مهارت گفتگو | 13 نکته مهارت گفتگو در روابط زوجین

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مهارت گفتگو به توانایی برقراری ارتباط موثر و مفید با دیگران، انتقال ایده ها و اطلاعات به صورت روشن و قابل فهم، شنیدن، درک نظرات، دیدگاه ‌های دیگران، مدیریت تعارضات، حل مسائل از طریق گفت و شنود به منظور رسیدن به توافق یا حل مسئله مشترک اشاره دارد. این مهارت در زندگی شخصی، رابطه و حرفه ای مهم است. و به فرد کمک می‌کند تا در جوامع و سازمان ‌های مختلف با دیگران به خوبی همکاری کند و روابط بهتری داشته باشد.

مهارت گفتگو در زندگی زناشویی، زوجین و رابطه از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر زوجین این مهارت را با خوبی انجام ندهند، رضایت از زندگی به شدت کاهش می‌یابد. زن و شوهری که در زندگی مشترک به خوبی با یکدیگر تعامل برقرار می‌کنند و معاشرت دارند؛ به راحتی چالش های زندگی را حل می‌کنند. اما زمانی که این موضوع بین زوجین به مهارت تبدیل نشده باشد، زندگی مشترک را با مسائل بسیاری روبرو می‌کند. برای افزایش این مهارت حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت گفتگو می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مهارت گفتگو چیست؟

مهارت گفتگو چیست؟

یکی از مهم ترین کارهایی که هر فردی باید در زندگی مشترک، روابط اجتماعی، حرفه و … داشته باشد؛ مهارت گفتگو است. این مهارت به شما آموزش می‌دهد که اعتما به نفس خود را افزایش دهید، هدف مناسبی داشته باشید، در محیط های مختلف به بهترین نحو صحبت کنید و از همه مهم تر، چالش ها و مشکلاتی که در هر زمینه علل الخصوص زندگی مشترک را با گفتگوی سالم حل کنید.

رفتارهایی که از زوجین سر می‌زند؛ موجب می‌شود که با گفتگو به شیوه مناسب تری حل شود. اما اگر مهارت گفتگو بین زوجین وجود نداشته باشد؛ رضایت از زندگی را کاهش می‌دهد و موجب بروز مشکلات زیاد حتی جدایی خواهد شد. در این مقاله راجع به نقش مهارت گفتگو در روابط زوجین و به طور کل زندگی را سنجیده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

برای مهارت گفتگو چه کارهایی باید انجام داد؟

برای اینکه مهارت گفتگوی خوبی داشته باشید؛ باید به برخی از قوانین توجه داشته باشید. یک گفتگوی خوب نیازمند رعایت قوانین اصولی است. در این بخش مقاله راجع به روش های مهارت گفتگو صحبت کرده ایم.

? زبان بدن خود را تقویت کنید

اولین کاری که باید برای افزایش مهارت گفتگو انجام دهید؛ تقویت زبان بدن است. هنگام گفتگو زبان بدن نقش بسیار مهمی دارد و به راحتی می‌تواند احساس و هیجان را نشان دهد. با استفاده از زبان بدن هم منظور خود را به خوبی به مخاطب انتقال می‌دهید؛ و هم به سبک ساده تری می‌توانید شخص مقابل خود را راضی کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه باز کردن سر صحبت کلیک کنید.

? با مخاطب خود صمیمی باشید

یکی از کارهایی که باید در مهارت گفتگو انجام دهید؛ صمیمیت با مخاطب است. در واقع باید احساسات، اهداف، خواسته ها و برخی از اطلاعات شخصی را به مخاطب بگویید. این صمیمیت باعث ایجاد تعهد می‌شود. همچنین مخاطب را به صحبت های شما جذب می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیان احساسات کلیک کنید.

? پر حرفی ممنوع است

در مهارت گفتگو پر حرفی ممنوع است. به راحتی حرف خود را بیان کنید و از کلمات دقیق، پر محتوا، بی طرفانه، صریح و کوتاه استفاده کنید. تا مخاطب بدون اینکه ذره ای سردرگم شود؛ منظور شما را دریافت کند.

? تشکر را یاد بگیرید | مهارت گفتگو

یکی از کارهایی که باید برای افزایش مهارت گفتگو انجام دهید؛ تشکر کردن است. تشکر روزانه این فرصت را به شما می‌دهد که با دیگران ارتباط بهتری داشته باشید.

? دایره لغات خود را افزایش دهید

مهارت گفتگو نیازمند افزایش دایره لغات است. استفاده از دایره لغات گسترده به شما کمک می‌کند که ارتباط بهتری با دیگران برقرار کنید. هرچه اطلاعات شما بیشتر باشد، اعتماد به نفس نیز افزایش می‌یابد.

? قبل از حرف زدن خوب فکر کنید

از روش هایی که به مهارت گفتگو کمک می‌کند؛ فکر کردن قبل از حرف زدن است. همیشه اول مکث کنید، فکر کنید و بعد احساس و حرف خود را بیان کنید. این عادت به شما کمک می‌کند که در هر زمینه از زندگی برخورد بهتری داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روان و شمرده صحبت کردن کلیک کنید.

? در رابطه با موضوعات مشترک صحبت کنید | مهارت گفتگو

مهارت گفتگو اگر در زمینه موضوعات مشترک باشد؛ تعامل را بهتر پیش می‌برد. اینکه در رابطه با یک موضوعی با مخاطب صحبت کنید؛ بهتر است تا تنها گوینده شما باشید. در این شرایط اطلاعات بیشتری نیز به دست می‌آورید.

? با علائم تغییر مکالمه آشنا شوید

در مهارت گفتگو باید با علائم تغییر مکالمه آشنا شوید. به مرور زمان شناخت افراد این فرصت را به شما می‌دهد که مهارت های اجتماعی خود را افزایش دهید، در رابطه با احساسات افراد اطلاعات کسب کنید و در نهایت متوجه بی حوصلگی، تغییر موضوع و دیگر موارد باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ارتباط با دیگران کلیک کنید.

? آداب مکالمه تلفنی را بدانید | مهارت گفتگو

برای اینکه مهارت گفتگو داشته باشید؛ باید آداب تلفنی را بدانید. لزوما تمامی مکالمات شما حضوری نیست و گاهی لازم است که به شیوه تلفنی با مخاطب تعامل داشته باشید. تماس تلفنی برای اغلب افراد دشوار است. اما صبور باشید؛ آرامش خود را حفظ کنید و حتی هنگام صحبت تلفنی لبخند را فراموش نکنید.

? صحبت دیگران را قطع نکنید

مکالمه و مهارت گفتگو بین دو گوینده است. زمانی که مخاطب در حال مکالمه است باید از مهارت گوش دادن استفاده کنید و پس از اتمام حرف شخص مقابل، شروع به صحبت کنید. قطع نکردن حرف دیگران نشان از احترام است؛ این موضوع را جدی بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت های اجتماعی و ارتباطی کلیک کنید.

نکات مهم در زمینه نقش مهارت گفت و گو در روابط زوجین

نکات مهم در زمینه نقش مهارت گفت و گو در روابط زوجین

برای اینکه مهارت گفتگو در زوجین به شیوه بهتری صورت بگیرید؛ باید برخی از نکات را توجه داشته باشند. حتی اگر مهارت گفتگو را به شیوه مناسبی اجرا نکنید؛ پیامد هایی به همراه خواهد داشت. در ادامه به نکات مهم و اصولی در زمینه نقش مهارت گفت و گو در روابط زوجین صحبت کرده ایم.

? با چشمان خود ارتباط محبت آمیز برقرار کنید.

?در طول گفتگو به خاطر داشته باشید که شخص مقابل شما کسی است که به شدت به او علاقه مند هستید.

? گفتگوی محبت آمیز داشته باشید.

? احترام و صمیمیت در طول مدت گفتگو باید وجود داشته باشد.

?اگر به اختلاف نظر رسیدید؛ در کمال آرامش تفکرات خود را بروز دهید.

? ادب را قانون اصلی مهارت گفتگو با همسر قرار دهید.

? بحث حاشیه ای را در طول گفتگو حذف کنید.

?هرگز و تحت هیچ شرایطی به یکدیگر توهین نکنید.

? نظر خود را کوتاه و مختصر بیان کنید و اجازه دهید که همسرتان نیز سخن بگوید.

? در هر بخش که احساس کردید صحبت های همسر را متوجه نمی‌شوید؛ توضیح بیشتری از او بخواهید.

?سر بحث و مشکل اصلی گفتگو کنید.

? در روند گفتگو هر زمانی که احساس کردید خسته شده اید؛ ادامه بحث را به روز های آتی منتقل کنید.

? در صورت رفع ابهامات، جمع بندی کنید تا نتیجه مناسب اعلام شود.

کلام آخر

در این مقاله راجع به نقش مهارت گفتگو در روابط زوجین صحبت کرده ایم. این موضوع به شدت در افزایش رضایت از زندگی زناشویی نقش دارد و موجب کاهش کدورت ها و رفع ابهامات می‌شود. با افزایش مهارت گفتگو؛ اعتماد به نفس شما افزایش می‌یابد و به شیوه راحت تری مشکلات را حل خواهید کرد. اگر به دنبال آموزش این مهارت هستید؛ حتما از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت گفتگو می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره