چطوری ناراحتی خود را بیان کنیم؟ | بیان کردن ناراحتی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بیان کردن ناراحتی به شکل های مختلفی صورت می‌گیرد. ناراحتی یکی از احساسات مهم و اساسی در انسان است که گاهی به اندازه شادی برای روان ما ضرورت دارد. اما این بدان معنا نیست که در آن پیشروی کرده و یا برای مدت زمان طولانی این احساس را حفظ کنیم. به طور کلی ناراحتی احساسی موقت بوده و به دلایل مختلفی بروز می‌کند. همچنین هر فردی روشی منحصر به فرد برای غلبه بر آن دارد. به همین دلیل بهتر است در حین ناراحتی، آرامش خود را حفظ کرده و احساسات خود را کنترل کنیم. برخی در بیان ناراحتی خود اصلا مهارتی نداشته و حتی باعث تشدید این حس در خود می‌شوند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیان کردن ناراحتی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

بیان کردن ناراحتی

فراموش نکنید که شدت ناراحتی افراد متفاوت بوده و نباید دلیل این موضوع را دست کم گرفت. توجه به احساسات مختلف در خود و دیگری بسیار اهمیت داشته و حتی در برطرف کردن آنها نیز موثر است. بیان کردن ناراحتی، اصولی دارد که با استفاده از آنها نه تنها احساسات منفی در افراد کمرنگ می‌شود؛ بلکه باعث ناراحتی دیگری نیز نمی‌شویم.

بسیاری از افراد در هنگام ناراحتی باید با دیگری در این مورد صحبت کرده و آن را بیان کنند. حال اگر اینکار را به درستی انجام ندهند؛ هم به خود و هم طرف مقابل آسیب می‌زنند. همچنین به طور کلی به اشتراک گذاری مسائل و احساسات تا حد زیادی مفید بوده و باعث ایجاد حس خوب در افراد می‌شود. برای اطلاع از دلایل ناراحتی از شوهر کلیک کنید.

روش های بیان کردن ناراحتی

روش های بیان کردن ناراحتی

در هنگام ناراحتی، در ابتدا باید قادر به تشخیص و تمایز احساسات مختلف در خود باشیم. گاهی برخی از افراد ناراحتی و عصبانیت را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند؛ به همین دلیل هیجانات زیادی را از خود بروز داده  و باعث برانگیختن احساسات مختف در دیگری نیز می‌شوند. پس از شناخت احساس خود، می‌توانید از روش های زیر برای بیان آن استفاده کنید. برای آشنایی با روش های بیان احساسات کلیک کنید.

◀کنترل کردن احساسات

در هنگام ناراحتی، احتمالا احساسات مختلفی به سمت ما هجوم می‌آورند. برای مثال گاهی خشمگین می‌شویم و یا حتی احساس ناامیدی می‌کنیم. گاهی بعد از کمی فکر کردن به دلیل ناراحتی خود می‌خندیم و یا تحریک پذیر می‌شویم. اما برای بیان کردن ناراحتی خود و منتقل کردن آن به عامل ناراحتی و یا حتی برای صحبت کردن با یک دوست، بهتر است در ابتدا احساسات خود را کنترل کنیم تا بتوانیم منظور خود را به درستی بیان کنیم. اینکار نیاز به گذشت زمان دارد.

◀زمان بدهید

برخی از افراد تمایل دارند تا برای بیان کردن ناراحتی خود، بلافاصله اقدام کنند. این موضوع شاید باعث راحتی و آرامش آنها گردد اما قطعا در این زمان قادر به تصمیم گیری به شکل درستی نیستند. بهتر است افراد مدت زمانی را صبر کرده و اجازه دهند تا احساسات شان حالت پایداری پیدا کند. در این مدت زمان می‌توانید بیشتر فکر کرده و سنجیده تر عمل کنید. تصمیمات عجولانه، نتایج خوبی در پی ندارند و تنها منجر به بدتر شدن اوضاع می‌گردند.

◀با لحنی آرام حرف بزنید

برای بیان کردن ناراحتی خود با دیگری، بهتر است با لحنی آرام و دوستانه حرف بزنید. همانطور که گفته شد؛ احتمال بروز خشم نیز هست. اما وقتی خشمگین هستید؛ نمی‌توانید به درستی منظور خود را به طرف مقابل منتقل کنید. یا حتی احتمال بی احترامی نیز وجود دارد. که در این حالت احتمالا ناراحتی شما بیشتر می‌شود.

البته صحبت کردن در مورد موضوع ناراحتی، به شخصیت طرف مقابل نیز بستگی دارد. برای مثال اگر فکر می‌کنید که ناراحتی و احساسات شما برای او هیچ اهمیتی ندارد و یا شما را قضاوت می‌کند؛ بهتر است این موضوع را با او بیان نکنید.

◀بررسی دلیل ناراحتی

یکی دیگر از راهکارهای موثر در زمینه بیان کردن ناراحتی، بررسی دلایل و عوامل موثر بر ناراحتی است. برای مثال این موضوع را در نظر بگیرید که آیا ناراحتی شما به جا بوده است یا خیر. در این حالت بهتر می‌توانید بر احساسات خود غلبه کنید. موضوع پیش آمده را از جوانب مختلف بررسی کرده و بعد از آن به راه حل های موجود فکر کنید. این موضوع به معنی سرکوب احساسات و یا نادیده گرفتن آنها نیست. بلکه باید آنها را به شکل درست ابراز نمایید.

◀بخشش و پذیرش

به طور کلی داشتن روحیه بخشش و پذیرش هم در مورد خود و هم در مورد دیگری در بیان کردن ناراحتی بسیار موثر است. وقتی شما قادر به بخشیدن دیگری باشید؛ راحت تر می‌توانید این موضوع را بیان کنید و یا حتی از آن چشم پوشی نمایید. برخی از موارد، به طور کلی قابل تغییر نیستند به همین دلیل پافشاری بر آنها تنها باعث فرسودگی خودمان می‌گردد. بهتر است این موضوع را پذیرفته و بخشش داشته باشید.

◀سرزنش نکنید

برای بیان کردن ناراحتی خود، دیگران را سرزنش نکنید. تنها بگویید که ناراحت هستید و فرد بهتر است اینکار را دوباره تکرار نکند. برخی از افراد شروع به سرزنش خود می‌کنند. که در این حالت نیز تنها ناراحتی در وجود ما بیشتر می‌شود. فراموش نکنید که سرزنش ما برای دیگران شاید مانند یک تلنگر عمل کند اما هرگز اثر طولانی مدت  نخواهد داشت.

حتما درباره راه های تشخیص انواع احساسات بخوانید.

برای غلبه بر ناراحتی چه کنیم

غلبه بر بیان کردن ناراحتی

بیان کردن ناراحتی با دیگری، خود جزوی از فرایند کاهش احساسات منفی است. اما در کنار این موضوع افراد می‌توانند از روش های دیگری نیز استفاده کنند. برخی از این راهکارها شامل موارد زیر می‌شوند.

?استراحت

در زمان ناراحتی، بهتر است به اندازه کافی استراحت کرده و به خود زمان دهید. گاهی ناراحتی بی دلیل ما از خستگی نشات می‌گیرد. در چنین شرایطی بهتر است برای مدتی از دیگران دور باشیم و ذهن خود را از عوامل مزاحم دور نماییم. خواب، تغذیه مناسب، ورزش کردن و… همگی می‌توانند باعث تسهیل و تسریع در این دوران گردند.

?صحبت کردن با مشاور

یکی دیگر از راهکارهای موثر در زمینه بیان کردن ناراحتی، صحبت کردن با مشاور است. در واقع این بهترین روش ممکن است. چرا که قبل از اینکه هرگونه تصمیمی بگیرید؛ مشاور می‌تواند احساسات شما را شناسایی کرده و راهکارهایی متناسب با آنها به شما ارائه دهد. البته حتی مراجعه بلافاصله بعد از ناراحت شدن، به روانشناس نیز کار عاقلانه ای نیست. همچنین در صورتی که این احساس در شما برای مدت زمان طولانی ادامه یافته است؛ اقدامات درمانی برای جلوگیری از بروز افسردگی ضروری است.

?استفاده از روش های مخصوص خود

افراد روش های منحصر به فردی در بیان کردن ناراحتی خود دارند. برخی از افراد تمایل دارند تا پیاده روی کنند و یا به موسیقی گوش دهند. این روش ها در ابتدا برای کاهش احساسات منفی موثر هستند؛ اما در ادامه افراد باید به دنبال راه حل های اثربخش تری در این زمینه باشند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

سخن پایانی

یکی از واکنش های رایج میان افراد در بیان کردن ناراحتی، انزوا و گوشه گیری است. برخی ترجیح می‌دهند با هیچکس صحبت نکرده و فشار زیادی به خود وارد می‌کنند. اما بهتر است با استفاده از راهکارهای گفته شده؛ این موضوع را با دیگران در میان گذاشته و یا حتی به تنهایی در این مورد اقدامی کنید. احساس ناراحتی برای همه ما به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. اما نکته حائز اهمیت اینجاست که اجازه حضور این احساس را برای طولانی مدت، ندهیم. در این زمینه یک روانشناس می‌تواند به شکل موثری عمل کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیان کردن ناراحتی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره