افراد شهودی و حسی | ویژگی ها و فرق های حسی و شهودی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افراد شهودی و حسی وجه دیگری از شخصیت افراد را نشان می‌دهد. این دو وجه شخصیت از نظر جهان بینی و جمع آوری اطلاعات با یکدیگر تفاوت دارند. یعنی نحوه استخراج و پردازش اطلاعاعت متفاوتی دارند. به این سوال پاسخ دهید که شما از چه نوع ادراکی استفاده می‌کنید؟ شهودی هستید یا حسی؟ آیا بیشتر به حواس خود اهمیت می‌دهید یا اطلاعات جمع آوری شده خود؟

افراد شهودی و حسی در طریقه جمع آوری، دریافت و تفسیر اطلاعات با یکدیگر متفاوت هستند. افراد شهودی به نماد ها، الگوهای ذهنی، آینده و مسائل نظری اهمیت می‌دهند. اما افراد حسی به جزئیات، تجربیات، زمان حال و اطلاعات واقعی اهمیت می‌دهند. برای اینکه بیشتر از حس و شهود خود اطلاعات کسب کنید بهتر است که از روانشناس کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افراد شهودی و حسی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

افراد شهودی و حسی

افراد شهودی و حسی چه تفاوتی با هم دارند؟

یکی از تیپ های شخصیتی، افراد شهودی و حسی هستند. این دو شخصیت از لحاظ نحوه مواجهه آدم ها با اطلاعات و نحوه دیافت و پردازش با یکدیگر متفاوت هستند. افرادی که ویژگی شهودی دارند معمولا به الگوهای ذهنی و بینش تاکید دارند. اما افراد حسی از ویژگی های حسی خود استفاده می‌کنند و معمولا به اطلاعات واقعی تکیه می‌کنند. برای بررسی این ویژگی ها از تست شخصیت MBTI استفاده می‌کنند.

این تست 16 تیپ شخصیتی را بررسی می‌کند که حتما باید توسط روانشناس گرفته شود. این دو شخصیت با یکدیگر تفاوت هایی دارند که در این مقاله به تمامی آنها اشاره کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

ویژگی افراد شهودی

همانطور که گفته شد ویژگی افراد شهودی و حسی متفاوت است. اما در این بخش به طور تخصصی قصد توضیح در رابطه با افراد شهودی را داریم. این افراد به الگوهای ذهنی و معانی اعتقاد دارند. و اغلب از طریق بینش مسائل را درک می‌کنند. به تجربیات علمی توجهی ندارند. آنها معمولا با مسائل ذهنی درگیر هستند که ممکن و جدید است. سوگیری آنها به سوی آینده است و به مسائل نظری و انتزاعی علاقه مند هستند. این افراد بیشتر از فعالیت هایی لذت می‌برند که نماد در آن وجود داشته باشد.

حافظه افراد شهودی در رابطه با واژگان دقیق و تجربیات مرتبط با رویدادها نیست. و حافظه ای در رابطه با چیزهایی دارند که اغلب متشکل از تصور کلی از اساس و اصل یک رویداد است. این افراد مفاهیم را دوست دارند حتی مفاهیمی که هیچ کاربردی ندارند. و موقعی موضوعات را یاد می‌گیرند که از همان ابتدا تصور کلی از آن داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خود به صورت رایگان از تست شخصیت ام بی تی آی MBTI استفاده کنید.

نشانه های شهودی بودن افراد

با شناخت نشانه های افراد شهودی و حسی به راحتی آن ها را تشخیص می‌دهید. در ادامه به برخی از بارزترین نشانه های افراد شهودی اشاره کرده ایم.

? اعتماد زیادی به نماد ها، بینش ها و استعاره ها دارند.

? کمتر به چیزهایی که عملا تجربه می‌شوند اطمینان دارند.

? برخی مواقع آنقدر روی احتمالات جدید متمرکز می‌شود که به واقعیت عملی که فرد را به واقعیت بر می‌گرداند؛ توجه نمی‌کنند.

? از تصورات بزرگ شروع می‌کنند و سپس به اطلاعات جزئی روی می‌آورند.

? به انجام کارهای متفاوت و جدید علاقه مند هستند.

? رویداد ها را بر اساس زمانی که رخ داده است تفسیر می‌کنند و به یاد می‌آورند.

? مسائل را از شیوه بینش فوری حل می‌کنند.

ویژگی افراد‌ حسی

در بندهای قبلی راجع به ویژگی افراد شهودی صحبت کرده ایم. اما گفته شد که افراد شهوی و حسی با یکدیگر متفاوت هستند. بنابراین در این بخش مقاله نیز به بررسی ویژگی های افراد حسی پرداخته ایم.

افراد حسی به تجربه های حسی علاقه مند هستند. و بیشتر بر پایه واقعیت های فیزیکی زندگی روزمره پیش می‌روند. این افراد تمایل دارند تا ذهنشان با چیزهایی درگیر شود که در زمان حال، واقعی و جاری باشد.

افراد حسی با حواس 5 گانه خود در ارتباط هستند و با اطلاعات واقعی با موقعیت ها برخورد می‌کنند. آنها معمولا حافظه خوبی برای جزئیات دارند. در کار با اطلاعات دقیق هستند و جنبه هایی از رویداد ها را به خاطر می‌سپارند. افراد حسی تیپ شخصیتی دارند که در دیدن کاربردهای عملی ایده ها و مسائل بسیار خوب هستند. و زمانی بهتری یاد می‌گیرند که به شیوه عملی مسائل به آنها تدریس شود. برای این افراد تجربه مهم تر از حرف یا مسائل تئوری می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تعریف شخصیت کلیک کنید.

نشانه های افراد حسی

نشانه های افراد حسی

افراد شهودی و حسی همیشه از خود نشانه هایی بروز می‌دهند که کاملا قابل تشخیص است. در بند های قبلی راجع به نشانه های افراد شهودی صحبت کردیم؛ اما در این بخش مقاله نشانه های افراد حسی را توضیح داده ایم.

? از اطلاعات واقعی به تصویر های کلی می‌رسند.

? مسائل را از طریق بررسی دقیق وضعیت برای درک دقیق آن حل می‌کنند.

? رویداد ها را به شیوه تصویر و عکس فوری از اتفاق به خاطر خود می‌سپارند.

? کاربردی و عملگرا هستند و به نتیجه بسیار توجه می‌کنند.

? اعتماد کمتری به نماد ها و حرف ها دارند، و تجربه را مقدم می‌شمارند.

? گاهی به شدن بر اطلاعات واقعی مربوط به گذشته و حال متمرکز می‌شوند که به احتمالات جدید و آینده بی توجه خواهند شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تیپ های شخصیتی کلیک کنید.

بین افراد ‌شهودی و حسی کدام برتری دارند؟

بین افراد شهودی و حسی نمی‌توان برتری مشخص کرد. در حقیقت کارکردهای دنیا به صورت یکپارچه هستند که از رفتار ها و سبک های متفاوتی تشکیل می‌شوند. همه افراد از هر دو ویژگی در لحظات متفاوتی استفاده می‌کنند. در واقع از ترکیب ابزارهای شهودی و حسی برای تفسیر و درک اطلاعات استفاده می‌کنیم. بنابراین نمی‌توان بین این دو ویژگی برتری اعلام کرد.

کلام آخر

افراد شهودی و حسی با توجه به نشانه هایی که دارند با یکدیگر متفاوت هستند. اما اغلب ما در موقعیت های متفاوتی از این دو حس استفاده می‌کنیم. در برخی از موارد ویژگی حسی و در برخی دیگر ویژگی شهودی خود را بروز می‌دهیم. اما برای اینکه متوجه این حس خود شوید باید از روانشناس برای خودشناسی کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افراد شهودی و حسی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره