هذیان خود بزرگ بینی | ویژگی های افراد خود بزرگ بین

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هذیان خود بزرگ بینی یا مگالومانیا، از انواع هذیان ها بوده که در صورت ابتلا به بیماری های مختلفی در این زمینه، افراد به آن دچار می‌شوند. همانطور که از اسم این نوع هذیان مشخص است؛ افراد دچار احساس خود بزرگ بینی شده و تصور می‌کنند که در مرکز جهان قرار دارند. تصور می‌شود که این نوع از هذیان مخرب‌ترین نوع آن است چرا که افراد را مبتلا به نشانه‌های پارانویید کرده و مشکلات زیادی برای آنها ایجاد می‌کند. در این حالت آن‌ها به صورت مداوم از همه چیز و همه کس فرار کرده و به این توهم خود دامن می‌زنند. در واقع این حالت باعث می‌شود تا آنها حتی نسبت به نزدیک افراد زندگی خود نیز مشکوک شوند.

برای دریافت مشاوره در زمینه هذیان خود بزرگ بینی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

هذیان خود بزرگ بینی

ابتلا به هذیان خود بزرگ بینی در طیف وسیعی از بیماری های روانی مشاهده می‌شود؛ همچنین برای افراد مشکلات زیادی نیز ایجاد می‌کند. این افراد خود را انسان مهم و سرشناسی می‌دانند که همه جهان در حال برنامه ریزی برای آسیب زدن به آنها هستند. به همین دلیل به دیگران بدبین و شکاک شده و حتی از آنها فاصله می‌گیرند.

در برخی موارد بروز نشانه های این نوع هذیان در افراد سالم نیز مشاهده می‌شود. به این معنی که این دسته از به بیماری های روانی مبتلا نبوده و هیچ گونه نشانه دیگری از خود بروز نمی‌دهند. فراموش نکنید که این مورد با اعتماد به نفس متفاوت بوده و توهم غیرواقعی افراد در مورد خودشان است. در واقع آنان خود را به خاطر چیزی مهم می‌دانند که اصلا وجود ندارد. برای اطلاع از انواع اختلالات هذیان و انواع هذیان کلیک کنید.

علل بروز هذیان خود بزرگ بینی

علل هذیان خود بزرگ بینی

افراد به دلایل مختلفی به هذیان خود بزرگ بینی مبتلا می‌شوند. این موضوع هم ریشه روانی داشته و هم منشا جسمانی دارد. در برخی موارد آسیب های مغزی و عصبی باعث بروز چنین توهمی می‌گردد. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شود. برای آشنایی با نشانه های بیمار اسکیزوفرنی کلیک کنید.

افسردگی شیدایی

ابتلا به اختلالات پارانویید

اسکیزوفرنی

عقده حقارت

همچنین برخی از عوامل زمینه ای نیز بیشتر افراد را در معرض این موضوع قرار می‌دهد. عواملی مانند اعتیاد، ابتلا به سفلیس، آسیب های دوران کودکی و… همگی در این مورد موثر هستند. برای آشنایی بیشتر با نشانه های شخصیت پارانویید کلیک کنید.

نشانه های هذیان خود بزرگ بینی

نشانه هذیان خود بزرگ بینی

تشخیص نشانه های هذیان های خود بزرگ بینی، بسیار دشوار است. به دلیل اینکه این افراد بسیارتلاش می‌کنند که حالات خود را از دیگران پنهان کنند. همچنین این نشانه ها با نشانه های بیماری های مختلفی همپوشانی دارد به همین دلیل نمی‌توان به راحتی آن را شناسایی نمود. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند.

?پافشاری بر هذیان های ذهنی

افراد مبتلا به هذیان خود بزرگ بینی بسیار بر حقیقت و درستی هذیان های خود پافشاری کرده و تلاش می‌کنند تا این موضوع را به دیگران تحمیل نیز می‌کنند. در واقع آنان انقدر در این مورد توضیح می‌دهند و پافشاری می‌کنند که دیگران را متقاعد سازند.

?دلبستگی به فانتزی ها

هذیان خود بزرگ بینی باعث می‌شود افراد به فانتزی های ذهنی خود وابستگی پیدا کنند. از آنجایی که آنها را خود را با وجود این هذیان ها بهتر و بالاتر می‌دانند به همین دلیل به چنین طرز تفکری علاقه داشته و نمی‌خواهند واقعیت را بپذیرند.

?اختلال در خواب

طبیعی است که با وجود هذیان خودبزرگ بینی در خواب افراد نیز اختلال ایجاد می‌شود. این افراد سطح بالایی از هیجان و مشکلات عصبی را تجربه می‌کنند به همین دلیل نمی‌توانند خواب راحتی داشته باشند. همچنین همواره هوشیار خوابیده و منتظر خطرات احتمالی هستند.

?انزوا و گوشه گیری

داشتن توهم خود بزرگ بینی باعث انزوا و گوشه گیری و فاصله گرفتن از دیگران می‌شود. از طرفی آنها به دلیل حس خود برتربینی از دیگران فاصله گرفته و از طرفی دیگر از دیگران به دلیل صدماتی احتمالی می‌ترسند. به همین دلیل خود را از دیگران دور می‌کنند.

?فعالیت بدنی

در چنین شرایطی فعالیت بدنی این افراد نیز بیشتر شده و بیشتر در تلاش هستند. با وجود هذیان خود بزرگ بینی اعتماد به نفس افراد بالا رفته، انرژی آنها افزایش یافته و همچنین بیش از حد کار می‌کنند. در برخی موارد به دلیل تصورات خود احساس خستگی ناپذیری دارند.

?بی ثباتی خلق و خو

افرادی که خود را بالاتر و برتر از دیگران می‌دانند؛ در خلق و خو و رفتارهای خود نیز هیچ گونه ثباتی ندارند. آنها لحظه ای خوشحال بوده و مدتی بعد ناراحت می‌شوند. همچنین احساسات آنها کاملا سطحی است.

?عدم همدلی با دیگران

با وجود هذیان خود بزرگ بینی، آنها با دیگران احساس همدلی نکرده و به احساسات دیگران هیچ اهمیتی نمی‌دهند. در واقع آنها فقط شرایط خود را در نظر گرفته و حتی آسیب زدن به دیگران را نیز مجاز می‌دانند.

?مقاومت در مقابل تغییر

از آنجایی که چنین افرادی بسیار حق به جانب هستند و تصور می‌کنند که همواره آنها کار درست را انجام می‌دهند؛ تمایلی به تغییر کردن ندارند. آنها همیشه طبق برنامه ریزی خود پیش رفته و اشتباهات خود را نمی‌پذیرند.

?خود بزرگ بینی

اصلی ترین ویژگی داشتن هذیان خود بزرگ بینی، داشتن همین روحیه تکبر و غرور است. در واقع آنان خود را بیشتر از چیزی که هستند تصور می‌کنند. چنین افرادی به نظرات دیگران هیچ اهمیتی نداده و خود را برتر و بزرگ از اطرافیان خود می‌دانند. این ویژگی ها را در شخصیت خودشیفته نیز مشاهده می‌کنید.

?حسادت

یکی دیگر از ویژگی های آنان حسادت کردن به دیگران است. البته آنها این مورد را قبول داشته و حتی به آن اقرار هم می‌کنند. آنها نمی‌توانند پیشرفت و موفقیت دیگران را ببینند و همواره آنها باید در مرکز توجه دیگران باشند.

?قضاوت های بی جا

ابتلا به هذیان خود بزرگ بینی باعث می‌شود که افراد در مورد بقیه قضاوت های بی جا داشته و اظهار نظر کنند. همچنین آنها از اینکه در مورد دیگران صحبت کنند نمی‌ترسند و نظرات خود را به راحتی بیان می‌کنند.

?عدم پذیرش اشتباهات

در چنین شرایطی، طبیعی است که افرادی که هذیان خود بزرگ بینی دارند؛ اشتباهات خود را به راحتی نپذیرند و همه تقصیرها بر گردن فرد دیگری بیاندازند. آنها معتقدند که هرگز مرتکب اشتباه نمی‌شوند.

برای عضویت در کانال تلگرام ذهن نو کلیک کنید.

درمان هذیان خود بزرگ بینی

با اینکه این معمولا هذیان خود بزرگ بینی با نشانه های دیگری نیز همراه است و برای درمان در ابتدا باید عامل بیماری را از بین برد؛ اما به طور کلی تا حدی می‌توان این موضوع را کنترل کرد. این کار هم با دارو درمانی و هم کمک گرفتن از مشاور امکانپذیر است.

درمان اختلالات مرتبط و کمک گرفتن از مشاور

برای درمان هذیان خود بزرگ بینی، در ابتدا باید بیماری های مرتبط درمان گردند. برای مثال اگر به دلیل اسکیزوفرنی فرد به این گونه هذیان ها مبتلا شده است؛ باید در ابتدا این بیماری را تحت کنترل درآورد. بعد از آن نشانه های هذیان نیز کمرنگ تر می‌گردند. برای اینکار افراد باید از متخصص روانشناس و روانپزشک کمک گرفته و روش های دارویی و روانشناختی را در کنار یکدیگر پیش ببرند.

سخن پایانی

هذیان خود بزرگ بینی در بیشتر موارد به تنهایی بروز نمی‌کند. در واقع بیماری های مختلف روانی منجر به بروز چنین حالتی گردیده و مشکلات زیادی را برای خود فرد و اطرافیان او به وجود می‌آورد. از آنجایی که بعد از مدتی فرد به طور کامل ارتباط خود را واقعیت از دست می‌دهد؛ به همین دلیل بهتر است اطرافیان به او کمک کرده و برای درمان به او کمک کنند. درمان این نوع از هذیان با کمک روانشناس و روانپزشک امکانپذیر است.

برای دریافت مشاوره در زمینه هذیان خود بزرگ بینی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره