سندرم اتللو | علت و درمان سندروم اتلو

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سندرم اتللو یک نوع حسادت هذیانی و بیمارگونه است که در آن افراد مدام تصور می‌کنند که شریک عاطفی شان در حال خیانت کردن به آنان است. این موضوع از داستان شکسپیر نشات می‌گیرد که در آن اتللو همسر خود را به این دلیل به قتل می‌رساند. طبیعی است که بعضی از شرایط در یک رابطه اعتماد افراد را سلب می‌کند. اما اگر افراد تصمیم به بخشش و ادامه زندگی مشترک می‌گیرند؛ باید سعی کنند این موضوع را فراموش کرده و به شریک خود شانس دوباره ای بدهند. این موضوع گاهی به قدری شدید و حاد می‌شود که افراد را مجبور به جدایی از یکدیگر می‌کند. به همین دلیل پیشگیری و یا درمان این حالت بسیار حائز اهمیت است. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندرم اتللو می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سندرم اتللو

سندرم اتللو زمانی بروز می‌کند که افراد با حداقل شواهد و مدارک و یا حتی نشانه های خیانت، شریک خود را به این موضوع متهم کرده و حتی به طرف مقابل تهمت می‌زنند. البته این به معنی نادیده گرفتن نشانه های خیانت و توجه نکردن به رفتارهای همسر نیست. اما بهتر است در این مورد زیاده روی نکرده و کمی اعتماد کنید. در بیشتر موارد نشانه های این سندرم با دیگر علائم نیز همراه است که موجب آسیب هم به خود فرد و هم به دیگران می‌گردد. به همین دلیل باید اطلاعاتی در این مورد داشت. جلوگیری از این موضوع هم به تداوم رابطه و هم کاهش احتمال ابتلا منجر می‌گردد. برای اطلاع از نشانه های حس مالکیت و حسادت در روابط کلیک کنید.

نشانه های ابتلا به سندرم اتللو

نشانه سندرم اتللو

طبیعی است که افراد مبتلا به سندرم اتللو به دلیل افکاری که در مورد گذشته و یا زمان حال همسر خود دارند؛ نشانه های رفتاری از خود بروز می‌دهند. در واقع آنان هیچ کنترلی بر بر این موضوع نداشته و به صورت بیمارگونه در حال پیدا کردن نشانه ای هستند که حرف خود را اثبات کنند. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی با نشانه های حسادت در رابطه کلیک کنید.

تمرکز و کنترل شدید بر رفتارهای همسر

بازجویی از همسر و متهم کردن او

ایجاد محدودیت برای همسر در زمینه های مختلف. مانند فعالیت در شبکه های اجتماعی، وقت گذرانی با دوستان و…

غافل گیری همسر برای مچ گیری از او

مجبور کردن همسر برای ماندن در خانه و وقت گذرانی با او

باج گیری عاطفی

سرزنش همسر

بی توجهی به شواهدی که همسر در این مورد ارائه می‌دهد

تهدید همسر با رفتارهای خشونت آمیز

بروز رفتارهای خود آسیب رسان مانند خودکشی

سندرم اتللو شدید

فراموش نکنید که سندرم اتللو شدید، می‌تواند مشکلات زیادی را برای هر دو نفر ایجاد کند. در واقع چنین افرادی خود نیز آرامش کافی را نداشته و در زندگی مشترک نمی‌توانند احساس خوشحالی کنند. این موضوع در بیشتر موارد به پایان رابطه به شکل بدی منجر می‌شود. حتی اگر افراد این رابطه را ادامه نیز بدهند؛ فشار زیادی به آنها وارد شده و مسائل زیادی را تجربه می‌کنند. برای آشنایی با نشانه های شخصیت پارانویید کلیک کنید.

دلایل ابتلا به سندرم اتللو

نمی‌توان علت خاصی را برای ابتلا به سندرم اتللو مشخص کرد. اما به طور کلی برخی از عوامل بیشتر افراد را در معرض ابتلا به سندرم قرار می‌دهد. در این قسمت به بررسی این عوامل می‌پردازیم.

?اختلالات اضطرابی: افرادی که مبتلا به اختلالات اضطرابی هستند؛ به دلیل عزت نفس پایین و احساس ناامنی زیادی که در مقابل بقیه افراد می‌کنند، دچار این سندرم نیز می‌گردند.

?ابتلا به اسکیزوفرنی: اسکیزوفرنی توهم های زیادی برای افراد ایجاد می‌کند. این دسته از افراد به اطرافیان خود بدبین شده و تصور می‌کنند همه افراد می‌خواهند به آنها آسیب بزنند.

?اختلالات شخصیت: به طور کلی سندرم اتللو نشانه های بسیار مشابهی با اختلالات شخصیتی دارد. برای مثال افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت پارانویید یا شخصیت مرزی هستند؛ بیشتر احتمال دارد که به چنین سندرمی نیز مبتلا شوند.

?آسیب های مغزی: آسیب های مغزی مانند ابتلا به پارکینسون و یا هانتیگتون، هذیان هایی برای افراد ایجاد می‌کنند که سندرم اتللو نیز یکی از آنهاست.

?اعتیاد به مواد مخدر: مصرف مواد مخدر و یا حتی سومصرف الکل نیز منجر به بروز سندرم اتللو می‌گردد. بر اساس پژوهش های انجام شده در این زمینه 34 درصد افرادی که اعتیاد به الکل دارند به این سندرم مبتلا می‌شوند.

البته این بدان معنا نیست که افرادی که به این مشکلات دچار هستند قطعا سندرم اتللو را نیز تجربه می‌کنند؛ اما بهتر است در این شرایط، اقدامات لازم را انجام داده و از این بیماری پیشگیری کنند.

حتما از کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

درمان سندرم اتللو

درمان سندرم اتللو

حسادت بیمارگونه افراد نسبت به شریک عاطفی شان منجر به بروز احساس مالکیت در آنها می‌شود. همچنین رفتارهای افراطی دیگری را نیز در پی دارد که به هر دو طرف آسیب می‌زند. با اینکه درمان هذیان های مختلف، ساده نیست اما به هر حال افراد باید برای کنترل علائم آن تلاش کرده و از متخصص کمک بگیرند. این موضوع هم با روش های روانشناختی و هم دارویی درمان پذیر است. معمولا متخصصین در این مورد درمان های شناختی رفتاری را بیشتر پیشنهاد می‌کنند. اما به طور کلی بهتر است افراد در ابتدا بیماری های مرتبط به این موضوع را درمان کرده؛ در این حالت این نشانه ها نیز کمرنگ تر می‌شوند. همچنین این افراد در مقابل درمان مقاومت کرده و تمایلی به تغییر ندارند؛ به همین دلیل بهتر اطرافیان آنها را برای درمان ترغیب کنند.

پیامدهای عدم درمان سندرم اتللو

درمان سندرم اتللو و یا حتی پیشگیری از آن درزندگی مشترک و روابط عاطفی بسیار اهمیت دارد. در صورتی که این اختلال درمان نشود؛ مشکلات حادتری برای آنها ایجاد کرده و همچنین در نهایت به جدایی منجر می‌گردد. این اختلال پیش رونده بوده و بسیار احتمال دارد که به اختلالات جدی تری منجر گردد. بعد از مدتی ارتباط با افراد قطع شده و حتی نشانه های اسکیزوفرنی را از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل درمان این بیماری و حتی کنترل نشانه های آن مهم است. برای اطلاع از نشانه های غیرت در مردان کلیک کنید.

سخن پایانی

در صورتی که به همسر خود در اثر رفتارهای گذشته او شک دارید؛ این موضوع کاملا طبیعی بوده و خارج شدن از این حالت نیاز به زمان دارد. بهتر است در این مورد با همسر خود صحبت کرده و او را در جریان بگذارید. به دلیل اینکه این افکار می‌تواند شدید شده و زوجین را مبتلا به سندرم اتللو کند. در این زمینه بهتر است افراد از یک متخصص کمک گرفته و درمان را آغاز نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندرم اتللو می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره