ترومای جمعی یعنی چه؟ علل و راه های مقابله با ترومای جمعی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترومای جمعی از موضوعاتی است که با وقوع آن همه افراد جامعه را درگیر کرده و از لحاظ روانی فشار زیادی را به آنها وارد می‌کند. در واقع تروما یا روان زخم، مشکلات عاطفی و روانی است که برای مدت زمان آنها را همراه خود داریم که برای هر فردی متفاوت بوده و از دلیل خاصی نشات می‌گیرد. اما گاهی موضوعی در سطح ملی و یا حتی جهانی روی داده و افراد را دچار مشکل می‌کند. در چنین شرایطی معمولا افراد نمی‌توانند کاری در جهت حل مشکل انجام دهند؛ به همین دلیل احساس عدم کنترل کرده و دچار استری و اضطراب می‌گردند. این موضوع می‌تواند به قدری شدید و گسترده باشد که منجر به بالارفتن آمار خودکشی و افسردگی در جامعه منجرگردد. بهتر است افراد با مواجهه با چنین شرایطی از لحاظ روانی خود را آماده کرده و سلامت روان خود را تقویت کنند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترومای جمعی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ترومای جمعی

از طرفی با اینکه ترومای جمعی آسیب زیادی به جامعه زده و حتی از لحاظ فردی نیز مشکل ساز است؛ اما بعد از مدتی منجر به رشد و شکوفایی شده و افراد تلاش بیشری برای پیشرفت و غلبه بر آن می‌کنند. اما این بدان معنا نیست که ترومای جمعی مفهومی مثبت محسوب می‌شود. بلکه این شرایط در ابتدا بسیار سخت و طاقت فرسا بوده و بعد از مدتی دیگر برای تحمل آن برای مردم عادی، تبدیل به یک عادت می‌گردد.

از این لحاظ که این شرایط برای همه افراد یکسان است و تقریبا خاطره ای مشترک محسوب می‌شود؛ رویارویی با آن کمی راحت تر از مشکلات فردی است. به دلیل اینکه افراد راحت تر یکدیگر را درک کرده و با یکدیگر همدردی بیشتری می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با اختلالات اضطرابی کلیک نمایید.

علل بروز ترومای جمعی

علل ترومای جمعی

اتفاقات مختلفی در سطح جامعه تبدیل به ترومای جمعی می‌شوند. این مسائل معمولا موضوعاتی هستند که کمتر کسی می‌تواند از کنار آن ساده گذشته و به آن اهمیتی ندهد.حتی می‌تواند بر تصمیمات آتی افراد مثل مهاجرت و یا حتی بچه دار شدن نیز تاثیر بگذارد. برخی از این حوادث شامل موارد زیر می‌شوند.

سقوط هواپیما

حملات تروریستی

قحطی و بیماری های واگیردار

جنگ. برای اطلاع از راه های غلبه بر ترس از جنگ کلیک کنید.

رکود اقتصادی برای مدت زمان طولانی

انقلاب

نسل کشی

بلایای طبیعی

نمونه های تاریخی از ترومای جمعی

برای اینکه موضوع ترومای جمعی را به شکل ملموس تری درک کنید؛ در این قسمت به ذکر نمونه های تاریخی از آن می‌پردازیم. در برخی موارد حتی با اینکه اتفاق در کشور خود فرد رخ نداده است اما جوامع دیگر نیز را درگیر کرده و دیگران نیز از این بابت ناراحت می‌شوند.

🔻هولوکاست

واقعه هوکاست و نسل کشی یهودیان آثار بسیار بدی بر کل جهان داشت که هنوز هم از آن یاد شده و افراد این جامعه با مشکلات روانی مختلفی درگیر هستند. این موضوع بر یهودیان تاثیرات زیادی داشت اما بعد از گذشت سالها اتحاد این افراد با یکدیگر افزایش یافته و پیوندهای اعتقادی و خانوادگی آنها بیشتر شده است.

🔻همه گیری کرونا

همه گیری کرونا نیز یکی دیگر از مثال های ترومای جمعی است. طی این دوران افراد زیادی به دلیل ناشناخته بودن این بیماری و روش های درمانی آن، جان خود را از دست دادند. از طرفی مشکلات روانی افراد به دلیل قرنطینه دوری از یکدیگر تشدید شد. در این دوران آمار طلاق، خودکشی و مسائلی از این قبیل به شدت افزایش یافت، به همین دلیل می‌توان گفت که افراد دچار ترومای جمعی شدند.

پیامدهای ترومای جمعی

از طرفی جوامع با بررسی پیامدهای ترومای جمعی می‌توانند از بروز مجدد آن جلوگیری کرده و یا تا حدی آن را کنترل نمایند. به همین دلیل باید این موضوع از جنبه های مختلفی بررسی کرد. در این قسمت به توضیح این موارد می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با استرس پس از سانحه کلیک کنید.

🔹بر سلامت روان جامعه

ترومای جمعی در قدم اول بر سطح جامعه تاثیر گذاشته و منجر به آسیب اجتماعی می‌گردد. این موضوع تا سالها بر افراد جامعه ماندگار بوده و زندگی و تصمیمات افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از شایع ترین اختلالاتی که در میان افراد جامعه بروز می‌کند؛ اختلال اضطراب پس از سانحه است.

🔹بر نسل های مختلف

از طرفی ترومای جمعی گاهی به قدری گسترده است؛ که نسل های بعدی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای مثال اگر اجداد ما درگیر یک ترومای جمعی شده باشند؛ این موضوع به طور ناخودآگاه بر سلامت روان نسل بعدی نیز تاثیر می‌گذارد.

🔹روابط میان فردی

طبیعی است که با وجود ترومای جمعی، روابط میان فردی افراد نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در واقع در چنین شرایطی افراد حوصله کمتری برای معاشرت با دیگران داشته و تقریبا منزوی می‌شوند.

🔹بر کودکان و نوجوانان

آسیب پذیر ترین اقشار جامعه در مورد ترومای جمعی، کودکان و نوجوانان هستند. این گروه به شدت تحت تاثیر اطرافیان و والدین خود  بوده و به دلیل اینکه هنوز قادر به درک کامل وقایع اطراف خود نیستند به شدت دچار مشکل می‌گردند.

چطور با ترومای جمعی برخورد کنیم؟

برخورد با ترومای جمعی

راه های مختلفی برای برخورد با ترومای جمعی وجود دارد. با اینکه این موضوع تا حد زیادی تحت تاثیر زمان است. اما به هر حال باید در این مورد کاری کرد و همچنین حتما با متخصصین مشورت نمود.

✔️تلاش برای افزایش آگاهی

بهتر است برای غلبه بر احساسات ناگوار ناشی از ترومای جمعی، آگاهی خود را در مورد مشکل پیش آمده افزایش داده و اطلاعات کافی کسب کنیم. در برخی موارد تنها اخبار اشتباه و منفی است که افراد را دچار ناراحتی می‌کند. به همین دلیل باید از اخبار کذب دوری کرده و خود اطلاعات درست را به دست آوریم.

✔️تمرین انعطاف پذیری برای مقابله با ترومای جمعی

در شرایط ترومای جمعی برای محافظت از خود در برابر آسیب باید، انعطاف پذیری را در خود تقویت نماییم. اینکار به معنی شناخت خود و احساسات مان است. از طرفی باید روحیه پذیرش را نیز در خود بالا ببریم.

✔️توجه بر سلامت جسمانی

در دوران ترومای اجتماعی اهمیت دادن به سلامت جسمانی نیز به اندازه سلامت روانی اهمیت دارد. در این شرایط باید به خواب و رژیم غذایی اهمیت داد. بهتر است به اندازه کافی خوابیده و همچنین فعالیت بدنی داشته باشید.

✔️کمک گرفتن از شبکه های حمایتی برای مقابله با ترومای جمعی

برخلاف آن چیزی که تصور می‌شود؛ کمک گرفتن از دیگران و شرکت در جمع در شرایط ترومای جمعی، بسیار مهم و تاثیر گذار است. در واقع افراد در این شرایط متوجه می‌شوند که دیگران نیز در حال تجربه مشابهی هستند و به همین دلیل آرامش بیشتری را تجربه می‌کنند.

✔️از درخواست کمک نترسید

معمولا همه افراد از مطرح کردن مشکلات و احساسات منفی خود طفره می‌روند. به همین دلیل از کمک دیگران و توصیه های آنان محروم می‌مانند. این موضوع می‌تواند در مورد مراجعه به روانشناس نیز باشد. در واقع افراد باید برای حفظ سلامتی خود هم در زمینه جسمانی و هم روانی از دیگران کمک بگیرند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

سخن پایانی

ترومای جمعی یکی از اصلی ترین مشکلات روانی جوامع محسوب می‌شود. اما دقیقا همین موضوع یک نکته مثبت نیز محسوب می‌شود. چرا که در این شرایط افراد می‌توانند بیشتر به یکدیگر نزدیک شده و کمک دریافت نمایند. طبیعی است که رویارویی با چنین شرایطی اصلا آسان نیست. اما با کمک یکدیگر این موضوع بعد از مدتی برطرف شده و جامعه به حالت عادی باز می‌گردد. یکی از بهترین روش ها در این زمان کمک گرفتن از روانشناس است.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترومای جمعی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره