شخصیت طلبکار | برخورد و درمان افراد طلبکار و پرتوقع

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

شخصیت طلبکار یک شخصیت پرتوقع و عصبی بوده که همواره از اطرافیان خود انتظارات بی جا و زیادی دارد. در واقع آن‌ها تصور می‌کنند که همه افراد باید در خدمت آنها بوده و کارهای آنها را انجام دهند. این گونه افراد ویژگی های رفتاری زیادی با شخصیت خودشیفته دارند؛ اما نمی‌توان آنها را یکسان در نظر گرفت. بروز این ویژگی های شخصیتی گاهی محصول محیط و گاهی به طور ذاتی در افراد وجود دارد. از طرفی ارتباط برقرار کردن با آنها نیز بسیار دشوار است؛ چرا که باید همواره در خدمت آنها بود و مطابق با میل آنها زندگی کرد. متاسفانه این افراد از رفتارهای آسیب زننده خود مطلع نبوده و برای از بین بردن آنها تلاش نمی‌کنند؛ به همین دلیل اطرافیان باید به آنها کمک کنند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت طلبکار می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

شخصیت طلبکار

شخصیت طلبکار در بیشتر موارد به جای اینکه بر حل مسئله تمرکز کنند؛ صورت مسئله را پاک کرده و یا ترجیح می‌دهد که به آن فکر نکنند. در واقع این ویژگی هم برای آنها سبب بروز مشکلات مختلفی می‌گردد . هم دیگران را بسیار آزار می‌دهد. از طرفی گاهی این دیگران هستند که به رفتارهای حق به جانب آنها دامن می‌زنند.

با اینکه نمی‌توان تغییر زیادی در روند رفتارهای آنها ایجاد کرد؛ اما به طور کلی بهتر است اطرافیان در این مورد اطلاعات کافی داشته و در دام چنین افرادی نیافتند. آنها پتانسیل زیادی در سواستفاده گری از دیگران دارند و همین موضوع میل به برتری از دیگران را در آنها ارضا می‌کند. برای اشنایی با نشانه های شخصیت خودشیفته کلیک کنید.

ویژگی های شخصیت طلبکار

ویژگی شخصیت طلبکار

طبیعی است که شخصیت طلبکار، از خود رفتارهایی نشان داده که باعث شناسایی آنها می‌گردد. در واقع این نشانه ها می‌تواند برای اطرافیان در جهت مثبت عمل کرده و باعث دوری از آنها گردد. برخی از این علائم شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی با ویژگی های برتری طلبی کلیک کنید.

?کنترلگری

شخصیت طلبکار بسیار تمایل دارد تا دیگران را کنترل کرده و زیر سلطه خود درآورد. در واقع همه چیز باید طبق خواسته و سلیقه آنها پیش رود؛ در غیر این صورت رفتارهای ناهنجاری از خود نشان می‌دهند. چنین فردی به راحتی به خود اجازه می‌دهد تا آزادی و استقلال افراد را از آنها گرفته  و به جای آنها تصمیم بگیرد. برای اطلاع از نشانه های افراد کنترل گر کلیک کنید.

?حق به جانب بودن

حق به جانبی نیز یکی دیگر از نشانه های بارز شخصیت طلبکار است. در واقع آنها همواره تصور می‌کنند که حق با آنهاست و بر این موضوع نیز پافشاری می‌کنند. برای آنها نظر دیگران هیچ اهمیتی نداشته و یا تصور می‌کنند که دیگران اشتباه می‌کنند. آنها حتی در شرایطی که دیگران را ناراحت و اذیت کرده اند نیز حق را به خودشان می‌دهند.

?توقع و انتظار زیاد از دیگران

متوقع بودن نیز ویژگی دیگر از شخصیت طلبکار است که آنها را به بروز رفتارهای مختلف ترغیب می‌کند. آنها بسیار خودخواه و مغرور بوده و تنها نیازها و خواسته های خود را در نظر می‌گیرند. در واقع آنها خود را مرکز همه چیز دانسته و برای رسیدن به اهداف خود، تنها از دیگران انتظار داشته و خودشان هیچ تلاشی نمی‌کنند. حتی در مواردی می‌توان گفت چنین افرادی به این دلیل به دیگران نیز بسیار وابسته اند. اما در حین وابستگی احترامی نیز برای دیگران قائل نیستند.

?بی تفاوتی

طبیعی است که شخصیت خودشیفته هیچ اهمیتی به دیگران نداده و بی تفاوت است. آنها هیچ روحیه همدلی و همکاری ندارند. به همین دلیل برای کارهای گروهی مناسب نبوده و به جای دلسوزی از سرزنش کردن استفاده می‌کنند. حتی در بیشتر موارد به دنبال مچ گیری کردن از دیگران هستند و در آنها به دنبال ایراداتی می‌گردند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

نحوه برخورد با شخصیت طلبکار

همانطور که گفته شد؛ در برخی موارد این اطرافیان فرد هستند که باعث بروز نشانه های شخصیت طلبکار می‌گردند. اما بعد از مدتی باید با چیزی که خودشان ساخته اند مبارزه کرده و یا حتی به او کمک کنند. برای مثال کودکی را در نظر بگیرید که به دلیل تربیت نادرست دارای شخصیتی طلبکار شده و نه تنها در مواجهه با والدین خود بلکه در برخورد با همه افراد طلبکار است. در چنین شرایطی والدین مقصر بوده و خودشان نیز باید با این کودک برخورد کنند.

?اجازه دهید ناراحت شوند

در برخورد با شخصیت طلبکار، اجازه دهید که گاهی آنها نیز ناراحت نشوند. در واقع در بیشتر موارد به دلیل اینکه از واکنش های تند فرد طلبکار می‌ترسند و یا از سر دلسوزی همیشه به خواسته های او تن داده اند؛ نمی‌خواهند او را ناراحت کنند. اما در برخی از مواقع که واقع حق با آنها نیست و یا مقصر هستند؛ بهتر است با قاطعیت با آنها برخورد کرده و اجازه ندهید که همه چیز را گردن شما بیاندازند.

?تمرین نه گفتن

یکی دیگر از روش های مواجهه با شخصیت طلبکار، نه گفتن به آنهاست. در پاسخ به خواسته های غیرمنطقی آنها نه گفته و ملاحظه احساسات آنها را نکنید. در واقع آنها از افرادی که توانایی نه گفتن را ندارند؛ بیشتر سواستفاده می‌کنند. به همین دلیل یادگیری این مهارت، بسیار کاربردی و مفید است.

?طرحواره های ذهنی خود را درمان کنید

شخصیت طلبکار بیشتر به سراغ افرادی می‌رود که دارای طرحواره های ایثار و اطلاعت هستند. این بدان معناست که چنین افرادی به دلیل اتفاقاتی که در زندگی خود تجربه کرده؛ همواره خود را ملزم به اطاعت از دیگران و یا ایثار در مقابل آنها می‌دانند. اما نباید فراموش کنید که انجام اینکار ها در هر شرایطی لازم نیست و یا حتی بی احترامی به شخصیت خودتان تلقی می‌شود. به همین دلیل بهتر است نشانه های این موارد را در خود شناسایی کرده و برای از بین بردن آنها را از یک روانشنناس کمک بگیرید.

درمان شخصیت طلبکار و پرتوقع

درمان شخصیت طلبکار

با اینکه در مورد درمان شخصیت طلبکار،راهکارهای اندکی وجود دارد که همیشه هم موثر واقع نمی‌شوند؛ اما به هر حال باید به نحوه صحیح با آنها برخورد کرد. در ابتدا باید به درستی نشانه ها تشخیص داده و در قدم بعدی برای درمان آنها اقدام کنید. برای اطلاع از راه های درمان شخصیت خودشیفته کلیک کنید.

?مراجعه به روانشناس

در قدم اول باید آنها را تشویق کرده تا به روانشناس مراجعه کرده و به طور تخصصی درمان شوند. روانشناس در ابتدا عوامل به وجود آورنده این موضوع را بررسی کرده و در قدم بعدی به درمان یا کاهش علائم شخصیت طلبکار می‌پردازند. در طول درمان اطرافیان نیز باید از فرد حمایت کرده و به او کمک کنند.

?برخورد مناسب اطرافیان

برخورد اطرافیان می‌تواند در مورد کاهش علائم شخصیت طلبکار می‌تواند بسیار موثر واقع شود. خانواده بهتر است در صورت شناسایی این علائم به طور جدی با او برخورد کرده و اجازه پیشروی این رفتارها را ندهند. گذر از این شرایط برای فرد کمی دشوار است؛ بهتر است خانواده ها در این شرایط فشار زیادی به فرد، نیاورند.

سخن پایانی

شخصت پرتوقع به دلایل مختلفی شکل می‌گیرد. اطرافیان و به طور کلی عوامل محیطی در این مورد بسیار موثر هستند. بهتر است افراد در این مورد اطلاعات لازم را کسب کرده تا هم در دام چنین افرادی نیوفتند و هم به آنها کمک کنند. از طرفی در صورت وجود چنین فردی در اطرافیان بهتر است از او فاصله گرفت و حتی به طور جدی با او برخورد کرد. در صورت لزوم از روانشناس نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت طلبکار می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره