رشته های پیراپزشکی | 4 تفاوت رشته پزشکی و پیراپزشکی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رشته های پیراپزشکی از رشته های مهم در حوزه سلامت و پزشکی هستند. که از گزینه ها در انتخاب رشته برای داوطلبان گروه تجربی می‌باشند. و پیراپزشکی با پزشکی کاملا متفاوت است؛ برای ورود به رشته های پزشکی، افراد باید رتبه مناسب و تراز بالایی کسب کنند. اما ورود به رشته های پیراپزشکی، به سختی رشته های پزشکی نیست. اگر رتبه لازم برای ورود به رشته پزشکی کسب نکردید، رشته پیراپزشکی می تواند انتخاب دوم خوبی برای شما باشد.

در رشته های پیراپزشکی داوطلبان به تشخیص، درمان و مراقبت از بیماران در زمینه های جسمانی و روانی می‌پردازند. افراد تحصیل کرده در این رشته درسی نقش مهمی را در روند بهداشت و درمان ایفا می‌کنند. در این مقاله به معرفی کامل رشته های پیراپزشکی پرداخته ایم. اما برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از استعداد های خود بهتر است از مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته های پیراپزشکی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

رشته پیراپزشکی چیست؟

رشته پیراپزشکی چیست؟

پیراپزشکی یکی از رشته های گروه تجربی است که متقاضیان خاص خود را دارد. می‌توان گفت کسانی که در رشته پیراپزشکی تحصیل می‌کنند، می توانند در آینده در کنار پزشکان و کادر درمان شروع به فعالیت کنند. رشته های پیراپزشکی طرح اجباری دو ساله دارند. یعنی دانشجو بعد اتمام دوران تحصیل خود، باید در دوره تعهد دو ساله شرکت کند. بعد از این دو سال می‌تواند مدرک خود را بگیرد. رشته های پیراپزشکی به معنای پشتیبانی از پزشک اصلی است و به طور کل به ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و پزشکی کمک می‌کند.

در رشته های پیراپزشکی می‌توانید تخصص های گوناگونی مانند پیراپزشکی اورژانس، عمومی، جراحی، زنان و زایمان، قلب و عروق، کودکان و … بگیرید. افراد تحصیل کرده در این رشته می‌توانند داخل واحد های درمانی و بهداشتی مانند اورژانس، کلینیک ها و بیمارستان ها مشغول شوند. این افراد آموزش های تخصصی را سپری کرده اند تا بتوانند در مواقع ضروری و غیر ضروری به پزشک اصلی کمک کند. در این مقاله به طور کل راجع به رشته پیراپزشکی صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

تفاوت میان رشته های پزشکی و پیراپزشکی

اگر قصد تحصیل در یکی از رشته های پزشکی یا پیراپزشکی را دارید، باید بدانید که این دو با هم تفاوت هایی دارند. همانطور که گفته شد افراد تحصیل کرده در رشته پیراپزشکی به پزشک اصلی کمک می‌کنند. برای آگاهی بیشتر شما عزیزان، در ادامه تفاوت های پزشکی و پیراپزشکی را توضیح داده ایم.

? واحدهای درسی

واحدهای درسی پزشکی کمی بیشتر از پیراپزشکی است. بنابراین دوره تحصیل پزشکی حدود 3 سال بیشتر از پیراپزشکی می باشد. در رشته پزشکی داوطلبان باید 6 الی 7 سال تحصیل کنند اما در رشته پیراپزشکی دانشجویان باید ما بین 3 الی 7 سال درس بخوانند.

? نوع فعالیت

فعالیت هر دو در محیط های یکسان است، اما پزشکان فعالیت کمتری نسبت به پیراپزشکان خواهند داشت. همچنین فضای کاری امن تری نسبت به پیراپزشکان دارند. و پیراپزشکان در محیط های اورژانسی مانند واحد های بیمارستانی، مراقبت های ویژه و حضور در موقعیت هایی مانند حوادث کار می‌کنند.

? درآمد و بازار کار

اگر چه هر دو پس از پایان تحصیل وارد بازار کار خواهند شد، اما درآمد پزشکان نسبت به پیراپزشکان بیشتر است. برای مثال، کسی که در شغل هوشبری فعالیت می‌کند، حقوق کمتری نسبت به متخصص بیهوشی دریافت می‌کند.

همانطور که می‌دانید در یک بیمارستان یا مرکز درمانی، گروهی از کادر درمان فعالیت می‌کنند که برخی از آن ها تخصص پیراپزشکی و برخی دیگر تخصص پزشکی دارند. کسی که در یکی از رشته های پیراپزشکی شاغل است، تمامی فعالیت های او زیر نظر پزشک است. به همین دلیل قبولی در رشته های پیراپزشکی بسیار راحت تر از قبولی در رشته های پزشکی است.

? مراقبت از بیمار

مراقبت و مدیریت بیمار در رشته پیراپزشکی و پزشکی متفاوت است. پزشک به عنوان معالجه کننده، بیماری ها و مشکلات را تشخیص می‌دهد و به درمان می‌پردازد. اما پیراپزشکان مسئولیت مراقبت های اولیه و فوری را بر عهده دارند.

معرفی انواع رشته های پیراپزشکی

در ادامه محبوب ترین و رایج ترین رشته های پیراپزشکی را به شما معرفی کرده ایم تا با آگاهی کامل تری شروع به انتخاب رشته کنید.

? ساخت پروتزهای دندانی

?بهداشت عمومی

? بهداشت حرفه ای

?بهداشت محیط

? مدیریت خدمات بهداشت درمانی

?کتابداری در شاخه پزشکی

? فناوری اطلاعات سلامت

?اتاق عمل

? علوم حدیث، اخلاق و آداب پزشکی

?مامایی

? پرستاری

?اعضای مصنوعی و وسایل کمکی

? شنوایی شناسی

?بینایی سنجی

? کار درمانی

?گفتار درمانی

? فیزیوتراپی

?مددکاری اجتماعی

? پرتوشناسی (رادیولوژی)

?پرتو درمانی ( رادیو تراپی)

? هوش بری

?علوم آزمایشگاهی

? علوم تغذیه

?تکنولوژی اتاق عمل

? اداره امور بیمارستان ها

?تکنولوژی پزشکی هسته ای

? مهندسی پزشکی بالینی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استعدادیابی نوجوانان و جوانان کلیک کنید.

پر درآمد ترین و بهترین رشته های پیراپزشکی

پر درآمد ترین و بهترین رشته های پیراپزشکی

در بخش قبلی به معرفی انواع رشته های پیراپزشکی پرداخته ایم. اما در اینجا قصد داریم از میان تمامی آن ها، گزینه هایی که در بین داوطلبان پرطرفدار تر است را به شما معرفی کنیم. این رشته ها، جزو پر درآمد ترین و بهترین رشته های پیراپزشکی شناخته می‌شوند. به همین علت هر سال متقاضیان زیادی دارد. در ادامه به پر درآمد ترین شغل های پیراپزشکی اشاره کرده ایم.

? فیزیوتراپی

از بهترین و پر درآمد ترین شغل های پیراپزشکی، می‌توان به فیزیوتراپی اشاره کرد. یکی از مزیت های این شغل، مستقل کار کردن است. فارغ التحصیلان اگر کلینیک شخصی خود را تاسیس کنند، می‌توانند درآمد بسیار بالایی داشته باشند. البته لازمه این کار، تخصص زیاد است. به مرور زمان می‌توانید تجربه خود را بالاتر ببرید تا درآمد بیشتری نیز کسب کنید.

با این وجود بیشتر فارغ التحصیلان در بیمارستان ها استخدام می‌شوند؛ چرا که توانایی تأسیس کلینیک مستقل را ندارند. حتی اگر به طور مستقل هم کار نکنید، کار در بیمارستان ها، کلینیک ها یا مراکز درمانی نیز درآمد خوبی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رشته فیزیوتراپی کلیک کنید.

? پرستاری

به طور حتم تمام افراد با شغل پرستاری آشنا هستند. پرستاری را می‌توان جزو پر طرفدار ترین های پیراپزشکی دانست. در این شغل، شما باید صبر، حوصله، توانایی کنترل خشم و روحیه قوی داشته باشید. همچنین باید از همه نظر منتظر چالش های سخت باشید. دانشجویان پرستاری می‌توانند در مقاطع بالاتر از کارشناسی ادامه تحصیل دهند؛ و سمت بالاتری را در مراکز بهداشتی کسب کنند.

? بینایی سنجی

از دیگر شغل های پر طرفدار پیراپزشکی، بینایی سنجی است. دانشجویان می‌توانند با مدرک کارشناسی برای خود مطب باز کنند. که امکان مستقل کار کردن یکی از مزیت های مهم این شغل محسوب می‌شود. فارغ التحصیلانی که در ابتدای کار بودجه لازم برای تأسیس مطب خود را ندارند، می‌توانند در کلینیک های چشم پزشکی به عنوان کارشناس بینایی سنجی شروع به کار کنند.

? اتاق عمل

فارغ التحصیلان اتاق عمل، باید در اتاق عمل در کنار تیم جراحی فعالیت کنند. در این شغل باید بسیار دقیق باشید. آن ها می‌توانند در بیمارستان ها، مراکز درمانی، اورژانس، اتاق عمل، درمانگاه ها استخدام شوند. در این رشته دانشجویان می‌توانند در مقاطع بالاتر از کارشناسی ادامه تحصیل دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رشته اتاق عمل کلیک کنید.

? هوش بری

هوش بری را به عنوان چهارم یا پنجمین شغل پر درآمد پیراپزشکی می‌توان معرفی کرد. کاری که در این شغل باید انجام داد، این است که در کنار یک متخصص بیهوشی فعالیت کنید. عمده فعالیت شما در شغل هوش بری، در اتاق عمل می‌باشد. دانشجویان می‌توانند بعد از اتمام دوره کارشناسی خود، در بیمارستان ها یا مراکز درمانی شروع به فعالیت کنند.

? کار درمانی

کاردمانی نیز یکی از پر طرفدار ترین و پر درآمد ترین رشته پیراپزشکی است. این رشته به تشخیص، ارزیابی و درمان مشکلات جسمانی و عقلانی افراد می‌پردازد. و برای افزایش سطح کیفیت زندگی انجام می‌شود. در رشته کاردرمانی دروس روانشناسی نیز سپری می‌شود.

? مامایی

از دیگر رشته های پر درآمد و پر طرفدار در رشته پیراپزشکی، رشته مامایی است. این رشته نقش مهمی در حوزه بارداری و زایمان دارد. افراد تحصیل کرده در این رشته می‌توانند زایمان های طبیعی را انجام دهند و بعد از فارق التحصیلی برای خود مطب بزنند.

کلام آخر

رشته پیراپزشکی از پر طرفدار ترین رشته ها در حوزه تجربی است. تحصیل در این رشته راحت تر از رشته پزشکی است و افراد فارق التحصیل این رشته ها می‌توانند در کنار پزشکان شروع به کار کنند. در این مقاله به کل راجع به رشته پیراپزشکی توضیح داده ایم. اما قبل از انتخاب رشته به کمک روانشناس از توانایی ها، علایق و استعداد های خود مطلع شوید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته های پیراپزشکی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

بهترین شغل های پیراپزشکی برای مهاجرت کدام یک هستند؟

رادیولوژی، شنوایی و گفتاردرمانی، مراقبت های بهداشتی جامعه، داروسازی، پرستاری از پر متقاضی ترین ها در کشور های دیگر می باشند.

پزشکی و پیرا پزشکی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

تفاوت های اصلی این دو، در میزان فعالیت و درآمد است. در متن مقاله بیشتر راجب تفاوت پیراپزشکی و پزشکی توضیح دادیم.

آیا پیراپزشکی آینده کاری مناسبی دارد؟

آینده کاری پیراپزشکی مانند پزشکی تضمین است. به طوری که پس از دوران کارشناسی نیز می توانید وارد بازار کار شوید. می توانید در سازمان های دولتی شروع به کار کنید. یا به طور مستقل فعالیت داشته باشید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره