سندروم کودک دیجیتال | علائم و درمان کودک دیجیتال

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سندروم کودک دیجیتال امروزه تبدیل به یکی از شایع ترین موضوعات در کانون خانواده ها شده است. از آنجایی که در عصر دیجیتال و ارتباطات هستیم؛ جای تعجب ندارد که حتی کودکان نیز درگیر این موضوع شده و به اندازه بزرگسالان و یا حتی بیشتر از آنان از این امکانات استفاده می‌کنند. در واقع به دلیل شیوع جهانی و زیاد آن، نام سندروم را به آن اختصاص داده و آن را در غالب یک اختلال می‌شناسند. البته به طور کلی میزان استفاده و یا حتی دسترسی همه کودکان به این وسایل به یک اندازه نیست. برخی از کودکان بیشتر از دیگری از از وسایل دیجیتالی استفاده می‌کنند. این خود می‌تواند نشانه ای هشدار دهنده باشد. بهتر است والدین در این زمینه اطلاعات کافی را کسب کرده و به فرزند خود در این زمینه کمک کنند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندروم کودک دیجیتال می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سندروم کودک دیجیتال

برخی از محقیقن یکی از اصلی ترین دلایل بروز اوتیسم در کودکان را سندروم کودک دیجیتال می‌دانند. در واقع آنان معتقدند که کودکانی که از سنین پایین مورد بی توجهی والدین خود بوده اند؛ مجبور به استفاده از وسایل دیجیتال برای پر کردن زمان خود هستند به همین دلیل به تدریج نشانه  های اوتیسم در آنان ظاهر می‌گردد. در قسمت های بعدی به طور مفصل تری در مورد ارتباط این دو با یکدیگر توضیح خواهیم داد. اما به طور کلی باید به جنبه های مختلف این موضوع توجه داشته و از آن پیشگیری نمود. برای اطلاع از قوانین استفاده کودک از موبایل کلیک نمایید.

تفاوت اتیسم با سندروم کودک دیجیتال

از آنجایی که استفاده از وسایل ارتباطی و اینترنت در سنین رشد می‌تواند بر ساختار و عملکرد مغزی کودکان تاثیر بگذارد؛ می‌توان تا حدی این موضوع را تایید کرد که سندروم کودک دیجیتال منجر به بروز علائمی مانند اوتیسم می‌شود. اما فراموش نکنید که این دو با یکدیگر تفاوت هایی نیز دارند. در بیشتر موارد تاثیر این شرایط به طور موقت بوده و تقریبا مانند یک اعتیاد و وابستگی است. با اینکه اوتیسم اختلالی عصبی رشدی بوده که تا پایان عمر همراه فردهست و زندگی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع سندروم کودک دیجیتال قابل درمان بود و می‌توان نشانه های آن را برطرف نمود. برای اطلاع از نشانه های اختلالات طیف اوتیسم کلیک کنید.

اهمیت پیشگیری از گسترش سندروم کودک دیجیتال

برخی از والدین به دلیل اینکه وقت و انرژی کافی برای کودکان خود ندارند؛ ترجیح می‌دهند که او را با این امکانات سرگرم کرده و هیچ تمایلی نیز به برطرف کردن این شرایط ندارند. اما همانطور که گفته شد؛ ابتلا به سندروم کودک دیجیتال می‌تواند تاثیرات بسیار بدی بر زندگی کودک داشته باشد. از همین رو بسیار اهمیت دارد که افراد از آن پیشگیری نموده و یا حتی سریعا آن را درمان نمایند. برای آشنایی بیشتر با اثرات منفی موبایل بر کودکان کلیک نمایید.

معایب بروز سندروم کودک دیجیتال

معایب سندروم کودک دیجیتال

سندروم کودک دیجیتال با بروز مشکلات زیادی برای کودکان و همچنین خانواده های آنان همراه است. اگر خانواده نتواند این مورد را در کودک خود کنترل نمایند؛ عوارض جانبی که در این قسمت به آنها اشاره کردیم؛ بروز می‌کنند.

⭕گوشه گیری و انزوای کودک

طبیعی است که با وجود ابتلا به سندروم کودک دیجیتال، شاهد گوشه گیری و انزوا در کودکان باشیم. در واقع در نوع شدید آن در کودکان اوتیسم شاهد این موضوع هستیم. اما به طور کلی در این شرایط کودکان همه زمان خود را برای بازی و یا حتی استفاده از وسایل دیجیتالی گذاشته و با دیگران ارتباط برقرار نمی‌کنند.

⭕نیاموختن مهارت های مختلف

با وجود وقت گذرانی زیاد با وسایل دیجیتال کودک نمی‌تواند مهارت های مختلف را بیاموزد. این کودکان حتی تمایلی به یادگیری نیز ندارند. همچنین با گوشه گیری و جدایی از همسالان خود، با دیگران ارتباط برقرار نکرده و مهارت های ارتباطی را نمی‌آموزند.

⭕بروز رفتارهای خشن یا غیر عادی

یکی دیگر از عوارض جانبی سندروم کودک دیجیتال، خشونت و بروز رفتارهای غیرعادی در کودکان است. در واقع کودکان تحت تاثیر بازی ها و همچنین محتوای فضای دیجیتال قرار گرفته و به همین دلیل رفتارهای عجیبی از خود بروز می‌دهند. از طرفی در بیشتر موارد آنها به سراغ موضوعاتی می‌روند که مناسب آنان نیست. به همین دلیل درک درستی از آنها نداشته و مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند.

علل بروز سندروم کودک دیجیتال

از طرفی ریشه یابی علت سندروم کودک دیجیتال نیز بسیار مهم است. چرا که از این طریق می‌توان از از آن پیشگیری نمود و یا تا حدی آن را کنترل کرد. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شوند.

?ابتلای کودک به بیماری های مختلف

زمانی که کودک مبتلا به بیماری های جسمانی و یا حتی روانی باشد؛ زمان بیشتری را با وسایل دیجیتالی می‌گذارند. به همین دلیل به آنها وابستگی پیدا کرده و مبتلا به سندروم کودک دیجیتال می‌گردد. والدین در این زمان نقش مهمی داشته و باید بتوانند کودک را راهنمایی کنند.

?والدین

یکی از اصلی ترین ابتلا به سندروم کودک دیجیتال، رفتارهای والدین است. در واقع آنان هستند که در ابتدا این امکانات را در اختیار کودک خود قرار داده، یا حتی گاهی از آن به عنوان راه حلی برای بهانه گیری های کودکان استفاده می‌کنند.

?تاثیر همسالان

در برخی موارد کودکان تحت تاثیر همسالان خود مبتلا به سندروم کودک دیجیتال می‌شوند. چرا که امروزه بیشتر بچه ها در حال بازی کردن با تلفن همراه و یا تبلت خود بوده و به همین دلیل دیگر کودکان را نیز ترغیب می‌کند.

?زندگی در عصر دیجیتال

از طرفی گاهی این زندگی در عضر دیجیتال است که منجر به بروز سندروم کودک دیجیتال نیز می‌گردد. در واقع وقتی کودکان شاهد استفاده گسترده و همگانی همه افراد از این وسایل هستند؛ آنان نیز الگو برداری کرده و به چنین وسایلی گرایش پیدا می‌کنند. البته استفاده از وسایل دیجیتالی به تنهایی اشکالی ندارد؛ اما روش استفاده از آنان مهم است.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

راه های مقابله با سندروم کودک دیجیتال

مقابله با سندروم کودک دیجیتال

برای مقابله و درمان سندروم کودک دیجیتال، راه های مختلفی وجود دارد. در واقع والدین می‌توانند با استفاده از این روش ها به کودک خود کمک کرده و یا حتی از بروز مشکلات بیشتر نیز پیشگیری نمایند. از طرفی باید در این زمان حتما از یک مشاور کودک نیز کمک گرفته و با همراهی او اینکار را انجام دهند.

در این راستا والدین باید خود الگویی خوبی در زمینه استفاده از وسایل دیجیتالی بوده و همچنین دسترسی فرزندان خود را کمی محدود کنند. از آنجایی که استفاده از این وسایل در برخی موارد اجتناب ناپذیر است؛ بهتر است برای مقابله با آن کودکان را تشویق به فعالیت بدنی کرده و از بازی های بیشتری استفاده نمایند.

سخن پایانی

به دلیل ارتباطی که سندروم کودک دیجیتال با بیماری اوتیسم دارد؛ به همین دلیل بهتر است این موضوع کنترل شده و اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد. والدین و اطرافیان در این مورد نقش مهمی ایفا می‌کنند. از همین رو باید علاوه بر استفاده از روش هایی که در بالا گفته شد؛ از یک مشاور نیز کمک گرفته و کودک خود را تحت نظر متخصص قرار دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندروم کودک دیجیتال می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره