مصرف همزمان شیشه و الکل | عوارض و آثار شیشه و الکل بر بدن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

امروزه معتادان برای تجربه هیجان بیشتر و در دسترس پذیری مواد به مصرف همزمان چند ماده اعتیاد آور روی آورده‌اند. مصرف همزمان شیشه و الکل یکی از این ترکیب‌ها، می‌باشد. همچنین بسیاری از جوانان و نوجوانان برای رفع کنجکاوی و تجربیات جدید در زندگی این کار را انجام می‌دهند.

مصرف جداگانه هر یک از این ماده‌ها برای سلامتی بدن خطرناک است و پیامدهای نامطلوبی دارد. به همین ترتیب مصرف همزمان این دو ماده می‌تواند پیامدهای جدی‌تر و آسیب‌های خطرناک‌تری به همراه داشته باشد که در این مقاله سعی شده است مورد بررسی قرار بگیرد. بهره بردن از مشاوره ترک اعتیاد به افراد کمک می‌کند که هرچه سریع‌تر بتوانند اعتیاد را کنار گذاشته و به روند عادی زندگی بازگردند.

بیشتر بخوانید : اعتیاد به چند ماده  

مصرف همزمان شیشه و الکل

برخلاف باورهای نادرستی که برای مصرف همزمان شیشه و الکل وجود دارد، ترکیب و مصرف همزمان این دو ماده بسیار خطرناک و حتی می‌تواند کشنده باشد. آثار الکل و شیشه عکس هم است، یعنی شیشه یک ماده محرک از دسته آمفتامین‌ها است و الکل یک ماده آرامش بخش است، که با مصرف همزمان این دو احتمال وارد شدن شک و سکته مغزی است.

در موارد کمی ممکن است برای برخی افراد مشکلی پیش نیاید و همین مسئله باعث می‌شود تا افراد مصرف کننده فکر کنند که مصرف این مواد خطری به همراه ندارد. اما اثرات معکوس و متضاد این دو ماده می‌توان آسیب‌های جبران ناپذیری در مغز فرد مصرف کننده ایجاد کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تست اعتیاد به شیشه و تست اعتیاد به الکل کلیک کنید. 

تاثیرات الکل به تنهایی در بدن

الکل یک نوشیدنی آرام بخش است که امروزه در همه جای دنیا به راحتی قابل دسترسی است. خاصیت آرامش بخشی الکل بر مغز، فکر، خلق، قضاوت و حرکات بدن تاثیر می‌گذارد. نوشیدن بیش از حد الکل می‌تواند حالتی در بدن ایجاد کند که به اصطلاح مستی نام دارد. افراد با مصرف زیاد از حد الکل ممکن است موارد زیر را تجربه کنند.

فروشگاه آرامیس
  • افزایش فشار خون
  • آسیب عضلات قلب
  • مشکلات بی‌نظمی قلبی
  • سرطان
  • التهاب کبد
  • کبد چرب
  • سکته مغزی

بیشتر بخوانید : اعتیاد به الکل  

تاثیرات شیشه در بدن

شیشه یا کریستال یک دارو و ماده محرک بسیار قوی است. همانطور که از نام این ماده مشخص است یک پودر کریستالی مانند سفید، بدون بو و تلخ می‌باشد و به دو صورت قابل حل در آب و در مواردی با الکل و تزریقی مصرف می‌شود. مصرف شیشه بسیار اعتیاد آور است و حتی پس از یک بار مصرف امکان وابستگی وجود دارد. مصرف شیشه اثرات کوتاه مدت و بلند مدتی بر بدن فرد به جا می‌گذارد و هنگامی که با مصرف همزمان با الکل صورت می‌گیرد مشکلات دو چندان می شود.

مهمترین آثار آن هذیان، توهم، از دست رفتن ویتامین ها، گیجی، بیقراری، گشاد شدن مردمک چشم، خرابی دندان ها، مشکلات حافظه و… . برای آشنایی بیشتر با عوارض اعتیاد به شیشه کلیک کنید.

عوارض مصرف توام شیشه و مشروب

الکل و شیشه باعث افزایش رفتارهای تکانشی و پرخطر شده و توانایی قضاوت و عملکرد شناختی فرد را به تا حد زیادی کاهش می‌دهد. در این شرایط رفتارهای پرخطر افزایش پیدا کرده و احتمال آسیب به خود و دیگران بیشتر می‎‌شود. حتی بعد از بین رفتن آثار مواد، احتمال به یاد داشتن حوادث بسیار پایین است. در کوتاه مدت مصرف همزمان باعث؛ 1- افزایش فشار خون 2- مشکلات تنفسی، 3- تپش قلب  و افزایش ضربان قلب؛ 4- اختلال شناختی، 5-از دست دادن عملکرد هماهنگی و حرکتی می‌شود.

در بلند مدت نیز احتمال ابتلا به افسردگی همراه با اقدام به خودکشی افزایش می‌یابد. افزایش فشار خون و کاهش اکسیژن مورد نیاز در رگ‌ها از دیگر آثار بلند مدت الکل و شیشه است که می‌تواند به کبد و کلیه‌ها آسیب زده و موجب از کار افتادن آن ها شود.

 

چه دلایلی منجر به مصرف همزمان شیشه و الکل می‌شود

معمولا حس کنجکاوی اصلی ترین دلیل مصرف این دو ماده با هم است. اما ترکیب مصرف مواد با الکل یکی از شایع‌ترین اقدامات مصرف کنندگان هست. با وجود خطراتی که این کار دارد، اغلب جوانان در جمع‌هایشان برای افزایش حس سرخوشی و کاهش آثار جانبی هر کدام از این مواد، از دیگری مصرف می کنند. برای مثال برای کاهش حس اضطراب ناشی از مصرف شیشه اقدام به خوردن مشروب می‌کنند.

الکل با تاثیر بر گیرنده های گابا باعث آزاد شدن برخی انتقال دهنده های عصبی مسئول شادی می‌شود. با این حال مصرف همزمان فقط در دورهمی ها اتفاق نمی‌افته و فرد معتاد به شیشه در تنهایی هم برای رسیدن به حالات مطلوب اقدام به خوردن الکل می‌کند. غافل از آثار کوتاه مدت و بلند مدتی که بر جای می‌گذارد.

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست  

ترک اعتیاد به مصرف همزمان شیشه و الکل

در ترک موادی مانند شیشه و مشروبات الکلی مهمترین موضوع این است که به هیچ وجه اقدام خودسرانه‌ای انجام نشود و این کار حتماً تحت نظارت و مشورت یک متخصص مانند متخصص ترک اعتیاد صورت بگیرد. قطع مصرف ناگهانی مشروبات الکلی و شیشه می‌تواند عوارض جبران ناپذیری بر مغز و بدن و روان بیمار بر جای بگذارد که در این صورت امکان بهبود و ترمیم این آسیب‌ها ممکن است برای همیشه از بین برود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترک اعتیاد به الکل کلیک کنید.

شیشه یک ماده محرک است و الکل یک ماده آرامش بخش، قطع مصرف ناگهانی این دو ماده می‌تواند تنظیمات انتقال‌دهنده‌های عصبی مغز و هورمون‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهد که این بی‌نظمی منجر به آسیب‌های زیادی می‌شود. از آنجا که اعتیاد همزمان این دو ماده بسیار معدود است، توصیه می‌کنیم در صورت اعتیاد به هر کدام، از استفاده دیگری پرهیز کرده و برای ترک اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترک اعتیاد به شیشه کلیک کنید. 

اقدامات مناسب هنگام مسمومیت بر اثر مصرف همزمان شیشه و الکل

اگر فردی در نزدیکی شما به دلیل مصرف همزمان الکل و شیشه، دچار مسمویت شد و علائمی مانند کاهش تنفس، رفتارهای غیرعادی، سرگیجه و پریشانی را تجربه کرد، بهتر است در اولین فرصت با اورژانس تماس بگیرید. با این حال توصیه می‌شود قبل از رسیدن اوژانس اقداماتی را انجام دهید.

  1. در چنین وضعیتی به هیچ عنوان به فرد الکل مجدد برای آرام شدن و یا شیشه برای تحریک شدن ندهید.
  2. بررسی نبض فرد مسموم شده به طور منظم
  3. تهیه فهرست تمام موادی که فرد ممکن است مصرف کرده باشد و گزارش آن به پزشک اورژانس
  4.  او را به پشت بخوابانید و مسیر تنفسی اش را باز بگذارید.
  5.  دور گردن او را باز کنید تا راه تنفس راحت تر باشد ( شال، کراوات، دکمه پیراهن و … مسیر تنفسی را سخت می کند).
  6.  اگر هشیار بود به او کمک کنید تا استفراغ کند.
  7.  حتما از متخصص کمک بخواهید، هیچ چیز از سلامت فرد بیشتر اهمیت ندارد.
  8.  در صورت کاهش علائم حیاتی اقدام به احیای قلبی یا CPR کنید (اینکار باید توسط کسی انجام شوید که در این زمینه آموزش دیده است).
  9.  به خودتان مسلط باشید و فضا را آرام کنید.

توصیه می کنیم مقاله ترک اعتیاد را مطالعه نمایید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا مصرف همزمان شیشه و الکل عوارض جانبی دارد؟

بله مصرف همزمان باعث افزایش خطرات هر دو ماده شده و آثار منفی هر دو تشدید می شود. فشار خون، تپش قلب، رفتارهای غیر منطقی، تنگی نفس، خودکشی و…. از آثار مصرف همزمان این دو ماده است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. من چند بار این دوتارو باهم مصرف کردم، دقیقا هم ددرست میگید برای اینکه حال بیشتری بده این کارو میکنم فقط الان عوارضش رو خوندم یعنی همین چند بار هم میتونه باعث اینا بشه؟

    1. سلام در مورد عوارض باید بگیم تا حد زیادی به شانس شما بستگی داره البته بیشتر از شانس باید گفت عواملی مثل ژن ، سابقه بیماری ها، تداخلات دارویی ، و…. در بروز عوارض تاثیر دارن. خوب ممکنه حتی در یک بار مصرف هم اتفاقی رخ دهد که قابل جبران نباشد با این حال به دلیل عوارض شیشه و الکل توصیه می کنیم از مصرف آن ها اجتناب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره