خواص زنجبیل برای زنان و مردان چیست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خواص زنجبیل به قدری زیاد است که همه جهان از آن استفاده می‌کنند. زنجبیل سابقه بسیار طولانی در استفاده به صورت اشکال مختلف دارد. مردم از دوران باستان، به عنوان یک درمان خانگی محبوب برای حالت تهوع، درد معده، کمک به هضم غذا و سایر مشکلات سلامتی از زنجبیل استفاده می‌کردند. این گیاه علاوه بر طعم عالی، طیف وسیعی از فواید سلامتی را ارائه می‌دهد که می‌توانید به شیوه های مختلف از آن بهره ببرید.

از خواص زنجبیل می‌توان به گرم کردن بدن در سرما اشاره کرد. با کمک چای زنجبیل و روش های گوناگون می‌توان به دستگاه گوارش، کاهش التهاب، کاهش درد های مفصلی و … اشاره کرد. با کمک زنجبیل سلامتی را به خود هدیه دهید. در این مقاله تمامی جوانب خواص زنجبیل را بررسی کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواص زنجبیل می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

خواص زنجبیل

خواص زنجبیل چیست؟

زنجبیل یک گیاه زرد با طبع گرم است که در بسیاری از مواد غذایی از آن استفاده می‌کنند. این گیاه پر کاربرد از خواص بسیار زیادی برخوردار است که برای افزایش ایمنی بدن مفید است. خواص زنجبیل به کل بزاق فرد را تحریک می‌کند و به تولید صفرا کمک می‌کند. همچنین اثر زیادی بر آنزیم های لیپاز پانکراس و تریپسین می‌گذارد. زنجبیل باعث پیشگیری از بیماری هایی مانند یبوست و سرطان کولون می‌شود. این گیاه خواص بسیار زیادی دارد که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

زنجبیل چیست و چه خواصی دارد؟

زنجبیل گیاهی گلدار است که منشأ آن جنوب شرقی آسیا می‌باشد. این گیاه، یکی از سالم ترین، خوشمزه ترین و پر کاربرد ترین ادویه های کره زمین است. ریزوم، به قسمت ریشه زنجبیل که معمولا به عنوان ادویه کاربرد دارد گفته می‌شود. عطر و طعم بی نظیر این گیاه، از اصلی ترین ترکیب فعال زیستی زنجبیل، به نام جینجرول می‌آید. زنجبیل را می‌توان به صورت تازه، خشک، پودر شده یا به عنوان روغن استفاده کرد. گاهی نیز در غذاهای فرآوری شده و لوازم آرایشی از آن استفاده می‌کنند. در ادامه، برخی از رایج ترین خواص زنجبیل را که توسط تحقیقات علمی زیادی تأیید شده را شرح داده ایم.

✅🟢 کمک به هضم غذا و رفع گاز معده

یکی از خواص زنجبیل، کمک به هضم غذا و رفع گاز معده می‌باشد. آنزیم های موجود در زنجبیل می‌توانند، به تجزیه و دفع گازهایی که در طول هضم در روده تشکیل می‌شوند کمک زیادی کند. علاوه براین، زنجبیل به افزایش حرکت در دستگاه گوارش کمک می‌کند. این باعث می‌شود که از بروز یبوست جلوگیری شود.

✅🟢 تسکین درد | خواص زنجبیل

زنجبیل تازه، دارای ترکیبی قوی به نام جینجرول است که دارای خواص آنتی اکسیدانی می‌باشد و آنزیم های التهابی را کاهش می‌دهد. از این رو، زنجبیل برای بیماری های مرتبط با التهاب و تسکین درد، به ویژه دردهای قاعدگی و آرتریت مفید است. به عنوان مثال، در یک کار آزمایی بالینی، زنجبیل در بهبود درد زانوی مرتبط با آرتروز نقش موثری داشت. به همین دلیل تسکین درد را در دسته خواص زنجبیل قرار می‌دهیم.

✅🟢 حمایت از سیستم ایمنی بدن

حمایت از سیستم ایمنی بدن از دیگر خواص زنجبیل است. مردم از زنجبیل برای کمک به بهبودی پس از سرماخوردگی یا آنفولانزا استفاده می‌کنند. با این حال، شواهدی که از این مورد حمایت می‌کند، بیشتر حکایتی هستند. در یک مطالعه در سال 2013، محققان تأثیرات زنجبیل تازه و خشک را بر روی یک ویروس تنفسی در سلول های انسانی بررسی کردند. نتایج نشان داد که زنجبیل تازه به محافظت از سیستم تنفسی کمک کرد، درحالی که زنجبیل خشک تأثیر مشابهی نداشت.

✅🟢 کمک به کاهش درد قاعدگی

یکی از خواص زنجبیل برای تسکین درد، از جمله درد قاعدگی است. زنجبیل می‌تواند به طور قابل توجهی درد قاعدگی را کاهش دهد. این گیاه می‌تواند به اندازه داروهایی مانند مفنامیک اسید، استامینیوفن، ایبوپروفن و … در کاهش درد موثر باشد. بهتر است که زنجبیل را در ابتدای دوران قاعدگی مصرف کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پریود دردناک کلیک کنید.

✅🟢 به درمان سوء هاضمه کمک می‌کند

سوء هاضمه مزمن، با درد و ناراحتی مکرر در قسمت فوقانی معده مشخص می‌شود. اعتقاد بر این است که تأخیر در تخلیه معده، عامل اصلی سوء هاضمه است. زنجبیل تخلیه معده را تسریع می‌کند که می‌تواند برای افراد مبتلا به سوء هاضمه و ناراحتی معده مرتبط با آن مفید باشد. بنابراین کمک به درمان سوء هاضمه از دیگر خواص زنجبیل است.

✅🟢 کمک به کاهش وزن | خواص زنجبیل

توانایی زنجبیل برای تأثیرگذاری بر کاهش وزن، ممکن است به مکانیسم های خاصی مرتبط باشد. زنجبیل به کاهش شاخص توده بدنی و سطح انسولین خون (سطح بالای انسولین خون با چاقی مرتبط است) کمک زیادی می‌کند. و یکی از اصلی ترین خواص زنجبیل همین کاهش وزن است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کاهش وزن بعد از زایمان کلیک کنید.

✅🟢 درمان تهوع

خواص زنجبیل می‌تواند بسیاری از اشکال تهوع، از جمله آن هایی که تحت انواع خاصی از جراحی هستند را درمان کند. همچنین این گیاه، در درمان حالت تهوع مرتبط با بارداری، مانند حالت تهوع صبحگاهی موثرترین است. با این حال اگر باردار هستید، قبل از استفاده در مقادیر زیاد، با پزشک خود مشورت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان استفراغ کودکان کلیک کنید.

✅🟢 کمک به گردش خون

از خواص زنجبیل می‌توان به کمک به گردش خون اشاره کرد. نوشیدن یک فنجان چای زنجبیل به گردش خون، لرز، تب و عرق بیش از اندازه کمک می‌کند. این گیاه به دلیل ترکیبات فعالی که دارد نقش موثری در گردش خون ایفا می‌کند.

اثرات جانبی زنجبیل

اثرات جانبی زنجبیل

برای اکثر افراد، مصرف زنجبیل در مقادیر مناسب بی خطر است. و خواص زنجبیل در رده بالاتری قرار دارد. با این حال یک سری هشدار ها وجود دارد که در اینجا، ما به مهم ترین آن ها اشاره کرده ایم.

✏️🔴 مصرف دوزهای بالاتر از زنجبیل، مانند مکمل ها ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.

✏️🔴 زنان بارداری که نزدیک به زایمان هستند یا سقط جنین داشته اند، از مصرف زنجبیل اجتناب کنند. همین طور مصرف بیش از 1 گرم زنجبیل در طول روز برای زنان باردار مجاز نیست.

✏️🔴 اگر بیش از 4 گرم در روز مصرف شود، می‌تواند موجب سوزش خفیف معده شود.

✏️🔴مواد فعال موجود در زنجبیل، سرعت عبور غذا از روده را تسریع می‌کند و استفاده در مقادیر خیلی زیاد می‌تواند موجب اسهال شود.

✏️🔴 رایج ترین واکنش آلرژیک به زنجبیل، بثورات پوستی است. این آلرژی می‌تواند با تحریک پوست و چشم همراه باشد.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله از خواص زنجبیل گفته شد، برای آگاهی شما عزیزان پیامدهای آن را نیز توضیح داده ایم. جدا از همه این فواید؛ در مصرف زنجبیل زیاده روی نکنید و حتما با تجویز فرد متخصص مصرف کنید. همچنین برای کاهش پریشانی های روانی به گیاه درمانی نپردازید. از روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواص زنجبیل می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره