هذیان گویی کودک در خواب | 2 سالگی آغاز هذیان گویی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هذیان گویی کودک در خواب یکی از اختلالات خواب است. که والدین را با چالش های بسیار زیادی روبرو کند. هذیان گویی کودک بزرگ‌تر در خواب بیشتر از کودکان کوچک‌تر است. اما ۲۵ الی ۳۰ درصد از بچه ها به هذیان گویی در خواب مبتلا هستند. که حداقل ۱ بار هم شده در خواب هذیان می‌گویند. اما اگر بخواهیم به دنبال دلیل این اختلال باشیم، باید به سوابق بیولوژیک و محیطی اشاره کنیم. روش‌های درمانی متفاوتی نیز بر اساس دلیل این اختلال برای کودکان در نظر گرفته می‌شود. که در این مقاله توضیح داده ایم. برای درمان و رفع هذیان گویی کودک حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هذیان گویی کودک در خواب می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

هذیان گویی کودک در خواب

هذیان گویی کودک در خواب چیست؟

هذیان گویی کودک در خواب در دسته اختلالات خواب است که بسیاری از کودکان در دو ساعت اول خواب هذیان را تجربه می‌کنند. در واقع این هذیان گویی در مرحله خواب عمیق یعنی NREM صورت می‌گیرد. این اختلال به دلیل پدیده بیولوژیک و محیطی صورت می‌گیرد. و در این سن با علائم متفاوتی ظاهر می‌شود. مثلا ممکن است که کودک در خواب صحبت  کند، بخندد و گریه کند که به شیوه واضح و غیر واضح قابل مشاهده است. در این شرایط کودک نمی‌داند که به چه شکلی در خواب صحبت کرده است و چه چیزهایی را به زبان آورده است.

والدین معمولا در این شرایط استرس زیادی را تحمل می‌کنند و با چالش های بسیاری روبرو خواهند شد. اما جای نگرانی نیست این اختلال غالبا زمینه ژنتیکی دارد و با روان درمانی و درمان های تخصصی قابل بهبودی است. در این مقاله راجع به علت و درمان هذیان گویی کودک در خواب را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

هذیان گویی کودک در خواب تا در چه سنی آغاز می‌شود؟

به طور کلی هذیان گویی کودک در خواب از سن ۲ تا ۳ سالگی شروع می‌شود. اما اگر این اختلال درمان نشود، در ۱۰ سالگی به اوج خود می‌رسد و تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا می‌کند. بر اساس تحقیقات، ۴۰ درصد از کودکان ۳ تا ۷ ساله حداقل یک بار به هذیان گویی دچار شده اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه حرف زدن در خواب کلیک کنید.

راهکارهای مناسب برای هذیان گویی کودک در خواب

راهکارهای مناسب برای هذیان گویی کودک در خواب

همانطور که گفته شد، هذیان گویی کودک در خواب به دلایل مختلف به وجود می‌آید. اما زمانی که دلیل اصلی پیدا شد باید به دنبال راه درمان باشید. در این بخش مقاله راجع به راهکارهای رفع هذیان گویی کودک صحبت کرده ایم.

? عادت خواب کودک را تنظیم کنید

یکی از روش های بهبود هذیان گویی کودک در خواب، تنظیم عادت خواب است. والدین باید ریتم خواب کودک را تنظیم کنند و برای رفع انرژی او برنامه های روزانه در نظر بگیرند که شب موقع خواب به راحتی خوابش ببرد. در این روش سعی کنید تمامی اعضای خانواده همکاری داشته باشند؛ سکوت را رعایت کنند و برای خواب راحت کودک نیز می‌توانید از داستان های مناسب قبل خواب کمک بگیرید. کمک به کودک و درک او شما را در این زمینه بیشتر کمک خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تخلیه انرژی کودک در خانه کلیک کنید.

? حس امنیت را به کودک بدهید

برای رفع هذیان گویی کودک در خواب، احساس امنیت را در او القا کنید. کودک را مطمئن کنید که در هنگام خواب از امنیت بالایی برخوردار است تا با آرامش کامل به خواب برود. والدین با رفتارهای مناسب با یکدیگر و با کودک این حس امنیت را می‌توانند گسترش دهند. والدین می‌توانند در طول روز حمایت خود را به کودک نشان دهند و حتی زمانی که با یکدیگر بحثی دارند، خارج از دید کودک این بحث را انجام دهند. در واقع کودک باید به آرامش برسد و با آرامش نیز به خواب برود. استرس در خواب می‌تواند شدت این هذیان گویی را افزایش دهد.

? راجع به هذیان گویی کودک در خواب صحبت نکنید

یکی از روش های برخورد با هذیان گویی کودک در خواب، صحبت نکردن راجع به این رفتار است. نباید اجازه دهید که کودک از این رفتار خودش مطلع شود. زیرا اطلاع از این وضعیت باعث افزایش اضطراب، افسردگی و ترس در کودک می‌شود. در این شرایط نیز این اختلال بیشتر می‌شود و شدت آن افزایش پیدا می‌کند. زمانی که کودک از رفتارهای خود بی خبر باشد، راحت تر نیز می‌تواند تحت درمان قرار بگیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه رفتن در خواب کلیک کنید.

? از روانشناس کمک بگیرید

برای کمک به هذیان گویی کودک در خواب حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. روانشناس به شما کمک خواهد کرد تا علت این مشکل را پیدا کنید و سپس به راه درمانی بپردازید. روانشناس کودک در این زمینه شما را راهنمایی خواهد کرد. و روش های مناسب درمان با دلیل بروز این اختلال را به پدر و مادر ارائه خواهد داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات خواب در DSM-5 کلیک کنید.

کلام آخر

هذیان گویی کودک در خواب یکی از اختلالات خواب است که ۴۰ درصد کودکان را به خود درگیر کرده است. معمولا از ۲ الی ۳ سالگی که کودک شروع به حرف زدن می‌کند این هذیان گویی ها آغاز می‌شود و اگر درمان نشود، در ۱۰ سالگی به اوج خود می‌رسد. این موضوع خیلی مهم است که والدین حواسشان به خواب فرزندان خود باشد تا اگر با چنین مشکلی روبرو بودند؛ از روانشناس کمک بگیرند. روانشناس کودک در این زمینه شما را راهنمایی خواهد کرد.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هذیان گویی کودک در خواب می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره