ازدواج با افسرده | آیا ازدواج راهی برای پایان افسردگی است ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا می‌دانید ازدواج با فرد افسرده چه پیامدهایی دارد؟ افسردگی یکی از اختلالات روان شناختی است و نباید آن را مانند غم و اندوه گذرا و موقتی در نظر گرفت. پیامدهای ناشی از افسردگی حالتی دو سویه و گاهی چند سویه دارد و می‌تواند اطرافیان را نیز درگیر کند. تشخیص افسردگی به ویژه قبل از ازدواج و تشکیل زندگی زناشویی اهمیت بسزایی دارد و نباید به سادگی از کنار آن گذشت زیرا تاثیرات آن می‌تواند موجب تباه شدن زندگی مشترک و بر باد رفتن آرزوهای زوجین گردد. با آگاهی از علائم افسردگی‌همسر و مشکلات ناشی از آن و همچنین راه‌های کمک به همسر افسرده، می‌توانید تصمیم بهتری برای ادامه رابطه و یا قطع آن بگیرید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج و افسردگی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ازدواج تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید : علائم افسردگی شدید

در چه صورت فرد افسرده است؟

افسردگی امروزه بیشتر شبیه سرماخوردگی روانی به نظر می‌رسد و ممکن است در طول زندگی افراد به علت‌های مختلف اتفاق بیفتد. به ویژه مشکلات زندگی در جوامع امروزی میزان ابتلا به این اختلال روانشناختی را تا حد زیادی افزایش داده است. افسردگی گاهی کوتاه و گذراست و پس از گذشت مدت زمانی از بین می‌رود. در حالی که در برخی موارد ممکن است تا سال‌ها ادامه یابد و تمام جنبه‌های زندگی فرد را تحت الشعاع قرار دهد.

در ازدواج با افسرده به چه علائمی باید توجه کنیم؟

متاسفانه برخی خانواده‌ها نسبت به رفتارها و خلق منفی مانند افسردگی در فرزند خود واقف هستند اما به امید اینکه با ازدواج این اختلال از بین می‌رود آن را پنهان کرده و رفتارهای فرزند خود را عادی نشان می‌دهند. در صورتی که شاهد نشانه‌ها و علائم زیر در فرد مقابل خو هستید، کمی صبر کنید و با کمک گرفتن از یک فرد متخصص تصمیم عاقلانه‌تری بگیرید: نشانه‌های افسردگی عبارتند از:

-بی خوابی و یا خواب زیاد
-عدم انگیزه و علاقه به انجام فعالیت‌های روزمره
-عدم گفتگو و سکوت طولانی مدت
-ناامیدی و تکرار جملات منفی درباره اتفاقات آینده
-اشتهای کم و یا پر خوری
-عدم توجه و دقت به گفته‌های دیگران
-کاهش میل جنسی و عدم راغب بودن به ارتباطات گرم و صمیمانه زناشویی
-خشم، عصبانیت و واکنش‌های سریع به مسایل کوچک

نکته: اگر وجود این نشانه‌ها به مدت دو هفته طی یک ماه ادامه یافت می‌توان با جدیت بیشتری در رابطه با تشخیص افسردگی اظهار نظر کرد.

در ازدواج با افسرده چه چیزهایی بیماری را تشدید می کند؟

این بیماری در کنار عوامل ژنتیکی بیشتر به عوامل محیطی ارتباط دارد. طبق مطالعات کسانی که والدین افسرده داشته اند بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. اما عوامل زیر نیز به افسردگی را تشدید می‌کنند.

-مشکلات اقتصادی
-توهین و تحقیر
-استرس شدید
-عدم دریافت پاسخ عاطفی
-مقایسه با دیگران

حتما درباره نحوه صحیح برخورد با همسر افسرده بخوانید.

پیامدهایی که در ازدواج با فرد افسرده در انتظارتان است

-گرایش به مصرف مواد مخدر
-اعتیاد به الکل
-نوسانات اخلاقی
-در گیری‌های لفظی و جسمی
-بی توجهی به وظایف همسری
-اقدام به خودکشی

نکته: ازدواج با فرد افسرده در برخی مواقع می‌تواند با طلاق و پایان زندگی مشترک نیز همراه باشد. برای درک بهتر موضوع مقاله بهداشت روانی در ازدواج را بخوانید.

هشدار جدی در مورد ازدواج با فرد افسرده

اگر متوجه شدید که همسر آینده‌تان نشانه‌های افسردگی را تا حد زیادی نشان می‌دهد و حتی اقدام به خودکشی می‌کند، ناجی و قهرمان بودن را فراموش کنید و به فکر چاره‌ای اساسی باشید. زندگی کردن با یک همکسر افسرده می‌تواند سبب افسردگی طرف مقابل نیز بشود. وقتی دائما عبارت منفی و ناامید کننده بر لبان همسر جاری باشد، به طور ناخواسته ذهن و افکار شریک زندگی‌اش نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و چه بسا او نیز دچار افسردگی شود. به تدریج از اجتماع و جمع دوستان و خانواده فاصله می‌گیرد، فعالیت‌هایی که تا چند وقت پیش برایش لذت بخش بود بی معنا می‌شود و در یک جمله تاریک دنیا می‌گردد.

افسردگی و فرزندپروری

چه مرد دچار افسردگی باشد و چه زن تفاوت چندانی نمی‌کند. در هر حالت افسردگی بر روحیه وی تاثیر منفی می‌گذارد و باعث می‌شود پاسخ‌های روانی نامطلوبی را نشان دهد. نقش مادری و یا نقش پدری تحت تاثیر افسردگی به خوبی انجام نمی‌گردد و نیازهای عاطفی و حمایتی فرزند به درستی پاسخ داده نمی‌شود. گاهی در افسردگی‌های بسیار شدید ممکن است جان فرزند در خطر باشد و تحت تاثیر رفتارهای خطرناک والد افسرده قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید : ملاک های انتخاب همسر

تاثیر ازدواج بر افسردگی

برخی تحقیقات نشان داده که بعضی از افراد افسرده پس از ازدواج تا حدودی خلق‌شان بهتر می‌شود. اما از طرف دیگر باید این نکته را نیز مد نظر قرار داد که ازدواج به خودی خود با چالش‌ها و دغدغه‌های زیادی همراه است و حتی افراد نرمال نیز ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. حال اگر یکی از طرفین دچار افسردگی بوده و آمادگی کافی برای پذیرش نقش جدید را نداشته باشد، علاوه بر خراب شدن رابطه زوجین، افسردگی فرد نیز ممکن است تشدید شود.

اقداماتی که در ازدواج با فرد افسرده باید انجام دهید

برای کمک به همسر افسرده خود می‌توانید راهکارهای زیر را انجام دهید:

1. گفتگو کردن

هر چند فرد افسرده به سکوت و تنهایی گرایش دارد و می‌تواند مدت‌ها به یک نقطه خیره شود، اما سعی خود را به کار گیرید و به گفتگو با او بپردازید. می‌توانید در مورد فعالیت‌هایی که قبلا مورد علاقه همسرتان بود صحبت کنید و احساسات او را برانگیزید.

2. مراجعه به درمانگر

با وجود اینکه شما در قبال همسرتان مسئول هستید و باید تمام تلاش خود را برای بهتر شدن حال وی به کار بگیرید اما در نظر داشته باشید که شما درمانگر نیستید و نمی‌توانید تمام وقت خود را صرف همسر افسرده خویش کنید. بنابراین باید همسر خود را به یک روانشناس ارجاع دهید و از راهنمایی‌های او بهره مند شوید.

3. ازدواج با فرد افسرده | تشویق کردن

استفاده از کلمات و عباراتی که بار هیجانی مثبت دارند و همسر افسرده شما را نسبت به انجام کارهای روزمره تشویق می‌کند بسیار حائز اهمیت است. تشویق کردن وی حتی برای انجام کارهای ساده نقش مهمی در روند درمان و بهبود خلق منفی وی خواهد داشت.

4.جدی گرفتن تصمیم به خودکشی

اگر همسرتان گاهی درباره پوچی و بی معنایی زندگی صحبت می‌کند و نسبت به مرگ و خود کشی تمایل نشان می‌دهد حتما نگرانی خود را جدی بگیرید و به روانپزشک مراجعه نموده و از توصیه‌های وی استفاده نمایید.

5. توجه به نیازهای خود

برای اینکه شما مقاوم بمانید و انرژی خود را برای کمک به همسر دچار افسردگی بازیابی کنید، لازم است که وقتی را صرف خود نمایید و به فعالیت‌هایی که دوست دارید بپردازید. به دیدن اقوام و دوستان بروید و ساعاتی را در کنار آن‌ها بگذرانید. بدین ترتیب روحیه و آرامش خود را حفظ کرده و مجددا توان لازم را برای کمک به همسر به دست می‌آورید.

 برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج و افسردگی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ازدواج تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا ازدواج با فرد افسرده امکان پذیر است؟ 

همانطور که گفته شد ازدواج با فرد افسرده مشکلات و چالش‌هایی را با خود به همراه دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود که قبل هر اقدامی با یک فرد متخصص مشورت نمایید و از او کمک بگیرید. شاید بتوانید اینگونه افسردگی او را درمان کرده و ازدواج موفق و خانواده سالم خود را تشکیل دهید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

  1. سلام من زنمو خیلی دوست دارم اونم میدونم منو خیلی دوست داره، هر کاری بگید و فکر کنید که خوشحالش کنه میکنم. متاسفانه از اول زندگیمون سرد بود و ناراحت، من از زندگیش خبر دارم ، تو خونه پدری خیلی بهش سخت گذشته فکر میکنم اثار روزای بد گذشته اشه که باعث میشه الان ناراحت باشه من چسکار باید براش بکنم لطفا راهنمایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره