پیامدهای کاهش جمعیت | 5 آثار و پیامدهای کاهش جمعیت

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پیامدهای کاهش جمعیت به وضوح قابل مشاهده است. زمانی که با کاهش جمعیت روبرو می‌شویم؛ در ساختار جمعی تغییر مشاهده می‌کنیم. به اصلاح از کلمه جامعه پیر استفاده می‌کنیم. که پیامد بزرگ همین اصطلاح عدم رشد و توسعه اقتصادی است. هرم سنی جامعه از جوان به سوی سالخورده حرکت می‌کند. حتی در جوامع سالخورده، شادی و نشاط وجود ندارد. و تحرکات لازم برای اجتماع و اقتصاد نیز وجود نخواهد داشت.

از دیگر پیامدهای کاهش جمعیت می‌توان به احساس خطر دولت ها اشاره کرد. زمانی که سن جامعه روند افزایشی داشته باشد و نیروی جوانی وجود نداشه باشد، کشور شاد و سرزنده ای نخواهیم داشت. آسیب های روانی و اجتماعی که در این جوامع به وجود می‌آید؛ غیر قابل انکار است. به طور کل زمانی  برای هدایت جامعه بهتر است که از روانشناس کمک بگیرید. روانشناس با برنامه ریزی های مناسب از بروز هرگونه آسیب روانی جلوگیری می‌کند. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پیامدهای کاهش جمعیت می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید. 

پیامدهای کاهش جمعیت

پیامدهای کاهش جمعیت چیست؟

در حال حاضر جمعیت روند رو به جلو سالمندی به خود گرفته است. در سال های نه چندان دور با جامعه پیر روبرو خواهیم بود. و سهم زیاد جامعه برای سالمندان خواهد بود. این موضوع جهانی است م اغلب افراد جهان علاقه ای به فرزند آوری ندارند. که همین امر باعث کاهش جمعیت می‌شود. پیامدهای کاهش جمعیت به وضوح قابل مشاهده است. این پیامدها شامل عدم رشد اقتصادی، بی نشاطی جامعه، آسیب های اخلاقی و تربیتی، عدم فرزند پروری و … می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سبک زندگی کلیک کنید.

تغییر نظام های تربیتی، مفاهیم اخلاقی، کاهش نشاط اجتماعی، اقتصادی، کاهش اقتدار سیاسی، تغییرات در ترکیب های دینی، بحران های جامعه رو به سالمندی و … از پیامدهای کاهش جمعیت است. در این مقاله تمامی این پیامد ها را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

آثار و پیامدهای کاهش جمعیت

آثار و پیامدهای کاهش جمعیت

همانطور که گفته شد کاهش جمعیت پیامدهای بسیار زیادی به دنبال دارد. جامعه پیر می‌شود و در هیچ زمنیه ای خلاقیت وجود نخواهد داشت. در این بخش مقاله راجع به آثار و پیامدهای کاهش جمعیت صحبت کرده ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برنامه ریزی برای بچه دار شدن کلیک کنید.

? بی نشاطی و پیری جمعیت | پیامدهای کاهش جمعیت

از آثار و پیامدهای کاهش جمعیت می‌توان به پیری و بی نشاطی جامعه اشاره کرد. جامعه برای تحرک و رشد خود نیازمند نیروی جوان است. این جوانان هستند که سرزندگی و پویایی جامعه را فراهم می‌کنند. ذهن جوانان همیشه باعث خلاقیت، نوآوری، جهش های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. افراد میانسال حوصله برنامه ریزی های نوآورانه و خلاقانه ندارند. به همین دلیل زمانی که فرزند آوری وجود نداشته باشد؛ نشاط از جامعه دور می‌شود.

? عدم رشد و توسعه اقتصادی

یکی از پیامدهای کاهش جمعیت، عدم رشد و توسعه اقتصادی است. در واقع جامعه پیر می‌شود و از جوانی به سوی میان سالی قدم بر می‌دارد. در این شرایط نیروی جوان برای کمک به اقتصاد جامعه وجود نخواهد داشت. و همه جا با نیروی پیر روبرو خواهد شد. این افزایش جمعیت است که توسعه اقتصادی را به سوی پیشرفت می‌برد. اما همین جامعه میانسال مانعی برای رشد و توسعه اقتصادی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مجرد ماندن کلیک کنید.

? آسیب های تربیتی و اخلاقی

آسیب های تربیتی و اخلاقی از دیگر پیامدهای کاهش جمعیت است. این پیامد منفی زمانی خود را نشان می‌دهد که فردی برای برقراری ارتباط وجود نداشته باشد. جوانی برای تشکیل خانواده نباشد و هیچ ارتباطی برای آموزش مهارت ها وجود نداشته باشد. این موضوع مهم است که برای برقراری ارتباط حتما به دنبال همسالان باشیم. هیچ جوانی حوصله شنیدن صحبت های افراد میانسال را ندارد. این آسیب ها بیشتر در خانواده هایی وجود دارد که فرزندان کمتری دارند. این فرزندان به دلیل عدم برقراری ارتباط با خواهر و برادر خود؛ با آسیب های تربیتی و اخلاقی روبرو می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بهترین تعداد فرزند کلیک کنید.

? انقاع نسل بشر | پیامدهای کاهش جمعیت

از دیگر پیامدهای کاهش جمعیت، انقاع نسل بشر است. با کاهش جمعیت، آثار رشد منفی به سوی میانسالی خواهیم داشت. اگر با همین وضعیت ادامه داشته باشد، هیچ نیروی جوانی در کشور نخواهیم داشت. خیلی کم پیدا می‌شوند خانواده هایی که تمایل به فرزند آوری دارند. اما اغلب هیچ علاقه ای به این موضوع نشان نمی‌دهند. حتی تمایل به ازدواج بسیار کاهش پیدا کرده است و مخالفان زیادی در این زمینه وجود دارد.

? آسیب های روانی

فشارهای روانی از دیگر پیامدهای کاهش جمعیت است. زمانی که نیروی جوان کمی در جامعه وجود داشته باشد؛ افراد تمایل به برقراری ارتباط با دیگران نشان نمی‌دهند. در واقع صحبت مشترکی با نیروی سالمند وجود ندارد. و همین تنهایی به مرور زمان آسیب های روانی زیادی را وجود می‌آورد. در نهایت علاوه بر اینکه جامعه پیر خواهیم داشت، با افسردگی نیز باید دست و پنجه نرم کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بالا رفتن سن ازدواج کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد؛ با کاهش جمعیت باید پیامدهای زیادی را به جان بخریم. در این مقاله نیز شما را با پیامدهای کاهش جمعیت آشنا کرده ایم. زمانی که فرزند آوری وجود نداشته باشد؛ جامعه رو به میانسالی قدم بر می‌دارد. خلاقیت از بین می‌رود و اغلب افراد درگیر مسائل روحی و روانی می‌شوند. به همین دلیل برای رهایی از آسیب های روانی بهتر است که از روانشناس و مشاورین متخصص در این حوزه راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پیامدهای کاهش جمعیت می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره