برخورد با همسایه مزاحم | با همسایه بد چه کنیم؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

برخورد با همسایه مزاحم از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. در زندگی شهری افراد در مجاورت دیگران زندگی کرده و باید اصولی را در این مورد رعایت کنند. اما برخی از افراد به دلیل خودخواهی و یا دلایل دیگر باعث آزار دیگران می‌شوند. این رفتارها شامل طیف وسیعی از مسائل می‌شود که مخرب است. زندگی کردن با دیگران نیازمند پایبندی به قوانینی است که هم به نفع خود فرد و هم دیگران است. محل زندگی موضوعی نیست که بتوان نسبت به آن بی توجه بود و یا به راحتی آن را عوض کرد. پس بهترین کار پیشگیری است. همچنین حتی در برخورد با همسایگان بی ملاحظه نیز باید موضوعاتی را در نظر گرفت که در ادامه شرح داده ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با همسایه مزاحم می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

برخورد با همسایه مزاحم

زندگی کردن با افرادی که هیچ درکی از فرهنگ همسایگی ندارند؛ بسیار دشوار است. به همین دلیل اهمیت اطلاع از برخورد با همسایه مزاحم در این شرایط بسیار مهم است. فراموش نکنید که در همزیستی با دیگران باید صبور بود و مدارا کرد. اما در برخی موارد دیگر نمی‌توان شرایط به قدری قاطت فرسات که افراد کنترل خود را از دست می‌دهند.

از طرفی به قدری این موضوع اهمیت دارد که بسیاری از بزرگان در مورد آن صحبت کرده و توصیه هایی داشته اند. افراد می‌توانند با استفاده از رهنمود های آنان و همچنین کمک گرفتن از مشاورین، با این شرایط کنار آمده و حتی آن را برطرف کنند. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم. برای اطلاع از روش های رفتار با همسایه کلیک کنید.

راه های برخورد با همسایه مزاحم

راه های برخورد با همسایه مزاحم

روش های زیادی برای برخورد با همسایه مزاحم دارد. اما استفاده از این راه ها مستلزم نوع مزاحمت و همچنین شرایط افراد دارد. بهتر است افراد در ابتدا در این مورد خوب فکر کرده و در قدم بعدی برای مقابله با آن اقدام کنند. برخی از این راهکار ها شامل موارد زیر می‌شود. برای جلوگیری از دعوا با همسایه کلیک کنید.

?تذکر دادن به صورت محترمانه

یکی از اولین اقداماتی که افراد باید در برخورد با همسایه مزاحم داشته باشند؛ تذکر دادن به او به صورت مستقیم است. البته این اخطار باید کاملا به صورت محترمانه و با حالتی آرام صورت گیرد. در مواردی همین کافی است تا همسایه دیگر رفتار را تکرار نکرده و یا به طور کلی آن را قطع نماید. فراموش نکنید که روش های افراطی گاهی اوضاع را بدتر کرده و همسایه را برای انتقام گرفتن و مقابله به مثل ترغیب می‌کند.

?ارزیابی شرایط

یکی دیگر از روش های برخورد با همسایه مزاحم، ارزیابی شرایط و تحلیل آن است. برای مثال فرض کنید که از مزاحمت های بچه خردسال همسایه خود ناراحت هستید؛ اما حتی تذکر دادن هم مشکلی را حل نمی‌کند. چرا که باید تا بزرگ تر شدن همسایه صبر کنید. حتی پدر و مادر نیز نمی‌توانند در این مورد کاری کنند. تنها در صورتی که همسایه مستاجر باشد؛ می‌توان با صاحب خانه صحبت کرد  و او را مطلع نمود. در غیر این صورت نمی‌توان کودک را محدود کرد.

?مشورت با دیگران

افراد می‌توانند در مورد برخورد با همسایه مزاحم، با دیگر همسایگان نیز مشورت کنند. گاهی دیگران ایده هایی دارند که می‌تواند موثر واقع شود. و یا از طرفی وقتی عده ای زیادی از فرد مذکور شاکی باشند و به او تذکر دهند؛ شاید او نیز سریعتر در این مورد کاری کند. البته این به معنی یار جمع کردن برای مقابله با همسایه نیست. اما بهتر است با دیگران نیز در این مورد مشورت کرد.

?شرایط زندگی خود را نیز در نظر بگیرید

برخی از افراد اصلا به کارها و رفتارهای خود هیچ توجهی نکرده و تنها دیگران را قضاوت می‌کنند. برای مثال شاید خود آنها بسیار پر سر و صدا و اذیت کننده باشند؛ اما مدام از همسایگان دیگر شکایت کرده و آنها را مقصر می‌دانند. اگر افراد از دیگران انتظار دارند تا همسایه خوبی باشند؛ باید در ابتدا رفتارهای خود را اصلاح کنند. این یک موضوع دو طرفه است که همه افراد باید آن را در نظر داشته باشند.

?صحبت کردن با مدیر ساختمان و یا مسئول محله

اگر صحبت کردن و برخورد با همسایه مزاحم موثر نبود؛ بهتر است مشکل را با مدیر ساختمان و یا مسئول محله در میان بگذارید. برای اینکار بهتر است شواهدی برای حرف های خود نیز داشته باشید. گاهی پادرمیانی یک فرد دیگر بیشتر موثر بوده و باعث حل مشکل می‌گردد. برخی از افراد در این مورد زیاده روی کرده و همه مسئولیت ها را به عهده دیگری می‌گذارند. اما باید در کنار اینکار خود فرد نیز در این مورد کاری کند.

?کمک گرفتن از مراجع قانونی

اگر هیچ کدام از روش هایی که گفته شد در مورد برخورد با همسایه مزاحم موثر نبود؛ باید از مراجع قانونی کمک بگیرید. بسیاری از افراد از همسایه خود شکایت کرده و با اینکار مشکل خود را حل می‌کنند. اما بهتر است در ابتدا این موضوع به صورت شخصی حل شود. استفاده از این روش ممکن است عواقبی داشته باشد که منجر به بروز مشکلات بیشتری گردد.

?تغییر محل سکونت

گاهی شرایط به قدری سخت می‌شود که افراد تصمیم به تغییر محل سکونت خود می‌گیرند. این موضوع بسیار دشوار بوده و سختی های زیادی برای افراد ایجاد می‌کند. در واقع در برخورد با همسایه مزاحم همه افراد باید با یکدیگر همکاری کرده تا هیچکس مجبور به ترک محل زندگی خود نشود. اگر این موضوع برای مدت زمان طولانی ادامه یابد، یکی از دو طرف باید محل زندگی خود را تغییر دهد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

چرا نحوه برخورد با همسایه مزاحم اهمیت دارد؟

اهمیت برخورد با همسایه مزاحم

برخورد با همسایه مزاحم از این جهت اهمیت دارد که نه تنها باعث آرامش بیشتر در محل سکونت می‌گردد بلکه به فرد یادآوری می‌کند که باید در زندگی کردن در مجاورت دیگران، به قوانینی پایبند باشد. این موضوع برای همه مکان ها و شرایط صادق است و افراد باید در خانه های دیگر نیز این موضوع را رعایت کنند. اگر هیچ فردی در این زمینه اقدام نکند؛ فرد به رفتارهای خود ادامه داده و افراد بیشتری را آزار می‌دهد. برای آشنایی با نشانه های همسایه آزاری کلیک کنید.

نکاتی در زمینه برخورد با همسایه مزاحم

در برخورد با همسایه مزاحم نکاتی وجود دارد که باید هم در مورد خود و هم دیگران در نظر داشته باشید. برای مثال در هنگام انتخاب خانه، مکان هایی ر انتخاب کنید که خلوت تر بوده و افراد کمتری در آنها زندگی می‌کنند. و یا از همسایگان و مدیر ساختمان در این مورد پرس و جو کنید. ارتباط و صمیمیت خود را با همسایگان حفظ کرده، اما همچنین مرزهای نیز در این زمینه تعیین نمایید. فراموش نکنید که زندگی کردن در مکانی آرام و بدون مزاحمت حق شماست و از این بایت نباید احساس گناه کنید.

سخن پایانی

برخورد با همسایه مزاحم شامل روش های زیادی می‌شود که باید با توجه به شرایط از آنها استفاده نمود. فراموش نکنید که همه افراد حق راحتی و آزادی در استفاده از محل زندگی خود را دارند؛ که نباید از آنها سلب کرد. اما از طرفی دیگر باید به دیگران نیز فکر کرده و در شرایط را در نظر گرفت. محیط خانه برای آرامش و استراحت است و نباید باعث از بین رفتن آن شد. بهتر است افراد قبل از انجام هر کاری به خوبی فکر کرده و حتی از یک مشاور نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با همسایه مزاحم می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره