دروس حفظی | 7 روش یادگیری دروس حفظی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دروس حفظی معمولا برای افراد دشوار است. اما روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید دروس حفظی را به شیوه ای اصولی یاد بگیرید. برای حفظ کردن دروس باید سبک خود را بشناسید. اگر با شنیدن یاد می‌گیرید؛ بهترین راه برای درس حفظ کردنی، شنیدن مطالب است. اگر شیوه یادگیری شما دیداری است، بهتر است که از طریق مشاهده حفظ کنید.

به طور کلی نیز یادگیری زمانی صورت می‌گیرد که اطلاعات دریافتی ما از طریق حواس 5 گانه به حافظه بلند مدت وارد شود. 3 نوع حافظه وجود دارد که مطالب از آنها گذر می‌کند تا به خاطر سپرده شود. مطالب از حافظه حسی به حافظه کوتاه مدت و در نهایت به حافظه بلند مدت وارد می‌شود تا به خاطر سپرده شود. برای اطلاع از روش های اصولی جهت حفظ دروس، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه یادگیری دروس حفظی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دروس حفظی

سختی حفظ کردن درس ها

یکی از دغدغه افراد یادگیری دروس حفظی است. اینکه این دروس به چه شیوه ای خوانده شود تا یادگیری بهتر باشد. اغلب افراد نیز در یادگیری دروس حفظی با مشکل روبرو می‌شوند. روش های حفظ مطالب درسی از اهمیت بالایی برخوردار است. و کسی که از این روش ها اطلاع داشته باشد؛ راحت تر دروس‌ حفظی را یاد می‌گیرد. برای آموزش دروس حفظ کردنی باید ابتدا مفاهیم را یاد بگیرید و به مرور بپردازید.

یادگیری نیز زمانی صورت می‌گیرد که مطالب دریافتی از حواس 5 گانه عبور می‌کند و وارد حافظه بلند مدت می‌شود. در واقع به این موضوع مراحل حافظه می‌گویند. در این مقاله بهترین روش حفظ کردن مطالب را آموزش داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

مراحل حفظ دروس

برای حفظ دروس مراحلی وجود دارد که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده ایم. دروس حفظی نیازمند گذر از چند مرحله هستند که در این بخش آنها را توضیح داده ایم.

? حافظه حسی

اولین بخش به یاد سپردن دروس حفظی، حافظه حسی است. در این حافظه نسخه دقیق مطالب ذخیره می‌شود. این حافظه حجم زیادی از مطالب را در خود ذخیره سازی می‌کند که زمان آن 1 تا 3 ثانیه می‌باشد. در این بخش تمام اطلاعات از طریق محرک حسی وارد گیرنده شده و سپس وارد حافظه می‌شود. زمانی که محرک وارد حافظه حسی می‌شود؛ اگر مورد دقت و توجه زیاد قرار بگیرد، وارد حافظه کوتاه مدت می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فراموشی مطالب درسی کلیک کنید.

? حافظه کوتاه مدت | دروس حفظی

دومین بخش دریافت دروس حفظی، حافظه کوتاه مدت است. این حافظه به مدت 15 تا 30 ثانیه مطالب را در خود نگه می‌دارد. ظرفیت حافظه کوتاه مدت، 5 تا 9 ماده اطلاعاتی است. این بخش به ما کمک می‌کند که اطلاعات را جهت یک مدتی برای درک معنی، تصمیم گیری و حل مساله در اختیار داشته باشیم. و پس از رفع این نیاز، اطلاعات فورا از بین می‌رود. اما اگر اطلاعاتی که در این بخش قرار دارد تکرار شود، به حافظه بلند مدت منتقل می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه زمان مناسب درس خواندن کلیک کنید.

? حافظه بلند مدت

آخرین مرحله برای دروس حفظی، حافظه بلند مدت است. که آخرین مرحله نظا یادگیری نام دارد. زمانی که اطلاعات به این حافظه منتقل شود؛ یادگیری تکمیل می‌شود. یادگیری و حفظ دروس از طریق فرایند تکرار، مرور، بسط، گسترش و سازماندهی به این حافظه منتقل می‌شود. این حافظه ظرفیت نا محدود دارد و اطلاعات تا آخر عمر در آن ذخیره می‌شود.

بهترین روش حفظ کردن دروس

یادگیری دروس حفظی

برای دروس حفظی روش هایی وجود دارد که با تمرین و تکرار می‌توانید به درجه خوبی از حفظیات برسید. در این بخش مقاله بهترین روش حفظ کردن دروس را توضیح داده ایم.

? درس ها را تقسیم بندی کنید

یکی از روش های خوب برای دروس حفظی، این است که دروس خود را به بخش های کوتاه تر تقسیم کنید. با این کار تمرکز بهتری در مطالعه هر بخش خواهید داشت. مثلا به مدت 10 الی 15 دقیقه مطالعه کنید یا اینکه فقط یک بخش را مطالعه کنید. و به مرور مدت زمان را افزایش دهید. مثلا اگر در این هفته به مدت 10 الی 15 دقیقه مطالعه داشتید؛ هفته آینده زمان مطالعه را به 20 تا 25 دقیقه ارتقا دهید.

? یادداشت برداری را فراموش نکنید

یکی از کارهایی که برای دروس حفظی باید انجام دهید؛ یادداشت برداری است. زمانی که در حال مطالعه هستید، باید نکات مهم را بنویسید. این کار به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را با دقت بالاتری حفظ کنید. زیر مفهوم ها را خط بکشید و ایده هایی که در زمان مطالعه یادآور می‌شود را بنویسید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روزی چند ساعت درس بخوانیم کلیک کنید.

? مفهوم های مهم را هایلایت کنید | دروس حفظی

در مطالعه دروس حفظی باید مطالب مهم را هایلایت بکشید. البته به خاطر داشته باشید که فقط اطلاعات مهم باید خط کشیده شود. مثلا در یک صفحه تنها دور چند کلمه کلیدی خط بکشید و قبل از اینکه شروع به هایلایت کنید، با خود مطلب را مرور کنید تا از اهمیت آن مطمئن شوید.

? موضوعات درسی را با چیزهای دیگر مرتبط کنید

برای یادگیری دروس حفظی هر بخشی از موضوع درسی را به چیزهای دیگری ربط دهید و با آن کلمه کلیدی بسازید. در این زمینه می‌توانید اطلاعاتی که از قبل دارید با اطلاعات جدید تطبیق دهید. تا موضوع با وضوح بهتری در حافظه شما ثبت شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روش صحیح درس خواندن کلیک کنید.

? تصویر سازی داشته باشید

یکی از روش های یادگیری دروس حفظی، تصویر سازی است. این تصویر سازی به شما کمک می‌کند که بهتر یاد بگیرید. در این روش باید از تمامی مطالب مهم و موضوعات پر اهمیت تصویر ذهنی بسازید. مثلا برای یادگیری تاریخ جنگ تصویر سازی کنید و این جنگ را طراحی کنید.

? مطالب را بازگو کنید

دروس حفظی نیازمند بازگو کردن مطالب است. هر چیزی را که می‌خوانید باید بازگو کنید و به زبان خود بنویسید. در این روش مطالب را به شیوه دقیق تر و بهتری آموزش خواهید دید. برای آشنایی با سایر روش های یادگیری کلیک کنید.

? دروس را بازخوانی کنید | دروس حفظی

یکی از روش های مهم برای دروس حفظی، بازخوانی مطالب است. تکرار مطالب به شما کمک می‌کند که به هر مطلبی را دوباره در ذهن به خاطر بیاورید. همانطور که گفته شد تکرار و تمرین باعث انتقال مطالب به حافظه بلند مدت می‌شود. بنابراین این کار از اهمیت بالایی برخوردار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برنامه ریزی تحصیلی کلیک کنید.

کلام آخر

یادگیری و آموزش اگر بر اساس اصول و برنامه ریزی باشد؛ حتما موفقیت آمیز خواهد بود. به همین دلیل است که باید از متخصص در حوزه تحصیلی کمک بگیرید تا با برنامه اصولی دروس حفظی را برنامه ریزی کند و روش یادگیری را به شما آموزش دهید. مرکز مشاوره ذهن نو از مشاورین تخصیلی متبحری برخوردار است. برای دریافت مشاوره تحصیلی در کم‌ترین زمان می‌توانید با روانشناسان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه یادگیری دروس حفظی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره