خشونت آنلاین و مجازی | سایبرتروریسم یا خشونت اینترنتی چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خشونت آنلاین یکی از انواع مختلف خشونت است که امروزه به دلیل شیوع استفاده از فضای مجازی و به طور اینترنت، بسیار افزایش یافته است. این نوع خشونت در بستر پلتفرم های مختلف انجام شده و شاید حتی بتوان گفت که افراد راحت تر می‌توانند اینکار را انجام دهند. چرا که به راحتی در فضای مجازی می‌توانند هویت خود را پنهان کرده و به صورت غیرمستقیم به دیگران آسیب بزنند. بسیاری تصور می‌کنند که خشونت تنها به شکل فیزیکی صورت می‌گیرد؛ از این رو به این نوع از خشونت رسمیت نداده و به آن اهمیتی نمی‌دهند. اما جالب است بدانید که پیامدهای روانی این نوع خشونت بیشتر بوده و به طور کلی عواقب زیادی دارد. از این رو بهتر است در مورد آن اطلاعات کافی داشته و در صورت نیاز اقداماتی را انجام دهید. برای دریافت مشاوره تلفنی روانشناسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خشونت آنلاین می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

خشونت آنلاین چیست؟

خشونت آنلاین امروزه به قدری رایج شده است که در فرهنگ های مختلف در مورد آن قانونگذاری شده و حتی افراد را به خاطر آن مجازات نیز می‌کنند. از این رو زمانی که در معرض آن قرار گرفتید؛ بهتر است سکوت نکنید. در واقع بی تفاوتی افراد در این مورد است که باعث قلدری بیشتر عامل خشونت می‌گردد. از طرفی گاهی افراد به دلیل ناآگاهی از این موضوع به آن دامن می‌زنند.

چرا که نمی‌دانند که رفتارشان خشونت محسوب شده و به دیگران آسیب می‌زند. آنها تنها بر موجی که علیه یک موضوع و یا یک نفر به راه افتاده سوار شده و پیروی دیگران را می‌کنند. قربانیان خشونت مجازی پیامدها زیادی را تجربه کرده و گاها به طور کلی قید استفاده از شبکه های مجازی را تا پایان عمر می‌زنند. برای آشنایی بیشتر با تهدیدها و فرصت های فضای مجازی کلیک کنید.

انواع مختلف خشونت آنلاین

انواع خشونت آنلاین

اما خشونت آنلاین نیز خود انواع مختلفی دارد. برخی تصور می‌کنند که تنها بی احترامی به صورت نوشتاری در این فضاها خشونت محسوب می‌شود. اگر اینکار مستقیم ترین نوع آن است؛ اما تنها روش نیست. افراد سودجو به شکل های مختلفی اینکار را انجام می‌دهند. برخی از آنها شامل اقدامات زیر می‌شوند. برای اطلاع از تاثیر شبکه های مجازی بر روابط زناشویی کلیک کنید.

ارائه اطلاعات نادرست و شایعه پراکنی

یکی از رایج ترین انواع خشونت آنلاین، ارائه اطلاعات نادرست و شایعه پراکنی علیه دیگران است. برای مثال فردی که با یک نفر مشکل شخصی دارد؛ علیه او در فضای مجازی اطلاعات اشتباهی را پخش کرده و از این طریق از او سواستفاده می‌کند.

ردیابی افراد

یکی دیگر از روش های خشونت آنلاین ردیابی افراد به شکل تعقیب کردن آنها به صورت بیمارگونه از روی اطلاعاتی است که خود فرد منتشر می‌کند. در این حالت فرد به صورت هدفمند و غیرقانونی قربانی را زیرنظر داشته و حتی او را تهدید به اقدامات فیزیکی و مجازی می‌کند.

تجاوز به صورت مجازی

امروزه تجاوز به حریم دیگران به صورت مجازی نیز انجام می‌شود. در این حالت فرد نوشته ها و یا تصاویری برای قربانی ارسال می‌کند که توهین آمیز بوده و قربانی در حالت طبیعی مایل به دیدن آنها نیست. اما در هر صورت با دریافت این پیام ها به حریم او تجاوز می‌شود. این حالت منجر به اضطراب فرد قربانی شده و وقت و انرژی او را اتلاف می‌کند.

تحقیر و توهین کردن به دیگران

آخرین مورد از انواع خشونت آنلاین ، تحقیر و توهین به دیگران به صورت مستقیم است. برای مثال فرد به صورت مستقیم این اجازه را به خود می‌دهد که نوشته های توهین آمیزی را برای قربانی کامنت کرده و به او بی احترامی کند. و یا نوع دیگری از آن پخش کردن عکس های شخصی و اطلاعات افراد دیگر در این فضا است.

پیامدهای خشونت آنلاین

خشونت آنلاین نیز مانند دیگر انواع خشونت پیامدهای فردی و اجتماعی ایجاد می‌کند. در این حالت به دلیل اینکه افراد زیادی به اینترنت و فضای مجازی دسترسی دارند؛ خشونت محدود به خود فرد نشده و دیگران را نیز درگیر می‌کند. گاهی حتی دیگران مجبور به سوگیری در این مورد می‌شوند. برخی از این مشکلات شامل شایعه پراکنی، اختلال در نظم اجتماعی،نقض حریم خصوصی، ابتلا به بیماری های روانی، تخریب سنت های فرهنگی و اجتماعی، شایع شدن خشونت در میان افراد، فراهم شدن زمینه برای سواستفاده دیگران و… است. فرد قربانی زمان زیادی را صرف مواجهه با این مشکلات می‌کند. برای جلوگیری از خیانت مجازی کلیک نمایید.

عوامل موثر بر خشونت آنلاین

موضوع خشونت آنلاین ، یک مسئله چند بعدی است که باید از جنبه های مختلفی آن را مورد بررسی قرار داد. در واقع پرداختن به این موضوع از جوانب مختلف تا حدی می‌تواند از گسترش بیشتر آن پیشگیری کند.

مسائل روانشناختی

در بیشتر موارد خشونت آنلاین به دلیل مسائل روانی در افراد بروز می‌کند.  برای مثال کنجکاوی نوجوانان و یا خصومت های شخصی افراد با یکدیگر و انگیزه های منفی مانند حسادت، مشکلات ارتباطی، ابتلا به اختلالات جنسی، کسب شهرت و…زمانی که افراد این مشکلات را در خود حل نمایند؛ کمتر احتمال دارد که دست به چنین کاری بزنند.

جامعه شناختی

از آنجایی که در این فضا افراد راحت تر می‌توانند هویت خود را پنهان کرده و از عواقب آن فرار کنند؛ بیشتر به این روش روی می‌آورند. این یک موضوع جامعه شناختی است مرتبط با مسائل جوانان و یا حتی موضوعات قانونی یا دینی است. از این رو باید در غالب بزرگتری به آن پرداخته شود.

فرهنگی

یکی از اصلی ترین عوامل موثر بر خشونت آنلاین، مسائل فرهنگی است. چرا که بسیاری از افراد هنوز بعد از سالها فرهنگ استفاده از این بسترها را نداشته و به شکل نادرست از آنها بهره می‌گیرند. گاهی آنان تصور می‌کنند که تنها در حال شوخی کردن با دیگران هستند؛ اما نمی‌دانند که رفتار آنها چه عواقب سنگینی در پی دارد.

سیاست هایی که در این زمینه وجود دارند

سیاست هایی که در این مورد در هرفرهنگی وجود دارد؛ زمینه ساز خشونت آنلاین می‌باشند. در برخی فرهنگ ها به دلیل قانون های سختگیرانه ای که در این مورد وجود دارد؛ افراد از انجام آن منصرف می‌شوند و یا به صورت اعتراضی آن را بروز می‌دهند.

راه های مقابله با خشونت آنلاین

مقابله با خشونت آنلاین

اما خوشبختانه خشونت آنلاین موضوعی است که تا حدی می‌توان آن را کنترل کرد. زمانی که آموزش های لازم در این زمینه صورت گیرد و قوانین درستی وضع شود؛ افراد کمتر احتمال دارد که اینکار را انجام دهند.

آموزش رسانه ای: آموزش های رسانه ای در غالب خانواده و یا حتی در مدارس، می‌تواند افراد را از جوانب مختلف این موضوع آگاه کرده از اینکار پیشگیری کند.

ایجاد قوانین سختگیرانه در این زمینه: از طرفی قانونگذاری هایی که باید توسط دولتها و نهادها نیز در این زمینه صورت گیرد نیز بسیار موثر هستند.

کمک گرفتن از روانشناس: زمانی که افراد در معرض خشونت آنلاین قرار گرفتند؛ حتما باید در این زمینه از یک روانشناس برای کنترل عوارض جانبی آن کمک بگیرند.

سخن پایانی

به دلیل شیوع بالای خشونت آنلاین در دنیای امروز، پرداختن به آن و کنترل آسیب های اجتماعی و فضای مجازی از اهمیت زیادی برخوردار است. بیشتر افراد نمی‌دانند که باید در این شرایط چه کاری انجام دهند و یا اصلا ماهیت این رفتار چیست. از این رو ممکن است نسبت به آن بی توجه شوند و خود نیز اینکار را تکرار کنند. به همین دلیل کمک گرفتن در این مورد از یک متخصص و پیگیری آن بسیار اهمیت دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه خشونت آنلاین می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

چرا برخی زنان در حین رابطه جنسی ارضا نمی‌شوند؟

دلایل مختلفی برای ارضا نشدن زنان در حین رابطه جنسی وجود دارد. از جمله شایع‌ترین این موارد می‌توان به فقدان صمیمت بین زوجین و عوامل روانشناختی نظیر استرس، اضطراب و افسردگی اشاره کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره