ترس از دندانپزشک | از بین بردن ترس از دندان کشیدن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از دندانپزشک یا دنتوفوبیا یکی از فوبیاهای شایع میان افراد است. از آنجایی که برای بیشتر افراد تجربه مراجعه به دندانپزشکی و درمان های مرتبط با دندان یک تجربه دردناک محسوب می‌شود؛ به همین دلیل این موضوع را برای خود به شرایط دیگر نیز تعمیم می‌دهند. در واقع آنها تصور می‌کنند که همواره باید چنین دردی را بعد از مراجعه به دندانپزشکی تحمل کنند.

به همین دلیل به ندرت و با اجبار به این مکان مراجعه و همچنین به سلامت دهان و دندان های خود نیز اهمیت نمی‌دهند. این مورد بیشتر در دوران کودکی به وجود می‌آید. اما به طور کلی زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. به همین دلیل کنترل علائم و پیشگیری از این موضوع بسیار حائز اهمیت است. در این خصوص می‌توانید از خدمات مشاوره استرس استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از دندانپزشک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ترس از دندانپزشک

ترس از دندانپزشک گاهی برای افراد حتی بدتر از دندان درد نیز است. به همین دلیل چنین افرادی درد زیادی را تحمل کرده و یا دچار مشکلات جدی تر در سلامت دهان و دندان می‌شوند اما به دندانپزشک مراجعه نمی‌کنند. این موضوع در مورد کودکان کمی طبیعی است اما در بزرگسالان اصلا مناسب نبوده و حتی خطرناک است.

افراد به دلایل مختلفی به اختلال فوبی دندانپزشکی دچار می‌شوند. به طور کلی داشتن سطحی از استرس برای مراجعه به دندانپزشکی طبیعی است. اما افراد نباید اجازه دهند که این اضطراب مشکلاتی برای سلامتی آنها ایجاد کند.

حتما به صفحه اینستاگرام ذهن نو نیز سر بزنید.

تفاوت ترس از دندانپزشک با ترس شدید از رفتن به دندانپزشکی چیست؟

فراموش نکنید که ترس از دندانپزشک با ترس شدید از رفتن به دندانپزشکی متفاوت است. افرادی که از مراجعه به دندانپزشکی هراس دارند؛ در بیشتر موارد علت را می‌دانند و یا به این دلیل از مراجعه به این مکان اجتناب نمی‌کنند. اما با وجود ترس از دندانپزشک به طور کلی افراد حتی از فکر کردن به این موضوع نیز مضطرب شده و نشانه هایی را تجربه می‌کنند.

از طرفی این موضوع بر سلامتی و زندگی شخصی و اجتماعی آنها نیز تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل باید این دو را از یکدیگر متمایز کرد و همچنین در صورت مشاهده نشانه ها اقداماتی را در این زمینه انجام داد. برای آشنایی با انواع فوبیا کلیک کنید.

شیوع ترس از دندانپزشک

تنها حدود 3 درصد از بزرگسالان در کشورهای صنعتی واقعا ترس از دندانپزشک داشته و اصلا به داندانپزشکی مراجعه نمی‌کنند. برای مثال در آمریکا 12 درصد از مردم ترس شدید داشته و 36 درصد تنها از این حالت دچار استرس می‌شوند؛ اما از رفتن به دندانپزشکی امتناع نمی‌کنند. ابتلا به این اختلال در زنان بیشتر از مردان است.

برای آشنایی با انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

نشانه های ابتلا به ترس از دندانپزشک

نشانه های ترس از دندانپزشک

افراد مبتلا به ترس از دندانپزشک نشانه هایی را از خود بروز می‌دهند که شناسایی و کمک به آنها را ساده تر می‎کند. برخی از این علائم شامل موارد زیر می‌شوند.

لرزش بدن

تعریق

حالت تهوع

حملات پانیک

احساس تنگی نفس

بالارفتن ضربان قلب

درد در ناحیه معده

سرگیجه

گریه کردن

ابتلا به بی خوابی و کم اشتهایی قبل از مراجعه به دندانپزشک

عوامل محرک برای فرد مبتلا به ترس از دندانپزشک

طبیعی است که برخی از عوامل، فرد مبتلا به اختلال ترس از دندانپزشک را بیشتر تحریک می‌کند. تمامی این موارد مرتبط به مراجعه به دندانپزشکی هستند. این افراد با حضور در مطب دندانپزشکی، شنیدن صدای وسایل این مکان، حتی فکر کردن به دندانپزشکی و دراز کشیدن بر یونیت مطب نیز افراد را مضطرب می‌کند. چنین افرادی از مشاهده تصاویر دندان و پزشکی نیز هراس دارند.

افرادی که بیشتر در معرض ترس از دندانپزشک هستند

برخی از افراد به طور طبیعی بیشتر در معرض ابتلا به ترس از دندانپزشک قرار دارند. افرادی که مبتلا به اختلال اضطرابی هستند و یا هراس دارند و مواد مخدر مصرف می‌کنند؛ بیشتر دچار حالات این مشکل می‌شوند.

فوبیاهای مرتبط با ترس از دندانپزشک

از طرفی برخی دیگر از فوبیا ها بیشتر با ترس از دندانپزشک مرتبط هستند. در واقع وقتی افراد به چنین فوبیاهایی مبتلا هستند؛ بیشتر احتمال دارد که ترس از دندانپزشک را نیز تجربه کنند. این موارد شامل ترس از درد، ترس از استفراغ، فوبیا از لمس شدن، ترس از پزشکان و همچنین ترس از سوزن می‌شود. برای اطلاع از نشانه های ترس از آمپول زدن کلیک کنید.

علت ابتلا به ترس از دندانپزشک

عوامل مختلفی باعث ابتلای فرد به ترس از دندانپزشک می‌گردد. با اینکه در اکثر موارد شکل گیری فوبیاها ریشه در کودکی فرد دارند؛ اما موارد دیگر نیز در این مورد موثر هستند. سابقه خانوادگی افراد نسبت به مراجعه به دندانپزشک، تجربیا گذشته آنها، احساس خجالت و شرم و همچنین احساس درماندگی که در این حالت ایجاد می‌شود نیز باعث این مشکل می‌شود. پیدا کردن علت این موضوع می‌تواند تا حد زیادی در فرایند درمان موثر باشد.

تشخیص ترس از دندانپزشک

تشخیص دقیق همه انواع فوبیاها تنها از عهده متخصص برمی‌آید. همچنین برای شروع فرایند درمان، در ابتدا افراد باید تشخیص درستی در این زمینه دریافت کنند. در ابتدا روانشناس یا روانپزشک اطلاعاتی را در مورد گذشته بیمار کسب کرده و همچنین بعد از معاینه بالینی با انجام آزمایش ها و تست هایی از این موضوع اطمینان حاصل می‌کند. پزشک مربوطه باید فاکتور زمان را نیز در این شرایط در نظر داشته باشد.

پیامدهای ناشی از ابتلا به ترس از دندانپزشک

فراموش نکنید که ابتلا به ترس از دندانپزشک باعث بروز مشکلات دیگری نیز برای فرد می‌شود. این موارد هم سلامتی روانی او و هم سلامت جسمانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دیابت، دندان های پوسیده، بروز بیماری های مرتبط با لثه، بروز بیماری های قلبی، عفونت های تنفسی و… همگی از پیامدهای ناشی از عدم مراجعه به دندانپزشک است.

درمان ترس از دندانپزشک

درمان ترس از دندانپزشک

برای ترس از دندانپزشک روش های درمانی مختلفی وجود دارد که افراد می‌توانند بعد از شناسایی دقیق نشانه ها و همچنین تشخیص درست، با توجه به شرایط خود آنها را آغاز کنند. برخی از آنها شامل موارد زیرمی‌شوند. برای اطلاع از انواع روش های درمان فوبیا کلیک کنید.

◀زمان مناسب برای مراجعه به دندانپزشک

افرادی که به این فوبیا مبتلا هستند باید زمان مناسبی را برای مراجعه به دندانپزشک انتخاب کنند. در واقع باید خود را برای اینکار آماده کرده و همچنین بهترین مکان را برای خود انتخاب کنند. بهترین زمان برای مراجعه به دندانپزشکی، وقتی است که تمام عوامل محرک به حداقل رسیده و افراد از لحاط روانی آماده باشند.

◀دارودرمانی

درمان دارویی نیز برای ترس از دندانپزشک وجود دارد. افراد در این شرایط باید تحت نظر متخصص از داروهای ضداضطراب و آرامبخش استفاده کنند. اما به طور کلی تشخیص این داروها، دوز و مدت زمان مصرف همگی باید تحت نظر متخصص صورت گیرد.

◀رواندرمانی

دارودرمانی در کنار روان درمانی بیشتر موثر خواهد بود. افراد باید با کمک روانشناس علت ترس خود را شناخته با استفاده از روش های مختلف درمان فوبیا، این مشکل را حل کنند. برخی از درمان های مناسبی که برای فوبیا ها استفاده می‌شود شامل مواجهه درمانی و درمان شناختی رفتاری است.

سخن پایانی

علاوه بر استفاده از روش های مختلف برای درمان، باید دندانپزشکی را برای خود پیدا کنید که این موضوع را درک کرده و شما را قضاوت نکند. این موضوع در فرایند درمان بسیار حائز اهمیت بوده و در مواردی از پیشروی بیماری نیز جلوگیری می‌کند. در این شرایط خود فرد نیز بیشتر برای شروع فرایند ترغیب می‌شود. بهتر است در این زمینه با یک روانشناس صحبت کرده و در قدم بعدی خدمات دندانپزشکی خود را از سر بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از دندانپزشک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره