خواب رم و نان رم (rem و nrem) | 4 مرحله خواب

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خواب رم و نان رم چیست؟ همه افراد هنگام خواب مراحل رم و نان رم را طی می‌کنند. حتی در مراحل خواب نیز فعالیت مغز ادامه دارد و برخی از فعالیت های خاصی را طی می‌کند تا به مرحله خواب عمیق برسد. خواب از 4 مرحله 1، 2، 3 و خواب رم (حرکات سریع چشم) تشکیل می‌شود. مراحل خواب به صورت چرخه ای از مرحله 1 آغاز می‌شود و تا رم ادامه می‌یابد. سپس دوباره به مرحله 1 باز می‌گردد. چرخه خواب به شیوه متوسط 90 تا 110 دقیقه طول می‌کشد که هر مرحله بین 5 تا 15 دقیقه زمان می‌برد.

برخی از افرادی که با اختلال خواب مواجهه هستند؛ در مراحل خواب با مشکل روبرو می‌شوند. که با کمک روان درمانی و دارو درمانی می‌توان این مشکل را رفع کرد. بنابراین اگر با مشکلات و اختلالات خواب روبرو هستید؛ آن را جدی بگیرید و از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب رم و نان رم می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

خواب رم و نان رم چیست؟

خواب رم و نان رم

خواب دارای 5 مرحله است که چهار مرحله نان رم است و یک مرحله رم می‌باشد. در مرحله نان رم خواب بدون حرکات سریع چشمی است و در مرحله رم خواب همراه با حرکات سریع چشمی می‌باشد. زمانی که بیدار هستیم مغز از خود امواج بتا را صادر می‌کند. اما زمانی که چشمان خود را بسته و قبل از خواب دراز می‌کشیم؛ مغز امواج آلفای زیادی را ارسال می‌کند. خواب رم و نان رم مدت زمان مشخصی دارد که در اغلب افراد یکسان است. در این مقاله به طور کامل راجع به خواب رم و نان رم صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

آغاز خواب

همانطور که گفته شد خواب رم و نان رم، مراحل خواب هستند. در اولین مرحله از خواب فرد هنوز بیدار و هوشیار است. در واقع مغز امواجی به نام بتا صادر می‌کند. که این موج به صورت مداوم به آرام شدن مغز کمک می‌کند. که در این هنگام امواج آلفا تولید می‌شوند. در این مرحله افراد توهم شنوایی را تجربه می‌کنند و گاهی احساس می‌کند که در حال سقوط است. یا حتی توهم این را دارد که کسی او را صدا می‌زند. امروزه متخصصان مرحله 3 و 4 خواب را با یکدیگر ترکیب کرده اند. که بر این اساس 4 مرحله خواب وجود دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تنظیم سیکل خواب کلیک کنید.

مراحل خواب رم و نان رم

خواب دارای 4 مرحله است. که مراحله 1 تا 3 برای خواب نان رم و رم نیز یک مرحله جدا است که به خواب عمیق معروف می‌شود. در این بخش مراحل خواب رم و نان رم را توضیح داده ایم.

مرحله 1 نان رم

اولین مرحله خواب، سبک ترین بخش است که با حرکات آهسته چشم آغاز می‌شود. این مرحله توانایی این را دارد که خواب آلودگی را مختل کند و باعث بیداری شود. مرحله 1 همراه با حرکت عضلانی آرام است. در مرحله 1 خواب نان رم، ممکن است که افراد دچار لوزه هیپنوتیزم یا حتی اسپاسم های ناگهانی شوند. این مرحله شروع خواب است و می‌توان آن را دوره گذار بین خواب و بیداری شمرد. مرحله 1 امواج تتا با دامنه بالایی از مغز صادر می‌شود. که بسیار کند هستند. این دوره حدود 5 تا 10 دقیقه زمان لازم دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علت خواب زیاد کلیک کنید.

مرحله 2 نان رم

در دومین مرحله از خواب نان رم، بیداری به راحتی رخ نمی‌دهد و امواج مغز کند تر می‌شود. در این مرحله دمای بدن کاهش می‌یابد، فرد از محیط اطراف آگاه تر می‌شود، ضربان قلب و تنفس نظم می‌گیرد و ورود به خواب حدود 20 دقیقه زمان می‌برد. مرحله دوم، مغز پشت هم شروع به فعالیت های ریتمیک و سریع امواج مغزی می‌کند که به عنوان دوک نخ ریسی خواب شناخته می‌شود. بر اساس تحقیقات بنیاد خواب آمریکا، تقریبا 50 درصد از کل خواب مردم در این مرحله سپری می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات خواب در DSM-5 کلیک کنید.

مرحله 3 نان رم

سومین مرحله از خواب، به عنوان خواب عمیق نان رم شناخته می‌شود. به این مرحله ترمیم کننده خواب می‌گویند که شامل امواج دلتا و کند می‌باشد. بیداری در این مرحله بسیار نادر است و بیدار کردن افراد نیز در این مرحله بسیار دشوار است. در این مرحله عضلات شل می‌شوند، خواب عمیق تر می‌شود، فشار خون و تنفس نیز کاهش می‌یابد. امواج مغزی عمیق و آهسته هستند که به نام دلتا شناخته می‌شوند. که برخی از افراد به مرحله 3، مرحله دلتا نیز می‌گویند. در مرحله دلتا افراد کمتر واکنش نشان می‌دهند و صداهای محیط نیز تاثیری بر خواب فرد نمی‌گذارد. این دوره انتقال بین خواب سبک و خواب بسیار عمیق است.

مرحله 4 (خواب رم)

آخرین مرحله خواب، رم است. که به عنوان حرکت سریع چشم یا مرحله رویایی شناخته می‌شود. در این دوره حرکات چشم سریع است و از یک طرف به طرف دیگر حرکت می‌کند. حتی بیداری ها نیز در این مرحله اتفاق می‌افتد. در این مرحله حرکات چشم سریع است و به عنوان خواب فعال یا متناقض شناخته می‌شود. در دوره خواب رم رویا رخ می‌دهد و مغز نیز فعال تر است. بدن بی تحرک و آرام است، و بیشتر خواب در این مرحله است. در این بخش میزان تنفس و فعالیت مغز نیز افزایش می‌یابد. حدود 20 درصد از کل خواب مردم تقریبا در این مرحله است. خواب دیدن نیز به دلیل افزایش فعالیت مغز بیشتر در این مرحله رخ می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خواب راحت کلیک کنید.

تغییرات چرخه خواب با افزایش سن

تغییرات چرخه خواب با افزایش سن

با افزایش سن، چرخه خواب افراد نیز تغییر می‌کند. میزان خواب در سال های کودکی، نوجوانی و بزرگسالی متفاوت است. نوزادان تا 4 ماهگی امواج مشخصی ندارند و خواب در آنها به عنوان فعال، آرام و نامشخص دسته بندی می‌شود. خواب در شیرخواران 4 تا 1 سال منظم تر است. و به طور معمول حدود 10 تا 1 ساعت طی 24 ساعت است. در کودکان 3 تا 6 سال حدود 9 تا 10 ساعت در شبانه روز می‌باشد. اما برای نوجوانان 12 سال به بالا حدود خواب 9 تا 9.5 ساعت در شبانه روز است. با افزایش سن نیز ریتم شبانه روزی تغییر می‌کند و تقریبا به 6 تا 8 ساعت کاهش می‌یابد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خواب کافی کلیک کنید.

کلام آخر

مرحله خواب در همه افراد به شیوه یکسانی است. و به طور کلی به 4 دسته طبقه بندی می‌شود؛ که 3 مرحله برای خواب نان رم و 1 مرحله رم است. احتمالا با افراد زیادی برخورد داشته اید که با اختلال خواب روبرو هستند. در واقع آنها در یکی از مراحل خواب با مشکل روبرو شده اند. اما جای نگرانی نیست و با کمک روانشناس می‌توان اختلالات خواب را درمان کرد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب رم و نان رم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره