سر وقت بودن | چطور همیشه وقت شناس باشیم؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سر وقت بودن و وقت شناسی از جمله ویژگی هایی است که زندگی شما را از کودکی تا کهنسالی تحت تاثیر قرار می‌دهد. در دنیای پرسرعت و شلوغ امروزی اهمیت دادن هم به زمان خود و هم دیگران بسیار مهم است. چرا که این موضوع منجر به ذخیره انرژی و زمان بیشتری شده و افراد می‌توانند کارهای بیشتری را در 24 ساعت انجام دهند. به طور کلی زمان ارزشمندترین سرمایه ای است که در اختیار داریم؛ از همین رو باید در استفاده از آن حساس باشیم. بسیاری از افراد اصلا به این موضوع اهمیت نداده و همواره در قرارهای خود دیر حاضر می‌شوند و یا زمان زیادی را هدر می‌دهند. این رفتار در دراز مدت عواقب بدی داشته و زندگی افراد را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه سر وقت بودن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سر وقت بودن و وقت شناسی

بسیاری سر وقت بودن را تنها به حضور به موقع در قرار ملاقات‌های خود می‌دانند. اما این موضوع تنها به این شرایط محدود نشده و موارد دیگری را نیز در بر می‌گیرد. حتی می‌توان گفت داشتن این خصوصیت و پایبندی به آن نوعی احترام به دیگران محسوب می‌شود. با اینکه معمولا سر وقت رسیدن کار ساده ای نیست. اما نمی‌توان در این مورد بهانه های زیادی آورد.

چرا که در صورت لزوم افراد می‌توانند دقیق تر برنامه ریزی کرده و سر وقت و یا حتی زودتر از موعد برسند. فراموش نکنید که در صورت نداشتن این ویژگی احتمالا شانس های زیادی را در زندگی خود از دست می‌دهید. به همین دلیل باید آن را تمرین کرده و برای آن تلاش کنید. برای اطلاع از روش زندگی افراد موفق کلیک کنید.

فواید سر وقت بودن و وقت شناسی

فواید سر وقت بودن

سر وقت بودن معمولا باعث می‌شود تا افراد استرس و فشار کمتری را تجربه کنند. از طرفی چنین افرادی معمولا عملکرد بهتری در زندگی شخصی و کاری خود داشته و می‌توانند تصمیمات هوشمندانه تری بگیرند. همانطور که در قسمت قبلی هم به آن اشاره شد؛ گاهی سر وقت بودن باعث می‌شود تا افراد موقعیت های غیر منتظره ای را به دست آورند. پس نباید این موضوع را کم اهمیت دانست و به آن اهمیت نداد.

چگونگی سر وقت بودن را در خود نهادینه کنیم؟

خوشبختانه برای سر وقت بودن تمریناتی وجود دارد که افراد با استفاده از آنها می‌توانند این موضوع را در خود تقویت نمایند. البته رسیدن به این ویژگی نیاز به کمی زمان داشته و یک شبه حاصل نمی‌شود. از طرفی برخی از افراد در ابتد این کیفیت را کسب کرده اما بعد از مدتی دوباره مانند قبل می‌شوند. به همین دلیل برای کسب و تثبیت این رفتار می‌توانید از روش های زیر استفاده نمایید.

 ?زودتر دست به کار شدن

برای رسیدن به هر جایی و یا حتی انجام هرکاری زودتر از زمان مقرر، دست به کار شوید. برای مثال همه چیز را از قبل آماده کرده و همه امور را به دقیقه 90 موکول نکنید.

?پیش بینی و در نظر گرفتن احتمالات مختلف

از طرفی یکی دیگر از راه های سر وقت بودن، پیش بینی اتفاقات و همچنین در نظر گرفتن احتمالات مختلف است. برخی از افراد به طور کلی عوامل محیطی و ناگهانی را نادیده می‌گیرند. باید برای انجام کاری، ترافیک، تصادف، زمان رسیدن اتوبوس و… را در نظر داشت.

?عوامل هدر دهنده زمان را بشناسید

همچنین بهتر است برای سر وقت بودن، عواملی که زمانتان را هدر می‌دهد را نیز بشناسید. برای مثال اگر فکر می‌کنید؛ شروع کاری قبل از هدف مد نظر وقت زیادی از شما می‌گیرد و نمی‌توانید آن را نصفه رها کنید؛ بهتر است به طور کلی سراغ آن نروید. تلفن همراه و فضای مجازی از عوامل مهم هدر دهنده زمان هستند.

?برنامه ریزی کنید

همچنین برای انجام کارهای خود برنامه ریزی دقیق داشته و حتی آنها را بنویسید که فراموش نشوند. برای سر وقت بودن و وقت شناسی، بهتر است به طور منظم برای زمان هایی که در اختیار دارید؛ برنامه ریزی کرده و همچنین برای انجام آنها نیز تلاش کنید. طبیعی است که در ابتدا نمی‌توانید به همه برنامه های خود برسید. اما بعد از مدتی، در این مورد بیشتر مهارت کسب خواهید کرد.

حتما درباره روش های مدیریت زمان بخوانید.

?لذت بردن از پاداش های وقت شناسی

وقتی پاداش های وقت شناسی و فواید آن را در زندگی خود مشاهده کنید؛ برای انجام بیشتر آن تشویق خواهید شد. به همین دلیل بهتر است به این مضوعات فکر کنید. برای مثال برنامه های روزی را که سر وقت بوده اید را با روزی که در انجام همه کارهای خود تاخیر داشته اید؛ مقایسه کنید.

?به خواب خود اهمیت دهید

از طرفی برای سر وقت بودن، به خواب خود نیز اهمیت دهید. به اندازه بخواید تا انرژی کافی برای انجام کارهای خود را داشته باشید. بسیاری از افراد به دلیل خواب ماندن به همه کارهای خود دیرتر می‌رسند.

دلایل لزوم سر وقت بودن در زندگی روزمره

از طرفی سر وقت بودن یکی از نشانه های شخصیت شما و همچنین راهی برای کسب احترام دیگران است. به همین دلیل در صورتی که وقت شناس نباشید؛ دیگران به صورت اشتباه شما را قضاوت می‌کنند. در این قسمت به توضیح لزوم سر وقت بودن، می‌پردازیم.

بی احترامی:سر وقت نبودن، قطعا بی احترامی به دیگران محسوب شده و آنها را ناراحت می‌کند. اگر برای دیگران ارزش قائل نیستید و یا حاضر نیستید زمان بیشتری را به آنها اختصاص دهید؛ پس چرا در ابتدا تمایل به ملاقات با آنان دارید.

بی ملاحظگی:از طرفی سر وقت بودن ، با ملاحظه بودن شما را نشان می‌دهد. اینکه چقدر به کار و برنامه های خود اهمیت داده و یا حتی برای خودتان ارزش قائلید.

بی اعتمادی: با تکرار این موضوع به طور مکرر، افراد نسبت به شما بی اعتماد شده و حتی دیگر تمایلی به ادامه معاشرت با شما نخواهند داشت.

زیان آور بودن: فراموش نکنید که با سر وقت نبودن باعث ضرر زدن به دیگران خواهید شد.

غرور: انجام این رفتار از دید دیگران گاهی بدان معنی نیست که شما خود را دست بالا گرفته اید و زمان کمی برای حضور در کنار آنها دارید.

بی نظمی و بی ثباتی: از طرفی سر وقت بودن یکی از اصلی ترین نشانه های نظم و ثبات در افراد محسوب می‌شود.

نشانه های سروقت بودن و وقت شناسی

نشانه های سر وقت بودن

معمولا افرادی که وقت شناس هستند؛ در جنبه های دیگر زندگی نیز بیشتر موفق بوده و آرامش بیشتری را تجربه می‌کنند. این دسته از افراد معمولا چنین نشانه هایی را از خود بروز می‌دهند. برای اطلاع از راه های موفقیت در زندگی کلیک نمایید.

داشتن برنامه روزانه، هفتگی، ماهانه

معمولا از ساعت مچی و اپلیکیشن های مربوط به برنامه ریزی استفاده می‌کنند

از دیر رسیدن دچار اضطراب و ناراحتی می‌شوند

به پیام ها و تماس های تلفنی خود سریع جواب می‌دهند

به اطرافیان خود اهمیت می‌دهند

حتی گاهی مبتلا به وسواس هستند

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

سخن پایانی

به طور کلی سر وقت بودن هم به خودتان سود رسانده و هم منجر به احترام بیشتری در اطرافیان می‌شود. از این رو باید این مهارت را در خود تقویت کرده و یا حتی ایجاد کرده. طبیعی است که حتی افراد وقت شناس نیز گاهی دیر کنند. این موضوع اگر به ندرت اتفاق بی‌افتد؛ اشکالی ندارد. اما بهتر است افراد به آن عادت نکنند. افراد می‌توانند برای سر وقت بودن، علاوه بر روش های بالا از روانشناس نیز در این زمینه کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه سر وقت بودن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره فردی تلفنی یا حضوری با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره