مادرم بهم حسودی میکنه | حسادت مادر به دختر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

حسادت مادر به دختر در بسیاری از روابط خانوادگی دیده می‌شود. شاید برای بسیاری از افراد مشاهده و یا درک چنین چیزی عجیب باشد. اما بسیاری از مادران به دلیل اینکه قبل از فرزندآوری آمادگی مادر شدن را نداشته اند؛ حال با چنین مشکلاتی روبرو می‌شوند. به طور کلی وقتی عضو جدیدی به خانواده اضافه می‌شود؛ طبیعی است که حس حسادت در اعضا را برانگیزد. همه افراد تمایل دارند تا مرکز توجه بوده و محبت و علاقه بیشتری دریافت کنند. معمولا والدین به دلیل برخورداری از روحیه از خودگذشتگی، این احساس را برای فرزندان خود می‌خواهند. اما گاهی درگیر حسادت شده و به فرزند خود نیز حسادت می‌ورزند. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه حسادت مادر به دختر می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

حسادت مادر به دختر

مادرانی که از سلامت روان برخوردار هستند؛ همواره بهترین چیزها را برای فرزند خود خواسته و پیشرفت و موفقت آنها افتخار می‌کنند. اما برخی از مادران به دلایل مختلف به فرزند خود حسادت کرده و با او مانند یک فرد غریبه رفتار می‌کنند. حسادت مادر به دختر، آسیب های زیادی را دختر نیز وارد می‌کند.

این دسته از مادران، نه تنها فرزندان خود را تشویق نکرده؛ بلکه استعدادها و هیجانات آنها را سرکوب نیز می‌کنند. در این میان، پدران می‌توانند نقش موثری ایفا کنند. در واقع در بعضی شرایط پدران باعث این موضوع می‌شوند. اما به هر حال والدین باید در تربیت و رفتار با فرزندشان، مسائل زیادی را در نظر داشته باشند. برای اطلاع از نقش مادر در تربیت فرزند کلیک کنید.

دلایل حسادت مادر به دختر

دلایل حسادت مادر به دختر

همانطور که گفته شد؛ حسادت مادر به دختر، دلایل زیادی داشته عوامل زیادی بر آن نقش دارند. در واقع با مطلع شدن از این دلایل است که افراد می‌توانند در این زمینه اقدام کرده و از عوارض حاصل از آن جلوگیری کنند. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شوند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

?حسادت به دلیل زیبایی و جوانی

برخی از زنان به دلیل اینکه همواره علاقه دارند که در مرکز توجه اطرافیان خود باشند؛ وقتی دخترشان به سنی می‌رسد که جوان و زیبا است؛ به او حسادت کرده و مانع از دیده شدن دخترشان می‌شوند. این مورد بیشتر در میان افرادی که به اختلال شخصیت نمایشی و خودشیفته مبتلا هستند؛ دیده می‌شود. در این صورت میان دختر و مادر رقابتی برای زیبایی ایجاد می‎شود و روابط آنها از حالت عادی خارج می‌گردد. برای آشنایی با نشانه های اختلال شخصیت خود شیفته کلیک کنید.

?ابتلا به اختلالات شخصیتی

ابتلا به اختلالات شخصیتی و یا روانی  در مادر یکی از عوامل زمینه ساز حسادت مادربه دختر است. مادرانی که شرایط روانی مساعدی ندارند؛ بیشتر احتمال دارد که در رابطه با دختر خود دچار رفتارهای اشتباه و آسیب زننده شوند. مادران مبتلا به اختلالات شخصیت، وقتی محبت و توجه اطرافیان و همسر را نسبت به دختر خود می‌بینند؛ نمی‌توانند این موضوع را به درستی تحلیل کرده و موقعیت خود را در خطر می‌بینند. طبیعی است که گاهی مادران وقتی احساس می‌کنند دخترشان نسبت به آنها به شکل بهتری عمل می‌کند؛ دچار احساس حسادت شوند. اما در بیشتر موارد می‌توانند به درستی با این موضوع کنار آمده و آسیبی ب فرزند خود وارد نکنند.

?توجه بیشتر پدر به دختر

وقتی پدران نسبت به دختر خود محبت و توجه بیشتری نسبت به همسر خود نشان می‌دهند؛ حسادت مادر به دختر نیز بروز می‌کند. این موضوع نیازمند برقراری تعادل میان همسر و فرزندان توسط پدر خانواده است. بسیاری از پدران از این موضوع مطلع نیستند به همین دلیل به دختر خود بسیار نزدیک شده و حتی علاقه خود را به همسر نیز از دست می‌دهند. اما این موضوع می‌تواند منجر به بروز پیامدهای زیادی گردد.

نشانه های حسادت مادر به دختر

بروز حسادت مادر به دختر با نشانه هایی همراه است که با مشاهده آنها توسط اطرافیان یا پدر، اطرافیان باید به خانواده کمک کرده، تا با این موضوع به شکل درست تری برخورد کنند. برای مثال مادر کارهای دختر خود را تقلید می‌کند؛ حتی اگر با سن او متناسب نباشد. و یا نسبت به فرزند دختر خود رفتارهای متخصمانه نشان می‌دهد که نشان دهنده حسادت اوست. همچنین تمایلی ندارد که با دختر خود در جمع ها حضور یابد.

در این شرایط، دختر هیچ تقصیری نداشته و یا حتی از این موضوع مطلع هم نیست. مادر احتمالا از دختر خود انتقادهای زیادی کرده  و یا حتی از او ایرادگیری می‌کند. در واقع اینها نشان دهنده احساس قدرت طلبی و نیاز به توجه بیشتر در مادر است. حتی گاهی مادران این موضوع را به زبان آورده و مستقیما در مورد آن صحبت می‌کنند.

برای آشنایی با نحوه برخورد با والدین سمی کلیک کنید.

پیامدهای حسادت مادر به دختر

پیامدهای حسادت مادر به دختر

حسادت مادر به دختر به هر دوی آنها آسیب می‌زند. اما از آنجایی که دختر در ابتدا از این موضوع مطلع نبوده و اعتماد کامل به مادر خود دارد؛ انتظار همچنین چیزی را نداشته و آسیب پذیر می‌گردد. گاهی دختر وارد این رقابت شده و حتی این موضوع را متوجه می‌شود. اما در موارد دیگر، این موضوع تنها از طرف مادر است.

⭕اختلال در فرایند رشد دختر

اولین الگوی دختران، در هر زمینه ای مادر آنان است. اما وقتی حسادت مادر به دختر بروز می‌کند و مادر به طور مداوم قصد تخریب دختر خود را دارد؛ دختر برای الگوبرداری، دچار سردرگمی می‌شود. در واقع در چنین شرایطی، فرد دیگری در حال الگوبرداری از خود اوست و یا اینکه توانایی های او را دست کم می‌گیرد. چنین فرزندانی ترجیح می‌دهند؛ کاری نکرده و مورد انتقاد نیز واقع نشوند.

⭕اختلال در برقراری ارتباط با پدر خانواده

از آنجایی که در صورت حسادت مادر به دختر، پدر خانواده دیگر نمی‌داند به کدامیک توجه بیشتری نشان دهد؛ ارتباط افراد با پدر نیز دچار مشکل می‌گردد. دختر نمی‌داند کدامیک از والدین خود را باید راضی نگه دارد و همچنین همسر نیز از پدر خانواده انتظار دارد که سمت او باشد. پدر نیز در این شرایط سردرگم شده و نمی‌داند که باید چطور برخورد کند.

⭕شکل گیری احساس ناکافی بودن

وقتی روابط خانوادگی در اثر حسادت مادر به دختر، دچار مشکل می‌شود؛ دختر در این شرایط احساس تنهایی زیادی کرده و نمی‌تواند به هیچکس اعتماد کند. این موضوع مخصوصا در سنین پایین بیشتر شایع است. همچنین دختران در چنین شرایطی، احساس ناکافی بودن ویا دوست نداشتنی بودن کرده و این موضوع در آینده آنان بسیار تاثیر می‌گذارد.

⭕رابطه با محارم

در برخی از خانواده ها، حسادت مادر به دختر، تبدیل به یک بحران شده و حتی پدر خانواده، به جای همسر خود، دختر را جایگزین کره و تمایل به برقراری رابطه جنسی با او دارد و یا حتی اینکار را انجام می‌دهد. بر اساس تحقیقات این موضوع مخصوصا وقتی دختر در سن بلوغ است و مادر در دوران یائسگی است؛ بیشتر دیده می‌شود. گاهی پدر به دلیل حسادت بیمارگونه همسرش به چنین موضوعی روی آورده و گاهی حسادت مادر دقیقا به همین دلیل بروز می‌کند. در واقع در اینجا مادر هیچگاهی ندارد.

سخن پایانی

موضوع حسادت مادر به دختر، در واقع مربوط به دست کم گرفتن فردیت، می‌شود و ریشه در بسیاری از مسائل عمیق تری دارد. شیوع این موضوع زیاد نیست؛ اما در برهه ای از زمان، حسی طبیعی تلقی می‌شود. به هر حال بهتر است والدین در این مورد اطلاعات کافی را کسب کرده و در صورت درگیر شده با آن، به طور موثر از آن پیشگیری کنند. کمک گرفتن از روانشناس خانواده در این زمینه می‌تواند بسیار موثر باشد. همچنین پدر خانواده نیز باید تعادل را رعایت کرده و از همه اعضای خانواده حمایت کافی داشته باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه حسادت مادر به دختر می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره