تعهد در رابطه | 4 بعد مختلف تعهد در رابطه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تعهد در رابطه از آن دسته مسائلی است که همه ما به آن نیاز داریم. ارتباط عاطفی یکی از جدی‌ترین نیازهای هرکدام از ما است. ما برای اینکه بتوانیم این نیاز را در کنار کسی برآورده کنیم باید به او اعتماد داشته باشیم. اولین شرط اعتماد هم این است که شما از متعهد بودن طرف مقابل مطمئن باشید. به همین خاطر برای شروع یک رابطه اولین چیزی که به دنبال آن می‌گردیم تعهد است.

حتما شما هم موافق هستید که اگر تعهد در رابطه وجود نداشته باشد ما دلیلی برای باقی‌ماندن در آن ارتباط پیدا نخواهیم کرد. اما تعهد از دید مشاوران خانواده چه معنایی دارد؟ چه ابعاد مختلفی را شامل می‌شود؟ یا اصلاً تعهد چطور در یک رابطه ساخته می‌شود؟ اگر این سؤال‌ها برای شما نیز تبدیل به یک دغدغه ذهنی شده پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تعهد در رابطه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تعهد در رابطه یعنی چه؟ 

اولین چیزی که باید در رابطه با تعهد در رابطه صحبت کنیم معنای آن است. تعهد از نظر لغوی یک کلمه عربی و به معنای عهد و پیمان بستن است. به همین خاطر از دید مشاوران خانواده تعهد در یک رابطه به این معناست که فرد می‌پذیرد با همسر یا شریک احساسی خود رابطه‌ای را شروع کرده و در تمامی شرایط سخت و آسان همراه او باشد. طبیعتا همه ما این را می‌دانیم که وقتی شما این تعهد را به کسی می‌دهید یعنی تا زمانی که با او در ارتباط هستید می‌بایست تمام انرژی فکری، جسمانی، زمان و همین‌طور جنسی شما درگیر همان یک نفر باشد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

اهمیت وجود تعهد در رابطه

اهمیت تعهد در رابطه

وقتی متوجه معنای تعهد شدیم باید به این سؤال پاسخ بدهیم که تعهد در رابطه چه اهمیتی دارد؟ همه ما این را به‌عنوان یک اصل اخلاقی قبول داریم که وقتی با یک نفر وارد رابطه می‌شویم باید به او متعهد باشیم. اما چقدر به دلایل این موضوع فکر کرده‌اید؟ به نظر شما وجود این تعهد چه فایده‌هایی دارد یا به بیان دیگر از چه آسیب‌هایی جلوگیری خواهد کرد؟

? تعلق خاطر و سلامت روان

اولین فایده تعهد در رابطه، احساس تعلق خاطری است که با این رفتار در خود شما و همین‌طور طرف مقابل ایجاد می‌شود. وقتی هرکدام از ما رفتاری وفادارانه با دیگری داشته باشیم طبیعتاً هم خودمان و هم او احساس خواهیم کرد درگیر یک رابطه عاطفی واقعی هستیم. روان‌شناسان به این شرایط احساس تعلق می‌گویند. تعلق خاطر به این معناست که فرد احساس کند برای شخصی در این دنیا اهمیت دارد و به او وابسته است. تحقیقات ثابت کرده که این احساس می‌تواند باعث آرامش روانی و احساس سلامت روان در فرد شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترس از تعهد کلیک کنید. 

? تضمینی برای بقای رابطه

یکی از فواید تعهد در رابطه، تضمین بقای رابطه است. تقریباً همه ما در روابط عاطفی و جنسی خودمان تمامیت‌خواه یا انحصارطلب هستیم. این به معنای آن است که ما می‌خواهیم شریک عاطفی‌مان فقط برای خودمان باشد؛ و هرگز دوست نداریم او را با کسی قسمت کنیم. به همین خاطر وقتی در یک رابطه تعهد دوطرفه وجود داشته باشد می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این رابطه ادامه خواهد داشت. اما زمانی که یکی از طرفین تعهد کافی به ارتباط نداشته باشد دیر یا زود فرد دیگر هم احساس می‌کند که حفظ این رابطه فایده‌ای ندارد و به همین خاطر رابطه از بین خواهد رفت.

برای درک بهتر مساله حتما مقاله راه های ایجاد آرامش در خانواده را بخوانید.

ابعاد مختلف تعهد در رابطه

وقتی از اکثر ما سؤال می‌شود که به نظرمان تعهد در رابطه چه معنایی دارد آن را مساوی با وفاداری و خیانت‌نکردن می‌دانیم. شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم تعهد به همین یک موضوع ختم نمی‌شود. بلکه شما با قبول‌کردن مسئولیت یک رابطه عاطفی می‌بایست به تمامی جوانب آن توجه داشته باشید. از جمله مسائلی که باید راجع به آن فکر کنید می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه وفاداری به همسر کلیک کنید. 

? تعهد اخلاقی | تعهد در رابطه

همان‌طور که گفتیم و خودتان هم حدس می‌زدید اولین و مهم‌ترین بخش تعهد در رابطه، رعایت مسائل اخلاقی و وفاداری است. وقتی شما با یک نفر در ارتباط هستید باید از هر رفتاری که خیانت یا کاری غیراخلاقی در حق او حساب می‌شود خودداری کنید. به همین خاطر توصیه می‌کنیم ابتدای یک رابطه مرزهای اعتقادی و اخلاقی‌تان را با طرف مقابل مشخص کنید.

? بر طرف‌ کردن نیازها

یکی دیگر از جنبه‌های مهم تعهد در رابطه این است که شما در قبال نیازهای طرف مقابل مسئول هستید. در حقیقت اگر شما به یک نفر متعهد هستید نمی‌توانید در مورد وضعیت او بی‌تفاوت باشید. نیازهای عاطفی و همین‌طور مشکلاتی مثل نیازهای مالی، تمایل به هم‌ فکری و مسائلی از این‌ دست در شریک احساسی شما نباید از توجهتان دور بمانند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه وفادار بودن به عشق کلیک کنید. 

 ? صرف زمان

صرف زمان از دیگر ابعاد مختلف تعهد در رابطه است. وقتی شما به یک نفر تعهد دارید یعنی باید بخشی از انرژی و زمان خودتان را به او اختصاص بدهید. پس بی‌توجهی‌ کردن یا اینکه همیشه از طرف مقابل بخواهیم که شرایط ما را درک کند به معنای این است که شما مسئولیت‌های نقش خودتان را به‌درستی انجام نمی‌دهید.

? میل به پیشرفت | تعهد در رابطه

اگر ما به یک نفر تعهد و علاقه داشته باشیم در مورد او احساس مسئولیت خواهیم کرد. این موضوع باعث خواهد شد که سرنوشت او و همین‌طور پیشرفتش برایمان اهمیت داشته باشد. در واقع در یک زندگی مشترک طرفین متعهد می‌شوند که برای بهتر کردن زندگی یکدیگر و همین‌طور بالابردن کیفیت زندگی عاشقانه‌شان تلاش کنند. پس می‌توانیم بگوییم یکی دیگر از جنبه‌های تعهد در رابطه؛ رسیدگی‌ به شریک احساسی و تلاش برای پیشرفت وی است.

بیشتر بخوانید : اهمیت خانواده 

تعهد در رابطه چطور به دست می‌آید؟

تعهد در رابطه چطور به دست می‌آید؟

 

تعهد در رابطه از آن دسته ویژگی‌هایی است که ما انتظار داریم طرف مقابل خودش از ابتدای رابطه و به‌صورت خودکار رعایت کند. اما چرا بسیاری از ارتباط‌ها درگیر خیانت می‌شوند؟ یا چرا آن معنایی که ما در بالا از تعهد گفتیم خیلی از جاها به دست نمی‌آید؟ این سؤال‌ها نشان می‌دهند که اگرچه همه ما قبول داریم که تعهد به‌عنوان یک قانون نانوشته باید از همان ابتدای رابطه در همه ما وجود داشته باشد اما بخش‌هایی از این موضوع ساختنی هستند.

این بخش‌های ساختنی در واقع همان‌هایی هستند که با گذشت زمان به رابطه شما عمق و معنا می‌بخشند و باعث می‌شوند در کنار یک نفر احساس صمیمیت و تعلق خاطر داشته باشید. در ادامه تعدادی از راهکارها برای رسیدن به تعهد در رابطه را با هم بررسی خواهیم کرد.

✨ پاسخگوی نیازهای یکدیگر باشید

اولین دلیل برای بسیاری از خیانت‌ها و بی‌توجهی‌های عاطفی این است که فرد احساس می‌کند نیازهایش در این‌ رابطه پاسخ لازم را نمی‌گیرند. بسیاری از مواقع این شرایط باعث می‌شود که او علاقه و انگیزه خود را برای ادامه ارتباط از دست بدهد. به همین خاطر یکی از توصیه‌های روان‌شناسان این است که نسبت به نیازهای شریک احساسی خود حساس باشید. شما باید با دقت این نیازها را پیدا کرده و به آنها جواب بدهید. هر چقدر بیشتر بتوانید این کار را انجام دهید طرف مقابل بیشتر احساس می‌کند که هرچه می‌خواسته با شما دارد و در نتیجه دلیلی برای خیانت وجود نخواهد داشت. بنابراین برای کسب تعهد در رابطه باید نیازهای یکدیگر را پاسخ دهید. 

✨ تنوع داشته باشید

تنوع یکی دیگر از روش های تعهد در رابطه است. مغز ما به شکلی برنامه‌ریزی‌ شده که به موضوعات متنوع بهتر و سریع‌تر جواب می‌دهد. در حقیقت درگیری طولانی‌ مدت با یک موضوع برای ذهن ما خسته‌کننده خواهد بود. به همین خاطر است که وقتی به یک موضوع عادت می‌کنیم جذابیتش را برایمان از دست می‌دهد. پس اگر می‌خواهید عادت و روزمرگی جای عشق و علاقه ابتدای رابطه‌تان را نگیرد بهتر است همیشه تنوع و هیجان را در رابطه‌تان برقرار کنید. یک روش جدید برای ابراز محبت، شروع یک برنامه دو نفره، برنامه‌ ریزی برای یک سفر یا حتی ایجاد تغییرات ظاهری از آن دسته مسائلی هستند که می‌بایست به آنها توجه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ایجاد روابط پایدار کلیک کنید. 

✨ تفریح و سرگرمی را بخشی از رابطه‌تان کنید

رابطه شما می‌بایست مجموعه‌ای از خاطرات خوب باشد. این کار باعث می‌شود هر کدامتان وقتی به ارتباط احساسی فکر می‌کنید سرشار از احساسات مثبت شوید. در نتیجه دلیلی برای از بین‌ بردن تعهد به چیزی که این‌قدر دوستش دارید پیدا نخواهید کرد. سعی کنید برای تعهد در رابطه با مشارکت طرف مقابل برنامه‌هایی را در نظر بگیرید که برای هر دو نفرتان خوشایند باشند. به‌ طور کلی روان‌شناسان معتقدند هرچه میزان احساس لذت و خاطرات شیرین در ارتباط با یک مسئله بیشتر باشد علاقه ما به ارتباط داشتن با آن موضوع نیز بیشتر خواهد شد.

✨ از طرف مقابل سؤال کنید

بهترین راه برای تعهد در رابطه، این است که شما با شریک احساسی‌تان صحبت کنید. در یک فضای مناسب و آرام با او گفتگو کنید و از خودش بپرسید که چه نیازها و انتظاراتی دارد. از وی بخواهید نظرش را راجع به مرد یا زن ایده‌آلش برای شما بگوید. چه نقطه‌ ضعف‌هایی را در شما می‌بیند؟ به همان نسبت چه ویژگی‌های خوبی در شما وجود دارد که او را به شما جذب می‌کند. با استفاده از این روش شما هر از چند گاهی می‌توانید رابطه‌تان را مورد بازبینی قرار دهید و با از بین‌ بردن مشکلات تعهد هردویتان به این ارتباط را بیشتر کنید.

مشاور چه کاری برای شما انجام خواهد داد؟

خیلی وقت‌ها تعهد در رابطه به سادگی که در بالا از آن صحبت کردیم نیست. شاید شما درگیر مشکلاتی مثل خیانت شریک احساسی‌تان شده باشید. یا شاید فکر می‌کنید او به‌ اندازه شما به این رابطه تعهد و دلبستگی ندارد. در این شرایط بهتر است از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. مشاورین خانواده از نگاه یک متخصص رابطه شما را مورد بررسی قرار داده و کمکتان می‌کنند تا نقاط ضعف را پیدا کرده و از بین ببرید. علاوه بر این شما می‌توانید پیش از آنکه مشکلی پیش آمده باشد برای بهتر کردن وضعیت رابطه و جلوگیری از بروز هر نوع مشکل نیز از یک مشاور کمک بخواهید.

کلام آخر

تعهد در رابطه پایه اصلی برای رابطه سالم و موفق است. برای اینکه رابطه خوبی داشته باشید باید اعتماد یکدیگر را جلب کنید و هر دو برای رابطه تلاش کنید. اگر در زمینه تعهد با یکدیگر مشکل دارید؛ حتما از روانشناس در این زمینه راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تعهد در رابطه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

چطور باید همسرم را قانع کنم که به رابطه‌مان تعهد داشته باشد؟

ایجاد احساس تعهد در یک نفر چیزی نیست که شما با صحبت و تلقین‌ بتوانید درون او ایجاد کنید. بهتر است در یک فضای مناسب با وی صحبت کرده و دلیل رفتارهای غیرمتعهدانه‌اش را پیدا کنید. سپس می‌توانید برای برطرف‌کردن این دلایل راهکاری پیدا کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام ببخشید یه سوالی دارم
    پسرم ۱۸ سالشه و الان درحال حاضر سه تا دوست دختر همزمان داره و وقتی بهش میگم اینجوری خوب نیس میگه مامان الان عادیه همه اینجوری ان و زمان شما فرق میکرد
    نگرانم که همینطور ادامه بده و در آینده تعهدی توی روابطش نداشته باشه
    چیکار باید بکنم بنظرتون؟؟

    1. سلام و درود
      نوجوانی دوره ایه که بیش از هر کس پیرو دوستان و همسالان هستیم. در این بازه زمانی گفته های والدین کمترین تاثیر را داره. نوجوانان برای روبرویی با واقعیت زندگی نیاز به تجربه دارند اما در نهایت آن چه را که از والدین آموخته اند و دیده اند را بیش از هر چیز در زندگی شان اثر می دن. پس اون ها با الگوبرداری از پدر و مادر و مراقبانی که در کودکی با آن ها بوده اند رفتار خواهند کرد. اما در این بازه زمانی که آینده شان را می‌سازند شما باید در مورد نحوه برخورد با نوجوان و تربیت نوجوان مطالعه کنید و اگر در این خصوص احساس ناکافی بودن داشتید حتما از خدمات مشاوره نوجوان استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره