چطور دیگران را متوجه اشتباه شان بکنیم؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

برای همه ما موقعیتی هایی ایجاد می‌شوند که از اشتباه طرف مقابل خود مطلع هستیم؛ و نمی‌دانیم که چگونه این موضوع را به او اطلاع دهیم. از طرفی حس اجبار در گفتنش داریم؛ اما از طرفی دیگر به خاطر احساس دلسوزی، دلمان نمی‌خواهد که برای طرف مقابل مشکلی ایجاد شود. صحبت کردن در مورد این موضوع برای برخی از افراد دشوار است. خبر خوب آنکه روش هایی وجود دارد که نه تنها طرف مقابل از این بابت ناراحت نشده؛ بلکه به اشتباه خود نیز پی می‌‌برد. داشتن شناختی اندک و در نظر گرفتن شرایط، در این مورد بسیار موثر است. در ادامه روش های متفاوتی را شرح داده‌ایم. در این خصوص می‌توانید از خدمات مشاوره فردی استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه متوجه کردن دیگران از اشتباه شان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

چطور دیگران را متوجه اشتباه شان بکنیم؟

در بیشتر موارد، واکنش های نادرست و شدید افراد در مقابل اشتباهات دیگران (به خصوص نوجوانان)، منجر به بروز مشکلات بیشتری می‌گردد. برخی از افراد به دلیل لجبازی بر تصمیم خود پافشاری کرده و از موضع خود کوتاه نمی‌آیند. حتی در برخی از موارد از اشتباه خود اطلاع دارند و می‌دانند که نتایج خوبی نخواهد داشت. اما بازهم ادامه داده و با دیگران مخالفت می‌کنند.

به طور کلی قانع کردن دیگران در مورد اشتباه شان، کار دشواری است. برای همه ما سخت است که بشنویم کارمان اشتباه است. از طرفی گاهی درست و غلط کاملا نسبی بوده و شاید هر دو طرف حق داشته باشند. به همین دلیل نباید به صورت قاطعانه قضاوت کرد و یا به دیگری فشار زیادی آورد.

برای اطلاع از روش های جبران اشتباه غیرقابل جبران کلیک کنید.

پیامدهای متوجه کردن دیگران از اشتباه شان

وقتی دیگران را متوجه اشتباه شان می‌کنید؛ آنها به دنبال روش های بهتر و موثرتری رفته و همچنین کمتر احتمال دارد که آن کار یا رفتار را دوباره تکرار کنند. از طرفی گاهی اشتباهات، پیامدهای گسترده ای داشته و بر دیگران هم تاثیر دارند. به همین دلیل باید محتاطانه تر عمل کرد. این موضوع منجر به تفکر و تامل بیشتر در دیگران شده و احتمالا برای تصمیم گیری و اقدامات خود، زمان بیشتری را قائل می‌شوند. برای اطلاع از مزایای درس گرفتن از اشتباهات کلیک کنید.

روش های متوجه کردن دیگران از اشتباه شان

روش های متوجه کردن دیگران از اشتباه شان

همانطور که گفته شد متوجه کردن دیگران از اشتباه شان، روش های مختلفی دارد. افراد بهتر است مسائل مختلفی را در نظر گرفته و سپس در این مورد با طرف مقابل صحبت کنند. همچنین برخی از افراد معتقدند که باید به دیگران فرصت اشتباه کردن و تجربه کردن داد. اما برخی از اشتباهات عواقب بدی دارند؛ به همین دلیل نمی‌توان به سادگی از کنار آنها گذشت. برخی از این روش ها شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از انواع اشتباهات نوجوان کلیک کنید.

◀مکان و زمان مناسب

در قدم اول بهتر است زمان و مکان طرف مقابل را نیز در نظر بگیرید. برای مثال اگر فکر می‌کنید فردی که در حال صحبت کردن در یک جمع است؛ مرتکب خطایی شده است؛ نباید در همان موقعیت به او تذکر دهید. باید به صورت خصوصی با او صحبت کرده و همچنین با لحنی دوستانه با اوصحبت کنید. همچنین در نظر داشته باشید که او از نظر روانی در شرایط مناسبی قرار داشته باشد.

◀صحبت کردن به صورت مستقیم و قانع کردن آنها

مرحله بعد، صحبت کردن با فرد به صورت مستقیم و قانع کردن او در مورد اشتباهش است. برخی از افراد منطقی بوده و با کمی فکر کردن، به اشتباه خود پی می‌برند. اما برخی پافشاری کرده که در این صورت باید از روش های دیگری استفاده کرد. باید فرد را از مزایا و معایب تصمیمش مطلع کرده و به او حق انتخاب بدهید. در چنین شرایطی بیشتر احتمال دارد که اشتباه خود را بپذیرد. برای اطلاع از روش های انتقاد کردن کلیک کنید.

◀اطلاع از هدف طرف مقابل

همچنین بهتر است از هدف طرف مقابل نیز برای انجام اینکار مطلع شوید. برخی معتقدند که هدف، وسیله را توجیه می‌کند. اما این منطق در بیشتر موارد به نتایج خوبی منتهی نمی‌شود. از طرفی گاهی هدف فرد واقعا از انجام کاری اشتباه، آزار دادن دیگری و یا آسیب زدن نیست. به همین دلیل اطلاع از این موضوع، در این مورد، بسیار موثر است.

◀ریشه یابی علت مشکل

یکی دیگر از راه هایی که افراد باید در مورد مطلع کردن دیگران از اشتباه شان، انجام دهند؛ ریشه یابی علت مشکل و بررسی دقیق این موضوع است. اینکه چرا فرد پافشاری می‌کند و یا حتی به سمت انجام کاری اشتباه گرایش دارد! این موضوعات در مواجه و مقابله، با اشتباه دیگران، بسیار موثر هستند.

◀پافشاری نکردن

وقتی می‌خواهید دیگری را از اشتباهش و یا عواقب رفتاری، ملطع کنید؛ بهتر است پافشاری نکنید. پافشاری کردن باعث می‌شود که طرف مقابل که بیشتر ترغیب شده و یا کنجکاو گردد که این کار را انجام دهد. از خشونت استفاده نکرده و همچنین طرف مقابل را مجبور به کاری نکنید.

◀پذیرش

گاهی در مورد مطلع کردن دیگران از اشتباه شان، پذیرش احساسات آنها، می‌تواند بسیار موثر باشد و یا از بروز واکنش های شدید جلوگیری کند. همچنین گاهی حرف دو طرف درست بوده به همین دلیل باید روحیه پذیرش را در خود تقویت کنند. برای اطلاع از روش های برخورد با اشتباهات کودک کلیک کنید.

◀آمادگی برای برخورد های متفاوت

وقتی می‌خواهید کسی را متوجه اشتباهش کنید؛ بهتر است خود را برای واکنش های متفاوت طرف مقابل را آماده کنید. البته اگر از طرف مقابل شناخت کافی داشته باشید؛ احتمالا می‌دانید که چگونه برخورد می‌کند. اما به طور کلی بهتر است خود را برای موقعیت های احتمالی نیز آماده کنید.

◀صحبت کردن به صورت غیرمستقیم

اگر صحبت های شما به صورت مستقیم بر طرف مقابل اثری ندارد؛ می‌توانید از روش غیر مستقیم استفاده کنید. برای طرف مقابل مثال هایی از دیگران آورده و یا داستان هایی برای او تعریف کنید. همچنین به جای تمرکز بر جزئیات رفتارهای طرف مقابل و زندگی او کلی صحبت کنید. به حاشیه نروید و سعی نکیند طرف مقابل را نصیحت کنید.

◀حمایت و کمک کردن به طرف مقابل

یکی از بهترین روش هایی که می‌توانید برای نشان دادن اشتباهات به طرف مقابل انجام دهید؛ همدلی و حمایت کردن از طرف مقابل است. باید به او نشان دهید که در هر صورت طرف او بوده و از او حمایت می‌کنید. اینکار روحیه همکاری و همدلی را در او تقویت کرده و کمتر احتمال دارد که اشتباه کند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

واکنش مناسب در مقابل اشتباه های دیگران

واکنش مناسب در مقابل اشتباه های دیگران

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید؛ برخورد مناسب در صورت اشتباه کردن فرد دیگری است. این رفتار می‌تواند در تعیین واکنش های آینده او نیز تاثیر گذار باشد. نشان دادن احساسات و همچنین رفتارهای عملی که افراد نشان می‌دهند؛ در بروز مجدد و یا توقف اشتباه، نقش دارد.

?واکنش احساسی

برخی از افراد از اشتباهات دیگران، فاجعه سازی می‌کنند. این موضوع نه تنها به دیگری عذاب وجدان زیادی وارد می‌کند؛ بلکه در دیگری نیز منجر به نشخوار فکری شده و احساسات آنها را برمی‌انگیزد. صحبت کردن در مورد احساسات و تصمیمات مختلف می‌تواند نقش زیادی در مدیریت واکنش ها داشته باشد.

?رفتارهای عملی

اقدامات عملی که افراد در مورد اشتباهات دیگران نیز دارند؛ می‌تواند دیگران را تشویق کرده و یا آنها را از تصمیمات اشتباهات خود باز دارد. افراد گاهی کمک کردن به دیگران، ملزم درخواست کمک خودشان است. و در غیر این صورت، به صورت دخالت برداشت می‌شود.

سخن پایانی

گاهی نمی‌توان در مقابل اشتباهات دیگران، بی تفاوت بود. از طرفی اینکار روش هایی دارد که اگر از آنها استفاده کنیم؛ دیگران دچار سوتفاهم می‌شوند. بهتر است در اینکار افراط نکرده و قبل از مقابله با هر اشتباهی کمی تامل کنیم. افراد می‌توانند در این زمینه از یک روانشناس نیز کمک گرفته؛ و ریشه این موضوع را شناسایی کنند. نباید به دیگران فشار زیادی وارد کرد و همچنین همواره به آنها درست و غلط را نشان داد. این موضوع قدرت تصمیم گیری را از آنها می‌گیرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه متوجه کردن دیگران از اشتباه شان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره