افزایش وزن در دوران قاعدگی | 4 روش جلوگیری از افزایش وزن در پریود

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افزایش وزن در دوران قاعدگی یک پدیده طبیعی است. در دوران قاعدگی، بدن دچار تغییرات می‌شود. در این دوران وزن تقریبا نیم تا یک ونیم کیلو بالا می‌رود. اما اگر افزایش وزن شما بیشتر از دو کیلو بود؛ حتما به متخصص مراجعه کنید. افزایش وزن در زمان پریودی نه تنها نشانه اختلال نیست؛ بلکه نشان دهنده عملکرد طبیعی و درست بدن است. وزنی که در زمان پریودی تجربه می‌کنید؛ دائمی نخواهد بود و بعد از پایان قاعدگی به وزن عادی خود باز می‌گردید. برای آشنایی بیشتر با سیکل قاعدگی این مقاله را مطالعه فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افزایش وزن در دوران قاعدگی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

افزایش وزن در دوران قاعدگی

افزایش وزن در دوران قاعدگی چیست؟

افزایش وزن در دوران قاعدگی، به دلیل تجمع مایع در بدن نتیجه ترشح پروژسترون است. شاید شما هم در این دوران متوجه پف بدن و تورم غیر طبیعی شده باشید. علائم آن از قبل دروان پریود شروع می‌شود. و فقط دلایل هورمونی ندارد و عوامل دیگر نیز در آن موثر خواهند بود. اما اصلا نگران نباشید زیرا این روند طبیعی بدن است.

افزایش وزن در دوران قاعدگی تا یک و نیم کیلو جای نگرانی ندارد. زیرا بعد از اتمام دوره به وزن خود باز می‌گردید. اگر به دنبال اطلاعات کلی در رابطه با افزایش وزن در قاعدگی هستید؛ حتما این مقاله را تا انتهای مطالعه کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

افزایش وزن در دوران قاعدگی به چه علت اتفاق می‌افتد؟

برای اکثر افراد افزایش وزن در دوران قاعدگی، اجتناب ناپذیر است. قاعدگی برای زنان یک وضعیت دشوار است که افزایش وزن آن را سخت تر خواهد کرد. تاثیر روانی و استرس ناشی از آن را در زنان را هرگز نمی‌توان نادیده گرفت. در این قسمت دلایل افزایش وزن را بررسی کرده ایم.

? تجمع مایع در بدن

احتباس مقدار زیادی آب، نمک و مایعات بین سلولی در بدن یکی از علل افزایش وزن در دوران قاعدگی است. همانطور که گفته شد به دلیل ترشح پروژسترون و برهم خوردن تعادل هورمون ها اتفاق می‌افتد. افزایش آب در بدن منجر به افزایش چربی نمی‌شود؛ پس این افزایش وزن، دائمی نخواهد بود.

? ورزش نکردن

قبل از شروع قاعدگی به دلیل درد های ناشی از آن و در روزهای قاعدگی به دلیل خونریزی و شرایط سختی که خانوم ها تجربه می‌کنند؛ ورزش برایشان راحت نخواهد بود. به همین دلیل شاید ورزش را برای مدتی به تعویق بی‌اندازند. همین امر باعث افزایش وزن در دوران قاعدگی خواهد شد. و کاهش انرژی در این زمان یکی دیگر از علل ورزش نکردن است.

? افزایش اشتها | افزایش وزن در دوران قاعدگی

احتمالا در دوران قاعدگی میل شما به غذا خوردن بیشتر می‌شود. اشتها افزایش پیدا می‌کند و بیشتر از حد معمول، غذا می‌خورید. افزایش مقدار تغذیه وعده های غذایی و همچنین خوردن مواد غیر ضروری در دوران‌ قاعدگی، قطعا به افزایش وزن منجر خواهد شد. بدن، در این دوران به مواد غذایی بیشتر و مقوی تری احتیاج خواهد داشت. اما افراط در تامین این نیاز به افزایش وزن در دوران قاعدگی می‌انجامد. تغییر در متابولیسم و هورمون ها از علل افزایش اشتها است. ورزش نکردن و به دنبال آن افزایش اشتها باعث افزایش وزن خواهد شد. کاهش منیزیوم بدن به علت خونریزی اشتها را نسبت به شیرینی افزایش می‌دهد. و در نهایت حس تشنگی به علت کمبود منیزیوم اتفاق می‌افتد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تجربه اولین پریود کلیک کنید.

? مشکلات گوارشی

نفخ، یوبست، اسهال و درد شکم از نشانه های مشکلات گوارشی هستند که در دوران قاعدگی تجربه می‌کنید. پروژسترون و ترشحات رحم، عملکرد دستگاه گوارش را مختل می‌کند و انقباضات روده را افزایش می‌دهد. گاهی این موارد تعادل مایعات و الکترولیت داخل روده را بر هم می‌زند و فرد دچار یبوست و اسهال می‌شود. به همین جهت افزایش وزن در دوران قاعدگی گاهی به دلیل مشکلات گوارشی است.

? مصرف کافئین

بسیاری از زنان برای کاهش درد یا افزایش انرژی برای انجام کار های روزانه خود در زمان قاعدگی از کافئین کمک می‌گیرند. اما مصرف نوشیدنی های انرژی مخصوصا اگر گازدار باشند؛ باعث بروز نفخ و در نتیجه افزایش وزن در دوران قاعدگی خواهد شد. انقباضات روده و کاهش دفع از بدن از مهم ترین علل افزایش وزن در این دوران است.

حتما درباره آشنایی با بدن زنان بخوانید.

جلوگیری از افزایش وزن در دوران قاعدگی

جلوگیری از افزایش وزن در دوران قاعدگی

اگر روند افزایش اشتها و ورزش نکردن، بعد از عادت ماهیانه نیز ادامه پیدا کند؛ افزایش وزن و چاقی نیز ماندگار خواهند بود. اما برای کنترل وزن و برگشتن به سایز قبل از قاعدگی، راه هایی وجود دارند. در این مقاله سعی کرده ایم روش های جلوگیری از افزایش وزن در دوران قاعدگی را توضیح دهیم.

⚪ تغذیه مناسب

برای جلوگیری از افزایش وزن در دوران قاعدگی، تغذیه مناسبی داشته باشید. از خوردن غذاهای شور و چرب هم در دوران PMS و هم قاعدگی، خودداری کنید. نمک احتباس آب را در بدن افزایش می‌دهد. غذا های فرآوری شده نیز باعث تحریک بیشتر روده می‌شوند. مصرف مکمل های غذایی، آب و ویتامین در این دوران بسیار مفید خواهند بود. مقدار کافئین مصرفی را کاهش دهید و مقدار منیزیوم دفع شده را جبران کنید.

برای اطلاع از علائم سندروم پیش از قاعدگی کلیک کنید.

⚪ ورزش

از دیگر روش های جلوگیری از افزایش وزن در دوران قاعدگی، ورزش است. روزانه حداقل نیم ساعت ورزش هوازی و سبک در کاهش درد و همچنین تثبیت وزن بعد از پریود موثر است. ورزش هایی مثل یوگا و تمرینات کششی در دوران قاعدگی، کمک زیادی به سلامت بدن می‌کند.

⚪ مراجعه به متخصص

با مراجعه به متخصص می‌توانید از افزایش وزن در دوران قاعدگی جلوگیری کنید. قبل از هر چیز درمان خود را تحت نظر یک متخصص ادامه دهید. عادت ماهیانه عوارض روانی و جسمانی دارد که با کمک یک پزشک می‌توان آنها را کاهش داد. تجویز دارو های مسهل به تخلیه آب اضافی بدن می‌کند. دارو های ضد بارداری علائم دوران قاعدگی را تشدید می‌کنند که متخصصین راه های جایگزین را پیشنهاد می‌کنند. همچنین مصرف دارو برای کاهش علائم pms  نیز اثربخش است. برای آشنایی با علائم سندروم ملال پیش از قاعدگی  کلیک کنید.

⚪ سبک زندگی سالم

در دوران قاعدگی بیشتر از قبل استراحت کنید. از مصرف سیگار و الکل بپرهیزید. سلامت روان و دوری از استرس به درد کمتر و جلوگیری از افزایش وزن در دوران قاعدگی منجر خواهد شد. برای آشنایی با کاپ قاعدگی کلیک کنید.

سخن پایانی

افزایش وزن در دوران قاعدگی از نشانه های عملکرد سالم بدن است. در صورتی که موارد فوق را رعایت کنید؛ به وزن قبلی باز خواهید گشت. کمک از یک متخصص و اهمیت به بهداشت، عوارض این دوران را کاهش می‌دهد. علائمی مثل نفخ، تورم و درد در قاعدگی طبیعی خواهند بود؛ اما با شدت گرفتن علائم به پزشک مراجعه کنید. بنابراین در این شرایط برای تقویت سلامت روحی و روانی حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افزایش وزن در دوران قاعدگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

میزان افزایش وزن در دوران پریودی چقدر است؟

افزایش ‌وزن در دوران قاعدگی از نیم تا یک و نیم کیلو طبیعی خواهد بود اما در صورت مشاهده افزایش بیشتر از این میزان باید به متخصص زنان برای انجام آزمایش و درمان مراجعه کنید.

افزایش وزن در دوران پریودی به چه علت اتفاق می‌افتد؟

احتباس آب در بدن، افزایش اشتها، عدم ورزش، عدم فعالیت بدنی و مصرف کافئین از علل افزایش‌ وزن در دوران قاعدگی هستند.

چگونه می‌توان از افزایش وزن هنگام قاعدگی جلوگیری کرد؟

با تغذیه مناسب، ورزش و مراجعه به یک متخصص می‌توان علائم این دوران را کاهش داد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره