ازدواج بعد از فوت همسر | ازدواج با زن یا مردی که همسرش فوت کرده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

چه زمانی برای ازدواج بعد از فوت همسر مناسب است؟ مرگ عزیزان سوگی است که به آسانی فراموش نمی‌شود و در این میان فوت همسر یکی از سخت‌ترین اتفاقاتی است که هر کسی در طول زندگی خود با آن روبرو خواهد شد. بعد از فوت همسر بسیاری از جنبه‌های زندگی دچار تغییرات اساسی خواهد شد و سازگاری فرد با این تغییرات گاه به ماه‌ها زمان نیاز خواهد داشت. در این میان ازدواج بعد از فوت همسر اتفاقی است که عوامل زیادی در آن دخیل هستند و نیازمند بررسی‌های بیشتر و پیدا کردن زمان مناسب برای این اتفاق است.

برخلاف برخی از افراد که از ازدواج مجدد بعد از فوت همسر امتناع می‌کنند، برخی دیگر سریعا اقدام به ازدواج مجدد خواهند کرد. برای ازدواج مجدد بعد از فوت همسر باید به برخی نکات توجه نمایید و حتما از یک فرد متخصص کمک بگیرید تا رابطه رضایت بخشی داشته باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج بعد از فوت همسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ازدواج بعد از فوت همسر

به طور کلی تصمیم گیری برای ازدواج بعد از فوت همسر کار ساده ای نبوده و باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. این موضوع در بین زنان و مردان متفاوت است و همچنین بستگی به شرایط افراد دارد. اما قطعا هیچگونه مانع شرعی و قانونی نداشته و حتی در مواردی بسیار توصیه می‌شود که افراد تنها نمانند. اما به هر حال باید قبل از هرچیز به خوبی در این مورد فکر کرد و حتی فرزندان را نیز در نظر گرفت. در این مقاله به بررسی جنبه های مختلفی از این موضوع می‌پردازیم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.
 

زمان مناسب برای ازدواج بعد از فوت همسر

زمان مناسب ازدواج بعد از فوت همسر

صدمات روحی و عاطفی بعد از فوت همسر ممکن است تا مدت‌ها فرد را تحت تاثیر قرار دهد ولی به طور معمول بازه زمانی 6 تا 12 ماه فرصت مناسبی برای کنار آمدن با فقدان همسر و مدیریت هیجانات به وجود آمده است ولی این مدت در افراد متفاوت بوده و دیده شده که برخی از افراد برای سال‌های طولانی سوگوار همسر خود بوده‌اند و نتوانستند به وضعیت روحی-روانی قبل از فوت همسر بازگردند. برای آشنایی با تاثیرات مرگ همسر کلیک نمایید.

فهمیدن این موضوع که زمان مناسب برای ازدواج بعد از فوت همسر فرا رسیده یا خیر نیازمند بررسی صحیح وضعیت روانی فرد است. تا زمانی که فرد درگیر غم و اندوه شدید است، احساس گناه و عذاب وجدان می‌کند و وضعیت روحی روانی باثباتی ندارند، تصمیم به ازدواج مجدد صحیح به نظر نمی‌رسد.

نشانه های آمادگی برای ازدواج بعد از فوت همسر

افرادی که برای ازدواج بعد از فوت همسر خود آمادگی کافی را دارند؛ نشانه هایی از خود بروز می‌دهند که می‌توان از تصمیم آنها مطمئن شد. در واقع با وجود این علائم افراد شرایط شروع یک زندگی جدید را دارند و می‌توانند به زندگی عادی خود برگردند. یکی از اصلی ترین نشانه ها پشت سر گذاشتن کامل دوران سوگواری است. این افراد با اینکه همواره به یاد همسر سابق خود هستند؛ اما به هیچ عنوان اجازه تاثیرگذاری این موضوع را در رابطه خود نمی‌دهند.

در واقع آنها همسر سابق خود را با همسر کنونی مقایسه نکرده و یا به دنبال پیدا کردن جایگزینی برای آن نیستند. همچنین احساس گناه در مورد ازدواج خود نداشته و آرامش خاطر دارند. چنین افرادی قادر به برقراری تعادل میان رابطه همسر فعلی با فرزندان شان نیز خواهند بود.

نکاتی در مورد ازدواج بعد از فوت همسر

افراد بعد از فوت همسر از لحاظ روحی و روانی آسیب پذیرتر می‌شوند و شکست در ازدواج مجدد آسیب‌های به مراتب جبران ناپذیرتری برای آنان به همراه خواهد داشت. در ادامه چند نکته برای انتخاب صحیح در ازدواج بعد از فوت همسر بیان شده است.

✅توضیح شرایط برای همسر آینده

افرادی که تصمیم به ازدواج بعد از فوت همسر می‌گیرند، باید در مورد وضعیت خود و حالات روحی و روانی‌شان با همسر آینده خود صحبت کنند. این نکته که همسر آینده فرد می‌تواند پذیرش و درک درست و متقابلی از وضعیت فرد داشته باشد، در کیفیت زندگی مشترک آنان تاثیر زیادی خواهد داشت.

✅ازدواج بعد از فوت همسر | درنظر گرفتن شرایط فرزندان

درصورتی که فرد از همسر فوت شده خود دارای فرزند و یا فرزندانی باشد، توجه به نظر آن‌ها و آماده کردن آنان برای ازدواج مجدد بسیار اهمیت دارد. کاملا طبیعی است که فرزندان فرد در ابتدا حس خوبی نسبت به زندگی با والدین ناتنی نداشته و نسبت به پدر یا مادر فوت شده خود دلبستگی و تعلق خاطر داشته باشند. درک احساسات فرزندان و استفاده از خدمات مشاوره خانواده، کمک زیادی برای گذر از این بحران به فرزندان خواهد کرد.

✅تعیین حد و مرز برای احساسات خود

اگر احساسات و رفتارهای فرد در ازدواج مجدد نیز حول و محور همسر متوفی خود باشد، نتیجه‌ای جز آزار و اذیت و بی احترامی نسبت به همسر جدید فرد نخواهد داشت. قطعا فراموش نکردن همسر سابق و خاطرات وی، کاملا متفاوت از رفتارهایی مانند مقایسه کردن همسر جدید با همسر فوت شده و یادآوری مکرر خاطرات وی می‌باشد.

✅کمک گرفتن از روانشناس

یکی دیگر از راه هایی که باید برای ازدواج بعد از فوت همسر، امتحان کنید؛ کمک گرفتن از روانشناس است. این موضوع نه تنها به افراد برای پشت سر گذاشتن دوران سوگواری کمک می‌کند؛ بلکه از لحاظ روانی بر آمادگی آنها برای ازدواج مجدد، موثر است. افراد می‌توانند در مورد شرایط خود و همسر در این مورد صحبت کرده و همچنین کیفیت سلامت روان خود را بالا ببرند.

دلایل ازدواج بعد از فوت همسر

علت ازدواج بعد از فوت همسر 2

فراموش نکنید که دلیل ازدواج بعد از فوت همسر، بسیار مهم است. در واقع بهتر است این عوامل را در خود و دیگری بررسی کرده و از بروز مشکلات ناشی از آن قبل از هر تصمیم قطعی جلوگیری کنید. افراد در این دوران بیشتر از هر زمان دیگری آسیب پذیر و حساس بوده و احتمالا تحمل شکست و ناکامی دیگری را ندارند. به همین دلیل باید از دلیل فکر کردن به ازدواج مجدد برای خود و دیگری، اطمینان حاصل کنند. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از زمان مناسب برای ازدواج مجدد کلیک کنید.

?فرار از تنهایی

عده ای تنها به دلیل اینکه نمی‌توانند برای مدت زمان طولانی تنها بمانند؛ به ازدواج بعد از فوت همسر روی می‌آورند. چنین افرادی بلافاصله بعد از مرگ همسر خود ازدواج کرده با اینکه از لحاظ روانی و عاطفی برای آن آمادگی ندارند. در چنین شرایطی طرف مقابل نیز آسیب دیده و احتمالا رابطه شرایط خوبی نخواهد داشت.

?کمک گرفتن برای بزرگ کردن فرزندان

یکی دیگر از دلایل ازدواج بعد از فوت همسر، کمک گرفتن از دیگری برای بزرگ کردن فرزندان است. افرادی که در سن جوانی و با وجد فرزندان کوچک، همسر خود را از دست می‌دهند؛ نیاز به حمایت و کمک بیشتری داشته؛ به همین دلیل سریع تر ازدواج می‌کنند. این دلیل تا حدی قانع کننده است؛ اما در کنار فرزندان باید به نیازها و خواسته های همسر نیز اهمیت داد و به او نیز توجه کرد.

?فشارهای اطرافیان

برخی از افراد به دلیل فشارهای اطرافیان به ازدواج بعد از فوت همسر تن می‌دهند. در واقع آنها مشکلی با تنهایی خود نداشته و به خوبی از عهده کارهای خود بر می‌آیند. اما به دلیل اصرار های دیگران و نه از روی علاقه، با فردی آشنا شده و با او ازدواج می‌کنند. این موضوع مخصوصا در مورد خانم های جوانی که همسر خود را از دست می‌دهند؛ بیشتر صادق است.

?علاقه

اما مورد دیگری که منجر به ازدواج بعد از مرگ همسر می‌گردد؛ علاقه افراد به یکدیگر است. افراد تا آخر عمر می‌توانند عاشق شده و علاقه به دیگری را تجربه کنند. گاهی افراد با شخصی که شرایط مشابه با آنها را دارد؛ آشنا شده و تصمیم به ازدواج با یکدیگر می‌گیرند. این مورد می‌تواند دلیل خوبی برای ازدواج و شروعی رابطه جدید باشد و احتمال موفقیت آن نیز بیشتر خواهد بود.

معایب و مزایای ازدواج بعد از فوت همسر

با اینکه ازدواج بعد از فوت همسر معایب و مزایای زیادی دارد؛ اما با استفاده از راهکارهای گفته شده؛ افراد می‌توانند معایب آن را کاهش داده و رابطه خوبی را تجربه کنند. اگر افراد به طور کامل از دوران سوگ همسر سابق خود خارج شده باشند؛ قطعا با ازدواجی مجدد می‌توانند از بروز احساس تنهایی جلوگیری کرده و در حال خوب را دوباره تجربه کنند. اما اگر این ازدواج بدون در نظر گرفتن شرایط صورت گیرد؛ هم برای خود افراد و فرزندان شان مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

سخن پایانی

مشکلات اقتصادی، فشار از جانب دیگران و تصمیم‌های عجولانه تنها بخشی از دلایلی است که باعث می‌شود ازدواج بعد از فوت همسر سرانجام خوبی نداشته باشد و باعث آسیب‌های روحی و روانی بیشتر شود. قطعا بررسی جوانب مختلف این گونه از ازدواج، مشاور قبل از ازدواج و مدیریت هیجانات می‌تواند ازدواج مجددی صحیح و رابطه‌ای رضایت بخش برای طرفین را رقم بزند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج بعد از فوت همسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

ازدواج بعد از فوت همسر پس از گذشت چه زمانی صحیح است؟ 

این زمان به خود فرد و توانایی او در مدیریت شرایط و کنار آمدن با غم مرگ همسر بستگی دارد. به طور معمول افراد پس از 6 تا 12 ماه می‌توانند غم و ناراحتی خود را مدیریت نمایند. 

با نارضایتی فرزندان برای ازدواج مجدد والدین چه باید کرد؟

مسلم است که فرزندان وابستگی زیادی به والد فوت شده خود دارند و و کمی نارضایتی از سوی آن‌ها طبیعی است. برای حل این مساله و کمک به گذر از بحران آنان توصیه می‌شود که از یک روانشناس کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫9 دیدگاه ها

  1. سلام من یکسال است همسردوم مردی شدم که همسرش دوسال قبل فوت کرده ولی هنوز گوشیش پرازعکسهاوفیلم های اوست وچندبارهم ازطرف خانواده خواسته شده که پاک کند ولی اقدامی برای پاک کردن انهانمیکندواین موضوع من راناراحت میکندونمیتوانم دیگر احساساتی رامه به من ابرازمیکندباورکنم چون حس میکنم ازاحساسش نسبت به من دروغ میگویدوتظاهربه علاقه داردلطفا من را راهنمایی کنید چه عکس العمل مناسبی رونشان بدم ممنون

    1. سلام معمولا بین طلاق از همسر و فوت شدن همسر تفاوت زیادی وجود داره. وقتی همسر کسی فوت می کنه همچنان علاقه و خاطرات خوش برای او زنده هستن و در واقع به عنوان همسر دوم چنین افرادی باید بدونید که هرگز نمی تونید جای همسر اول را بگیرید، البته که قرار هم نیست جای کسی رو بگیرید چرا که شما جایگاه خودتان را دارید و می تونید یه رابطه جدیدی حتی با کیفیت بهتر از ازدواج قبلی ایشون بسازید. اما برای این کار مستلزم یه سری آمادگی ها هستید. برای مثال بپذیرید که ایشون همسر اولشون رو دوست داشتن و هنوز هم دوستش دارند، اما این به معنای عدم علاقه به شما نیست. در کل اطلاعات بیشتری از شما و رابطه اتون نیاز دارم تا بتونیم موثر تر کمکی کرده باشیم. با شماره های درج شده برای مشاوره تماس بگیرید.

  2. سلام
    تعداد سالهایی که فرد مقابل با همسرش داشته و همسرش فوت کرده، تاثیری بر ازدواج مجدد دارد؟
    چه تاثیری و چقدر؟

    1. سلام و درود
      معمولا وقتی فرزندانی از ازدواج اول وجود داشته باشه پیچیدگی ازدواج مجدد افزون میشه. هر ازدواجی منحصر به فرده و دو طرف باید برای آن ازدواج و رابطه وقت و انرژی کافی صرف کنند. تا زن و مرد بتونن در کنار همدیگه رشد کرده و به نیازهای جسمی و روانی یکدیگر پاسخ بدن. در مورد کسانی که ازدواج طولانی با تنشهای مختلف داشته اند؛ ازدواج مجدد با تامل و صبوری بیشتری باید رخ دهد.

  3. اینکه بعضیا بلافاصله بعد از مرگ همسرشون ازدواج میکنن، میتونه به این معنی باشه که همسرشون رو دوست نداشتن!؟

    1. همیشه اینطو ر نیست اتفاقا این میتونه واکنش معکوس کسانی هم باشه که علاقه زیادی به همسرشون دارن

  4. سلام
    ازدواج با خانمی که شوهرش مرده و قبل از مرگ شوهرش چندین سال همبستر نبودن ونشدن به علت مریضی که شوهر داشته رابطه نداشتن آیا می شود چهار ماه صبر نکنی و ازدواج کنی

    1. سلام و درود سوالتون کاملا حقوقی است و باید از مشاورین حقوقی سوال بفرمایید. اینجا سوالات روانشناسی و خانواده پاسخ دادده میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره