رشته طراحی و دوخت | 4 گرایش رشته طراحی و دوخت

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رشته طراحی و دوخت هنرجویان خلاق و خاص خود را دارد. اگر بخواهیم رشته های پر طرفدار چند سال اخیر را در بین دانش آموزان و دانشجویان، به خصوص دختران بررسی کنیم؛ به طور قطع رشته طراحی و دوخت یکی از پرطرفدار ترین آن ها به شمار می‌رود. این رشته علاوه بر جذابیتی که در طول دوران تحصیل دارد، از بازار کار و آینده شغلی خوبی نیز برخوردار است. این رشته در 3 مقطع کاردانی، کارشناسی پیوسته / ناپیوسته و ارشد دانشجو جذب می‌کند. اگر به این رشته علاقه مند هستید بهتر است که آزمون استعدادیابی بدهید و در حیطه علاقه مندی خود تحصیل کنید. برای دریافت مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته طراحی و دوخت می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

رشته طراحی و دوخت چیست؟

رشته طراحی و دوخت چیست؟

رشته طراحی و دوخت همانطور که از نامش پیداست، به طراحی و دوخت لباس اشاره دارد. با پیشرفت صنعت پوشاک، امروزه نیاز بیشتری به افراد متخصص در زمینه طراحی و دوخت احساس می‌شود. از این رو، فارغ التحصیلان این رشته جایگاه مناسبی از نظر بازار کار خواهند داشت. این رشته را می‌توان در پایان سال نهم و برای انتخاب رشته دبیرستان انتخاب کرد و وارد هنرستان شد. پس از پایان دوره دبیرستان شما می‌توانید از طریق معدل، یا شرکت در کنکور فنی و حرفه ای وارد دانشگاه شوید.

لازم به ذکر است که دانش آموزان برای انتخاب رشته سال دهم، می‌توانند هم وارد هنرستان فنی و حرفه ای و هم وارد هنرستان کار و دانش بشوند. در این مقاله کامل راجع به رشته رشته طراحی و دوخت صحبت کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

توانایی و استعداد لازم برای ورود به رشته طراحی و دوخت

کسانی که وارد رشته طراحی و دوخت می‌شوند، باید یک سری ویژگی ها و توانایی هایی را داشته باشند تا بتوانند راحت تر به هدف دلخواه خود برسند. از جمله این ویژگی ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

? علاقه به طراحی دستی، دیجیتالی و…

?علاقه مند به یادگیری الگو کشی و دوخت لباس

? داشتن روحیه تیمی

?مهارت های ارتباطی بالا

? قدرت تحلیل بالا

?انتقاد پذیری و پیش برد پروژه در مسیر علایق و سلایق افراد جامعه

گرایش های رشته طراحی‌ و دوخت

رشته طراحی و دوخت در 3 مقطع دانشجو جذب می‌کند که در ادامه گرایش های مختلف این رشته را در 3 مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد را مطالعه می‌کنید.

? کاردانی رشته طراحی و دوخت

دانشجویان با سپری کردن کنکور یک مرحله و قبولی، می‌توانند با دوخت لباس به شیوه تخصصی آشنا شوند. ضخیم دوزی، نازک دوزی و دوخت لباس کودک در این مقطع آموزش داده می‌شود. در کاردانی دو گرایش رشته طراحی و دوخت وجود دارد که در ادامه ذکر کرده‌ایم. 

?طراحی و دوخت

? طراحی پوشاک

? کارشناسی رشته طراحی و دوخت

بعد از گذراندن دوره کاردانی رشته طراحی و دوخت، دانشجویان می‌توانند برای تحصیل در مقطع کارشناسی اقدام کنند. و باید 4 سال برای سپری کردن دوره کارشناسی وقت بگذارند. 

?تکنولوژی طراحی و دوخت

? طراحی پوشاک

? کارشناسی ارشد رشته طراحی و دوخت

بعد از اینکه کارشناسی تمام شد. داوطلبان رشته طراحی و دوخت می‌توانند برای انتخاب گرایش دوره کارشناسی ارشد اقدام کنند. 

?طراحی پارچه و لباس

? هنرهای سنتی

?طراحی لباس زنان

? طراحی لباس مردان

?طراحی لباس کودکان

? مدیریت طراحی مد

?طراحی مد و تکنولوژی و …

? دکترا

دانشجویان رشته طراحی و دوخت می‌توانند در رشته دکترا نیز تحصیل کنند. علاوه بر رشته طراحی می‌توانند در رشته های مد و نساجی، مدیریت پوشاک، مد و پوشاک ادامه تحصیل دهند. در دوره دکترا دانشجویان اغلب به تحقیق و پژوهش در زمینه صنعت مد و طراحی لباس می‌پردازند. و وضعیت بازار مد را ارزیابی می‌کنند. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بهترین رشته تحصیلی در دانشگاه کلیک کنید. 

دروس مهم دانشگاهی رشته طراحی و دوخت

در ادامه دروس مهم در مقاطع کاردانی و کارشناسی رشته طراحی و دوخت را بررسی کرده‌ایم.

❌ دروس مهم مقطع کاردانی

هنر و تمدن اسلامی تاریخ پارچه و نساجی تاریخ پوشاک ایران و جهان
شناخت الیاف و پارچه بافت پارچه دوخت سنتی
چاپ پارچه کاربرد رایانه در طراحی لباس طراحی لباس مقدماتی
کاربرد رایانه در طراحی الگو جامعه شناسی هنر الگوسازی روی مانکن 1 و 2
آشنایی با پارچه و لباس های سنتی کارگاه طراحی و تهیه الگو طراحی لباس 1،2،3،4
الگوسازی 1،2،3،4 دوخت 1،2،3،4 سایز بندی

❌ دروس مهم مقطع کارشناسی

طراحی الگو تصویرسازی و طراحی مد طراحی لباس با رایانه
رنگرزی و چاپ پارچه علوم نساجی روش های طراحی لباس
برش الگو تاریخ هنر مولاژ
طراحی و بافت پارچه مبانی هنرهای تجسمی هندسه نقوش
هنر و تمدن اسلامی آشنایی با هنر در تاریخ آشنایی با هنرهای سنتی
پارچه شناسی طراحی لباس اجتماع جنسیت سازی

بازار کار و آینده شغلی رشته طراحی و دوخت

می‌توان گفت با توجه به نیاز جامعه به پوشاک و علاقه افراد به صنعت مد، طراحی دوخت از بازار کار خوبی برخوردار است. از مزیت های این شغل این است که می‌توانید به صورت فردی و مستقل، به صورت گروهی و تیمی و هم به عنوان کارمند شرکت یا تولیدی ها مشغول به کار شوید. در ادامه برخی از بهترین موقعیت های شغلی رشته طراحی و دوخت را معرفی کرده‌ایم.

? مهندسی نساجی

?طراح لباس

? طراح پارچه

?طراحی صنعتی با ماشین آلات مخصوص برش و دوخت

? تصویر ساز لباس

?مزون دار

? الگو ساز

?مدرس

? نویسنده مد

?استایلیست

اگر قصد دارید به صورت شخصی و مستقل در رشته طراحی و دوخت کار کنید، شغل هایی از قبیل طراح لباس، مدرس، طراح پارچه و تصویر ساز لباس می‌توانند برای شما مناسب باشند. اگر سرمایه اولیه و دانش مورد نیاز برای شروع کسب و کار را دارید، بهتر است که مزون یا برند شخصی خود را تاسیس کنید. اما اگر به کار های تیمی و گروهی علاقه مند هستید می‌توانید به عنوان استایلیست، الگو ساز، طراحی با ماشین آلات، در کارگاه ها و تولیدی ها مشغول به کار شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استعدادیابی نوجوانان و جوانان کلیک کنید. 

کلام آخر 

رشته طراحی و دوخت شخصیت های هنری و خاص خود را دارد. اغلب افرادی که وارد این رشته می‌شوند باید خلاق باشند و علاقه زیادی به تفکر داشته باشند. به دلیل گسترش مد و پوشاک نیز این رشته طرفداران بسیار زیادی را در خود جای داده است. اگر احتمال می‌دهید که به این رشته علاقه مند هستید؛ حتما آزمون استعدایابی را جدی بگیرید سپس برای تحصیل اقدام کنید. این آزمون باید توسط روانشناس انجام شود. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته طراحی و دوخت می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا امکان ادامه تحصیل طراحی دوخت در خارج از کشور وجود دارد؟

بله، طراحی دوخت یکی از پر متقاضی ترین رشته های جهان می باشد و شما با رزومه خوب و پورتفولیو قوی می توانید در دانشگاه های برتر خارج از ایران تحصیل کنید و حتی مشغول به کار شوید.

برای ورود به طراحی دوخت نیاز به کنکور سراسری می‌ باشد؟

اگر قصد دارید کارشناسی پیوسته طراحی لباس بخوانید، باید حتما کنکور سراسری هنر شرکت کنید. اما اگر می خواهید با معدل و به صورت ناپیوسته طراحی دوخت بخوانید نیاز به شرکت در کنکور سراسری نمی‌باشد.

پس از دوران دانشگاهی لازم به شرکت در کلاس های آموزشی و خصوصی برای کسب دانش بیشتر برای ورود به بازار کار داریم؟

دروس دانشگاهی اطلاعات پایه و مهم برای کسب آگاهی و یادگیری را به شما خواهند داد. اما در پایان تحصیل شما دوره کارآموزی را می گذرانید که برای کسب تجربه بسیار لازم و مفید است. اما اگر همچنان فکر می کنید برای شروع کسب و کار نیاز به شرکت در کلاس های مختلف دارید می توانید اقدام کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره