طلاق به خاطر خساست | جدایی از همسر خسیس چه نتیجه ای دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا تصمیم گرفتن برای طلاق به خاطر خساست همسر کار درستی است؟ خساست یکی از ویژگی‌های شخصیتی است که برای برخی افراد غیر قابل تحمل است چرا که این ویژگی در همه جنبه‌های زندگی خود را نشان می‌دهد و باعث بروز تعارضات پایدار و غیر قابل حل می‌گردد. در واقع وقتی همسر شما فرد خسیسی باشد ممکن است از خریدن کوچک ترین خوراکی‌ها گرفته تا بزرگ ترین وسایل مرتبط با خانه و زندگی با او مشکل پیدا کنید. این شرایط می‌تواند عرصه را برای شما تنگ کرده و باعث شود به طلاق فکر کنید. با این حال همچنان راه‌هایی برای تعامل بهتر وجود دارد. ما در ادامه از دیدگاه روانشناسی خساست همسر، نحوه تعامل با آن و طلاق گرفتن به این دلیل را مورد بررسی قرار داده‌ایم پس با ما همراه باشید.

طلاق به خاطر خساست | چرا همسرم خسیس است؟  

افرادی که همسر خسیسی دارند همواره با این سوال روبه‌رو می‌شوند که چرا فرد مقابل نمی‌تواند از سخت گیری‌های مالی خود کم کند و لذت بیشتری از زندگی ببرد. این در حالی است که از نظر روانشناسان خساست می‌تواند نوعی ویژگی شخصیتی باشد و از عوامل درون روانی عمیق نشات بگیرد. از جمله علل و عواملی که می‌توانند در بروز این ویژگی تاثیرگذار باشند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای آشنایی با علت اصلی و عوامل طلاق کلیک کنید.

1- تجربیات دوران کودکی

در بسیاری از موارد علت خساست فرد از تجربیات ناخوشایند او در دوران کودکی نشات می‌گیرد. برای مثال افرادی که در خانواده‌ای فقیر پرورش یافته‌اند و همواره شاهد نگرانی‌های والدین خود در مورد موضوعاتی مرتبط با پول بوده‌اند نوعی عدم امنیت روانی را در ارتباط با موضوعات اقتصادی شکل می‌دهند. همین مسئله می‌تواند باعث شود که با وجود داشتن پول دائما نگران از دست دادن اموال خود باشند و به گونه‌ای رفتار کنند که دیگران به آن‌ها برچسب خساست بزنند.

2- تربیت خانوادگی

باورهایی که والدین در دوران کودکی به ما القا می‌کنند نقش بسزایی در شکل گیری صفات اخلاقی و شخصیتی ما دارند. برخی از پدر و مادرها در تربیت فرزند خود دائما بر این نکته تاکید می‌کنند که دنیا جای امنی نیست و باید در برابر تهدیدها مراقب و ایمن بود. تاکید بیش از حد بر این مفهوم باعث شکل گیری احساس ناامنی و عدم کنترل می‌شود و می‌تواند با رفتارهایی نظیر مراقبت بیش از حد از سلامت جسمانی، وسواس و خساست همراه گردد.

3- یادگیری مشاهده‌ای

افراد در دوران کودکی از طریق مشاهده و تقلید رفتارهای والدین خود بسیاری از مسائل را یاد می‌گیرند. از همین رو افرادی که والدین خسیسی دارند نسبت به کسانی که در یک خانواده معمولی به دنیا آمده‌اند بیشتر احتمال دارد که رفتار خساست را از همان دوران کودکی از خود نشان دهند. این عامل باعث می‌شود که طلاق به خاطر خساست در بزرگسالی شکل بگیرد.

4- نیاز به کنترل و خودگردانی

جمع کردن مال یکی از روش‌هایی است که افراد به کمک آن می‌توانند احساس کنترل و خودگردانی شان را حفظ کرده و به این ترتیب اضطراب کمتری را تجربه کنند. در واقع خساست می‌تواند راه حلی باشد که افراد برای محاظت از خود در برابر تهدیدهای بیرونی از آن استفاده می‌کنند. به همین خاطر اضطراب‌های نهفته از جمله علل بسیار تاثیرگذار بر رفتار خساست به شمار می‌روند.

فروشگاه آرامیس

5- کسب جایگاه اجتماعی

پول یکی از ابزارهای مهم برای رسیدن به جایگاه اجتماعی است. در واقع پول می‌تواند پوششی برای نیازهای درونی ما برای کسب قدرت، احترام و جایگاه اجتماعی باشد. هر چقدر فرد احساس نیاز بیشتری را در مورد این عوامل در در درون خود حس کند بیشتر احتمال دارد که از خرج کردن پول‌هایش واهمه داشته باشد و به طور غیرمنطقی به پس انداز پول بپردازد.

بیشتر بخوانید : جلوگیری از طلاق 

طلاق به خاطر خساست | چگونه با همسر خسیس تعامل کنم؟

شاید اگر نحوه درست تعامل با همسر خسیس را بدانید راحت تر بتوانید با مشکلات سازگار شده و در نتیجه بتوانید زندگی مشترک خود را حفظ نمایید. ما در ادامه به چند توصیه مهم در این زمینه اشاره کرده‌ایم.

1- طلاق به خاطر خساست | علت را دریابید

همان طور که در بخش قبلی گفته شد رفتار خساست می‌تواند از عوامل و علل مختلفی نشات بگیرد. برخی افراد که تعدادشان بسیار کم است ذاتا خسیس هستند و رفتارشان چندان قابل تغییر نیست. در واقع خساست آن‌ها از عوامل درون روانی گوناگونی نشات می‌گیرد که اجازه نمی‌دهد به گونه دیگری رفتار کنند. برخی دیگر هم ممکن است به دلایل بیرونی نظیر حقوق پایین، داشتن شغل دشوار و کشیدن زحمت زیاد برای به دست آوردن پول رفتار خساست را از خود نشان دهند. در هر صورت تلاش برای درک علت رفتار به شما کمک می‌کند تا همسر خود را راحت تر درک کنید و نسبت به او با همدلی بیشتری رفتار نمایید. در واقع لازم است کمی با کفش‌های راه بروید و ببینید که دنیا از زاویه دید او چگونه است.

2- بر سر مسائل مالی به یک جمع بندی و توافق برسید

شما می‌توانید بر اساس درآمدی که به طور ماهیانه دارید با یکدیگر به یک توافق برسید. از قبل با همسرتان در مورد این که هر ماه چه مقدار باید پس انداز کنید، چقدر باید برای امور ضروری بپردازید و چقدر می‌خواهید برای تفریح یا امور غیر ضروری خرج کنید به یک جمع بندی کلی برسید. اگر شما از قبل یک راهنمای کلی داشته باشید کمتر در مورد جزئیات با یکدیگر تعارض پیدا می‌کنید.

3- طلاق به خاطر خساست | استقلال مالی خود را افزایش بدهید

شاید شما نتوانید خساست همسر خود را تغییر دهید اما می‌توانید میزان وابستگی مالی خود را به او کاهش دهید. در نتیجه اگر همسرتان با خرج‌هایی که شما می‌خواهید در طول ماه داشته باشید موافقت نمی‌کند یا همواره در مورد آن‌ها با شما بحث می‌کند می‌توانید تلاش کنید تا از طریق یاد گرفتن یک حرفه یا تحصیل در یک رشته روی توانمندی خود کار کنید و استقلال بیشتری کسب نمایید.

4- حرف زدن در مورد مسائل مالی را محدود کنید

نباید اجازه دهید مسائل مالی در تمامی لحظات شما رخنه کرده و باعث تلخ شدن همه تجربه‌های مشترکتان شود. از همین رو بهتر است زمان مشخصی را به حرف زدن در مورد هزینه‌ها اختصاص دهید و تلاش کنید در سایر مواقع روی رابطه عاطفی خود کار کنید. برای مثال شما می‌توانید آخر هر هفته در یک ساعت خاص از شب در مورد مخارجتان با هم حرف بزنید و از گفت‌وگو در مورد مسائل مالی در سایر زمان‌ها تا حد امکان خودداری کنید.

5- از یک درمانگر کمک بگیرید

همان طور که گفته شد خساست می‌تواند ریشه‌های عمیقی داشته باشد. در این شرایط بهتر است از یک درمانگر برای بهبود رفتارهای همسرتان کمک بگیرید. همچنین شما می‌توانید برای اصلاح الگوهای رفتاری مخربی که به هردوی شما در رابطه آسیب می‌زند به یک روانشناس متخصص در حیطه زوج درمانی مراجعه کرده و از جلسات روان درمانی مشترک استفاده نمایید.

سخن آخر | به خاطر خساست همسر طلاق بگیرم یا نه؟

جواب دادن به این سوال برای هر فردی می‌تواند متفاوت باشد. برای یافتن بهترین پاسخ لازم است بیشتر زندگی خود را ارزیابی کنید. از خود بپرسید اگر زندگی مشترکتان را خاتمه بدهید چه چیزهایی به دست می‌آورید و چه چیزهایی از دست می‌دهید.

همچنین در نظر بگیرد که اگر این زندگی را ادامه دهید چه چیزهایی عایدتان می‌شود و چه چیزهای خوشایندی را از کف می‌دهید. آیا چیز ارزشمندی وجود دارد که بتواند خساست همسرتان را جبران کند و به شما انگیزه ماندن بدهد؟ اگر در این زمینه احساس سردرگمی می‌کنید، مراجعه به یک روانشناس می‌تواند به شما در گرفتن یک تصمیم قاطع تر کمک نماید. برای دریافت مشاوره طلاق کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرطلاقکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

برای مشاوره طلاق باید به چه متخصی مراجعه کنیم؟

روانشناسان خانواده و روانشناسیان بالینی که در دوره های زوج درمانی آموزش دیده اند با حداقل مدرک کارشناسی ارشد از جمله متخصصینی هستند که می توانند در زمینه مشاوره طلاق به شما کمک کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره