قهر کودک | 6 برخورد هنگام قهر کردن کودک و نوجوان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قهر كودک يكى از رفتارهای پر تکرار و رایج بین همه بچه هاست. اغلب کودکان هر زمان که به خواسته های نمی‌رسند؛ قهر کردن را انتخاب می‌کنند. اگر پدر و مادر واکنشی مناسب به این رفتار اولیه کودکان ندهند؛ آن وقت قهرهای کودک در زمینه های بیشتری گسترش می‌یابد. چرا کودک واکنشی مناسب‌تر را یاد نگرفته است.

اما با قهر کودک به چه شیوه ای باید رفتار کرد؟ قبل از هر چیزی والدین باید بدانند که قهر رفتاری اجتنابی است که کودک برای کسب استقلال از آن استفاده می‌کند. در این شرایط نیز بهترین رفتار، بی توجهی و اقتدار بر حرف است. با این رفتار به کودک نشان می‌دهید که سر حرف خود هستید و هیچ واکنشی به رفتار او‌ نشان نمی‌دهید. اجرای این توصیه کار آسانی نیست و شما حتما باید از روانشناس کودک راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قهر کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

قهر کودک

قهر کودک چیست؟

به طور کلی قهر زیر شاخه رفتارهای خشونت آمیز است. اغلب در کودکان زودرنج دیده می‌شود. البته که در کودکان با حساسیت بالا، میزان قهر بیشتر اتفاق می‌افتد. قهر کودک معمولا از سن ۳ سالگی بیشتر می‌شود و دلیل افرایش قهر در این سن، شروع روابط اجتماعی و درک آن است. اما دلیل قهر کودک چیست؟ بزرگ ترین دلیل قهر، اعتماد به نفس پایین است که با عوامل مختلفی بستگی دارد.

کودکان به دلیل کسب خواسته ها، رفع نیاز ها و ایستادگی در مقابل رفتار خانواده قهر را بهترین گزینه می‌دانند. برای اینکه فرزند خود را در این زمینه آموزش دهید، باید بر رفتار خود نیز دقت داشته باشید. زیرا کودکان اغلب از رفتار والدین خود الگو برداری می‌کنند و اگر این رفتار در شما وجود داشته باشد، کودک بیشتر انجام خواهد داد. در این مقاله راجع به جوانب مختلف قهر کودک صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید. اگر راهکارهای زیر به شما کمک نکرد، حتما برای بررسی بیشتر مقاله اختلالات رفتاری کودکان را بخوانید.

برای بازدید از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

دلیل قهر کودک چیست؟

کودکان قهر را از اطرافیان خود آموزش می‌بینند. زمانی که والدین و دیگران این رفتار را دائم در مقابل کودک انجام دهند؛ باید در انتظار چنین رفتاری از سمت کودک نیز باشند. عده ای از کودکان قهر می‌کنند که چیزی به دست بیاورند. و اگر واکنش خوبی در مقابل این رفتار نشان دهید، کودک تکرار خواهد کرد و به عنوان یک رفتار شرطی از آن استفاده می‌کند. قهر کودک به چند دلیل بروز می‌کند. که بارز ترین دلیل آن اعتماد به نفس پایین است.

قهر کودک در زمانی صورت می‌گیرد که توانایی مقابله با فشار های محیطی را نداشته اند و در مقابل رفتار دیگران این رفتار را از خود بروز می‌دهند. در برخی از موارد کودکان یاد می‌گیرند که در مقابل کسب خواسته ها و نیاز ها، از این روش استفاده کنند. در واقع والدین خود را مجبور می‌کنند که به خواسته های آنها تن دهند. اما برای کاهش این رفتار، حتما در مقابل خواسته های فرزند خود اقتدار داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه زودرنجی کودکان کلیک کنید.

راه های برخورد با قهر کودک

راه های برخورد با قهر کودک

کودکان از والدین به عنوان یک الگو استفاده می‌کنند. آنها از بزرگ تر ها الگو برداری می‌کنند و دقیقا رفتار های آنها را باز می‌گردانند. به همین جهت همیشه پدر و مادر ها باید بر رفتار های خود دقت داشته باشند تا تربیت به شیوه مناسبی در کودک ایجاد شود. اما اگر کودک قهر را از شما آموزش دیده باشد؛ جهت جلوگیری از تکرار آن باید برخی از راهکار ها را استفاده کنید. در این بخش مقاله به این راهکار ها اشاره کرده ایم.

? به قهر کودک بی توجهی کنید

اولین کاری که باید در مقابل قهر کودک انجام دهید، بی توجهی است. زمانی که در مقابل رفتار او هیچ واکنشی از خود نشان ندهید، تکرار رفتار بسیار کاهش می‌یابد. اما تصور کنید که با هر قهر کودک به نوعی ناز او را می‌خرید؛ قطعا کودک از این رفتار لذت می‌برد و در قبال هر خواسته ای این رفتار ها را از خود بروز می‌دهد. که در نهایت عدم کنترل آن به عادت تبدیل می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های برخورد با کودک بهانه گیر کلیک کنید.

? کودک را سرزنش نکنید

دومین کار در قبال قهر کودک، عدم سرزنش او است. اما به او بگویید که رفتار اشتباهی دارد و باعث دوری از دیگران می‌شود. اگر کودک را به هر نحوی برای قهر سرزنش کنید؛ رفتار او تشدید می‌شود و جدا از قهر، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قهر با پدر و مادر کلیک کنید.

? در رابطه با رفتار های خوب او صحبت کنید

از دیگر روش های برخورد با قهر کودک، صحبت در رابطه با رفتار های خوب اوست. هرگز نقاط منفی او را بازگو نکنید؛ در عوض راجع به رفتارهای خوب و مورد پسند سخن بگویید. حتی در قبال رفتار های خوب او را تشویق کنید و حتی پاداش در نظر بگیرید. با این روش رفتار های خوب او تقویت می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قهر تربیتی کلیک کنید.

? در رابطه با رفتار های اشتباه او قاطع باشید

اگر قهر کودک نشات گرفته از خواسته غیر ضروری او بود؛ پای حرف خود بایستید. هرگز به خواسته های اشتباه و نابجای او پاسخ ندهید و جواب منفی را با قاطعیت تمام به فرزند منتقل کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی کودکان کلیک کنید.

? کودک را به انجام فعالیت های مثبت تشویق کنید

یکی از کارهایی که باید در مقابل قهر کودک انجام دهید، تشویق به کارهای مثبت است. فضای مثبت و خوبی را در خانه فراهم کنید تا میزان ناراحتی کودک کم شود. زمانی که او را به فعالیت های مثبت تشویق کنید؛ به مرور از رفتار های خود کم خواهد کرد.

? از روانشناس کمک بگیرید

گاهی با تمام این راهکار ها، قهر کودک ادامه دارد. حتما به خاطر داشته باشید که تربیت کودک نیاز به صبر دارد و در مقابل قهر او حتما باید پافشاری کنید. در واقع تسلیم رفتار های او نشوید و جهت تربیت درست تلاش کنید. اما هر انسانی حد و مرزی دارد و اگر از آن فراتر برود؛ صبر و حوصله خود را از دست خواهد داد. در این شرایط حتما از روانشناس کمک بگیرید. با کمک روانشناس، شخصیت کودک بررسی می‌شود؛ و بهترین راهکار و تکنیک به شما ارائه می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

کلام آخر

به عنوان والدین تلاش کنید تا الگوی بسیار خوبی برای فرزندان خود باشید. به کودک آموزش دهید که گاهی برای رسیدن به خواسته باید تلاش کند و صبر را در زندگی اولویت قرار دهد. برای کمک به کودک رفتار خود را اصلاح کنید و با کمک داستان و قصه گویی؛ از میزان قهر و رفتار های اشتباه او کم کنید. در نهایت کمک از روانشناس در زمینه تربیت کودک را جدی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قهر کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره