قرص داپوکستین 30 چیست | نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی با داپوکستین

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قرص داپوکستین چیست ؟ داپوکستین کاربردهای گوناگونی دارد اما بیشتر برای درمان زودانزالی مورد مصرف قرار می‌گیرد. زود انزالی نوعی کج کاری جنسی است و به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن فرد زودتر از موعد دلخواه به ارگاسم جنسی می‌رسد. متاسفانه زود انزالی مسئله‌ای شایع است که بسیاری از مردان را ناامید و شرمگین می‌کند. داروی متداول تجویزی برای درمان و کنترل زودانزالی داپوکستین می‌باشد. این دارو نیز مانند سایر داروها علاوه بر فواید، عوارضی نیز به همراه دارد. به همین دلیل نباید آن را به طور خودسرانه مصرف کرد. در ادامه مقاله به بررسی کامل قرص داپوکستین می‌پردازیم.  برای آشنایی با سایر روش‌های درمان اختلالات جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص داپوکستین می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

قرص داپوکستین چیست و چگونه عمل می‌کند؟

قرص داپوکستین چیست و چگونه عمل می‌کند؟

داپوکستین اولین دارویی است که در سال 2004 به عنوان درمان زودانزالی معرفی شد. قرص داپوکستین با نام تجاری پریلجی به صورت قرص‌هایی با دوز 30، 60 و 90 میلی گرم تولید می‌شود. این داروی روانپزشکی از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است. داپوکستین با مهار انتقال دهنده سروتونین، عملکرد سروتونین در شکاف پس سیناپسی را افزایش داده و در نتیجه باعث تاخیر در انزال می‌شود.

این دارو که برای مردان 18 تا 64 ساله تجویز می‌شود، دارای نیمه عمر کوتاه و عملکرد سریع است. داپوکسین در گذشته برای درمان افسردگی ایجاد شد ولی در درمان آن کاربرد نداشت چون به مدت کافی در خون نمی‌ماند. توصیه می‌شود از هرگونه مصرف این قرص بدون تجویز پرشک خودداری شود. البته این دارو بدون نسخه پزشک هم قابل تهیه است. گزارش‌های حاکی از مصرف این قرض اثر بخشی زیادی را عنوان می‌کنند. برای آشنایی با سایر قرص تاخیری های موجود در بازار کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

نحوه مصرف قرص داپوکستین

توصیه می‌شود این دارو یک تا سه ساعت قبل از برقرای رابطه جنسی با یک لیوان آب کامل مصرف شود. عموما ابتدا دوز 30 میلی گرم تجویز می‌گردد. در صورت عدم بروز مشکلات جانبی و اثر گذاری خفیف دارو، توصیه می‌شود از دوز 60 میلی گرم استفاده نمایید. تاثیر این دارو همیشگی نیست و یک تا دو ساعت بعد از عمل از بین می‌رود. این دارو نباید بیش از یک عدد در بیست و چهار ساعت روز مصرف شود. قرص داپوکستین را می‌توان همراه با غذا یا بدون آن مصرف کرد. این قرص باید بدون جویدن و فقط با بلعیدن مصرف شود.

عوارض مصرف داپوکستین

عوارض مصرف داپوکستین

مانند هر داروی دیگری، قرص داپوکستین هیدروکلراید هم عوارضی دارد، البته میزان و شیوع آن شدید نیست. در صورت بروز عوارض احتمالی هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه نمایید. قابل توجه‌ترین عوارض استعمال داپوکستین موارد زیر را شامل می‌شود:

-افسردگی، اضطراب و اختلالات رفتاری مانند عصبانیت یا بی تفاوتی
-احساس ضعف و سرگیجه، سردرد، حالت تهوع و غش
-تاری دید یا درد در ناحیه چشمی
-تغییرات شنوایی یا زنگ زدن گوش
-اختلال در گوارش یا اسهال
-افزایش یا کاهش ناگهانی فشار خون
-لرزش، احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی
-خستگی بیش از حد
-دیدن خواب‌های بد و غیرعادی یا اختلال در خواب
-تعریق زیاد
-ضربان قلب سریع یا نامنظم
-خشکی دهان
-افزایش وزن
-واکنش‌های آلرژیک
-کاهش میل جنسی و اختلال در نعوظ

?تداخلات دارویی

قرص داپوکستین با داروهای اریترومایسن، لیتیوم، ترامادول، کتوکونازول، فلوکونازول، وارفارین و وراپامیل تداخل دارد. همچنین از مصرف همزمان این دارو با دیگر داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین خودداری شود.

در چه مواردی برای قرص داپوکستین ممنوعیت مصرف وجود دارد؟

در هنگام مصرف قرص داپوکستین باید از نوشیدن الکل اجتناب گردد چون موجب بروز بیشتر و سریع‌تر عوارض جانبی می‌شود. در بیماران دارای حساسیت به دارو، مشکلات نارسایی قلبی، کلیوی و کبدی، اختلال دو قطبی، اختلالات تشنجی، افراد مبتلا به گلوکوم و افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند، توصیه می‌شود از مصرف آن اجتناب ورزند. همچنین افراد زیر 18 سال نیز نباید این دارو را مصرف نمایند.

?نکات قابل توجه در مصرف داپوکستین

  • بطور معمول قرص داپوکستین باعث ایجاد وابستگی نمی‌گردد.
  • در مکانی خشک و خنک، دور از گرما و نور مستقیم آفتاب و دور از دسترس کودکان قرار گیرد.
  • هزینه این دارو تاحدودی بالا می‌باشد.
  • خانم‌ها نباید داپیکوستین مصرف کنند.
  • اگر در یک نوبت مصرف این دارو را فراموش کردید؛ نیاز به خوردن دو عدد از آن در یک روز لزومی ندارد، بلکه آن را در نوبت بعدی مصرف کنید.

?دیگر راه‌های مقابله با زودانزالی

معمولا متوسط زمان انزال مردان 8 تا 4 دقیقه بعد از دخول است. هرچند این موضوع بین افراد و رابطه‌های مختلف، متفاوت است. زمانیکه ارگاسم و خروج منی قبل از دخول یا در همان لحظات ابتدایی دخول و در کمتر از یک دقیقه، بعنوان مثال پانزده ثانیه اتفاق بیفتد زودانزالی مطرح می‌شود. در صورتی که زود انزالی یک بار و به علت برانگیختگی زیاد ناشی از تجربه اول یا نداشتن رابطه جنسی برای مدت طولانی باشد، نیازی به درمان نیست. ولی اگر فردی به طور منظم و تقریبا همیشه انزال زودرس داشته باشد باید به فکر چاره بود. برای آشنایی با سایر روش های درمان زود انزالی کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

متاسفانه علل زودانزالی هنوز به طور واضح مشخص نیستند. این مشکل ممکن است ثمره استرس و اضطراب یا عوامل دیگر باشد. خوشبختانه داروها و متدهای رفتاری متعددی از جمله تکنیک مسترز و جانسون یا تمرینات کگل وجود دارند که با مراجعه به روانپزشک و درمانگر جنسی میتوان از آن‌ها بهره جست. البته ناگفته نماند که در درمان‌های رفتاری، همکاری شریک جنسی فرد اهمیت زیادی دارد تا بیمار بتواند با آرامش مسیر درمان را طی کند. از طرفی اصلاح سبک زندگی و تغییر عادت های رفتاری نیز تا حد زیادی در مورد درمان زودانزالی موثر هستند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید.

داروهای هم گروه با قرص داپوکستین

از آنجایی که قرص داپوکستین در گذشته برای درمان بیماری های روان نیز استفاده می‌شد؛ این قرص با داروهای دیگری اما با کاربردهای متفاوت، هم گروه است. این داروها شامل سیتالوپرام، اسیتالوپرام، فلوکستین، فلووکسامین، پاروکستین و سرترالین هم رده هستند. همچنین برای درمان مشکلات مختلفی مثل اضطراب، اختلال وسواس فکری عملی، افسردگی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قرص داپوکستین و باروری

بر اساس تحقیقات انجام شده بر قرص داپوکستین، این دارو تنها برای زودانزالی تجویز شده و همچنین عوارض کمتری نسبت به داروهای دیگر در این زمینه دارد. از طرفی تاثیر منفی بر قدرت باروری مردان نداشته و همچنین کیفیت اسپرم ها را نیز کاهش نمی‌دهد.

سخن پایانی

امروزه داروهای مختلفی برای درمان زودانزالی وجود دارد. اما به طور کلی استفاده از داروهای شیمیایی برای درمان این مشکل، عوارض خود را داشته و حتی گاهی باعث شدیدتر شدن مشکل می‌گردد. به همین دلیل افراد باید درمان قرص داپوکستین، از پزشک متخصص کمک گرفته و همچنین از روش های مکمل نیز استفاده کنند. روش های طبیعی برای درمان زودانزالی ماندگاری بیشتری داشته و همچنین عوارض چندانی نیز ندارند. افراد بهتر است در این زمینه از یک مشاور جنسی کمک گرفته و علت مشکل خود را پیدا کنند و در قدم بعدی دارو مصرف نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص داپوکستین می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا می‌توان از داپوکستین برای درمان افسردگی بهره جست؟

خیر به دلیل کوتاه اثر بودن این دارو نمی‌توان از آن انتظار چندانی در درمان افسردگی داشت. فلوکستین، سرترالین، سیتالوپرام، دولوکستین، نفازودون و دسیپرامین جایگزین‌های بهتری هستند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫7 دیدگاه ها

  1. سلام من این قرصو مصرف میکنیم برا بار ۳ هست ولی کی مصرف میکنم کلا حالم بد میشه استفراغ میکنم چرا اینجور میش چطور قرصی بخرم ک حالم بد نشه

    1. سلام مصرف این دارو تنها تحت نظر متخصص باید صورت بگیرد. در صورت عدم سازگاری بدن ویا تداخل داروی دیگری جایگزین می شود

    1. خیر این دارو جزو داروهای اعصاب و روان هست به همین دلیل به هیچ عنوان بدون نسخه عرضه نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره