افسردگی مزمن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افسردگی مزمن که در اصطلاح تخصصی بیشتر با نام‌های دیس تایمی، افسرده‌خویی و اختلال افسردگی پایدار شناخته می‌شود، نوعی افسردگی است که در آن علائم اختلال با شدت بسیار کمی وجود دارند، اما علائم برای مدت طولانی‌تری در بیمار باقی می‌مانند و در نتیجه چالش‌های زیادی را در زندگی او ایجاد می‌کنند. خیلی اوقات بیماران دچار افسردگی مزمن و حتی اطرافیان آن‌ها نشانه‌های اختلال را جزئی از شخصیت و عادات او طبقه بندی می‌کنند، در این شرایط احتمال اینکه افسردگی وی سال‌ها بدون درمان رها شود، بسیار زیاد است. به همین منظور توصیه می‌شود که حتما برای ارزیابی هر شش ماه یکبار از متخصص مشاوره بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات خلقی کلیک کنید. 

 

افسردگی مزمن چیست و چه علائمی دارد؟

افسردگی مزمن یکی از انواع اختلالات افسردگی است که در اصطلاح تخصصی روان پزشکی بیشتر با نام های دیس تایمی، افسرده‌خویی و افسردگی پایدار شناخته می‌شود. در این شرایط فرد نسبت به افسردگی اساسی علائم کمتری از از اختلال خلقی را بروز می‌دهد. با این حال این علائم به مدت طولانی‌تری (دست کم به صورت دو ماه کامل) همراه او خواهند بود و در نتیجه به بروز چالش‌های مزمن در زندگی می‌انجامند. از جمله مهم‌ترین نشانه‌های ابتلا به افسردگی مزمن باید به موارد زیر اشاره کرد:

-نداشتن علاقه و انگیزه کافی برای انجام فعالیت‌های روزمره
-احساس غمگینی و پوچی مفرط در زندگی
-ناامیدی نسبت به خود، دیگران و آینده
-احساس خستگی مفرط و نداشتن انرژی کافی برای انجام فعالیت‌ها
-اعتماد به نفس پایین، خودانتقادگری مفرط یا دچار بودن به احساس بی کفایتی
-تحریک پذیری مفرط یا تجربه خشم مفرط
-تجربه ناتوانی‌هایی در تمرکز و تصمیم گیری
-کاهش میزان فعالیت و ثمربخشی در زندگی
-درگیری با احساس گناه شدید
-داشتن اشتهای بسیار کم یا بالعکس اشتهای زیاد و پرخوری
-دچار بودن به اختلالات خواب نظیر بی خوابی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم افسردگی کلیک کنید. 

 

فروشگاه آرامیس

علل بروز افسردگی مزمن

افسردگی مزمن همانند اختلال افسردگی اساسی یک علت واحد ندارد. بلکه متخصصان بر این باورند که این مشکل از تعامل علل و فاکتورهای گوناگون پدید می‌آید. از جمله مهم‌ترین عواملی که در بروز افسردگی مزمن نقش دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- تفاوت های زیستی  

عوامل زیستی نظیر ژنتیک یا تفاوت‌هایی در ساختارهای مغزی می‌توانند در بروز اختلالات روانشناختی از جمله افسردگی مزمن تاثیر گذار باشند. در واقع افرادی که زمینه ژنتیکی ابتلا به این مشکلات را دارند، بیش از دیگران احتمال دارد که هنگام قرار گرفتن در شرایط سخت و ناکام کننده علائمی از از اختلالات افسردگی را از خود نشان دهند.

2- میزان انتقال دهنده های عصبی

امروزه پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که اختلالات افسردگی با کاهش برخی انتقال دهنده‌‌ای عصبی در مغز همراه هستند. از جمله مهم‌ترین این انتقال دهنده‌ها می‌توان به سروتونین و نوراپی نفرین اشاره کرد. از همین روست که بسیاری از متخصصین در درمان افسردگی از داروهای ضد افسردگی و افزایش دهنده سروتونین استفاده می‌کنند.

با این حال برخی مطالعات بیانگر آنند که افت سطوح انتقال دهنده‌های عصبی و شیمیایی مغز علت افسردگی مزمن نیستند، بلکه پیامد آن هستند. علل افسردگی مزمن بیش از هرچیز به عوامل روانشناختی برمی‌گردد و به درمان‌های غیر دارویی نظیر روان‌درمانی فردی و خانواده درمانی نیاز دارد. اگر ریشه‌های روان شناختی افسردگی برطرف شود، سطوح انتقال دهنده‌ها نیز به طور خودکار به حالت اولیه باز خواهند گشت.

3- رویدادهای زندگی

رویدادهای استرس‌زای زندگی یکی از دلایل عمده بروز انواع اختلالات افسردگی از جمله افسرده‌خویی هستند. از جمله مهم‌ترین اتفاقاتی که می‌توانند منجر به بروز دیس تایمی شوند باید به از دست دادن والدین در سال‌های اولیه زندگی، از دست دادن عزیزان، درگیری با مشکلات مزمن در زندگی نظیر فشارهای کاری و مالی و سایر مواردی از این قبیل اشاره کرد.

 

پیامدهای ابتلا به افسردگی مزمن

از آنجایی که افسرده‌خویی مدت زمان زیادی در زندگی فرد باقی می‌ماند، می‌تواند چالش‌های زیادی را به همراه داشته باشد. از جمله مهم‌ترین مشکلاتی که در این شرایط اتفاق می‌افتند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-کاهش کیفیت زندگی در ابعاد مختلف
-مبتلا شدن همزمان به سایر اختلالات روانشناختی نظیر افسردگی اساسی و اضطراب
-پناه بردن به به مواد و الکل برای کاهش رنج‌های روانی
-بروز تعارضات بین فردی و مشکلات خانوادگی به دلیل کج خلقی دائمی
-دچار شدن به افکار مرگ و افزایش ریسک خودکشی

 

درمان افسردگی مزمن

برای درمان افسردگی مزمن روش‌های متفاوتی وجود دارد. برای مثال کمک گرفتن از جلسات روان درمانی با رویکردهای روان تحلیلی نظیر رویکرد روانپویشی و تحلیل روابط ابژه می‌توانند تا حد بسیاری کمک کننده باشند. همچنین رویکردهای شناختی رفتاری نیز امروزه در اکثر تحقیقات پژوهشی توانسته‌اند تاثیرگذاری خود را در درمان انواع اختلالات روانی از جمله اختلالات افسردگی نشان دهند. برای ارزیابی دقیق‌تر مشکل خود و دریافت درمان‌های مناسب لازم است که به یک روان شناس بالینی مراجعه نمایید. در صورتی که روانشناس تشخیص دهد در کنار جلسات روان درمانی به دریافت داروهای ضد افسردگی نیز نیاز دارید، شما را به یک روان پزشک ارجاع خواهد داد. برای کسب اطلاعات در زمینه درمان افسردگی کلیک کنید. 

چه زمانی باید برای افسردگی مزمن کمک گرفت؟

از آنجا که خیلی اوقات خود بیمار هم از نشانه‌های افسردگی مزمن اطلاعی ندارد، معمولا بیمار به خاطر مشکلات جانبی که ناشی از افسردگی هستند، مراجعه می‌کند. همانطور که آزمایش خون برای سنجش سلامتی ضروری است، دریافت مشاوره روانشناسی حداقل به صورت تلفنی، هر شش ماه یکبار لازم می‌باشد. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا افسردگی مزمن با داروهای ضد افسردگی درمان می‌شود؟

درمان‌های دارویی ممکن است برای بهبود افسردگی مزمن لازم باشند اما به تنهایی کافی نیستند. افراد باید حتما به کمک یک روانشناس از جلسات روان درمانی نیز برای بهبود مشکل خود کمک بگیرند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره