اعتیاد به شکلات | نشانه ها و درمان اعتیاد به شکلات

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اعتیاد به شکلات یک اعتیاد خوشمزه است که به هر حال وابستگی به یک ماده خوراکی محسوب می‌شود. به طور کلی مصرف بیش از اندازه از هر چیزی موجب اعتیاد می‌گردد. اما شکلات یکی از محبوب ترین خوراکی های جهان است که افرادی زیادی به خوردن آن اعتیاد پیدا می‌کنند. شکلات محصولی از کاکائو است که به شکل های مختلفی عرضه می‌شود. خوردن این ماده برای همه لذت بخش است؛ اما برخی نمی‌توانند در مقابل این وسوسه جلوی خودشان را بگیرند و یا علائم دیگری از خود نشان می‌دهند. اما آیا واکنش بدن در مورد اعتیاد به شکلات، مانند دیگر انواع اعتیاد است؟ در این مقاله به بررسی پاسخ این سوال خواهیم پرداخت. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به شکلات می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

اعتیاد به شکلات

اعتیاد به شکلات به قدری گسترده شده است؛ که برخی از متخصصین در این مورد نگران بوده و سعی در کاهش میزان تولید این ماده دارند. اختلاف نظرهای زیادی در این مورد وجود دارد اما به طور کلی دانشمندان معتقدند که مصرف برخی از خوراکی ها به دلیل محتویات آنها و همچنین تاثیری که بر مغز دارند؛ می‌تواند موجب اعتیاد گردد.

این حالت زمانی ایجاد می‌شود که مصرف خوراکی به صورت مکرر سیستم پاداش مغز را فعال کند. همچنین به طور کلی برخی از خوراکی ها بیش از سایرین اعتیادآور هستند. این دسته از مواد بیش از فراوری شده و سرشار از قند و چربی هستند. برای اطلاع از تاثیرات مصرف شکلات تلخ کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

نشانه های اعتیاد به شکلات

نشانه های اعتیاد به شکلات

افرادی که مبتلا به اعتیاد به شکلات هستند؛ این خوراکی را در حد طبیعی مصرف نمی‌کنند. آنها نشانه هایی از خود بروز می‌دهند که به راحتی می‌توان آنها را شناسایی کرد. اما میزان وابستگی افراد متفاوت بوده و همچنین رفتارهای آنان نیز فرق می‌کند. برخی از علائم این نوع از اعتیاد شامل موارد زیر می‌شود.

?حذف کردن شکلات به طور کلی از رژیم غذایی

?احساس اضطراب و گناه در حین خوردن شکلات

?عدم مقاومت در مقابل خوردن شکلات

?وضع قوانین در مورد مصرف این ماده

?خرید مقدار زیادی شکلات در بازه زمانی کوتاه

?پنهان کردن شکلات از اطرافیان

?خوردن بیمارگونه و اجباری شکلات

دلیل اعتیاد به شکلات

اعتیاد به شکلات نه تنها از نظر جسمانی خطرناک است؛ بلکه از نظر روانی نیز افراد را دچار مشکلات زیادی می‌کند. اینکه چرا افراد به خوردن این ماده اعتیاد پیدا می‌کنند؛ دلایل مختلفی دارد. معمولا افرادی که سابقه ابتلا به اختلالات روانی را دارند؛ بیشتر در معرض این شرایط قرار می‌گیرند.

چنین افرادی از خوردن شکلات احساس لذت کرده و در این کار زیاده روی می‌کنند. از طرفی افرادی که دچار مشکل پرخوری عصبی هستند بیشتر احتمال دارد که اعتیاد به شکلات را نیز تجربه کنند. به همین دلیل درمان مشکلات روانی ضروری بوده و افراد باید برای پیشگیری از بروز اعتیاد های رفتاری اقداماتی را انجام دهند.

اعتیاد به شکلات در زنان و مردان

معمولا آمار اعتیاد به شکلات در میان زنان بیشتر است. به طور کلی زنان علاقه بیشتری به خوردن شکلات دارند و همچنین برای آنان ضروری تر نیز هست. زنان گاهی با ترک مصرف شکلات از خود نشانه های ترک را نشان می‌دهند. همچنین زنان به دلیل ویژگی های جسمانی و همچنین روانی خود نیاز بیشتری به مصرف شکلات را در خود احساس می‌کنند. از آنجایی که برخی از انواع شکلات دارای کافئین هستند و خاصیت آرامبخشی دارند؛ نزد زنان محبوب تر هستند. ویژگی شادی آوری شکلات نیز یکی دیگر از خصوصیات آن است که این ماده را محبوب می‌کند.

پیشگیری از اعتیاد به شکلات

با توجه به اینکه اعتیاد به شکلات بیشتر یک وابستگی روانی است تا فیزیکی، به همین دلیل می‌توان به راحتی از بروز آن پیشگیری کرد. در واقع جذابیت شکلات برای افراد بیشتر یک پدیده تجاری بوده و حاصل زندگی در دنیای مدرن است. به همین دلیل مقاومت در برابر خرید شکلات کار سختی محسوب می‌شود.

ترک اعتیاد به شکلات نیاز به اراده و انگیزه دارد. همچنین وقتی افراد شاهد تاثیرات این اعتیاد بر زندگی خود باشند؛ تمایل آنها برای ترک کردن نیز بیشتر می‌شود. افراد می‌توانند با بالا بردن آگاهی خود در این زمینه و همچنین تقویت اراده از بروز این اعتیاد پیشگیری نمایند. برای اطلاع از مواد تشکیل دهنده رژیم غذایی سالم کلیک کنید.

موارد موثر در اعتیاد به شکلات

شکلات های مختلف، محتویات گوناگونی دارند. اما برخی مواد در اکثر شکلات ها یکسان هستند. در این قسمت به توضیح موادی می‌پردازیم که خاصیت اعتیادآوری شکلات را افزایش می‌دهند.

خمیر کاکائو: این ماده در دمای اتاق جامد بوده اما درمعرض حرارت ذوب می‌شود. همچنین از لوبیاهای کاکائو که ذوب و برشته و تخمیر شده اند؛ به وجود می‌آید. این خمیر در بیشتر موارد به صورت فراوری شده مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما می‌توان آن را به صورت خام نیز مصرف کرد.

کره کاکائو: کره کاکائو چربی طبیعی حاصل از دانه های کاکائو است که معمولا جدا می‌شود و به صورت غلیظ تر در می‌آید.

شکر: شکر یکی از مواد اصلی برای تهیه انواع شکلات است. گاهی شیرین کننده های دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند که همین مورد باعث اعتیاد به شکلات می‌گردد.

شیر: معمولا در بیشتر انواع شکلات ها از شیر رقیق شده با آب استفاده می‌کنند. اما در شکلات فاج و ترافل، از شیر غلیظ استفاده می‌شود.

وانیل: این ماده بیشتر برای طعم دهندگی به شکلات مورد استفاده قرار می‌گیرد و میزان آن نیز در ترکیبات شکلات، کم است.

مواد دیگر: برخی از مواد دیگری که در ترکیبات شکلات به کار گرفته می‌شوند؛ شامل روغن های گیاهی، طعم دهنده های طبیعی و مصنوعی، مواد نگهدارنده و… هستند.

همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی شکلات نیز به خمیر کاکائو و کره آن برمی‌گردد.

مصرف به اندازه شکلات

پیشگیری از اعتیاد به شکلات

معمولا افرادی که نگران ابتلا به اعتیاد به شکلات هستند؛ در مورد میزان به اندازه مصرف آن کنجکاو می‌شوند. به طور کلی مصرف شکلات یکی از بخش های رژیم غذایی سالم است و نباید به طور کامل آن را حذف کرد. از طرفی افراد باید بسته به شرایط بدنی خود از این خوراکی استفاده کنند.

اما بهتر است به اندازه ای میل دارید؛ شکلات بخورید. اگر هنگام خوردن این خوراکی احساس خوبی داشته و دچار اضطراب نمی‌شوید؛ میزان مصرف شما به اندازه است. همچنین در مورد میزان و زمان مصرف آن نیز باید دقت کنید.

سخن پایانی

طبیعی است که خوراکی های فراوری شده، چرب و شیرین، مانند شکلات اعتیادآور باشند. به همین دلیل بهتر است در مورد مصرف آنها به نکاتی توجه کرده و زیاده روی نکنید. اعتیاد به شکلات یکی از انواع اعتیاد های رفتاری است که اثرات آن بر سلامت جسمانی و روانی، دقیقا مشابه اعتیاد به مواد مخدر است.

از همین رو باید مصرف خود را محدود کرده و به میزان متعادل از این خوراکی استفاده کنید. حتی می‌توانید رژیم غذایی خود را با کمک یک متخصص پیش ببرید و در مورد مصرف شکلات نیز با او مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به شکلات می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره