آرام کردن خانه در فصل امتحان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آرام کردن خانه در فصل امتحان از وظایف والدین محسوب می‌شود. خانواده‌هایی که دارای فرزند محصل هستند باید در فصول امتحانات محیط آرامی را برای فرزند خود محیا کرده و از او حمایت کنند. برخی از والدین همواره معتقد هستند که فرزندان آنها باید قادر باشند تا در هر شرایط درس بخوانند در غیر ایین صورت شرطی شده و تنها در شرایطی خاص می‌توانند درس بخوانند. اما اینطور نیست. فراموش نکنید که درس خواندن نیاز به تمرکز کافی داشته و اطرافیان باید حداقل های یک محیط لازم برای مطالعه را فراهم کنند. از طرفی اگر والدین از فرزند خود انتظار موفقیت و نمرات بالا دارد؛ این یکی از شروط محسوب می‌شود. البته خود فرد نیز باید بتواند خود را با شرایط مختلف وقف داده و برای درس خواندن تلاش کند. برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آرام کردن خانه در فصل امتحان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

آرام کردن خانه در فصل امتحان

به طور کلی مفهوم امتحان برای دانش آموزان استرس زیادی را به همراه دارد. حال اگر این فشار روانی درونی با شرایط پرتنش بیرونی نیز همراه گردد؛ طبیعی است که دانش آموزان نمی‌تواند با کیفیت درس خوانده و امتحانات را به خوبی پشت سر بگذارد. آرام کردن خانه در فصل امتحان از این جهت ضرورت دارد که تا حدی اضطراب دانش آموز را کاهش داده و بتواند با کیفیت بالاتری مطالعه کند. برخی از افراد برای درس خواندن، کتابخانه را انتخاب می‌کنند. اما بازهم زمانی که به خانه برمی‌گردند و قصد استراحت کردن را دارند؛ بهتر است محیط خانه تا حدی آرام باشد. برای اطلاع از نقش خانواده در اضطراب افراد کلیک کنید.

روش های آرام کردن خانه در فصل امتحان

روش های آرام کردن خانه در فصل امتحان

فراموش نکنید که بیشتر حالات جسمانی که دانش آموزان در این دوران تجربه می‌کنند ناشی از استرس آنها برای امتحان است. بیشتر والدین در چنین شرایطی تنها به شرایط جسمانی فرزند خود اهمیت داده و سعی در برطرف کردن آنها دارند. اما بهتر است در ابتدا با آرام کردن خانه در فصل امتحان، عامل این نشانه های جسمانی را از بین ببرند. برخی از روش هایی که والدین می‌توانند در این زمان از آنها استفاده کنند؛ شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از راه های تشویق نوجوان به درس خواندن کلیک کنید.

?مدیریت زمان

در قدم اول باید به فرزند خود  برنامه ریزی و مدیریت زمان را بیاموزید. این مورد تا حد زیادی اضطراب دانش آموزان را کاهش می‌دهد. با او در این مورد صحبت کرده و او را با اهمیت این موضوع آشنا کنید. در واقع اینکار نیز یکی از اقدامات لازم در جهت آرام کردن خانه در فصل امتحان است که تاثیرات بسیاری در روحیات دانش آموز دارد.

?وارد نکردن استرس و اضطراب به فرزند

برخی از خانواده ها آرام کردن خانه در فصل امتحان را تنها در سکوت و سر و صدا نکردن می‌دانند. اما برای اینکه دانش آموز در این دوران آرامش داشته باشد؛ والدین نباید به آنها استرس وارد کرده و یا فشار بیاورند. در واقع او خود به قدر کافی نگرانی دارد اگر والدین نیز به صورت مداوم با او در این مورد صحبت کرده و یا حتی او را تهدید کنند؛ اوضاع بدتر می‌شود. فراموش نکنید که اگر از فرزند خود انتظار گرفتن نمرات بالا را دارید اینکار به صورت کاملا برعکس عمل کرده و برای او مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

?از تنش های خانوادگی جلوگیری کنید

در این دوران سعی کنید تنش ها و اختلافات خانوادگی را به حداقل برسانید. با وجود چنین مسائلی در خانه، اعضای خانواده نیز تحت تاثیر قرار گرفته و استرس بیشتری را تجربه می‌کنند. آرام کردن خانه در فصل امتحان به معنی سرکوب کردن احساسات یا نپرداختن به مشکلات نیست. بلکه باید تنها تا زمان پایان امتحانات آنها را مدیریت کرد.

?تشویق تلاش

چیزی که مهم تر از تایید بر نمرات و یا حتی آرام کردن خانه در فصل امتحان است؛ تشویق کردن تلاش و کوشش دانش آموزان است. آنها باید بدانند که در حال انجام کاری مهم و سخت هستند و این تنها با توجه و تحسین اطرافیان حاصل می‌شود. بهتر است برای نمرات آنها سقفی تعیین نکرده و تنها بر میزان تلاش آنها تمرکز کنید.

برای آشنایی با روش صحیح درس خواندن کلیک کنید.

?داشتن تغذیه مناسب و تفریح

در ایام امتحانات، موضوع دیگری که حائز اهمیت است؛ شامل تغذیه مناسب، استراحت و تفریح می‌گردد. برخی از خانواده ها تنها تمرکز خود را بر میزان درس خواندن معطوف می‌کنند و آنها انتظار دارند که در قبال آرام کردن خانه در فصل امتحان، دانش آموز نیز تمام زمان خود را به مطالعه اختصاص دهد. اما اگر در این دوران افراد خواب و استراحت کافی نداشته باشند یا حتی زمانی را به تفریح اختصاص ندهند؛ قطعا شاهد نتایج خوبی نخواهند بود. گاهی حتی انگیزه خود را برای درس خواندن بیشتر از دست داده و حتی عصبی می‌شوند.

?نترساندن او از شکست

برخی از والدین همواره قضاوت عجولانه کرده و قبل از اینکه حتی دانش آموز امتحان خود را بدهد؛ او را مورد سرزنش قرار می‌دهند. بهتر است او را از شکست نترسانید بلکه او را ترغیب کنید که بیشتر تلاش کند. ترس منجر به اضطراب شده و استرس نیز عملکرد افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی تصور می‌کنند که با ترساندن فرزند خود در کنار آرام کردن خانه در فصل امتحان باعث تلاش بیشتر در او می‌شوند. اما این روش درست نبوده و تاثیرات بدی دارد. برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان کلیک کنید.

?همراهی کردن با فرزند

بهتر است والدین علاوه بر آرام کردن خانه در فصل امتحان، با فرزند خود در این دوران همراهی کنند. برخی از خانواده ها در این دوران همه تفریحات خود را انجام می‌دهند تنها فرزند را محدود می‌کنند. در این شرایط فرزند با اینکه در خانه برای مطالعه مانده است اما تمام حواس او پیش خانواده است و تمکز کافی برای مطالعه ندارد.

?کاهش رفت و آمدها

معمولا خانواده های دارای فرزند محصل نسبت به زمان امتحانات آگاه هستند. اما آشنایان تان فرزند محصلی نداشته باشند، احتمال زیاد نسبت به زمان امتحان فرزند شما آگاهی لازم را ندارند. پس این وظیفه شماست که برای موفقیت کودک خود، از آن‌ها بخواهید ملاقات ها و دورهمی ها را به زمان دیگری موکول کنند. با این حال اگر مهمان ناخوانده هم داشتید، از فرزندتان بخواهید که از روش های افزایش تمرکز در مطالعه استفاده کند.

اهمیت آرام کردن خانه در فصل امتحان

اهمیت ارام کردن خانه در فصل امتحان

فراموش نکنید که آرام کردن خانه در فصل امتحان برای دانش اموزان بسیار حائز اهمیت است. اینکار تنها به دلیل پیشرفت تحصیلی و نمرات بالاتر در امتحانات نیست. بلکه در چنین شرایطی دانش آموز تمرکز کردن را بیشتر آموخته و بیشتر از هر زمان دیگری به آرامش نیاز دارد. همراهی والدین و تلاش آنها برای کمک کردن به دانش آموز بسیار موثر بوده و نه تنها روحیه فرد را تقویت می‌کند بلکه منجر به ارتباط بهتر با خانواده نیز می‌گردد.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

سخن پایانی

آرام کردن خانه در فصل امتحان منجر به ایجاد فرصتی برای همبستگی بیشتر بین اعضای خانواده می‌گردد. برای همه افراد شرایطی ایجاد می‌شود که نیاز به آرامش بیشتری دارند. به همین دلیل باید همه با هم همکاری کرده تا این دوران به خوبی به پایان برسد. به طور کلی درس خواندن و دوران امتحانات نیز یکی از این دوران هاست. تلاش و اراده دانش آموزان در کنار همکاری والدین می‌تواند منجر به شرایط خوبی گردد. افراد بهتر است در این مورد با یک مشاور تحصیلی نیز صحبت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه آرام کردن خانه در فصل امتحان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره