خواص دانه چیا | طریقه مصرف دانه چیا

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خواص دانه چیا طیف وسیعی از فواید را برای بدن در بر می‌گیرد. این دانه نوعی شبه غلات بوده و سرشار از فیبر است. این دانه متعلق به کشور مکزیک بوده اما امروزه در بسیاری از مناطق یافت می‌شود. از طرفی به دلیل خاصیت لاغری و کاهش وزن آن بسیار محبوب شده و بسیاری از افراد از آن استفاده می‌کنند. به طور کلی به دلیل اینکه یک دانه طبیعی برای کاهش وزن است و عوارض جانبی چندانی ندارد؛ روشی مطمئن برای لاغری محسوب می‌شود. از طرفی خواص آن تنها به این مورد محدود نشده؛ بلکه به طور کلی بر بخش های مختلفی از بدن تاثیر دارد. افراد بهتر است از آن به اندازه و به روش درست مصرف نمایند و در این زمینه از یک متخصص کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواص دانه چیا می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

خواص دانه چیا

دانه چیا که در بیشتر موارد به رنگ های سیاه و سفید و قهوه ای وجود دارد؛ از خانواده گیاه نعناع محسوب می‌‎شود. این دانه ها برخلاف ظاهر کوچک شان، خواص بسیاری داشته و به شکل های مختلفی مصرف می‌شوند. در واقع از این دانه نمی‌توان به عنوان یک وعده غذایی کامل استفاده کرد.

بلکه افراد باید این دانه را در کنار خوراکی های دیگر مصرف نمایند. از طرفی مزه و بوی خاصی نداشته و تنها خاصیت آن است که این دانه را محبوب می‌کند. برخی از افراد این دانه را با تخم شربتی و یا تخم ریحان اشتباه می‌گیرند. اما این چیا متفاوت از آنها بوده و خواص بیشتری نیز نسبت به آنها دارد. برای آشنایی با انواع غذاهای پرچرب کلیک کنید.

انواع خواص دانه چیا

انواع خواص دانه چیا

مصرف دانه چیا به شکل های مختلف، خواص متفاوتی ایجاد کرده و بر نواحی مختلفی از بدن تاثیر دارد. در این بخش به بررسی اثر مصرف این دانه بر بخش های مختلف بدن می‌‎پردازیم.

?تاثیر بر قند خون و فشار خون

دانه چیا به دلیل داشتن امگا3، منگنز و منیزیم قند خون را کاهش داده و به همین دلیل از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری می‌کند. از طرفی بر اساس آزمایشاتی که در این زمینه انجام شده؛ مشخص گردید که مصرف این دانه فشار خون را کنترل می‌کند. البته برای این مورد، بهتر است افراد این دانه را به صورت روزانه و مرتب مصرف کنند.

?سلامت اعصاب

یکی دیگر از خواص دانه چیا، بالابردن کیفیت سلامت اعصاب است. این دانه به دلیل داشتن منیزیم و مس بردستگاه عصبی تاثیر زیادی داشته و از طرفی دیگر سیستم ایمنی را نیز تا حد زیادی تقویت می‌کند.

?بهبود کارکرد قلب

مصرف دانه چیا به دلایل زیادی بر سلامت سیستم قلبی عروقی تاثیر دارد. این دانه به دلیل برخورداری از امگا3 که به صورت آلفا لینولنیک اسید وجود دارد؛ از سکته قلبی، بیماری های سرخرگ کرونری و همچنین سندروم سوخت و سازی جلوگیری می‌کند. از طرفی دانه چیا به دلیل خاصیت چربی سوزی که دارد مانع از بسته شدن رگ های خونی می‌شود.

?سلامت استخوان ها

دانه چیا بر سلامت اسخوان ها و همچنین دندان ها نیز موثر است. این دانه همانطور که قبلا به آن اشاره شد سرشار از کلسیم، فسفر، منگنز، روی و مس است و به همین دلیل فواید زیادی برای استخوان ها دارد.

?پیشگیری از سرطان

دانه چیا به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد از لبتلا به سرطان تا حد زیادی پیشگیری می‌کند. البته افراد باید به صورت مرتب از این دانه استفاده کرده و در کنار این دانه از مواد غذایی دیگری نیز استفاده کنند.

?درمان بی خوابی

دانه چیا همچنین بر تعادل هورمون ها در بدن و حتی ترشح آنها نیز تاثیر دارد. این دانه باعث ترشح سرتونین و ملاتونین می‌گردد؛ که تاثیر مستقیم بر سلامت خواب دارند.

?رژیم بدون گلوتن

برخی از افراد از بدو تولد نسبت به گلوتن حساسیت دارند. این افراد  باید از رژیم غذایی بدون گلوتن استفاده کنند که برای آنها با سختی های زیادی همراه است. اما این دسته از افراد می‌توانند در غذاهای خود از دانه چیا استفاده کرده که گلوتنی نداشته و همچنین مواد مغذی بدن آنها را نیز تامین می‌کند.

?بالارفتن انرژی

همانطور که گفته شد دانه چیا منجر به ترشح برخی از هورمون ها می‌شود که شادی آور هستند. از طرفی این دانه به دلیل داشتن ویتامین    ، نیاسین و تیامین در بالابردن میزان انرژی و تنظیم خلق و خو نقش دارد.

?سلامت پوست و مو

علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی این دانه، سرشار از پروتئین هایی نیز هست که بر از بر سلامت پوست و مو تاثیر زیادی دارد. این کلاژن ها در سلامت و جوانسازی و همچنین رشد بخش های مختلف پوست و مو نقش مهمی بازی می‌کنند.

?لاغری از خواص دانه چیا

این دانه بیشتر به دلیل خاصیت لاغری آن مورد توجه قرار می‌گیرد. این دانه خاصیت چربی سوزی داشته و همچنین متابولیسم بدن را نیز تنظیم می‌کند. در واقع منجر به لاغری بدون عوارض جانبی می‌شود. افراد به شکل های مختلفی برای لاغری از این دانه استفاده می‌کنند.

?تاثیر بر سیستم گوارشی

یکی دیگر از تاثیرات دانه چیا تاثیر آن بر سیستم گوارشی است. این دانه فرایند هضم غذا را سریع تر و بهتر کرده و افراد احساس بهتری را بعد از خوردن غذا احساس می‌کنند. حتی این موضوع هم می‌تواند منجرر به لاغری شود.

بهترین زمان مصرف برای بهره گیری از خواص دانه چیا

برای مصرف دانه چیا زمان خاصی را نمی‌توان تعیین کرد. مصرف این دانه در هر وعده غذایی می‌تواند تاثیر خود را داشته باشد. حتی در این زمینه افراد می‌توانند از یک متخصص تغذیه نیز کمک بگیرند. به طور کلی این ماده به شکل های مختلف و همچنین زمان های متفاوتی مصرف می‌گردد؛ و این موضوع تا حد زیادی به رژیم غذایی خود افراد بستگی دارد.

چگونگی مصرف دانه چیا

برخی از افراد در مورد نحوه مصرف دانه چیا دچار سردرگمی می‌شوند. در بیشتر موارد بهتر است که این ماده به صورت پخته مصرف شود. اما مصرف نپخته این ماده نیز عوارضی برای افرد ایجاد نمی‌کند. می‌توان این دانه را با اسموتی، ماست و شیر مخلوط کرد و در این حالت از آن مصرف نمود. همچنین قرار دادن این دانه در آب جوش و یا آب سرد نیز به این دانه حالت ژله داده و شاید هضم آن را ساده تر کند. برای اطلاع از میزان مصرف این ماده نیز  باید با متخصص تغذیه مشورت کرد.

عوارض جانبی مصرف دانه چیا

هر ماده ای غذایی اگر به صورت نامتعارف و بیش از حد مصرف شود؛ عوارض جانبی برای افراد ایجاد می‌کند. دانه چیا نیز این قاعده مستثنی نیست و می‌تواند مشکلات گوارشی زیادی را برای افراد به وجود می‌آورد. مصرف بیش از اندازه از این ماده می‌تواند منجر به اسهال شده و به جای کاهش وزن به افزایش وزن بیانجامد. از طرفی دیگر خر بدخیم شدن پروستات را به شدت کاهش می‌دهد.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کنید.

ارزش غذایی و مقدار کالری دانه چیا

ارزش غذایی دانه چیا

در انتها بهتر است از برخی محتویات و همچنین ارزش غذایی دانه چیا نیز مطلع شوید. این ماده حاوی 486 کالری ، 6 درصد آب، 16.5 پروتئین، 42.1 گرم کربوهیدرات، فیبر، چربی اشباع و غیر اشباع، امگا3 و امگا6 می‌شود. این مواد برای بدن ضروری بوده و مصرف آنها به طور جداگانه نیز می‌تواند موثر باشد.

سخن پایانی

دانه چیا یکی از موادی است که به تازگی پرطرفدار شده و بسیاری از افراد به شکل های مختلفی از آن استفاده می‌کنند. این دانه را می‌توان هم به صورت ترکیبی با مواد غذایی دیگر و هم به تنهایی استفاده کرد. البته بهتر است افراد در مصرف آن افراط نکرده چرا که می‌تواند مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد کند. همچنین در این زمینه بهتر است حتما با یک متخصص مشورت کرده و از او کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواص دانه چیا می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره