اهمیت دادن به دیگران | پیامد اهمیت بیش از حد به دیگران

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اهمیت دادن به دیگران تا حدی کار پسندیده و اخلاقی است. اما گاهی برخی از افراد در این مورد دچار افراط شده هم برای خود و هم برای دیگران مشکلاتی ایجاد می‌کنند. فراموش نکنید که انسان موجودی اجتماعی بوده و نیاز به برقراری ارتباط با دیگران دارد. همچنین در این رابطه باید به اشکال مختلف به دیگری اهمیت داده و مواردی را رعایت کنند. اما برخی مواقع فرد به قدری این موضوع را برای خود بزرگ و مهم کرده که تصور می‌کند بدون دیگران هیچ هویت مستقلی ندارد. به همین دلیل به نظرات و تفکرات آنها بیش از حد اهمیت داده و یا خود را وقف آنها می‌کند. پس رعایت حد تعادل و رفتاری هوشمندانه بسیار مهم است. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اهمیت دادن به دیگران می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اهمیت دادن به دیگران

به طور کلی می‌توان گفت که نیاز ذاتی ما به حفظ ارتباط با دیگران است. اما نباید اجازه دهیم اهمیت دادن به دیگران، منجر به بروز آسیب برای خودمان و دیگری شود. وقتی بیش از اندازه به دیگران اهمیت می‌دهیم و توجه می‌کنیم؛ افراد دچار سوتفاهم شده و واکنش‌های نامناسبی از خود بروز می‌دهند.

حتی اگر این رفتار را نداشته باشند هم بعد از مدتی، احتمالا خودمان حس خوبی نخواهیم گرفت. باید قبل از دیگران برای خود ارزش قائل باشیم و به خودمان اهمیت دهیم. این موضوع به معنی خودشیفتگی نیست. بلکه افراد با دوست داشتن خود می‌توانند دیگران را هم دوست داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با اصول کمک کردن به دیگران کلیک کنید.

علت اهمیت دادن به دیگران

علت اهمیت دادن به دیگران

نیاز به اهمیت دادن به دیگران و برقراری ارتباط با آنها، دلایل مختلفی دارد. همانطور که گفته شد بخشی از آن فطری است و در همه افراد وجود دارد. اما عوامل شخصی نیز در آن موثر هستند. برای مثال زندگی در زندگی امروزی و روابط گسترده با دیگران نیز، این نیاز را در ما به وجود می‌آورد. از طرفی کمبود اعتماد به نفس نیز ما را در معرض وابستگی به دیگران قرار می‌دهند. به طور کلی پیدا کردن علت این موضوع بسیار اهمیت داشته و افراد می‌توانند با کمک متخصص به آن پی ببرند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

مزایا و معایب اهمیت دادن به دیگران

از طرفی نمی‌توان گفت که اهمیت دادن به دیگران همواره باعث بروز مشکلاتی می‌شود. گاهی انرژی و وقتی که برای دیگری می‌گذاریم در زندگی خودمان هم موثر بوده و سبب پیشرفتمان می‌شود. با وجود اطرافیان خود، یک گروه حمایتی داریم که در هنگام خوشی و ناراحتی ها در کنار ما هستند.

همچنین گاهی این موضوع باعث می‌شود که کار خیر انجام داده و به دیگران کمک کنیم. اما از طرفی زیاده روی در این مورد ما را آسیب پذیر کرده و همچنین در معرض قضاوت های مختلفی قرار می‌دهد. گاهی حتی یک فشار مضاعف به زندگی ما وارد می‌کند؛ به همین دلیل باید در این مورد میانه رو باشیم و تعادل را رعایت کنیم.

نشانه های اهمیت دادن بیش از حد به دیگران

کسانی که در اهمیت دادن به دیگران زیاده روی می‌کنند نیز نشانه هایی را از خود بروز می‌دهند. با توجه به این نشانه ها می‌توانیم آن ها را راهنمایی کرده و یا اگر خودمان در این موقعیت قرار داریم؛ راهی برای خروج پیدا کنیم. برخی از این نشانه های شامل موارد زیر می‌شوند که شباهت زیادی با نشانه های اختلال شخصیت وابسته دارند.

_ اختیار دادن به دیگران برای تصمیم گیری

_ کمالگرایی

_ سکوت کردن در مقابل خواست دیگران و یا مخالفت

_ اهمیت دادن بیش از اندازه به حرف ها و نظرات دیگران

_ عذرخواهی کردن به صورت مکرر و بدون دلیل

_ ناتوانی در نه گفتن

راه های کاهش اهمیت دادن به دیگران

کاهش اهمیت دادن به دیگران

اما به طور کلی راه هایی برای خروج از این موضوع نیز وجود دارد. افرادی که دچار زیاده روی در اهمیت دادن به دیگران هستند؛ خود متوجه این موضوع نیستند و به همین دلیل در این مورد نیز کاری انجام نمی‌دهند. اما باید در این مورد آنها را آگاه کرده و همچنین از راهکار های زیر استفاده کرد. برای جلوگیری از سواستفاده از محبت دیگران کلیک کنید.

?دانستن ارزش خود و پذیرش

فراموش نکنید که برای اجتناب از اهمیت دادن به دیگران به صورت افراطی، در ابتدا باید ارزش خود را دانسته و بدانید که برای دوست داشته شدن نیازی به ثابت کردن چیزی ندارید. این موضوع باعث می‌شود کمتر در این مورد پیشرفته و روابط سالم تری با دیگران داشته باشید.

?به جای اهمیت دادن به دیگران دنبال اهداف تان باشید

افراد هدفمند کمتر از دیگران به نظرات و حرف های دیگران توجه می‌کنند. به همین دلیل برای دوری از اهمیت دادن به دیگران باید اهدافی را برای خود انتخاب کرده و برای آنها تلاش کنید.

?انتخاب افراد مهم و اولویت بندی

همچنین استفاده از این راهکارها بدان معنا نیست که به طور کلی نباید به هیچکس اهمیت دهید. تنها باید افراد مهم زندگی خود را شناسایی کرده و برای اهمیت دادن به دیگران اولویت بندی داشته باشید. در واقع زندگی بدون دیگران امکانپذیر نیست. اما نباید آنها و نیازها و خواسته هایشان را مقدم بر خودتان بدانید.

?فاصله گرفتن از افراد قضاوتگر و این رفتار

همانطور که گفته شد؛ اهمیت دادن به دیگران احتمالا شما را در معرض قضاوت های زیادی قرار می‌دهد. از همین رو باید از چنین افرادی فاصله گرفته و همچنین خودتان نیز دیگران را مورد قضاوت قرار ندهید. رابطه با چنین افرادی تنها انرژی زیادی از شما گرفته و همچنین منجر بروز رفتارهای سمی در شما نیز می‌شوند.

?کمک گرفتن از روانشناس برای جلوگیری از اهمیت دادن به دیگران

اگر خودتان قادر به کنترل میزان اهمیت دادن به دیگران نیستید؛ حتما در این زمینه از یک روانشناس کمک بگیرید. چرا که احتمالا این موضوع برای شما مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند. به همین دلیل بهتر است کمک تخصصی دریافت کنید.

?نیازی به راضی کردن همه نیست

اهمیت دادن به دیگران به معنی راضی کردن همه نیست. هر کاری انجام دهید بازهم برای عده ای خوشایند نیست. به همین دلیل هیچگاه نمی‌توان همه را راضی نگه داشت. بهتر است روی این موضوع تمرکز نکرده و انرژی خود را صرف آن نکنید. برای اطلاع از راه های درک احساس دیگران کلیک کنید.

?توجه به انتقادات سازنده

یکی دیگر از راه های رهایی از اهمیت دادن به دیگران به صورت شدید و آسیب زننده، توجه به انتقادات سازنده است. در چنین شرایطی افراد تصور می‌کنند در حال انجام کار درست بوده و به همین دلیل به حرف های دیگران که آنها را منع می‌کنند؛ اهمیتی نمی‌دهند. از همین رو بهتر است گاهی انتقادات اطرافیان را جدی بگیرید.

?دوری از شبکه های اجتماعی محدود کردن معاشرین

گاهی این روابط زیاد از و بیش از اندازه با دیگران است که ما را در معرض چنین چیزی قرار می‌دهد. در چنین شرایطی برای کم کردن اهمیت دادن به دیگران بهتر است استفاده از شبکه های اجتماعی را محدود کرده و همچنین با افراد کمتری معاشرت کنید.

?عدم مقایسه کردن خود با دیگران

عدم مقایسه کردن خود با اطرافیان نیز می‌تواند مشکلات اهمیت دادن به دیگران را تا حد زیادی کاهش دهد. همه افراد شرایط مختلفی داشته و نمی‌توان ظاهر زندگی دیگران با باطن زندگی خود مقایسه کرد. اینکار تنها منجر به سرخوردگی می‌گردد.

سخن پایانی

به طور کلی اهمیت دادن به دیگران کار بدی نیست. در واقع باید به دیگران نشان دهیم که برای ما با ارزش و مهم هستند. اما نباید در این کار افراط کنیم. بهتر است در کنار این موضوع به خودمان نیز توجه کرده و نیازهای خود را نیز برطرف کنیم. همچنین در این مورد با یک مشاور نیز صحبت کرده و این رفتار را در خود کنترل نماییم.

برای دریافت مشاوره در زمینه اهمیت دادن به دیگران می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره