مخالفت خانواده پسر با ازدواج | 6 دلیل و رفع آن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مخالفت خانواده پسر با ازدواج برای بسیاری از دختران و پسران جوان تبدیل به چالش مهمی برای شروع زندگی مشترک می‌شود و باعث می‌گردد تا آن‌ها همواره به دنبال راهکاری برای حل این موضوع و رسیدن به عشق خود باشند. برای مخالفت خانواده پسر با ازدواج دلایل بسیاری وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به نامناسب دانستن انتخاب فرزندشان برای ازدواج و اختلافات فرهنگی و مالی اشاره کرد.

فارغ از اینکه دلیل مخالفت خانواده با ازدواج چیست این موضوع می‌تواند تأثیرات منفی بسیاری را در زندگی شما ایجاد کند و حتی در بسیاری از مواقع می‌تواند باعث پایان یافتن رابطه و جدایی باشد. به همین خاطر بهتر است راهکاری برای از بین بردن مخالفت آن‌ها پیدا کنید. در همین راستا کمک گرفتن از مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند تا حد زیادی برای خروج از این چالش به شما کمک کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مخالفت خانواده پسر با ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و با از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

مخالفت خانواده پسر با ازدواج

دلایل مخالفت خانواده پسر با ازدواج

مخالفت خانواده پسر با ازدواج می‌تواند یکی از مشکلات جدی باشد که در یک رابطه ایجاد می‌شود و به میزانی که این مخالفت شدت بیشتری داشته یا پسر به خانواده خود وابسته‌تر باشد مخالفت می‌تواند اثرات منفی جدی‌تری در زندگی فرد ایجاد نماید. این موضوع آقایان را از روز اول در دوراهی میان همسر و خانواده قرار می‌دهد و به‌ویژه زمانی که طرف مقابل دائماً به شما گوشزد کند که به‌عنوان یک مرد می‌بایست توانایی تصمیم‌گیری مستقل را داشته باشید باعث دشوارتر شدن شرایط برای شما خواهد شد.

مخالفت خانواده پسر با ازدواج فرزندشان می‌تواند حتی تا سال‌ها پس از ازدواج نیز ادامه پیدا کند. ممکن است خانواده هرگز عضو تازه‌وارد را به‌عنوان عروس خود نپذیرند و این موضوع را دائماً در رفتار و صحبت‌های خود به وی گوشزد کنند. همچنین روانشناسان معتقدند با توجه به فرهنگ خانواده‌ها در کشور ما، مخالفت خانواده پسر یا حتی دختر با ازدواج می‌تواند شانس موفقیت ازدواج را نیز تا حد زیادی کاهش دهد. به همین خاطر بهتر است پیش از ازدواج موافقت اعضای خانواده خود را به دست آورید.

بیشتر بخوانید : نقش خانواده در ازدواج

دلایل مخالفت خانواده پسر با ازدواج

هر خانواده ای با توجه به تجربیات و باورهایشان انتظاراتی از فرزند و آینده او دارد. این پیش فرض ها خیلی اوقات با حقایق موجود مطابقت ندارد و یا آن قدر خشک تعریف شده‌اند که پسر خانواده از برآورده کردن آن‌ها عاجز است. در چنین شرایطی احتمال مخالفت خانواده پسر با ازدواج نیز زیاد می‌شود. 

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

اختلافات فرهنگی و مالی

تفاوت طبقاتی میان دو خانواده می‌تواند یکی از دلایل مخالفت خانواده پسر با ازدواج باشد. این تفاوت می‌تواند در شرایط مالی یا فرهنگی دو خانواده وجود داشته باشد. با توجه به اهمیتی که میزان این تفاوت در زندگی مشترک شما خواهد داشت بهتر است راجع به این موضوع به‌دقت بیاندیشید. توجه داشته باشید که شما علاوه بر همسرتان می‌بایست با خانواده وی نیز در ارتباط باشید و درنتیجه تناسب می‌بایست میان خانواده‌ها نیز وجود داشته باشد.

در نظر داشتن فردی دیگر

یکی از دلایلی که می‌تواند باعث مخالفت خانواده پسر با ازدواج باشد این است که آن‌ها فرد دیگری را به‌عنوان عروس خود در نظر گرفته باشند. در چنین شرایطی بهتر است با خانواده خود صحبت کنید و دلایل بهتر بودن انتخاب خود نسبت به نظر آن‌ها را برایشان بیان کنید.

نامناسب بودن زمان ازدواج از دلایل مخالفت خانواده پسر با ازدواج

دلیل مخالفت برخی از خانواده‌ها با ازدواج پسرشان نامناسب دانستن فرد موردنظر او نیست. بلکه خانواده‌ها احساس می‌کنند فرزندشان آمادگی کافی برای ازدواج و مدیریت یک زندگی را ندارد. اگر شما احساس می‌کنید علی‌رغم تصور خانواده توانایی کافی برای شروع زندگی مستقل را دارید بهتر است توانایی‌های خود را به آن‌ها نشان دهید تا نگرانی‌هایشان برطرف شود.

مخالفت با نحوه آشنایی

دوستی‌های پیش از ازدواج ازجمله موضوعاتی است که برخی خانواده‌ها با آن مخالفت دارند و درنتیجه نمی‌خواهند فرزندشان همسر آینده خود را از این طریق انتخاب نماید. در چنین شرایطی بهتر است از خانواده خود بخواهید مدتی را برای شناخت بیشتر فرد موردنظر شما و خانواده او اختصاص دهند و تصمیم‌گیری را به پایان این دوره واگذار نمایید. 

بیشتر بخوانید : دوستی های قبل از ازدواج

تمایل به وابستگی فرزندان

بعضی از والدین تمایل دارند فرزندانشان هرگز مستقل نشده و برای همیشه در کنار آن‌ها زندگی کنند. به همین خاطر با ازدواج آن‌ها به‌عنوان تهدیدی که قرار است باعث جدایی فرزندشان شود مخالفت خواهند کرد. این موضوع به‌ویژه در مادرانی که ارتباط عاطفی قوی با همسر خود ندارند بیشتر دیده می‌شود.

با توجه به اینکه وابستگی می‌تواند در طول زندگی مشترک شما نیز مشکلاتی را به همراه داشته باشد بهتر است در شرایطی که احساس می‌کنید دلیل مخالفت‌ها چنین چیزی است از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

مسائل مالی از دلایل مخالفت خانواده پسر با ازدواج

مخالفت خانواده پسر با ازدواج گاهی نیز می‌تواند به دلیل اختلاف مالی بر سر مسائلی نظیر مهریه ایجاد شده باشد. در چنین شرایطی بهتر است با همسرتان صحبت کرده و توافق خود را به هر دو خانواده اعلام کنید. سعی کنید در ارتباط با مسائل مختلف خود و همسرتان تصمیم گرفته و از ایجاد حاشیه‌ها جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید : رابطه قبل ازدواج

پیامدهای مخالفت خانواده پسر با ازدواج

پیامدهای مخالفت خانواده پسر با ازدواج

برای بعضی از افرادی که علی‌رغم مخالفت خانواده‌ها تصمیم دارند با یکدیگر ازدواج کنند این سؤال پیش خواهد آمد که مخالفت خانواده‌ها با ازدواج می‌تواند چه مشکلاتی را برای زندگی مشترک آن‌ها ایجاد کند؟ مخالفت خانواده پسر با ازدواج باعث بروز مشکلاتی می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

اختلافات ادامه‌دار

در بسیاری از موارد اختلاف خانواده با عروس جدید برای مدت طولانی یا حتی تا همیشه باقی خواهد ماند و این موضوع به این معناست که شما از ابتدا زندگی پرحاشیه‌ای را شروع خواهید کرد. این حاشیه‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری در زندگی مشترک شما شود که ممکن است توانایی مدیریت آن‌ها را نداشته باشید.

مخالفت خانواده پسر با ازدواج و ایجاد دوراهی عاطفی

مردانی که علی‌رغم مخالفت خانواده با همسر دلخواه خود ازدواج می‌کنند خود را در تعارض میان خانواده و همسر قرار می‌دهند و مدیریت این موضوع انرژی روانی بسیاری را از آن‌ها خواهد گرفت. این موضوع می‌تواند تا جایی پیش برود که شما مجبور به کنار گذاشتن خانواده یا همسرتان شوید. همچنین فرزندان شما نیز در آینده درگیر این تعارضات می‌شوند و از داشتن یک خانواده و فامیل منسجم محروم خواهند بود.

طلاق یا سردی عاطفی

تجربه نشان می‌دهد با توجه به فرهنگ کشور ما که خانواده نخست هر فرد جایگاه بالایی برای وی دارد مخالفت خانواده‌ها با ازدواج باعث بروز مشکلات و حاشیه‌های بسیاری در زندگی مشترک شما می‌شود که گاهی مدیریت کردن آن‌ها غیرممکن خواهد بود و این موضوع می‌تواند باعث از بین رفتن کیفیت رابطه عاطفی یا حتی طلاق باشد.

برای آگاهی بیشتر درباره دخالت والدین در ازدواج کلیک کنید.

راهکارهایی برای رفع مخالفت خانواده پسر با ازدواج

رفع مخالفت خانواده پسر با ازدواج

با توجه به پیامدهایی که مخالفت خانواده پسر با ازدواج می‌تواند در زندگی شما ایجاد کند بهتر است تلاش کنید تا پیش از ازدواج موافقت همه اعضا را به دست آورده و شروع زندگی خود را با خاطرات شیرینی رقم بزنید. ازجمله راهکارهایی که برای جلب رضایت خانواده می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید موارد زیر را دربر می‌گیرد.

برای آشنایی با راه های راضی کردن خانواده برای ازدواج کلیک کنید.

با خانواده صحبت کنید

سعی کنید در یک شرایط مناسب ازنظر زمان و مکان با اعضای خانواده خود صحبت کرده و خواسته‌تان را مطرح نمایید. اگر احساس می‌کنید برای رفع مخالفت خانواده پسر با ازدواج صحبت کردن هم‌زمان با تمامی اعضای خانواده احتمال موفقیت صحبت‌ها را کاهش می‌دهد با هریک از آن‌ها به‌طور خصوصی صحبت کنید. بهتر است این کار را با عضوی از خانواده شروع کنید که جلب رضایت وی آسان‌تر است و سپس با کمک همین فرد سایرین را نیز راضی کنید. در طی گفت‌وگو با اعضای خانواده خود به این مسائل توجه داشته باشید:

  • به صحبت‌های دیگران با دقت گوش دهید و به آن‌ها نشان دهید نگرانی‌هایشان را می‌فهمید. به خاطر داشته باشید مخالفت یکسره و جانب‌داری بیش‌ازحد باعث شکست خوردن بحث می‌شود.
  • دلایل خود برای مناسب دانستن فرد موردنظرتان را برای خانواده بیان کنید و سعی کنید سؤالات آن‌ها را جواب دهید تا ابهامی باقی نماند.
  • از خانواده خود بخواهید مدتی را به شما برای ارتباط با فرد موردنظرتان زمان بدهند و تصمیم‌گیری را به ایجاد شناخت بیشتر از یکدیگر موکول کنید.

روبرو کردن خانواده با فرد موردعلاقه‌تان

در شرایطی که دلیل مخالفت خانواده نامناسب دانستن فردی است که برای ازدواج انتخاب کرده‌اید شاید بهتر باشد این فرد را با خانواده خود روبه‌رو کنید و فرصت صحبت با یکدیگر را برای آن‌ها ایجاد نمایید. به عبارتی خانواده شما می‌بایست زمانی را برای دفاع از خود به شخص موردعلاقه شما بدهند و پس از شنیدن صحبت‌های او قضاوت کنند.

مشاوره درباره مخالفت خانواده پسر با ازدواج

یکی از اقداماتی که روانشناسان خانواده در جلسات مشاوره پیش از ازدواج انجام می‌دهند بررسی دلایل مخالفت خانواده‌ها و تلاش برای جلب موافقت آن‌هاست. درنتیجه استفاده از مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند یکی از راهکارهای مفید برای برطرف کردن مخالفت خانواده پسر با ازدواج باشد.

روانشناسان در طی جلسات مشاوره میزان تناسب شما و طرف مقابل را بررسی کرده و درصورتی‌که مخالفت خانواده‌ها بی‌دلیل باشد از طریق برگزاری جلسات گروهی به شما برای به دست آوردن موافقت آن‌ها کمک خواهند کرد. همچنین در شرایطی که شما و طرف مقابلتان علی‌رغم تمامی مخالفت‌ها تصمیم دارید با یکدیگر ازدواج کنید مشاورین راهکارهایی را برای مدیریت زندگی مشترک با وجود حواشی که در آن ایجاد خواهد شد به شما آموزش می‌دهند. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

سخن آخر

شاید کمتر کسی به مخالفت های خانواده داماد قبل ازدواج توجه کند. این در حالی است که همه ما به نوعی نیاز به حمایت خانواده مان داریم (حتی غیر مادی). پس دیر یا زود مردان نیز بعد ازدواج متوجه این خلا می شوند. این یک نیاز بالفطر است. بنابراین هر چقدر هم که همسر آینده شما استقلال داشته باشد، باید بدانید که مخالفت های خانواده او در نقطه ای از ذهنش وجود دارد.

شما با آگاهی به این مساله باید برخورد مناسب داشته باشید. مخالفت خانواده پسر با ازدواج شاید نتواند مانع آن شود. اما قطعا می تواند بر روی کیفیت آن تاثیر بگذارد. پس حتما قبل از قطعی کردن ازدواج حتما بیشتر درباره او و خانواده اش تامل کنید. در این میان خدمات مشاوره روانشناسی بسیاری از ابهامات را از بین خواهد برد.

برای دریافت مشاوره در زمینه مخالفت خانواده پسر با ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و با از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

مخالفت خانواده پسر با ازدواج چه مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد؟

این مخالفت می‌تواند باعث پایان یافتن رابطه باشد اما در شرایطی که علی‌رغم مخالفت خانواده شما تصمیم به ازدواج گرفته‌اید باید به این موضوع توجه داشته باشید که حداقل برای مدتی خود را در یک دوراهی عاطفی میان همسر و خانواده خود قرار می‌دهید و این موضوع انرژی روانی بسیاری را از شما خواهد گرفت.

چطور می‌توان خانواده پسر را برای ازدواج راضی کرد؟

سعی کنید با خانواده صحبت کنید و دلایل مخالفتشان را بشنوید. اگر برای دلایل آن‌ها پاسخی دارید مطرح کنید و یا از آن‌ها بخواهید اجازه دهند مدتی را برای آشنایی با طرف مقابل اختصاص دهید و تصمیم‌گیری را به پایان این دوره موکول کنید. استفاده از مشاوره پیش از ازدواج نیز می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره