دخالت پدر در انتخاب رشته | 6 روش جلوگیری از دخالت والدین در انتخاب رشته

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دخالت پدر در انتخاب رشته همیشه باعث سرکوب استعداد نوجوان ها شده است. بسیاری از پدر ها نسبت به رشته فرزندان خود حساسیت نشان می‌دهند و توجهی به استعداد و علایق فرزندان خود نمی‌کنند. همین رفتار موجب نارضایتی فرزندان از رشته تحصیلی و ناتوانی در یافتن شغل می‌شود.

اما شما به عنوان پدر و مادر باید به استعداد و علاقه فرزند خود توجه کنید. دخالت پدر در رشته اغلب موارد به سود فرزند نبوده است. خیلی از آدم ها به دلیل دخالت و نداشتن اجازه پدر؛ وارد رشته مورد علاقه خود نشده اند. همین موضوع منجر به افت تحصیلی آنها شده است. برای جلوگیری از این رفتار پدر و مادرها حتما از روانشناس کمک بگیرید تا از حق خود دفاع کنید. در ادامه روش هایی برای مقابله با این دخالت های شرح داده ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه دخالت پدر در رشته می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دخالت پدر در انتخاب رشته چگونه است؟

دخالت پدر در رشته و شغل چگونه است؟

خانواده ها در اغلب موارد می‌خواهند که فرزندشان رشته ای که مورد تایید خودشان هست را انتخاب کنند. مثلا اگر پدر مهندس است؛ به احتمال خیلی زیاد انتظار دارد که فرزندش هم مهندس بشود. یا اگر پدر دکتر است، توقع دارد که فرزندش نیز دکتر شود. گاهی این موضوع هم بر عکس است. برخی از فرزندان عاشق شغل پدر خود هستند اما پدر به خاطر سختی هایی که تجربه کرده، اصلا علاقه ندارد تا فرزندش همان شغل را داشته باشد. دخالت پدر در رشته گاهی نیز به دلیل کسب جایگاهی است که خود آرزوی آن را داشته است. مثلا پدر آرزوی پزشکی داشته اما به آن دست نیافته است. به همین دلیل به فرزند خود اصرار دارد که باید پزشک شود. (حتما درباره فرسودگی تحصیلی بخوانید).

دخالت پدر در رشته، در دختر ها بسیار بیشتر از پسر ها است. مخصوصا اگر پدر رشته انتخابی دختر خود را دوست نداشته باشد. در جامعه ای مانند ایران آرایشگری فنی است که اغلب دخترها به آن علاقه دارند اما پدر ها هیچ علاقه ای به این کار ندارند و حتی آن را بد می‌دانند. به همین دلیل اجازه ورود به آرایشگری از دختر گرفته می‌شود. دلایل زیادی در بروز دخالت‌پدر در رشته وجود دارد که در این مقاله به کل راجع به آن توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

دلایل دخالت پدر در انتخاب رشته

✅ انتخاب رشته بر اساس عرف و سنت خانوادگی

✅ دخالت‌به دلیل علاقه خود پدر به رشته

✅عدم توجه به هوش فرزند

✅ آرزوی خود پدر

✅ چشم و هم چشمی

✅بلند پروازی پدر

✅ درآمد شغلی

✅ دیدگاه جامعه

روش های جلوگیری از دخالت پدر در انتخاب رشته

روش های جلوگیری از دخالت پدر در رشته و شغل

نقش والدین در انتخاب رشته باید به شیوه حمایتی باشد. دخالت پدر در رشته نباید به دلیل عدم علاقه خود باشد. شما به عنوان والد باید به سلیقه و استعداد فرزندان خود احترام بگذارید. در این بخش مقاله راجع به روش های جلوگیری از دخالت پدر و مادر در رشته صحبت کرده ایم.

✨ دلیل آنها را بپرسید

اولین کار برای جلوگیری از دخالت پدر و مادر در انتخاب رشته، جستجوی دلیل مخالفت است. برای اینکه دلیل دخالت و مخالفت پدر را متوجه شوید، باید دلیل آن ها را بپرسید. اینکه بنا بر چه استدلالی به شما اجازه انتخاب رشته مورد علاقه تان را نمی‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه انتخاب رشته کنکور کلیک کنید.

✨ اهداف خود را توضیح دهید | دخالت پدر و مادر در انتخاب رشته

بعد از اینکه دلیل دخالت پدر در رشته را جویا شدید؛ زمان آن رسیده که اهداف خود را توضیح دهید. حتما باید به پدر توضیخ دهید که به فلان دلیل و هدف قصد دارم که این رشته را انتخاب کنم. تا پدر و مادرتان از اهداف شما مطلع شود.

✨ میزان علاقه و استعداد خود را بیان کنید

بیان علاقه و استعداد مهم ترین کار برای جلوگیری از دخالت پدر در انتخاب رشته است. برای جلب رضایت پدر و مادر باید از علاقه خود صحبت کنید. به او بگویید که شما در این رشته موفق خواهید شد و در رشته خود پیشرفت خواهید کرد. بی علاقگی شما به مباحث درس موجب بی حوصلگی برای درس خواندن می‌شود.

✨ سنت های خانوادگی را بشکنید

معمولا در خانواده ها یک سنت عرف می‌شود و تمامی اعضا همان راه را ادامه می‌دهند. اما همه انسان ها که یک استعداد و علاقه مندی ندارند! به همین دلیل لازم است که گاهی این سنت ها را برای تیک زدن اهداف و آرزوهای خود بشکنید. دخالت پدر در رشته را حل کنید تا به سراغ استعداد و توامندی های خود بروید.

✨ تست استعدادیابی بدهید | دخالت پدر و مادر در انتخاب رشته

یکی از کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از دخالت پدر در انتخاب رشته انجام دهید، تست استعدادیابی است. اگر پدر شما به شدت مخالف رشته مورد علاقه شما بود، تست استعدادیابی انجام دهید تا به صورت علمی به او ثابت کنید که شما به چه شغلی علاقه مند هستید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استعدادیابی نوجوانان و جوانان کلیک کنید.

✨ از روانشناس کمک بگیرید

یکی از کارهایی که حتما باید برای جلوگیری از دخالت پدر در رشته انجام دهید، کمک از روانشناس است. با کمک روانشناس پدر خود را می‌توانید راضی کنید که طبق علاقه خود پیش بروید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

کلام آخر

دخالت پدر در انتخاب رشته آینده فرزند را خراب می‌کند. پدر و مادران باید علاقه فرزندان خود را در نظر بگیرند و به خواسته آنها احترام بگذارند. اینکه شما به آرزوی خود نرسیده اید؛ دلیل بر این نیست که فرزندتان این آرزو را برآورده کند. همه پدر و مادر ها برای انتخاب رشته فرزند شام در اقدام اول باید استعداد و علاقه مندی های او را در نظر بگیرند. و در با کمک روانشناس به انتخاب بهتر فرزند کمک کنند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دخالت پدر در انتخاب رشته می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره