ترس از پیر شدن | 17 نشانه گراسکوفوبیا

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از پیر شدن، پیری هراسی یا گراسکوفوبیا ترس ماندگاری است که حتی در بسیاری از جوانان زیبا و وسواسی وجود دارد. این ترس با افزایش سن پدید می‌آید. و جزو هراس های ویژه محسوب می‌شود. علل مختلفی در بروز این فوبیا وجود دارد که می‌توان به نگرانی شخصی در خصوص تنها شدن، عدم توانایی در نگهداری از خود و …اشاره کرد. ترس از پیر شدن یک نگرانی عمومی است که در افراد با شدت های متفاوتی وجود دارد. این ترس هم در مردان و هم در خانم ها پدید می‌آید.

ترس از پیر شدن از رایج ترین مسائلی است که با افزایش سن تظاهر می‌یابد. اما گاها این ترس در سن پایین تر نیز رخ می‌دهد. از عوامل بازدارنده این فوبیا می‌توان به درک دوران پیری اشاره کرد. در این شرایط فرد باید افزایش سن و تغییرات جسمی را بپذیرد تا زندگی بهتری برای خود رقم بزند. اگر مبتلا به گراسکوفوبیا هستید، پیشنهاد می‌کنم که حتما از روانشناس برای درمان راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از پیر شدن می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ترس از پیر شدن چیست؟

ترس از پیر شدن چیست؟

آیا شما هم از پیری هراس دارید؟ بر خلاف باور عموم افراد حاضر در جامعه، این ترس در دوران جوانی پدید می‌آید و تنها در دوران میانسالی وجود ندارد. بیشترین چیزی که این ترس را افزایش می‌دهد؛ ترس تنهایی است. افراد تصور می‌کنند که در دروان پیری تنها هستند و تا پایان عمر باید سختی های زیادی را در این زمینه تحمل کنند. اما تنها این دلیل در بروز چنین فوبیای دخیل نیست و در هر فرد به شیوه دیگری نمایان می‌شود.

ترس از پیر شدن در مردان و زنان به وجود می‌آید اما اغلب در خانم ها شایع تر است. خانم ها همیشه ترس از دست دادن زیبایی را بیشتر از آقایان تجربه می‌کنند و این موضوع به دلایلی مانند زایمان، یائسگی و … بستگی دارد. این ترس برای هر انسانی دردناک است اما در شدت کم طبیعی است. این فوبیا نشانه ها و راهکارهای درمانی دارد که در این مقاله راجع به آن صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علل ترس از پیر شدن

ترس از پیر شدن یا گراسکوفوبیا علل مختلفی دارد. این بیماری می‌تواند از مشکلات جسمانی و روانی نشات بگیرد. و اغلب در زمینه اضطراب و استرس بالای افراد پدید می‌آید. اما مشکلات جسمانی مانند تیروئید و نارسایی های هورمونی نیز می‌تواند در بروز این فوبیا نقش داشته باشد.

دلایل دیگری در ترس از پیر شدن وجود دارد و می‌توان به محیط و اجتماع اشاره کرد. گاهی افراد سالمندی دیگران را مشاهده می‌کنند؛ با مرگ عزیزان روبرو می‌شوند و شاهد صحنه های ناتوانی افراد پیر هستند. و همین موضوع باعث بروز گراسکوفوبیا می‌شود. به همین جهت نیاز است تا افراد جوان به درک بهتری از دوران پیری برسند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دوران سالمندی کلیک کنید.

نشانه های ترس از پیر‌ شدن

نشانه های ترس از پیر‌ شدن

ترس از پیر شدن یا گراسکوفوبیا به همراه برخی از نشانه ها بروز می‌کند که در این بخش مقاله به آن ها اشاره کرده ایم.

? ترس مداوم از مرگ

? خشکی دهان

?عرق کردن

? لرزش بدن

? احساس تنگی نفس

?احساسات جدا از واقعیت

? حمله وحشت

? ناتوان در پذیرش واقعیت

?اضطراب

? فکر بیش از اندازه به مرگ

? مشکلات جدی در عملکرد فرد

?افسردگی

? بی حوصلگی

? از دست دادن شوق زندگی

?احساس بی ارزشی

? بی خوابی مزمن

? بیهودگی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پیری زودرس کلیک کنید.

عوارض ترس از پیر شدن چیست؟

ترس از پیر شدن یک نوع فوبیا است ک به مرور زمان عوارض از خود بروز می‌دهد. این فوبیا باعث استرس و اضطراب می‌شود و اگر در سنین پایین رخ دهد؛ استرس های طولانی مدت و افراطی به همراه خواهد داشت. همین استرس دائمی اگر درمان نشود؛ باعث بروز بسیاری از بیماری ها می‌شود.

بر اساس تحقیقات، ترس از پیر شدن باعث کاهش طول عمر می‌شود. این بیماری در سنین مختلفی بروز می‌یابد و در هر فردی به شیوه متفاوتی نشانه بروز می‌دهد. اگر گراسکوفوبیا در سنین میانسالی نمایان شود؛ باعث پیری زودرس می‌شود.

حتما درباره سندرم آشیانه خالی بخوانید.

درمان ترس از پیر شدن

ترس از پیر شدن مانند مابقی فوبیا ها قابل درمان است. این بیماری مشکلات روحی در فرد ایجاد می‌کند اما با کمک روانشناس می‌توانید به درمان بپردازید. برخی از روانشناسان به فرد پیشنهاد می‌کنند تا برای اینکه احساس پیری نداشته باشد، از لوازم آرایشی استفاده کند. ورزش کند و به تناسب اندام رسیدگی کند.

در برخی موارد برای کاهش ترس از پیر شدن، به فرد مبتلا یوگا پیشنهاد داده می‌شود. در این شرایط باید برنامه منظمی برای تغدیه، کار، استرس و اضطراب فرد در نظر گرفته شود. اما این روش ها برای همه افراد کارساز نیست و باید هر فردی با ریشه یابی مناسب دلیل تحت درمان قرار بگیرد.

یکی از سبک های درمانی مفید که توسط ویکتور فرانکل ابداع شد، معنا درمانی است. این روش موثرترین درمان برای غلبه بر ترس از پیری شناخته شده است.

سبک زندگی سالم یکی دیگر از پیشنهادات مفید در این زمینه است. زمانی که ترس از پیر شدن در شما رخنه کرد؛ سبک زندگیی سالم پیش بگیرید تا طول عمر بیشتری داشته باشید.

عده ای افراد شدت بیشتری به ترس از پیر شدن مبتلا هستند. این افراد باید تحت دارو درمانی قرار بگیرند تا وضعیت موجود را کنترل کنند. اما در کنار دارو درمانی باید از روان درمانی نیز راهنمایی بگیرند تا روند درمانی مناسب تر پیش برود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی سالمندی کلیک کنید.

کلام آخر

ترس از پیر شدن یا گراسکوفوبیا از رایج ترین فوبیا ها است. این فوبیا افراد را از سن جوانی به خود درگیر می‌کند و هرچقدر سن افزایش یابد؛ شدت آن نیز بیشتر می‌شود. برای درمان این افراد حتما باید از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرند. با کمک متخصص می‌توانید شرایط زندگی را کنترل کنید و بیشتر از سن خود لذت ببرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از پیر شدن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره