برخورد با داغدیده | رفتار صحیح با فرد داغدیده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

برخورد با داغدیده از مراحل مهم شرایط بحرانی مانند مرگ عزیزان محسوب می‌شود. طبیعی است که افراد در این شرایط نمی‌توانند به درستی فکر کرده و یا عملکرد خوبی از خود نشان دهند. در این وضعیت، دیگران می‌توانند نقش مهمی در این مورد ایفا کرده و به فرد داغدیده کمک کنند. اما حتی تسلی دادن به دیگران نیز به مهارت نیاز دارد. برخی از افراد به دلیل اینکه نمی‌دانند در این شرایط جطور رفتار کنند؛ همه چیز را بدتر می‌کنند. به همین دلیل بهتر است افراد اطلاعاتی در این مورد کسب کرده تا بتوانند در این مورد به دیگران کمک کنند. حتی در موقعیت های حاد تر باید از مشاور نیز کمک گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با داغدیده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

برخورد با داغدیده

مرگ تنها موضوع قطعی در این دنیا بوده که برای همه هم اتفاق می‌افتد. به همین دلیل همه ما برای حداقل یکبار در این موقعیت قرار می‌گیریم که باید اصول برخورد با داغدیده را بدانیم. این موضوع اجتناب ناپذیر بوده و از طرفی همراهی اطرافیان می‌تواند تا حد زیادی سختی این شرایط را کم کند.

فراموش نکنید که هیچگاه نمی‌توان فرد داغدیده را به طور کامل آرام کرد و یا از شدت ماجرا کاست. این مورد نیاز به داشته و از طرفی همه چیز دست ما نیست. ما باید در این زمینه اقداماتی انجام دهیم اما فرایند بهبودی، به ویژگی های شخصیتی خود فرد نیز بستگی دارد. در این مقاله جنبه های مختلف این موضوع را بررسی خواهیم کرد. برای اطلاع از روش های دلداری دادن به سوگوار و عزادار کلیک کنید.

در نظر گرفتن وضعیت فرد در برخورد با داغدیده

وضعیت برخورد با داغدیده

از آنجایی که سوگ مراحلی دارد و سلسله مراتبی است؛ نمی‌توان از فرد انتظار داشت تا بعد از مدتی کوتاهی همه مراحل را طی کرده و به زندگی عادی خود برگردد. از طرفی کامل کردن تمام این مراحل برای روحیه فرد در آینده بسیار تاثیر دارد. اطرافیان باید این مورد را در نظر داشته و با توجه به آن برخورد با داغدیده را انجام دهند. این مراحل شامل انکار، خشم، مرحله غم و پذیرش است.

در صورت اطلاع از این موارد دیگر حرف ها و حتی واکنش های این افراد برایتان غیرطبیعی نیست و راحت تر می‌توانید آنها را درک کنید. در هریک از این مراحل اتفاقاتی افتاده و تغییراتی را در فرد ایجاد می‌کنند. همچنین نمی‌توان مدت زمان مشخصی را برای این مراحل در نظر گرفت. برای اطلاع از مراحل سوگ در روانشناسی کلیک کنید.

برخورد با گروه های مختلف داغدیده

از طرفی برخورد با افراد داغدیده به شرایط آنان نیز بستگی دارد. نسبت آنها با عزیز از دست رفته، سن و حتی حالات روحی نیز در این مورد موثر است. در این قسمت به توضیح برخی از مواردی می‌پردازیم که باید در مورد کودکان و همسر در نظر بگیرید.

?کودکان

همواره در مورد برخورد با داغدیده، کودکان یکی از موارد حساس به حساب می‌آیند. آنها هنوز درک درستی از مرگ و یا حتی ناراحتی و واکنش صحیح در این مورد ندارند. به همین دلیل در ابتدا باید در این مورد به آنها توضیح داده و آنها را از ابهام خارج کرد. از طرفی نیازی نیست که به آنها فشار وارد کنید که ناراحت باشند و یا گریه کنند.

در این زمان با آنها مهربان بوده و به آنها احساس گناه ندهید. حتی می‌توانید داستان هایی را در این مورد برای آنها تعریف کرده و مثال هایی در رابطه با مرگ حیوانات و یا به طور کلی موارد ملموس تر بزنید.

?همسر

اگر همسر شما فرد داغدیده ایست که شرایط سختی را تحمل می‌کند؛ شما مناسب ترین و نزدیک ترین فرد به او هستید که باید با او همراهی کنید. به او زمان کافی را اختصاص داده و همچنین شنونده خوبی باشید. به او امید داده و همچنین او را سرزنش نکنید. یکی از اشتباهات رایجی که برخی از افراد در برخورد با داغدیده انجام می‌دهند؛ این است که انتظار دارند او به سرعت از این حال خارج شده و مانند گذشته شود. اما این فرایند نیاز به زمان داشته و اطرافیان نیز باید در این مورد کمک کنند.

بیشتر بخوانید : علت افسردگی 

روش های برخورد با داغدیده

روش های برخورد با داغدیده

برخی از روش هایی که در برخورد با داغدیده، تقریبا به همه افراد با هر شرایطی کمک می‌کند؛ شامل موارد زیر می‌شود. برای آشنایی با راه های درمان سوگ کلیک کنید.

?بازگو کردن خاطرات

بیان کردن خاطراتی در مورد عزیز از دست رفته، باعث زنده شدن یاد او شده و گاهی در افراد احساس خوبی ایجاد می‌کند. اما در این مورد زیاده روی نکرده و همچنین از بیان کردن خاطرات خنده دار در برخورد با داغدیده خودداری کنید.

?برخورد با داغدیده | دلداری دادن

بهتر است در برخورد با داغدیده به او یادآوری کنید که همه چیز به زودی درست شده و فرد از این حالت خارج می‌شود. این به معنی سرکوب کردن احساسات آنها نیست. تنها باید گاهی به آنها یادآوری کرد که این شرایط موقتی است. از طرفی همیشه نیازی نیست حرفی بزنید. همینکه کنار فرد باشید و یا به حرف های او گوش دهید؛ دلگرمی است. تماس فیزیکی نیز در این شرایط بسیار اثربخش است.

?در دسترس بودن

برای برخورد با داغدیده مخصوصا اگر ارتباط نزدیکی با او دارید؛ همواره در دسترس باشید. به او اطمینان دهید که هر زمان به شما احتیاج داشته باشد؛ می‌توانید به او کمک کنید. این موضوع موجب آسوده خاطر شدن افراد سوگوار می‌گردد.

? برخورد با داغدیده | عوض نکردن موضوع

فراموش نکنید که عوض کردن موضوع در برخورد با داغدیده یکی از اشتباهات، بسیار بزرگ است. اینکار آنها را عصبانی کرده و همچنین احساسات آنها را کم ارزش جلوه می‌دهد. آنها در حال حاضر حق ناراحتی و سوگواری دارند.

?شنونده بودن

در برخورد با داغدیده به حرف های آنها به خوبی گوش دهید. اجازه دهید احساسات خود را در غالب کلمات به طور کامل تخلیه کنند. در مقابل سکوت کردن و هیچ واکنشی نداشتن در چنین شرایطی می‌تواند نشانه خطرناکی باشد.

?برخورد با داغدیده | صحبت نکردن در مورد خود

در حال حاظر مسائلی که آنها تجربه می‌کنند؛ اهمیت دارد و نه چیز دیگر. لزومی ندارد که در این شرایط در مورد خودتان صحبت کنید. افراد داغدیده نیاز به بیان کردن و تخلیه احساسات دارند و آنها نباید شما را دلداری و تسلی دهند.

?پرهیز از نصیحت کردن

یکی دیگر از رفتارهای اشتباه در برخورد با داغدیده نصیحت کردن اوست. حتی گاهی برخی از افراد آنها را به دلیل واکنش های هیجانی که از خود نشان می‌دهند؛ سرزنش نیز می‌کنند. که این اصلا درست نیست.

?فشار نیاوردن به فرد

در برخورد با داغدیده در مورد هیچ چیزی به او فشار وارد نکرده و یا برخورد نکنید. چنین افرادی معمولا در تحریک پذیرترین حالت خود قرار دارند و هرچیزی آنها را ناراحت و عصبانی می‌کند. به همین دلیل به آنها زمان داده و اجازه دهید فضای خود را داشته باشند.

در برخورد با داغدیده چه حرف هایی نزنیم؟

برخی از حرف هایی که در برخورد با داغدیده زدن می‌شود؛ شرایط را برای او دشوار تر می‌کند. به همین دلیل بهتر است از بیان کردن این موارد پرهیز کنید. برای مثال نگویید او راحت شد، به خودت فکر کن اون الان جاش خوبه، گریه نکن و… از این قبیل. چنین مواردی فشار بیشتری را به فرد داغدیده وارد می‌کند.

سخن پایانی

به طور کلی برخورد با فرد داغدیده مخصوصا درست بعد از وقوع مرگ، کار دشواری است. در این زمان افراد به سختی می‌توانند به درستی فکر کنند. از طرفی نباید افراد داغدیده را به حال خود رها کرد و در مقابل بهتر است زیاد آنها را محدود نکنید. آنها باید مراحلی را پشت سر بگذارند تا دوباره آرامش را تجربه کرده و به زندگی عادی خود بازگردند. در این مورد حتما از یک مشاور نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با داغدیده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره