکار

از طرفی انتخاب زمان مناسب نیز در مورد اثر جابه جایی خانه بر کودک ، بسیار موثر است. گاهی چند موضوع در یک خانواده همزمان شده و به همین دلیل کودکان دچار سردرگمی می‌شوند. برای مثال زمانی که در حالی که آموزش دستشویی رفتن به کودک خود هستید؛ بهتر است اقدام به جابه جایی خانه نکنید. چرا که کودک باید در حال کسب تجربه جدیدی است که نباید با موضوع دیگری همزمان شود.

4️⃣مخفی نکردن هیچ چیز از کودکان

بهتر است در مورد کاهش اثر جابه جایی خانه بر کودک ، هیچ چیز را از کودک خود مخفی نکنید. در مورد مدرسه، اتاق جدید، و حتی مدت زمان ترک خانه همه چیز را به طور صادقانه با کودک خود درمیان گذاشته و یا اوصحبت کنید. همچنین به او زمان دهید تا این موضوع را درک کند. به سوالهای او با دقت و حوصله پاسخ داده و از او توقعات زیادی نداشته باشید. همچنین بهتر است در این مورد به او فشار زیادی وارد نکنید.

5️⃣آموزش دادن خداحافظی به کودکان

یکی از مسائلی که منجر به تشدید اثر جابه جایی خانه بر کودک می‌شود؛ بلد نبودن خداحافظی و یا ترک کردن کودک است. این موضوع بسیار اهمیت دارد چرا که در صورت یادگیری این مفاهیم، کودک در آینده از لحاظ روانی و عاطفی دچار مشکل می‌شود. او باید بیاموزد که با خانه و اتاق خود خداحافظی کرده و با این موضوع را درک کند که هیچ چیز همیشگی نیست. حتی خداحافظی کردن با دوستان این در این شرایط بسیار مهم است. برای آشنایی بیشتر با مفهوم روانشناسی کودکان کلیک کنید.

نشانه های اثر جابه جایی خانه بر کودک

معمولا اثر جابه جایی خانه بر کودک ، خود را به شکل های مختلفی نشان می‌دهد. در واقع کودکان واکنش های متفاوتی نسبتا به این موضوع دارند که تا حدی طبیعی است. برخی از این موارد که در میان همه کودکان مشترک هستند؛ شامل موارد زیر می‌شوند.

خشم و عصبانیت: آنها در ابتدا عصبانی شده و پرخاشگری می‌کنند. آنها تصور می‌کنند که این واکنش می‌تواند والدین را از این تصمیم منصرف کند.

استرس: همچنین زمانی که شاهد تصمیم قطعی والدین خود در این زمینه هستند؛ دچار استرس و اضطراب شده و از این شرایط می‌ترسند.

انزوا و گوشه گیری: انزوا و گوشه گیری آنها ناشی از استرس و ناراحتی آنهاست. در واقع گاهی با اینکار اعتراض خود را نسبت به این موضوع نشان می‌دهند.

شب ادراری: یکی دیگر از واکنش های کودکان در این شرایط، شب ادراری است. آنها به دلیل اینکه از حضور در شرایط و محیط جدید می‌ترسند؛ به این مشکل، مبتلا می‌شوند.

توصیه داریم که حتما درباره دلبستگی در کودکان بخوانید.

پیامدهای ناشی از اثر جابه جایی خانه بر کودک

پیامدهای اثر جابه جایی خانه بر کودک

اگر والدین در مورد کاهش اثر جابه جایی خانه بر کودک کاری نکنند؛ این اضطراب و ترس در کودکان نهادینه شده و همواره ترس از دست دادن دارند. آنها تصور می‌کنند که همیشه باید آماده نقل مکان بوده و شرایط آنها موقت است. همچنین به دلیل استرس و اضطراب در روابط خود و همچنین یادگیری و رشد نیز مشکلات مختلفی را تجربه می‌کنند. از این والدین باید در این مورد اقدامات لازم را انجام داده و از آن پیشگیری نمایند.

سخن پایانی

با توجه به شرایطی که در مورد اثر جابه جایی خانه بر کودک گفته شد؛ والدین باید در این زمینه بسیار محتاطانه رفتار کرده و علاوه بر استفاده از روش ها بالا از روانشناس نیز کمک بگیرند. همچنین در این مورد با یکدیگر همکاری داشته و هر دو والد به کودک کمک کنند تا از این دوران عبور کند. نباید در این مورد به او فشار آورد و یا او را سرزنش نمود چرا که در این صورت همه چیز بدتر می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره