تمارض در سالمندان | برخورد با بهانه گیری های سالمند

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تمارض در سالمندان با بالا رفتن سن آنان بیشتر می‌شود. همانطور که می‌دانید تمارض، تظاهر کردن به مشکلی است که وجود ندارد. سالمندان نیز به دلیل مشکلات جسمانی و روانی که در این سنین تجربه می‌کنند؛ دچار تمارض به شکل های مختلف شده و یا حتی به دنبال جلب توجه هستند. در واقع با ورود به دوره پیری و سالمندی، تغییرات اساسی در زندگی افراد رخ داده و منجر به تغییر رفتار آنان می‌شود.

این موضوع مخصوصا در مورد سالمندانی که با خانواده خود زندگی می‌کنند؛ پررنگ تر است. برخی تصور می‌کنند که رفتارهای آنان بچگانه شده و یا دچار زوال عقل شده اند. اما این واکنش ها تا حدی طبیعی بوده و نیاز به درمان جدی وجود ندارد. اما به طور کلی افراد باید در مراقبت از افراد میانسال نکاتی را دانسته و آنها را رعایت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تمارض در سالمندان می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

تمارض در سالمندان

تمارض در سالمندان به دلایل مختلفی ایجاد شده و همچنین پیامدهای زیادی نیز برای خود و اطرافیان شان دارند. به طور کلی روحیه و سلامت روان آنها در این دوران بسیار تعیین کننده بوده حتی گاهی از بروز چنین رفتارهایی جلوگیری نیز می‌کند. حتی اگر سالمند به طور مستقیم نیز این موضوع را بروز ندهد؛ از لحاظ جسمانی دچار نشانه هایی می‌شود که هیچ توجیهی برای آنان وجود ندارد.

در واقع منشا این بیماری ها تنها شرایط روانی و حالات روحی آنان است. بسیاری از خانواده ها در برخورد با سالمند خود، مقابله به مثل کرده و رفتارهای نادرستی با او دارند. اما رعایت کردن مسائلی می‌توانند به سالمند کمک کرده و همچنین شرایط راحت تری را برای او فراهم کنند. برای جلوگیری از بروز بدرفتاری با سالمندان کلیک کنید.

علل تمارض در سالمندان

همانطور که به آن اشاره شد؛ تمارض در سالمندان، دلایل مختلفی دارد. این موضوع مخصوصا در دوران ابتدایی پیری، بیشتر نیز بروز می‌کند. چرا که افراد به این شرایط عادت نداشته و دچار سردرگمی و گاها افسردگی می‌شوند. همچنین اطلاع از این دلایل می‌تواند در کنترل و پیشگیری از این موضوع نیز موثر باشد. معمولا سالمندان به دلیل از دست دادن همسر و یا حتی ازدواج کردن فرزندان، ابتلا به بیماری های صعب العلاج، بازنشستگی و… این شرایط را تجربه می‌کنند. برای جلوگیری از بروز افسردگی سالمندان کلیک نمایید.

نشانه های تمارض در سالمندان

نشانه های تمارض در سالمندان

همچنین سالمندان تمارض و اعتراض خود را به شرایط، به شکل های متفاوتی نیز بروز می‌دهند. در واقع اطرافیان با مشاهده این نشانه ها می‌توانند؛ می‌توانند به تمارض در سالمندان پی برده و در این زمینه به آنان کمک کنند. برخی از موضوعات، شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با شرایط دوران سالمندی کلیک نمایید.

?خشم و لجبازی

یکی از نشانه های اصلی تمارض در سالمندان، خشم و لجبازی در آنان است. در این دوران افراد کم حوصله تر شده، به همین دلیل زودرنج و حساس شده و زودتر و شدیدتر واکنش نشان می‌دهند. به همین دلیل سریع تر عصبانی شده و حتی با دیگران نیز لجبازی می‌کنند.

?مقاومت در برابر رعایت بهداشت

گاهی تمارض در سالمندان به شکل مقاومت کردن در برابر انجام برخی از کارهای روزمره بروز می‌کند. برای مثال نمی‌خواهند به حمام بروند و یا حتی غذا نیز نمی‌خورند. این موضوع گاهی دیگران را عصبی و ناراحت می‌کند و یا حتی باعث شکل گیری احساس گناه در آنان می‌گردد. اما باید بدانید که به آرامی با او صحبت کرده و مشکلات او را جویا شوید.

?افسردگی و گوشه گیری

طبیعی است که با وجود تمارض در سالمندان، آنان دچار افسردگی و گوشه گیری گیری نیز شوند. در واقع گاهی اعتراض خود را به این شکل نشان داده، که طبیعی است. اما در شرایط دیگر به دلیل بی توجهی به خواسته های آنان است که دچار افسردگی می‌شوند.

?هذیان گویی

در برخی موارد تمارض در سالمندان با هذیان گویی همراه است. در این شرایط آنان در مورد موضوعاتی صحبت می‌کنند که واقعیت ندارد. این موضوع در بیشتر موارد از اضطراب آنان نشات گرفته، و به همین دلیل به این شکل بروز می‌کند. اما در صورت زوال عقل و یا دیگر بیماری های جسمانی نیز شاهد این شرایط هستیم.

?بروز وسواس

گاهی در سالمندان شاهد بروز وسواس فکری عملی هستیم. آنان به دلیل اینکه از نزدیک شدن به مرگ و یا حتی تنهایی هراس دارند؛ استرس خود به این شکل بروز می‌دهند. اما این وسواس، گاهی حتی تنهایی آنان را نیز تشدید هم می‌کند. از این رو باید بروز وسواس را در مورد تمارض در سالمندان جدی گرفت.

?ولخرجی و یا خساست

یکی دیگر از رفتارهایی که در دوران پیری تغییر می‌یابد و ناشی از تمارض در سالمندان است؛ مربوط به نحوه خرج کردن آنان می‌شود. آنان به دلیل اینکه تمایل دارند تا قدرت کنترلگری خود را به دیگران نشان دهند؛ با خرج کردن بیش از حد و یا حتی خرج نکردن این مورد را بروز می‌دهند.

عوارض جانبی تمارض در سالمندان

فراموش نکنی که تمارض در سالمندان، منجر به برز مشکلاتی در زندگی آنان و حتی اطرافیان شان خواهد شد. در واقع اینکار تا حد زیادی سلامت روحی و روانی آنان را تحت تاثیر قرار داده و در مقابل آنها را حتی تنها تر هم می‌کند. چرا که تحمل این رفتارها برای همه آسان نیست. به همین دلیل برای او پرستار گرفته و یا حتی سالمند را به خانه سالمندان منتقل می‌کنند. با اینکه سالمندان معمولا محتاط تر شده و به عواقب کارهای خود فکر می‌کنند؛ اما معمولا این احتمال را در نظر نگرفته و به رفتارهای خود ادامه می‌دهند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

راه های مقابله با تمارض در سالمندان

مقابله با تمارض در سالمندان

برای مقابله با تمارض در سالمندان نیز روش های مختلفی وجود دارد. در واقع بهتر است اطرافیان با استفاده از این راهکارها به آنان کمک کرده و همچنین از بروز عوارض ناشی از آن پیشگیری نمایند. برخی از این روش ها شامل موارد زیر می‌شوند.

?صحبت کردن با آنان

در مرحله اول بهتر است به طور مستقیم با آنان صحبت کنید. فراموش نکنید که در این شرایط احترام آنان را حفظ کرده  به آرامی و به صورت منطقی با آنان صحبت کنید. آنان به اندازه کافی حساس و آسیب پذیر هستند. از این رو نباید بیش از اندازه به آنان فشار وارد کرد.

حتما درباره نحوه رفتار با سالمندان بخوانید.

?کمک گرفتن از مشاور

حتی در زمینه تمارض در سالمندان، می‌توان از روانشناس نیز کمک گرفت. در واقع راضی کردن آنان برای مراجعه به روانشناس دشوار است. اما می‌توان در این زمینه آنها را همراهی نمود و یا حتی با کمک توصیه های مشاور شرایط آنها را بهبود بخشید.

?تقسیم وظایف و دادن حس کارآمدی به آنان

بخش عظیمی از بروز رفتارهای تمارض در سالمندان،  مربوط به احساس ناکارآمدی در آنان است. به همین دلیل می‌توان در انجام کارهای مختلف از آنان کمک گرفت و یا حتی مسئولیت هایی را به آنان سپرد. در چنین شرایطی آنان می‌توانند حس بهتری نسبت به خود داشته باشند.

سخن پایانی

به طور کلی مدیریت رفتارهای سالمندان و یا حتی درک آنان کمی دشوار است. فراموش نکنید که نباید با آنان مانند بچه ها رفتار کنید. بلکه بهتر است در کنار آنان بوده و به آنها کمک کنید تا حس بهتری را تجربه کنند. تمارض در سالمندان ، نوعی درخواست و یا حتی اعتارض است که باید به شکل درستی پاسخ داده شود. اطرافیان باید به حرف های آنان توجه کرده و همچنین واکنش درستی در مقابل آنان داشته باشند. در این زمینه می‌توان از روانشناس نیز کمک گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت تمارض در سالمندان می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره