ماده مخدر غبار | 2 روش ترک مخدر غبار

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ماده مخدر غبار یکی از انواع مخدرهایی است که به‌ تازگی در جامعه رواج پیدا کرده است. متأسفانه درست مانند سایر مخدرهای صنعتی غبار هم با این شعار که اعتیادآور نیست! یا هیچ عوارضی ندارد توانسته طرف‌داران بسیاری پیدا کند. بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که هیچ ماده شیمیایی، به‌ خصوص وقتی شما چندین بار و به طور مرتب از آن استفاده کنید بدون عارضه نخواهد بود.

اما واقعا ماده مخدر غبار چیست؟ ناگهان از کجا در کشور پیدا شد؟ آیا واقعا اعتیادآور است؟ نشانه‌های استفاده از آن چیست؟ اگر می‌خواهید جواب این سؤال‌ها و همین‌طور بسیاری از سؤال‌های دیگر را به دست بیاورید در ادامه این مطلب همراه ما باشید. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که همیشه بهترین راه برای پیشگیری و یا ترک اعتیاد به مخدرها کمک‌ از یک مشاور متخصص است؛ و هیچ راه دیگری تا این حد شما را به نتیجه نزدیک نخواهد کرد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه ماده مخدر غبار می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ماده مخدر غبار چیست؟

ماده مخدر غبار چیست؟

قبل از هر چیز باید راجع به این صحبت کنیم که ماده مخدر غبار چیست؟ غبار یا دست‌پخت نام ماده‌ای است که در منطقه سیستان و بلوچستان کشور ایران وجود دارد؛ و از حشیش به دست می‌آید. و علت نام‌گذاری آن به دست‌پخت نیز همین است. از آنجایی‌ که غبار از حشیش به دست می‌آید پس می‌توانیم بگوییم در اصل ماده مخدر غبار هم از جمله مخدرهایی است که از گیاه شاهدانه به عمل می‌آید. با این‌ حال میزان تأثیر گذاری آن به‌ مراتب بیشتر از خود حشیش است. زیرا این ماده از غلیظ شدن شیره شاهدانه به دست می‌آید. و همین موضوع باعث شده که غبار دارای رنگ قهوه‌ای تیره باشد.

حشیش، ماری‌جوانا و همین‌طور ماده مخدر غبار، همگی دارای ماده‌ای به نام (THC) هستند. این ماده به‌ محض اینکه وارد بدن می‌شود روی گیرنده‌های کانابینوئید مغز تأثیر گذاشته و به همین خاطر احساس آرامش و رضایت خاطر و همین‌طور شادی را در فرد ایجاد خواهد کرد. همین طور ترک این مواد مخدر باید تحت نظارت روانشناس و مشاور ترک اعتیاد باشد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

اعتیاد به مخدر غبار ممکن است یا نه ؟ 

همان‌ طور که گفتیم فروشندگان ماده مخدر غبار، درست مانند فروشندگان هر مخدر صنعتی دیگری برای بیشتر فروختن محصولشان از این حیله قدیمی استفاده می‌کنند که مخدر غبار به‌هیچ‌ عنوان اعتیادآور نیست. در واقع بسیاری از جوانان از تصویر فرد معتادی که جسم و سلامتی‌اش را در راه اعتیاد از دست داده و همین‌طور از نگاه و قضاوت جامعه می‌ترسند؛ از اعتیاد هراس دارند. به همین خاطر فروشندگان سعی می‌کنند به آنها این اطمینان را بدهند که قرار نیست چنین شرایطی پیش بیاید؛ و صرفا قرار است با استفاده از این مخدر برای چند ساعت لذت ببرند.

با این‌ حال حتما می‌دانید که این حرف‌ها واقعیت ندارند. درست است که ماده مخدر غبار یا بسیاری از مخدرهای دیگر وابستگی جسمانی به همراه ندارند و شما درگیر آن تصویری که در ذهنتان ساخته‌اید نمی‌شوید. با این‌ حال مخدرهای صنعتی، جدید و به‌ خصوص غبار، تأثیر روانی بسیار بالایی بر مصرف‌کننده خواهند داشت. لذتی که استفاده از این مخدرها به همراه داشته است باعث می‌شود که فرد برای تجربه مجدد این لذت دوباره رفتارش را تکرار کند. در واقع تکرار این رفتار همان گرفتار شدن در دام اعتیاد است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع مواد مخدر کلیک کنید. 

عوارض استفاده از مخدر غبار

استفاده از ماده مخدر غبار می‌تواند شما را درگیر اعتیاد بکند یا نکند. این موضوع به مسائل بسیاری مثل میزان و دفعات مصرف، سابقه مصرف مواد و … بستگی دارد. اما نکته دیگر این است که اعتیاد تنها پیامد مصرف‌ این ماده نیست. به‌ طور کلی شما از هر ماده شیمیایی اگر به‌ اندازه و درست استفاده نکنید باید منتظر آثار جانبی و پیامدهای منفی آن باشید. حشیش و ماده مخدر غبار هم از این قاعده جدا نیستند. عوارض استفاده از هر دوی این مخدرها شبیه به یکدیگر است. با این تفاوت که نشانه‌ها در مصرف‌کنندگان غبار شدت بیشتری دارد. این نشانه‌ها عبارتند از:

? اختلال در حواس پنج‌گانه

? تحریک‌پذیری بیشتر

?مشکل در حافظه و توجه

? ضعف در حفظ تعادل و هماهنگی حرکات بدن

? اختلالات خواب

?ضعیف‌شدن هورمون‌های جنسی در زنان و مردان

? اختلالات قاعدگی در خانم‌ها

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قوی ترین مواد مخدر کلیک کنید. 

از کجا بفهمیم یک نفر از ماده مخدر غبار استفاده کرده است؟

یکی از پر تکرار ترین سؤال‌ها از روان‌شناسان این است که چطور بفهمیم همسر یا فرزندمان از یک ماده مخدر استفاده می‌کند؟ در جواب این سؤال باید بگوییم که استفاده از ماده مخدر غبار یا هر مخدر دیگری درست مانند استفاده از انواع مواد شیمیایی مثل داروها، نشانه‌هایی را در بدن باقی می‌گذارد.

این نشانه‌ها آن‌قدر واضح هستند که اگر کمی دقت کنید به چشم شما خواهند آمد. اما به یک نکته نیز توجه داشته باشید و آن ­هم اینکه صرفا با دیدن یک نشانه طرف مقابلتان را به استفاده از مخدرها متهم نکنید. این نشانه‌ ها ممکن است به هر دلیل دیگری نیز ایجاد شده باشند. با این‌ حال وجود نشانه بسیار مهم است که به شما می‌گوید باید کمی بیشتر به فکر شرایط باشید. این نشانه عبارتند از:

? افزایش اشتها

? قرمزشدن چشم‌ها

?احساس گیجی و سردرگمی

? توهم

? از دست‌دادن تعادل حرکتی

?اضطراب شدید

? اهمیت‌ندادن به محیط اطراف

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید. 

ترک اعتیاد به ماده مخدر غبار

ترک اعتیاد به ماده مخدر غبار

آخرین و شاید مهم‌ ترین سؤالی که باید به آن جواب بدهیم این است که اگر خودمان یا یک نفر در اطراف ما درگیر اعتیاد به ماده مخدر غبار شده باشد؛ چه باید کرد؟ طبیعتا اولین جواب به این سؤال این است که وی باید برای ترک اعتیاد اقدام کند. اما به خاطر داشته باشید که ترک‌ غیر اصولی مشکلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت. این موضوع به‌ خصوص در مورد مخدرهایی مثل غبار که وابستگی روانی بالایی ایجاد می‌کنند صدق می‌کند. یک ترک اصولی مراحلی دارد که در ادامه راجع به آنها توضیح خواهیم داد.

✨ سم‌ زدایی

سم‌زدایی اولین مرحله در ترک اعتیاد است. همان‌طور که از نام آن پیداست در این مرحله تلاش می‌شود تا سم یا همان ماده مخدر غبار از خون و بدن بیمار به طور کامل خارج شود. برای این کار متخصصین به‌ تدریج میزان مخدر را کاهش خواهند داد و در نتیجه بیمار کمتر درگیر هیجانات منفی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سم زدایی کلیک کنید. 

✨ روان‌ درمانی

در ارتباط با مخدرهایی مثل ماده مخدر غبار، روان‌ درمانی مهم‌ترین بخش درمان است. این مخدرها معمولاً وابستگی روانی شدیدی را برای مصرف‌کننده به همراه می‌آورند. به همین دلیل جداشدن از آنها سخت خواهد بود. بسیاری از مواقع بیمار برای مدتی با وسوسه خود مبارزه می‌کند؛ اما دیر یا زود دوباره تسلیم وسوسه‌هایش شده و به سراغ مخدر می‌رود.

این موضوع نه‌تنها درمان را با مشکل مواجه می‌کند بلکه باعث می‌شود تا خود فرد هم اعتماد به‌ نفس و باورش به توانایی تغییر را از دست بدهد. به‌ علاوه استفاده طولانی‌ مدت از ماده مخدر غبار قطعا باعث تغییراتی در شرایط روحی بیمار شده است.

به خاطر همه این دلایل است که می‌گوییم روان‌ درمانی برای این بیماران واجب و بسیار مهم است. روان‌شناس با آموزش تکنیک‌های لازم به این بیماران به آنها کمک خواهد کرد که با وسوسه‌ها و احساسات منفی‌شان به‌خوبی کنار بیایند و تسلیم وسوسه‌ها نشوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

کلام آخر

هر نوع ماده مخدری، آسیب و پیامد به همراه دارد. شاید شنیده باشید که ماده مخدر غبار اعتیاد ندارد و مصرف آن عوارضی به همراه نمی‌آورد. اما این ماده مخدر مانند دیگر مواد عوارض دارد و فرد را گرفتار خود می‌کند. برای رهایی از این ماده مخدر و هر نوع اعتیاد لازم است که از روانشناس و متخصص ترک اعتیاد کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ماده مخدر غبار می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

ماده مخدر غبار را چطور باید تشخیص بدهیم؟

این ماده رنگ قهوه‌ای تیره داشته، بدون بو و معمولاً به شکل میله‌ای است.

آیا ترک اعتیاد به ماده مخدر غبار ممکن است؟

بله؛ درصورتی‌که از متخصصین و روش‌های اصولی کمک بگیرید ترک وابستگی به این ماده ممکن خواهد بود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره